AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Tja, avrundar dagens trista läsning med att försöka se de få ljusglimtar som går att se.
Begagnatmarknaden lär svämma över av AM3+ moderkort och priserna på processorerna lär sjunka fort.
Inte direkt att jag behöver ett nytt system idag. Utan avvaktar lite tills det kommer upp listor med överklockningsresultat, så man får reda på vilken tillverkningsvecka som ger bäst resultat.
Man lär kunna komma undan med en billig penning på en bra produktionsmaskin.
Minnen i 2000+ MHz och låga timings, skrämma upp NB Freq i 3000+ MHz och tweaka det som går.
Låsa processorn i ex 4.7GHz och leta upp minsta möjliga volt den är stabil på.
Adobe Creative suite med ex Photoshop och Premiere lär flyta tillräckligt. Sen lite jobb med 3D Studio Max och encoding.
Blir nog bra det...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kabex:

Då har nog AMDs PR-avdelning missat en del, för flashig metallförpackning och flashig vattenkylning says otherwise.

Det är bara vattenkylning och kakburk för konsumentversionerna. Bulldozer används även i nya Opteron Interlagos och de lär levereras i små bruna pappkartonger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ganska logiskt egentligen, en hel del tester har gett bra betyg, processorn kommer äntligen att säljas, AMD kan fila på nästa version där man städat ur de värsta felen.

Aktien föll ganska skarpt nyligen också efter de gick ut med att globalfoundries har problem med tillverkningen. Bör finnas lite utrymme att studsa tillbaks på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är bara vattenkylning och kakburk för konsumentversionerna. Bulldozer används även i nya Opteron Interlagos och de lär levereras i små bruna pappkartonger.

Den pushas ändå som omgpwnEVRATHANGkillermegasuperprocessor-som-är-mest-prisvärd-någonsin-(och-är-bäst-på-spel).

Jag skulle vilja se tester i servermiljö där den verkligen lyser starkare än solen på 1 meters avstånd.(Som vissa verkar vilja tro att den gör).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Jag är lite besviken på prestandan men tycker inte att man ska måla upp en bild där CPUn är helt kass. I en del flertrådade applikationer slår AMD intel, när hände det sist? Det skulle vara ett mycket värre scenario om den presterat riktigt dåligt i flertrådade applikationer. Sen har Anandtech kört Bulldozer i Windows 8 där prestandan ligger 5-12% högre och det kan säkert bli mer när Windows 8 släppts. Vet dock inte om det är Bulldozer som är optimerat för Windows 8 eller tvärtom. Kommer piledriver ut under första halvåret nästa år, får dom nog en trevlig prestandaskjuts tillsammans med Windows 8.

Det som oroar mig mest är strömförbrukningen men jag tror att GF kan vara en del av problemet men jag är inte blåögd, Intel har bättre CPUer helt klart! Däremot tycker jag det är ett steg i rätt riktning för AMD och för konkurrensens skull hoppas jag att Bulldozer just nu är ett HD2900, En ful ankunge som blev en svan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Skulle ord pris vara 15k?.. Jag finner inga ord - värsta överpriset jag sett, inte ens blockets skämtpriser kan tävla mot detta. Ska du smyga in reklam bland kommentarer så försök iallafall vara lite mer diskret nästa gång då jag och garanterat många andra blir riktigt frustrerad av sådant, verkar också vara dåligt översatt. Tror du på allvar att du kan få napp på sweclockers med detta skämtet så får du ju skämmas på heltid. Usch, är man inte trött så blir man.

ärlig talat, jag finner inga ord för dig.

edit; Så jätteilla är det ju inte, prissänkningen kommer snart och amd jobbar vidare på bd. Det här är ju inte det sista vi kommer se av denna "serie" utan jag vill se hur am3+ plattformen/bulldozer ser ut om ett år. Det jag menar är att bulldozer har potential och mycket kan hända på kort tid, bara ingenjörerna på amd jobbar på.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla debacle. Varmare och långsammare. Trodde fan inte mina ögon när jag såg TPD på överklockningsresultatet. Herrejävlar. Sen får vi iofs se vad som händer när program börjar optimeras för skiten osv. Men med ivy bridge ett knappt halvår bort känns detta som ett riktigt stolpskott.

Jag bryr mig egentligen inte om tillverkarkriget mera än att jag tror att konkurrens är bra för konsumenten och köper sedan det bästa som finns tillgängligt. I det ljuset känns min 2600K som en riktigt bra investering, trots flera vänner som uppmanade mig att "vänta på bulldozer".

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kabex:

Den pushas ändå som omgpwnEVRATHANGkillermegasuperprocessor-som-är-mest-prisvärd-någonsin-(och-är-bäst-på-spel).

Jag skulle vilja se tester i servermiljö där den verkligen lyser starkare än solen på 1 meters avstånd.(Som vissa verkar vilja tro att den gör).

Till oss vanliga dödliga ja. Skilj på de olika marknaderna. FX-serien är inte till för servermarknaden och det är FX-serien som marknadsförs som spelprocessor. Bulldozer är arkitekturen som används för desktop (FX-serien), server Opteron Interlagos och snart även i Trinity, alltså deras APUer. Vore väldigt underligt om de skulle börja marknadsföra Opteron som spelprocessor. Vad hade varit nästa steg? Intel säger att Xeon är utmärkt för HTPC?

Jag hade också gärna sett lite servertester för att se om AMD har en liten chans att få igen lite pengar. Vore ju tråkigt om Intel blev helt ensamma på marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Ös på med lite minne på det och resultatet skenar

Databaser, webservrar flyger iväg på bulldozer (tror denna version är gjord för just den uppgiften)

Från HardOCP
"Surely though, the new Bulldozer memory controller is capable of delivering much more memory bandwidth than the older Thuban core. While the Bulldozer memory controller is not quite up to catching the Sandy Bridge technology, AMD has certainly closed what was once a gaping difference."

Så hur kan BD vara bättre än SNB på servers där minnesbandbredd är väldigt viktigt?

Från AnandTech

"Each module is now able to fetch and decode up to four x86 instructions from a single thread in parallel."
...
"Compared to Intel's Core architecture however, AMD is at a disadvantage here. In the high-end offerings where Intel enables Hyper Threading, AMD has zero advantage as Intel can weave in instructions from two threads every clock."

I.e. Nehlem/SNB har en klart mer avancerad front-end som kan plocka instruktioner till båda trådarna varje cykel. BD kan hämta upp till 4 instruktioner till EN av sina "kärnor" per cykel. Så även om BD har duplicerade ALU enheter för heltal så har SNB bättre flexibilitet att utnyttja båda sina trådar som front-enden måste serva -> mer utfört per W.

I övrigt vad det gäller skalning så tittar man på resultat från enkeltådad mot multitrådad variant av t.ex. "Cinebench" så är 8 "kärnors" BD 5.1 gånger snabbare när den använder alla sina 8 trådar medan Core i7 2600 är 3.8 gånger snabbare. Visst skalar BD bättre, men det är med dubbelt så många transistorer och dubbelt så många kärnor. Snacken om att en BD kärna skulle vara 80% av en "riktig" kärna är ju inte ens nära att vara sant, det positiva är att en BD ändå är mer effektiv än HT på SNB. Men utbytet av de 5% extra det kostar i transistorer att implementera HT är ändå rejält mycket högre än de 50% extra det kostar att implementera en BD "HT".

Kanske finns en anledningen varför Oracle (Sparc T1/2/3), IBM (POWER7) samt Intel (Xeon) implementerat väldigt snarlik variant av "HT". För servers kommer cachen inte räcka till oavsett hur stor den är, i det läget är det inte fler ALU-enheter man behöver, det är ett sätt att "gömma" latens mot RAM. Sparc är mest extrem på detta, T2/T3 har väldigt lite cache men hela 8 trådar per fysiska kärna!

Så sett ur den vinkeln så är jag övertygad att modul-designen faktiskt vara tänkt att främst användas på desktops där det mesta får plats i cache och mer rå beräkningskapacitet i form av mer ALU-enheter kan vara en bra idé. På servers är det slöseri med kisel i de flesta fall...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det är verkligen tråkigt att amd inte kunde leva upp till våra förväntningar.
jag som köpte asus corsshair V formula, så nu blir det antingen att köpa fx-8150 eller x6 1100T.

Men hitta AMD Bulldozer Performance. lite roligt.

http://www.youtube.com/watch?v=RQWWbr6qKM0

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Känns som det hade varit bättre med en Phenom i 32nm istället, fast det kanske är en Llano som motsvarar det. (har inte så bra koll)

Skrivet av emilakered:

Helt fel, här måste jag hålla med de mer nedstämda.
Segern i det här fallet är ingens, utan konkurrens lär inte ens Intel hålla R&D i topp över tiden. Att AMD inte kan leverera är nästan bara negativt ur konsumentperspektiv.

Jag har ju hunnit vara med några år på sweclockers nu och jag minns en nyhet där Intel höll tillbaks ett processor släpp (tror det var högre klock men är inte säker) helt enkelt för att det inte fanns någon konkurrans. Det är iofs många år sen så konkurrans tänket och hur marknaden fungerar har väl kanske ändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem

Man hade ju sett fram imort lite fight från AMD´s sida men vad tråkigt att det ej blev så.. Dock så är AMD en prisvärd budget uppsättning rent prismässig med tanke på den prestanda man betalar för.. Sitter man med intel 2500K så behöver man ju inte vara ledsen pris vs prestanda mot den nya FX serien..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Man kan undra huruvida FX-4100/6100 har någon prestanda överhuvudtaget eller dem blir förvisade till kontor datorernas värld?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Lord Belthazor:

Det är verkligen tråkigt att amd inte kunde leva upp till våra förväntningar.
jag som köpte asus corsshair V formula, så nu blir det antingen att köpa fx-8150 eller x6 1100T.

Men hitta AMD Bulldozer Performance. lite roligt.

http://www.youtube.com/watch?v=RQWWbr6qKM0

Hahahaha

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Till oss vanliga dödliga ja. Skilj på de olika marknaderna. FX-serien är inte till för servermarknaden och det är FX-serien som marknadsförs som spelprocessor. Bulldozer är arkitekturen som används för desktop (FX-serien), server Opteron Interlagos och snart även i Trinity, alltså deras APUer. Vore väldigt underligt om de skulle börja marknadsföra Opteron som spelprocessor. Vad hade varit nästa steg? Intel säger att Xeon är utmärkt för HTPC?

Jag hade också gärna sett lite servertester för att se om AMD har en liten chans att få igen lite pengar. Vore ju tråkigt om Intel blev helt ensamma på marknaden.

Tycker ändå man ser en del som ser ut att vilja köpa FX-processorer för hemmabruk, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Och i det stora hela är det ganska mycket samma processor, prestandan överlag lär ju vara ungefär samma.

Personligen skulle jag inte vilja ha en Bulldozer i en server i dess nuvarande skick pga värmeutvecklingen.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kabex:

Tycker ändå man ser en del som ser ut att vilja köpa FX-processorer för hemmabruk, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Och i det stora hela är det ganska mycket samma processor, prestandan överlag lär ju vara ungefär samma.

Personligen skulle jag inte vilja ha en Bulldozer i en server i dess nuvarande skick pga värmeutvecklingen.

Ja det är väl klart folk vill köpa FX för hemmabruk eftersom det är en processor för hemmabruk.
Var annars ska man ha en processor för hemmabruk?
Det verkar fortfarande råda viss förvirring över namnet Bulldozer. Det är namnet på arkitekturen och inget annat. De AMD har gjort idag är att släppa tre processorer "gamer", "entusiast", "prestanda", "overclock" segmentet. Samma arkitektur kommer även användas för serverprocessorer och senare även för deras APUer, alltså en eller två moduler tillsammans med ett lite enklare grafikkort på samma krets. Alla är bulldozer och alla har helt olika marknader. De tre processorer som släpptes nu är till för folk som spelar, överklockar och håller på med annat som kräver lite prestanda. Opteron är till för servrar och det är inget som privatpersoner köper utan det är företag som köper dem. Trinity är till för mindre system som till exempel lättare speldatorer, HTPC, enkla arbetsstationer och så vidare.

I Trinity har de kanske en chans att konkurrera eftersom AMD fortfarande ligger en rätt bra bit före Intel när det kommer till grafik. Får se hur Intel klarar sig i Ivy Bridge då de lagt väldigt mycket krut på just grafiken och nästan inget alls på CPU-prestanda. Kommer Intel ikapp med grafiken så ser det riktigt mörkt ut för AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Mja ati kan grafik
Sen att AMD, även fast AMD köpt upp dom så är de fortfarande the "ATI" crew som lyckas dra ut bra graffe

Ett riktigt bra val av AMD dock eftersom grafikkorten säljer riktigt bra, något bulldozer inte kommer göra, iaf inte i samma skala som sandy.

ATI heter endast AMD numera, så försöker hålla mig till det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Imponerande recension! Bra jobbat! Synd dock att processorn inte presterar bättre...Intel kan ta det lugnt vid släpp av nästa arkitekturen vilket inte gynnar oss konsumenter. AMD måste förbättra sig på flera punkter om de inte vill bli utkonkurrerade av Intel på cpu-marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

ATI heter endast AMD numera, så försöker hålla mig till det!

Skulle vara fint om de gjorde det själva

Förutom AMD-mapp så vill AMD-drivisarna gärna ge mig följande
C:\Program Files (x86)\ATI Technologies
C:\Program Files\ATI
C:\Program Files\ATI Technologies

Suck.

Då har jag ändrat någon av dem under installation för att slippa ha en av den i rooten på C:\, något jag stör mig rätt så j-vla mycket på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Då har nog AMDs PR-avdelning missat en del, för flashig metallförpackning och flashig vattenkylning says otherwise.

Korrekt! Pågår en hel del diskussioner på olika ställen där många ställer sig frågande till varför de "brandade" modellen som FX för det var det stora misstaget

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom exakt alla kommentarer, det räckte med de 9 första sidorna (tror jag har 30 per sida) så det är möjligt att det jag skriver redan är framfört. Men...

Jag kommer köpa en omedelbums! Helt seriöst! Detta är den nya Voodoo 5. Fortsätter AMD på spåret är de en marginell tillverkare om 5 år. Då tror Intel att de kan söndra och härska återigen, men då har deras värld blivit en petites, ARM eller något annat tar över, och då är det byebye för Intel med alla deras kära x86-patent och vidarebyggen på det som ingen vill ha.

Och då ska jag skryta om att jag minsann har ett exemplar av den mytomspunna, floppade och extremt sällsynta AMD FX-8150, som jag dessutom betalade fullpris för på releasen

Skrivet av widL:

Jag skulle vilja se en djupdykning i arkitekturen hos Bulldozer. Något måste ju blivit väldigt fel när de inte ens kan klå sina gamla processorer... Anandtech lär ju dyka djuuuupt, men vore kul att se något sånt här också!

Skrivet av Kvartz:

Känns som Bulldozer är mer riktad mot servermiljöer än "vanligt" användande om man kollar på klippet i början av artikeln. Ett test mot Xeon i serverapplikationer kanske hade varit bättre?

AMD, server och netbook processorer..

Ja, kanske det. Och då kanske det fungera bra att folda med, vilket var mitt syfte med den från början. Foldingen gillar ju serverprocessorer. Om denna är serverorienterad så kanske det blir bra ändå.

Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag känner mig inte ens sugen på att uppgradera längre, min åldrande burk till trots. Har alltid köpt AMD, förutom en kort laptop-stint med intel... Men nu känns det inte kul alls!
Vill egentligen inte köpa intel, då de svinade sig så otroligt mycket under p4-tiden, men vill jag ha prestanda får det nog bli intel ändå, om och när det nu blir...

Skickades från m.sweclockers.com

Amen to that. Vid längre eftertanke tvekar jag om jag ska lägga de pengarna på bara en samlargrej liksom. Kan ju hoppas att de får till det med arkitekturen i någon senare revision med ny sockel kanske.

Skrivet av Hardware guy:

Man kan undra om utvecklingen sprungit ifrån Bulldozer. Det är mer än 5 år sedan namnet dök upp första gången.
Kanske dåtidens programvara analyserades och dubbla heltalsenheter till en flyttalsenhet ansågs vara rätt väg att gå, men dagens programvara har blivit mycket mer flyttalsintensiv.

Funderar även om Dirk Meyers avgång kan ha något med Bulldozers prestanda att göra. Meyer var väl chef för processorutvecklingen fram till 2008 då han blev CEO, och BD kan ha varit hans skötebarn.

Mycket intressanta påpekanden du tar upp. Jag vill minnas att kodnamnet Bulldozer dök upp för första gången så långt tillbaka som år 2004, när det skulle snackas om efterföljaren till Athlon 64 (X2). Kanske redan 2003. Vill även minnas att Bulldozer har bytt både skepnad och innebörd flera gånger och även lagts på is ett litet tag.

Många AMD-följeslagare blev förvånade när Dirk Meyer fick sparken, men jag är av en annan uppfattning. Jag tror att det är mycket pga honom som AMD är där de är idag. Om jag inte missminner mig var han en av nyckelpersonerna bakom den legendariska DEC Alpha-processorn. När DEC blev uppköpt/nerlagt, så gick Dirk över till AMD, där han var med om att ta fram någon av de första Athlon-processorerna, om inte _den_ första. Han fick såklart gott anseende och förtroende för dessa skapelser, och började få chefsbefattningar i allt högre grad. Och det är detta som är misstaget som jag ser det. Dirk är ingenjör, inte chef.

Förra året läste jag en lång diskussion på Macrumors om ett rykte som gjorde gällande att Apple övervägde att gå över till AMD-processorer (som väl mer var en upphaussad övertolkning av ett chefsbesök). I diskussionen fanns bl a en som påstod sig ha jobbar som ingenjör på AMD under några år i början 2000-talet, ungefär 2001-2005. Enligt honom gick det utför när Dirk fick chefspositioner, först inom ingenjörsgruppen, sedan allt högre upp i organisationen. Han var mycket vresig och ville ha saker gjort på sitt sett, det var "my way or the highway". Han avskaffade det manuella designandet av vissa ledningsbanor och införskaffade istället maskiner som designade det utefter vissa kriterier och beräknigsmetoder. Jag är inte helt hundra på detaljerna här, vet inte exakt hur man designar en processor på detta planet, men det var så jag uppfattade det. Att låta maskiner gör det blev billigare arbetsmässigt, men de gjorde i regel alltid ett sämre jobb. Det var bättre att låta människor göra det. Mycket av det var dessutom anledningen till AMD:s framgång med Athlon. Dirk drog sig heller inte för att avskeda ingenjörer som opponerade sig mot honom. Detta gjorde att inte bara flera duktiga ingenjörer fick sparken, många fler också valde att gå självmant pga det dåliga arbetsklimatet han skapade. Forumnissen "förutspådde" också att AMD hade inget bra eller revolutionerande på gång alls, då han fortfarande hade kontakt med en del av sina arbetskamrater. Han påstod att det var han som kom med kodnamnet Sledgehammer när han var med och utvecklade den. Det var först lite skämtartat, men de körde på det.
Visst, det är bara en snubbe på ett forum. Jag har inget som kan verifiera detta. Men jag tror på det. Han skrev för mycket, för ingående och för seriöst för att bluffa enligt min uppfattning. Det var inga galna grejer han kom med heller, det verkade rätt logiskt. Tror hans nick var cmae.

Om det stämmer så... tja, det är väl vad vi redan har anat och kommit fram till. De satsar allt på sina "APU":er och en del på server och försöker gå förbi det här fiaskot så gott det går.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

http://www.brightsideofnews.com/news/2011/6/24/amd-insiders-s...

Artikel som om den stämmer förklarar vad som hänt med AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Bright side of news...

Permalänk

Vilken skit processor ! Min gamla i7 950 är till och med bättre.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

(...)
Jag kommer köpa en omedelbums! Helt seriöst! Detta är den nya Voodoo 5. Fortsätter AMD på spåret är de en marginell tillverkare om 5 år. Då tror Intel att de kan söndra och härska återigen, men då har deras värld blivit en petites, ARM eller något annat tar över, och då är det byebye för Intel med alla deras kära x86-patent och vidarebyggen på det som ingen vill ha.

Och då ska jag skryta om att jag minsann har ett exemplar av den mytomspunna, floppade och extremt sällsynta AMD FX-8150, som jag dessutom betalade fullpris för på releasen

(...)
Förra året läste jag en lång diskussion på Macrumors om ett rykte som gjorde gällande att Apple övervägde att gå över till AMD-processorer (som väl mer var en upphaussad övertolkning av ett chefsbesök). I diskussionen fanns bl a en som påstod sig ha jobbar som ingenjör på AMD under några år i början 2000-talet, ungefär 2001-2005. Enligt honom gick det utför när Dirk fick chefspositioner, först inom ingenjörsgruppen, sedan allt högre upp i organisationen. Han var mycket vresig och ville ha saker gjort på sitt sett, det var "my way or the highway". Han avskaffade det manuella designandet av vissa ledningsbanor och införskaffade istället maskiner som designade det utefter vissa kriterier och beräknigsmetoder. Jag är inte helt hundra på detaljerna här, vet inte exakt hur man designar en processor på detta planet, men det var så jag uppfattade det. Att låta maskiner gör det blev billigare arbetsmässigt, men de gjorde i regel alltid ett sämre jobb. Det var bättre att låta människor göra det. Mycket av det var dessutom anledningen till AMD:s framgång med Athlon. Dirk drog sig heller inte för att avskeda ingenjörer som opponerade sig mot honom. Detta gjorde att inte bara flera duktiga ingenjörer fick sparken, många fler också valde att gå självmant pga det dåliga arbetsklimatet han skapade. Forumnissen "förutspådde" också att AMD hade inget bra eller revolutionerande på gång alls, då han fortfarande hade kontakt med en del av sina arbetskamrater. Han påstod att det var han som kom med kodnamnet Sledgehammer när han var med och utvecklade den. Det var först lite skämtartat, men de körde på det.
Visst, det är bara en snubbe på ett forum. Jag har inget som kan verifiera detta. Men jag tror på det. Han skrev för mycket, för ingående och för seriöst för att bluffa enligt min uppfattning. Det var inga galna grejer han kom med heller, det verkade rätt logiskt. Tror hans nick var cmae.

Om det stämmer så... tja, det är väl vad vi redan har anat och kommit fram till. De satsar allt på sina "APU":er och en del på server och försöker gå förbi det här fiaskot så gott det går.

Förklarar kakburken! Ger helt klart avkastning på eBay om något decennium (om du vill sälja den dvs).

Tack också för den intressanta informationen. Kanske var allt inte Intels fel ändå, dessutom bidrog säkert förvärvet av ATI till fördärvet. Men Fusion är ett intressant koncept helt klart. Undrar om SandyBridge hade haft integrerad grafik utan inspiration från AMD?

Permalänk

Just nu är intel bäst helt klart men...
förstår att SweC är väldigt "pro apple/intel" men nu är det ju bara löjligt
de har fått ner TDP på 4-6 kärnor och när LP versionen av 8120 kommer även 8kärnor med lägre TDP än deras föregångare.
visst nya modellen kunde varit starkare , men då det är en helt ny CPU är det förmodligen piledriver som gäller om vi ska få se förbättringar(?)
Asus verkar enligt tester prestera sämre än gigabyte / asrock av någon anledning också.

med AMD's plattform får man även många 6gb portar till diskarna, bra SLI/Crossfire stöd där 3-4kort är tämligen vanligt.

när jag kollar på intels plattform får man snålt med sata3, oftast 2+2 lösningar... (varav 2riktiga portar som levererar prestanda)

i spel, identisk prestanda...

med en 8kärnig amd kan jag sitta med VMWare och spela samtidigt om jag nu behöver det.
dock känner jag att jag hoppar första revisionen och väntar till nästa år.

amd fortsätter ge kunder mer kärnor/trådar per krona till kunderna kontra intel.

dock känner jag att 8150 borde kosta 1800kr max med tanke på den prestanda den ger, som en i5 2500k

kitguru skrev även:

"I think we have shown the differences between the processors in many ways. It actually highlights that at high resolution most of them perform at a very similar level with only slight variables. If you are buying a processor for gaming, then the Core i5 2500k is still the ideal ‘enthusiast’ solution due to the low price in the UK, as I said in the conclusion.

A lot of people will be reassured to know that if they buy any of the processors on test today, with a good graphics card that their gaming experience will be first class (even if there are slight variables). "

i spel duger 8150 mer än väl, presterar mer eller mindre identiskt som andra processorer och det är väll ändå det flesta gör här på swec kan jag tänka mig, spelar? (med undantag)

1080p ger den samma FPS som en 980x i BadCompany 2... seriöst vad klagar ni över?
även i AvP 1fps skillnad mot en kostnad på flera tusenlappar mot 980x, identisk prestanda mot 2600k.

själv förstår jag inte poängen med att bänka under 1680 , kollar man på dessa processorer sitter man förmodligen inte med ett TNT2 och spelar i 800*600. visst det ger en fingervisning men, de flesta spelar i 1680 eller HÖGRE. vilket då för mig är totalt irrelevant vad de krämar på i extremt låga upplösningar. kudos till i7 i låga upplösningar dock, vilka ni nu är som lirar i det (borde prioritera GPU före CPU om man spelar för övrigt)

http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_fx8150/9.htm

wall of text hits for over 9000!

jag inväntar som jag sagt innan nästa revision piledriver tillsammans med ivy bridge, och nya intel extreme mer riktad åt workstation hållet , innan jag köper något till mina två datorer här hemma.
både min 955 @ 4ghz och i7 920 @ 2.7ghz rullar på fint fortfarande så har ingen större brådska att köpa något

tack dock för testet SweC, men ni borde testa med nytt moderkort

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

778 inlägg på en dag. Bulldozers lansering och resultat berörde många!

Indelar kommentarerna i 3 grupper. 1 AMDs fan boys som försöker hitta ljusglimtar i mörkret (ca 20%). 2 Intels fan boys som vrider om kniven ordentligt och sedan strör salt i såret (ca 20%). 3 Vi andra, som är besvikna eller arga eller båda (60%). En eloge till AMDs fan boys som svarade och inte gömde sig. Nu några tankar om morgon dagen:

1 AMD är inte på långa vägar slut. Jag minnes AMDs 486 när Intel dumpade priserna på Pentium 1, K6 när P2 härjade som värst och när XP brann upp bara man tittade på dem medan P4 var omöjlig att ha sönder. Skit i börsen, de är ett gäng kärringar som har konstanta PMS problem. Skit i bransch analytikerna, de har dömt ut AMD flera gånger om. AMD har kommit tillbaka varje gång!

2. Alla intressanta test sajter som har försökt att få BD att verka bra. Bäst tycker jag Hardcops BF3 test är, som fick fram att 2500K var snabbare än 2600K i samma hastighet, båda i 4.8 GHz och BD i 4.6 GHz var ännu snabbare. Jag har fått en personlig lista över sajter som man inte kan lita på i framtiden.

3. Intel som tar chansen att ge igen för gammal ost. Ni tror väl inte det är ett sammanträffande att Intel skall börja bundla vattenkylningssystem till sina CPUer. Och framför allt att de presenterar den nyheten ett par dagar innan in BD släpps och AMD tänkte presentera sin vattenkylning som en nyhet. Med tanke hur mycket värme som SB producerar. Ok officiellt så är det för SB-E men ni kan nog vara säkra att den kommer till 2700K.

4. AMD sade i sin reklam innan att FX-8150 skulle säljas för 245$ och lägre till kund i USA. Kan komma att stämma. På Newegg.com så kostar den 289$ men är slutsåld (?). FX-8120 och FX-6100 finnes däremot och kostar 220$ resp. 190$. Som jämförelse kostar PhII 1100x6 190$, PhII 965x4 130$ och 2500K 220$ . Så ett pris på under 2k innan jul borde vara helt möjligt. Och då blir den helt intressant. Och det behövs !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Intressant. Jag har aldrig heller trott på det här "Intel tar över världen" resonemanget. I den här branchen löser de svarta svanarna av varandra i allt för stor takt för att säga någonting sådant. För övrigt så säger väl rekryteringen av AMDs nya VD ganska mycket om vilket spår som gäller, ni vet han som utvecklade och tog fram lenovos strategier för mobila enheter...

Permalänk

Intel all the way!

Inget större fan av AMD och tester visar ju varför.

Jag säger bara:
YEAH, INTEL ALL THE WAY BABY!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Glad för min egen skull att jag drog in en 2500K i somras. Skulle ha köpt ett AMD-grafikkort kanske.

Väldigt överraskad av resultatet av BD med tanke på hur hårt AMD har marknadsfört och tom ljugit... Svårt att förstå. Hoppas Intel fortsätter att utvecklas och att dom bara lägger sig snäppet över AMD i pris, dom kommer ju tjäna miljarder även utan överpris.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival