MSI orsakar bloggstorm efter bikini-tävling till Dreamhack Winter 2011

Permalänk
Skrivet av kirigoe:

Människor som jag, som inte tror på att förbjuda bort varenda liten detalj av våra liv som en minoritet kan tänkas bli upprörd över. Om du personligen blir kränkt av att se lättklädda tjejer sälja produkter, så borde du avstå från att köpa produkterna i fråga, och kanske påpeka till tillverkaren varför du avstår. Bojkotta Dreamhack om du känner så starkt i frågan. Men att förbjuda andra från att syssla med sådant som du personligen inte gillar, och som inte orsakar någon som helst mätbar skada, är ganska magstarkt.

Bra att du röstade ja om du står för den åsikten, men kalla inte oss som röstade nej för snuskgubbar.

Du kan gärna få gå till DH i string. Skulle det inte vara en syn? Hundratals kåta killar i string? Det skulle vara en syn för gudar.

Det är fan fel av MSI att ha en bikinitävling.

Permalänk
Hedersmedlem

För eller emot oavsett vilket, så kan man nu göra sin röst hörd direkt hos MSI på deras facebook sida http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=147904055307...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Hur har denna nyhet kunnat blivit så stor som den nu är?

Personligen ser jag inget fel med varken tävlingen eller att de vill ha boothbabes. Om tjejer vill ställa upp på detta så är det ju till 100% deras val och jag tror det kan vara sjukt kul för de tjejerna som får chansen att vara på DH som boothbabes.

Permalänk

Kolla på vilken annan reklam som helst. Det är inget nytt att företag använder snygga tjejer (eller vad som helst annat som inte har ett dugg med produkten att göra!!) för att göra reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennis.MSI:

We've set up a poll on our Facebook page to ask you guys and girls if we should bring the contest back or not:
http://www.facebook.com/questions/273577972681821/?qa_ref=ssp

It would be very much appreciated if you helped to fill it out since we want to have a real answer from the people that actually visit DreamHack!

And if you're there next month, drop by and say Hi!

Cheers,

Dennis

P.S, If you have any question regarding MSI, for instance, you want to know if 75% of our employees are female and if the Marketing Manager for this action is actually a woman, give a shout!

It's been years ago computer and gaming magazines and other computer ads had these sexist tendencies in Sweden. It's very old fashioned and so totally out. We don't want to see it on Dreamhack either! If you think you'll get a reliable result from that poll, you must be very naive.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle faktiskt väldigt gärna vilja se hur hon väljer att möta upp dubbelmoralen som hon faktiskt har, och alla andra här och där som står bakom henne.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Moralkakorna flyger från höger till vänster. Vem f*n bryr sig ärligt? Kan lova att dom som kritiserar detta är i 90% äldre damer som inte har en så större koll på vad ens MSI tillverkar.

Du tror nog fel. Är själv ung man i teknikbranschen och kritiserar detta.
Sen tänker jag på min flickvän som är 3D-grafiker och kan mycket om datorspel, perfekt för att dema grafikkort på mässor? nej, verkar tydligen inte så.. hon får väl hålla tyst och visa tuttarna istället..

Permalänk
Medlem

http://www.facebook.com/MSI.Europe

Rösta nu:
Yes, please bring it back!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Booth Babes - Kaspersky, Garmin (bikes), AMD, Intel etc. Just to make it clear, most companies hire these models to help promote their products. But the argument isn't about Booth Babes, it's about MSi's contest, for non-professional women; not models. Entering in a contest to show of their bodies to win. If it had been in an 18+ environment, I don't think it would have been such a big deal. But now that it's not...

MSi's new Booth Babe lineup: Booth Babes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon126661:

http://i56.tinypic.com/262wnb5.jpg

verkar som att olika målgrupper tkr olika ^^

Två olika frågor!!

Det är en jävla skillnad på att tycka att det inte är ok och att tycka att det skall förbjudas.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av repeats:

Booth Babes - Kaspersky, Garmin (bikes), AMD, Intel etc. Just to make it clear, most companies hire these models to help promote their products. But the argument isn't about Booth Babes, it's about MSi's contest, for non-professional women; not models. Entering in a contest to show of their bodies to win. If it had been in an 18+ environment, I don't think it would have been such a big deal. But now that it's not...

MSi's new Booth Babe lineup: Booth Babes.

MSI has got a chance to invite girls and young women to the gaming world - a world of, apperently, boys.

Epic fail, MSI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Du kan gärna få gå till DH i string. Skulle det inte vara en syn? Hundratals kåta killar i string? Det skulle vara en syn för gudar.

Det är fan fel av MSI att ha en bikinitävling.

Jag tycker att du missuppfattar hela inlägget!

Och det är inget fel av MSI att ha några Modeler att stå vid båset, kan du förstå att det drar kunder, vare sig du vill eller ej, för du har fattat hela grejen fel, detta handlar inte om en bikinitävling på Magaluf!!

Finns lättklädda brudar på dom flesta mässor! Dra på en och du kan se det med egna ögon!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

tydligen inte när jag skrev att jag till stor del blev uppfostrad som jag skulle vart en tjej.
konstigt nog blev jag varken homo eller trans (I wonder why)

Ahaa, då är jag med på vad menar men jag tror inte att du behöver oroa dig (även om det så klart är något man kan komma underfund med senare i livet ). Det ska nog mer till än man att man har kjol på sig några gånger som liten för att bli homosexuell. Precis som att man fortfarande kan få en stereotypt manlig uppfostran ändå. Det finns studier på förskolor som visar att man tex bär små barn olika beroende på kön. Pojkar bärs med ansiktet ut mot världen då de ska vara äventyrliga och ha upptäckarglädje medan flickor bärs med ansiktet inåt för att de är bräckliga och måste skyddas. Det har skrivits en del om det, tex här: http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/modiga-flickor-omsinta-p...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Tycker du det vore okej om de tog med lite lättklädda killar också :p?

Nu tänker du på activisions mw3-bås. De känner sin publik;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Herre-gud att folk orka lägga ner tid på att vilja förbjuda sånt här, så jävla löjligt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Varför? Man får göra vad man vill i showbiz.

Har lämnat min åsikt på ditt "Varför" men du verkar inte kunna leverera din

Om någon ställer en fråga; så förväntar man sig ett svar! Jag har svarat!

Jag väntar på en en åsikt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det du skriver är bara konstigt! Klart att det är fint att titta på en sexig kvinna, om det sen är på stan eller på dreamhack, det spelar ingen roll!

Jag älskar kvinnor, och om dom är snygga o sexiga o porriga, gör det bara bättre!

Och var nämnde jag att jag har "flåsande kompisar" bredvid mig? För att sätta att kraftig punkt på din förutfattade mening, så är jag 44år och springer inte på Dreamhack för att glo på brudar med mina flåsande polare! (Ärligt talat så har jag varje år velat dra dit, för att spela)

Men den kille som inte gillar att titta på en porrig kvinna, han är i min mening ingen man! För alla män gillar det! Och gillar män det så kommer väldigt många att dra sig till båset där MSI har sin hårdvara, och tro det eller ej men många kommer att köpa en hårdvara fast dom inte hade en tanke på det innan!!

Och all vinst i det fallet är booth babes creds!

"Som man känner sig själv känner man andra"

Det var ej konstigt skrivet av mig. Det jag skrev är det som just Bootbabes blanda annat handlar om. Du och dina vänner ska i grupp stå och flåsa över kvinna som rör på sig halvnaket, halvporrigt som du säger. Se youtube klippet för ett för tydliganden. Och om det inte stämmer. Vad tusan handlar halvnaken kvinna+datorutrustning+musik+lap dance om?

Din ålder har inget med sak att göra. Din åsikter är vad som är av intresse.

Och det är stor skillnad på att öga kvinna på stan än att stå i en anonym folkmassa på så sätt som vi såg i youtube klippet. Hoppas verkligen att du inte menar att du likställer dessa två skilda göranden.

Du älskar kvinnor, bra. Det är alltid en grund. Men jag tycker att du har en vidrig kvinnosyn. Och den åsikten drar jag utifrån bland annat uttalande;

Citat:

Men den kille som inte gillar att titta på en porrig kvinna, han är i min mening ingen man! För alla män gillar det"

Den meningen är djupt grundad i en brutalt sexistiskt och androcentriskt världsbild som jag har svårt att greppa om jag ska vara ärlig mot dig.

Och nej. Jag tror att många kommer tycka att bootbabes är en pinsam företeelse och kommer därmed dra sig för att besöka msi. Men det är enbart spekulationer från min sida.

Jag kommer senare svara på ditt andra citat av mig som troligen var en feltolkning.

Skrivet av skog1s:

Och vad vill du ha sagt med det i denna "booth babes" tråden?
Menar du att Asus inte har booth babes? "Hallåja" inlägg på dig isåfall (om fallet är så)
Asus är bland dom värsta med booth babes! Worldwide. (skulle kanske vara att ASRock är värst, men tror att att dom är lika goa allesammans)
Kanske ska förtydliga vad ett "Hallåja" inlägg är! Ett inlägg från en person som tror att "jag vet bäst och alla andra har fel"

Det jag ville säga var att det finns andra alternativ att marknadsföra sig själv på. Jag valde att påvisa detta genom att använda ett dagsaktuellt exempel. I detta fall blev det ASUS nya reklamfilm som fick stå i kontrast till hur MSI väljer att marknadsföra sig. Hurvida ASUS använder bootbabes eller inte hör inte till diskussionen. Hoppas detta förtydligade mitt inlägg du citerade. Jag ville visa att MSIs variant är så galet tråkigt, förutsägbart, sexistiskt, korkat och föråldrat genom att ställa två videos emot varandra.

Kul att du väljer att förklara dina "Hallåja". Jag tar inte åt mig. Trist att du uppfattar mig som sådan. Ditt sätt att förstå mig. Finns säkert många som håller med dig. Men så länge jag inte är direkt otrevlig mot dig personligen så tycker jag att du kan hålla sådana typer av åsikter för dig själv. Dels för forumets bästa men även för diskussionsklimatet. För jag blev väldigt osugen på att ha en diskussion med dig.
Och för att avsluta detta så väljer att citera en annan forummedlem som verkar ha snarlik upplevelse av mässor som mig.

Skrivet av furuliden:

Jag har varit på båtmässan i stockholm. Jag såg inga bikinitjejer där. Så jag vet inte vad du pratar om....

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte ett förbud skall behövas. Folket på MSI och andra företag borde själva fatta att de framstår som mer professionella om de anställer folk som istället vet vad de säljer istället för vandrande silicon.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag tycker att du missuppfattar hela inlägget!

Och det är inget fel av MSI att ha några Modeler att stå vid båset, kan du förstå att det drar kunder, vare sig du vill eller ej, för du har fattat hela grejen fel, detta handlar inte om en bikinitävling på Magaluf!!

Finns lättklädda brudar på dom flesta mässor! Dra på en och du kan se det med egna ögon!!

Jag har varit på båtmässan i stockholm. Jag såg inga bikinitjejer där. Så jag vet inte vad du pratar om. (helt ärligt, för jag har faktiskt aldrig varit på mässor med lättklädda tjejer, men jag har varit på massor av bra mässor utan lättklädda tjejer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har varit på båtmässan i stockholm. Jag såg inga bikinitjejer där. Så jag vet inte vad du pratar om. (helt ärligt, för jag har faktiskt aldrig varit på mässor med lättklädda tjejer, men jag har varit på massor av bra mässor utan lättklädda tjejer)

Båtmässa ey?

Varit på någon bilmässa då?
Bilsport Performance Show (också i elmia) har några tjejer iaf.. ;P

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Båtmässa ey?

Varit på någon bilmässa då?
Bilsport Performance Show (också i elmia) har några tjejer iaf.. ;P

Nope, jag har inte varit på någon bilmässa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

It's been years ago computer and gaming magazines and other computer ads had these sexist tendencies in Sweden. It's very old fashioned and so totally out. We don't want to see it on Dreamhack either! If you think you'll get a reliable result from that poll, you must be very naive.

Tydligen var du inte på Dreamhack förra vintern. Razer och msi (dem som jag kommer ihåg på rak arm) presenterade stolt sina "tjejer", så att det var år sen är att ta. Och när titta du på tv senast? Ikea reklam, klädreklamer och städ reklam!! (iof på radion men samma sexistiska budskap).

Sen kan jag väll till viss del hålla med om att msi kan göra annat för att locka folk till sin monter, tex som förra året då man kunde spela mot deras proffs spelare (sjukt mycket folk där), men att ha ett par lättklädda tjejer är så pass mycket reklam för så lite jobb så frestelsen är mycket svår att motstå för företaget. Personligen ser jag hellre en person som är duktig på vad det är för produkter dom säljer som kan berätta om varför man ska välja dem, men långt från alla delar den åsikten och går hellre och tittar på snygga tjejer (ska inte påstå att man själv inte la en blick när man gick förbi).

Om dom vill ha tjejer (eller för den delen killar, spelar inte mig någon roll och kunde vara sjukt kul med lite killar som gled omkring i mankini) som går med på det så låt dom ha det. Stör man sig på det så kan man låta bli att titta, vi lever ändå i ett "fritt land".

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nope, jag har inte varit på någon bilmässa.

Varit på någon F1, Nascar, Indy500 eller någon annan motorsport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Om dom vill ha tjejer som går med på det så låt dom ha det. Stör man sig på det så kan man låta bli att titta, vi lever ändå i ett "fritt land".

Klokaste orden idag. Är man inte intresserad av tjejerna så behöver man inte titta på dem heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Personligen ser jag hellre en person som är duktig på vad det är för produkter dom säljer som kan berätta om varför man ska välja dem, men långt från alla delar den åsikten och går hellre och tittar på snygga tjejer (ska inte påstå att man själv inte la en blick när man gick förbi).

Lösningen måste vara att utbilda brudarna som ska stå och visa produkterna!

Ger man dem kunskapen så kan de väl själva välja vad de vill ha på sig..

Permalänk
Medlem

tits'n'ass

Måste det vara kvinnor som finns på dessa videos?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Måste det vara kvinnor som finns på dessa videos?

Japp. Bara kvinnor som får vara babes enligt MSI. Trist för alla män som i det tysta sitter och vill dansa inför publik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd tänkte annars på dagens family guy avsnitt

Fan vad det hade sålt.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Håller med wounds och Astrob0y i mångt och mycket.

PR-mässigt är detta ett dåligt val av MSI, hur folk har tänkt att detta skulle uppfattas i Sverige är för mig väldigt världsfrånvänt och jag kan inte tänka mig att den "allmänna" åsiken skulle vara annorlunda mot ovanstående skrivares.

Tvärtom så är det ju bara att kolla andra människors reaktioner på det här fenomenet; jag har inga direkta vänner eller bekanta jag kan tänka mig skulle tycka att det här var ett ok sätt att ragga folk eller ens ha med på mässan. Jag har däremot ganska många vänner och bekanta som tycker att det är ganska illa minst sagt.

Utklädnad såsom cosplay och annat kan vara kul, framför allt om folk har lagt ner tanke och arbete bakom, jag tycker inte direkt att det är häftigare med en tjej som presenterar hårdvara än en kille och vill därför ha någon som kan svara på mina frågor istället och vara proffsig. Jag vill inte ha en tjej som spelar på att JAG ska tycka nånting om henne istället för produkten.

Ja, det här fenomenet finns och har funnits hur länge som helst, det behöver inte vara boothbabes utan den kvinnliga kroppen som sådan har länge använts på det här sättet. Detta gör det inte rätt, det gör att det är en vana som inte ifrågasätts.

Annars så kan man ju alltid titta på sånt här; http://www.youtube.com/watch?v=anBSMPnjF6k Mod får ta bort om det bryter mot något i reglerna och nej, detta är lika dåligt.

Sen kan man alltid diskutera friheten i det hela; Nej, man behöver inte. Men om man vill så bör man förstå att man spelar på en roll som just kommer till genom mina (MINA och DINA) ögon. En tjej som får en klase SSDer och ett 2kg kopparfläns samt bikini och blir utstirrad på ett LAN bör förstå att killar inte tittar på henne pga hw. Hon gör det för att "hon vill visa upp sig", "hon vill tjäna $", tycker det mest låter som uselt försvar enligt den gamla sex säljer-devisen. Jag ställer inte upp på det.

Tjejer i branschen ja, ge dom kläder och be dom umgås med oss nördar istället så att vi nån gång fattar att vi alla är människor så att vi kan lämna medeltiden bakom oss. Flame on.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Wow.
Så riktigt kul att läsa det du precis skrev. Känns som jag är en galning med mina åsikter :). Uppskattade ditt heads up enormt.

Visa signatur