Skulle vilja uppgradera mitt ljudsystem men är osäker i vilken ände!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja uppgradera mitt ljudsystem men är osäker i vilken ände!

Hej

Jag köpte 2009 en Yamaha RX-V663 förstärkare samt följande Fynda.se högtalarpaket:

Dynavoice Challenger M-65 (version X) Paket
- 1 Par Dynavoice Challenger M-65 (version X)
- 1 par Proson Libra Sat 402
- 1 st Proson Libra Center 403 - Calvados

Jag har en gammal pioneer subwoofer sedan länge men har tyvärr inte ofta användning för den då basen räcker gott och väl i fronthögtalarna samt att jag bor i lägenhet

Jag blev verkligen frälst när jag köpte det för jag är en stor musiklyssnare, det är på alla timmarna jag är hemma i olika volymnivåer. Jag ser även på Blu-rayfilm samt spelar xbox360 och har datorn kopplad till förstärkaren så jag kan streama film/musik från datorn.

Mitt problem började egentligen för att förstärkaren endast har 2 inputs av HDMI och jag har 3 saker som jag vill koppla via HDMI: Datorn, xbox360 och blurayn. Detta har varit lite drygt på sistone...

Men när jag började titta på förstärkare så blev jag osäker, kanske är det bättre att lägga pengarna på nya högtalare och kanske en appleTV eller någon liknande pryl så jag kan koppla in mina enheter till denna pryl så att jag sedan endast skickar en signal från prylen till förstärkaren. Snyggt skrivet va? Ni förstår säkert, mediacenter är ordet jag letar efter!

Vad tycker ni? Är det högtalare som jag ska satsa på för att få ännu bättre ljud eller är det värt att satsa på en ny förstärkare? Är mediacenter något att ha när jag redan har datorn ikopplad?

Tack så hemskt mycket för svar!

Permalänk
Medlem

Stoppa en Blu-ray läsare i datorn, sälj blurayspelaren och köp nya högtalare. Skippa appleTV/popcornhour/streamblabla som bara blir föråldrade och inte stödjer det format du önskar efter något år.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Fixa akustiken,har man inte gjort det är det pengar i sjön att köpa nya högtalare eller förstärkare för att få bättre ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Stoppa en Blu-ray läsare i datorn, sälj blurayspelaren och köp nya högtalare. Skippa appleTV/popcornhour/streamblabla som bara blir föråldrade och inte stödjer det format du önskar efter något år.

Detta var smart, har inte tänkt i dessa banorna. Har mer tänkt varför jag ska ha en blu-rayspelare i datorn då jag har en blu-rayspelare! Detta löser ju problemet med HDMI inputs...

Har du några högtalare du kan rekommendera? Är ny i området och vet väldigt lite vad det är man letar efter. Är inte typen som går runt och lyssnar på en massa och bestämmer sig sedan

Skrivet av oyegie:

Fixa akustiken,har man inte gjort det är det pengar i sjön att köpa nya högtalare eller förstärkare för att få bättre ljud.

Fixa akustiken är en sån sak man lätt kan säga, problemet är ju sedan att man faktiskt ska bo i vardagsrummet och att tjejen ska känna sig nöjd med hur det ser ut Även om jag gärna hade spikat upp täcken över alla väggarna! Har du lite mer konkreta tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

Detta var smart, har inte tänkt i dessa banorna. Har mer tänkt varför jag ska ha en blu-rayspelare i datorn då jag har en blu-rayspelare! Detta löser ju problemet med HDMI inputs...

Har du några högtalare du kan rekommendera? Är ny i området och vet väldigt lite vad det är man letar efter. Är inte typen som går runt och lyssnar på en massa och bestämmer sig sedan

Fixa akustiken är en sån sak man lätt kan säga, problemet är ju sedan att man faktiskt ska bo i vardagsrummet och att tjejen ska känna sig nöjd med hur det ser ut Även om jag gärna hade spikat upp täcken över alla väggarna! Har du lite mer konkreta tips?

En stor tjock ryamatta framför högtalarna tex.
Det finns faktiskt snyggare sätt att fixa akustiken än att spika upp täcken på väggarna.
Är du lite händig så snickrar du ihop egna absorbenter och klä dem med nåt lämpligt tyg och sätter upp på väggarna med några cm luftspalt.
Vill du ha mer tips och råd så läs igenom lite av trådarna nedan.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Fixa akustiken,har man inte gjort det är det pengar i sjön att köpa nya högtalare eller förstärkare för att få bättre ljud.

Ifall man inte vill ha någon matta på golvet då? Jag gillar inte mattor... då vi har ett par busiga hundar så får mattorna sällan ligga som de ska, så vi tog bort alla mattor förutom den innanför ytterdörren och en i badrummet.

Tygtavlor... eller vad nu de där akustikplattorna heter tycker jag vore en styggelse på våra väggar. Vill ha hyllorna med prydnader och de fina tavlorna kvar.

Vad finns det mer o göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ifall man inte vill ha någon matta på golvet då? Jag gillar inte mattor... då vi har ett par busiga hundar så får mattorna sällan ligga som de ska, så vi tog bort alla mattor förutom den innanför ytterdörren och en i badrummet.

Tygtavlor... eller vad nu de där akustikplattorna heter tycker jag vore en styggelse på våra väggar. Vill ha hyllorna med prydnader och de fina tavlorna kvar.

Vad finns det mer o göra?

En stor tjock ryamatta med gummi under kommer inte hundarna flytta på. Ställ även soffbordet på mattan.
Du kan ju som sagts göra egna absorbenter som ser ut som en vanlig tavla.
Du kan även göra diffusorer, t.ex i en bokhylla.

Akustikförbättringar gör mycket för ljudet!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ifall man inte vill ha någon matta på golvet då? Jag gillar inte mattor... då vi har ett par busiga hundar så får mattorna sällan ligga som de ska, så vi tog bort alla mattor förutom den innanför ytterdörren och en i badrummet.

Tygtavlor... eller vad nu de där akustikplattorna heter tycker jag vore en styggelse på våra väggar. Vill ha hyllorna med prydnader och de fina tavlorna kvar.

Vad finns det mer o göra?

Ja det finns väl inte så mycket kvar då.
Hur ser det ut i rummet,var sitter ni,hur är högtalarna placerade,det är också en viktigt grej.
Du får helt enkelt dra tummarna ur röven och fixa en matta osv.
Som man brukar säga "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det en soffa framför tvn med vägghyllor med böcker på väggen bakom soffan. Till höger från soffans perspektiv är ett fönster och till vänster fortsätter vardagsrummet och är en öppen yta. Vi har redan en tjock lurvig matta under soffbordet och fram till högtalarna.

Permalänk
Medlem

Ordna böckerna i bokhyllan så att dom står lite ojämnt. Då blir det som en diffusor.
En diffusor bakom lyssningsposition är en bra början.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

I mitt fall är det en soffa framför tvn med vägghyllor med böcker på väggen bakom soffan. Till höger från soffans perspektiv är ett fönster och till vänster fortsätter vardagsrummet och är en öppen yta. Vi har redan en tjock lurvig matta under soffbordet och fram till högtalarna.

Ni har väl inte soffan mot en vägg,det är ett av det värsta som finns,brukar tendera till att bli bumligt.
En annan grej är att folk placerar högtalarna så att den ena står i ett hörn och den andra lite mer öppet.
För att ge ett exempel på hur det ska se ut så bläddra ner till näst sista bilden i länken nedanför.
Om du kollar på den allra sista så ser du hur lyssningsplatsen är placerad dvs inte mot väggen.
http://www.minhembio.com/darth%20väder/310347

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQalICj_EWsJoFGCNR3jU...

Ordna böckerna i bokhyllan så att dom står lite ojämnt. Då blir det som en diffusor.
En diffusor bakom lyssningsposition är en bra början.

Alltså nu är det ett hemmabiosystem på lägre nivå vi pratar om, jag skulle nog köpa en sub men en mjuk matta är nog inte dumt då det kan göra ljudet en smula behagligare.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Alltså nu är det ett hemmabiosystem på lägre nivå vi pratar om, jag skulle nog köpa en sub men en mjuk matta är nog inte dumt då det kan göra ljudet en smula behagligare.

Att flytta om böckerna i bokhyllan är ju ingen high-end sak direkt men det kan ha stor inverkan på ljudet om man har tur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare