Permalänk
Medlem

gtx460 temps define r3

Hej
Jag undrar om det finns något sätt att få fungerande temperaturer med två gigabyte gtx 460 ett soc och ett oc
i ett define r3. Som det ser ut nu så får jag en svart skärm efter 5 min i furmark på standard klock har en fd fläkt i botten och en slip stream som utblås i sidan samt två slip stream som insug i fronten

finns det något att göra eller är det bara att sikta in sig på ett nytt chassi?
eller går det att vattenkyla dessa kort hittar inga block som verkar vara kompatibla

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Om du inte får svart skärm i spel så behöver du bara strunta i FurMark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Om du inte får svart skärm i spel så behöver du bara strunta i FurMark?

Tyvärr händer det även vid benchmarks och spel

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

vad får du för temperaturer? Jag kör gigabyte gtx460 soc sli utan problem. korten kommer upp i ca 75C vid hög belastning

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Sitter korten precis intill varandra så spelar det ingen roll vad du har för chassi. Det gäller att moderkortet har PCI-E platserna tillräckligt långt ifrån varandra.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Svårt att se i spel men i furmark går det ena kortet OC varianten ganska fort upp över 80grader och mellan 86-92 brukar det bli svart skärm har dock inte vågat göra några större tester. Är dock samma problem om jag byter plats på korten att OC kortet blir väldigt varmt och svarta skärmar

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Om det är stor skillnad mellan Soc-kortet och Oc-kortet kanske fläkten är full med damm. Annars är det nog som era909 skriver att du har för lite luft mellan pci-e platserna på moderkortet

Visa signatur

Intel 6600K | Asrock Z170 Extreme4 | Corsair 2800MHz 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Det verkar som sagt vara oc kortet men har tagit ut det och rengjort det ordentligt annars finns det inget man kan göra utan det är att skaffa ett större chassi så att jag kan använda den undre pci-e platsen?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Det verkar som sagt vara oc kortet men har tagit ut det och rengjort det ordentligt annars finns det inget man kan göra utan det är att skaffa ett större chassi så att jag kan använda den undre pci-e platsen?

Om du testar korten var för sig, blir det stor skillnad i temperaturen då? Blir OC-kortet fortfarande betydligt varmare?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om du testar korten var för sig, blir det stor skillnad i temperaturen då? Blir OC-kortet fortfarande betydligt varmare?

Jag skall ta ut det andra och kolla

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Testa dra ner korten till vanlig klock, gigabyte brukar väl ha mycket problem med sina överklockade kort?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det går fortfarande väldigt varmt temp ökningen går bara långsammare

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Det går fortfarande väldigt varmt temp ökningen går bara långsammare

Hur varmt är "väldigt varmt" i det här fallet?

Förutsatt att fläktarna snurrar och varvar upp som de ska... vad har du för spänning över GPUn? Kolla med GPUz.

Blir kylflänsarna på kortet väldigt varma? Inte plasten utan aluminiumet. Blir de inte det så tyder det på dålig kontakt mellan GPU och kylaren. I så fall är det bara att reklamera alternativ skruva loss kylaren, gör rent, på med ny kylpasta och sätt ihop igen. Kolla så inget tar emot så kylaren inte får ordentlig kontakt etc.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

är du säker på att tempen är problemet? har du testkört Furmark med bara ett GTX460? om du inte har senaste stabila drivrutiner, fixa det

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det här är temperaturerna med alla fläktar på max och två kort i

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur varmt är "väldigt varmt" i det här fallet?

Förutsatt att fläktarna snurrar och varvar upp som de ska... vad har du för spänning över GPUn? Kolla med GPUz.

Blir kylflänsarna på kortet väldigt varma? Inte plasten utan aluminiumet. Blir de inte det så tyder det på dålig kontakt mellan GPU och kylaren. I så fall är det bara att reklamera alternativ skruva loss kylaren, gör rent, på med ny kylpasta och sätt ihop igen. Kolla så inget tar emot så kylaren inte får ordentlig kontakt etc.

90 grader plus efter 10 min

Trodde först att det var liknande problem tog bort kylflänsen och städade bort den gamla uttorkade kylpastan och la på ny gjorde dock ingen skillnad på temperaturerna. Körde på ett riskorn skall man ha mer till ett grafikkort?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett till försök och ensamt i standard klock med 0.975 v stannar oc kortet på 76grader ska jag tolka det som att jag behöver ett nytt chassi för att kunna köra korten i 815 /1650 2000

När jag kör kortet i sin orginal klock får jag som sagt 90 grader i temp

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Nu har jag gjort ett till försök och ensamt i standard klock med 0.975 v stannar oc kortet på 76grader ska jag tolka det som att jag behöver ett nytt chassi för att kunna köra korten i 815 /1650 2000

När jag kör kortet i sin orginal klock får jag som sagt 90 grader i temp

Nu hänger jag inte med.. när du kör det i standardklock blir det 76C men när du kör det i orginalklock blir det 90C? Menar du standardklock som i 675MHz som inget 460 någonsin gått i?

Om kortet blir 90C i 715MHz när du kör det ensamt i burken så är det definitivt något fel på kylaren.

Hur ser förresten din fläktkurva ut?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Nu hänger jag inte med.. när du kör det i standardklock blir det 76C men när du kör det i orginalklock blir det 90C? Menar du standardklock som i 675MHz som inget 460 någonsin gått i?

Japp ber om ursäkt om jag var otydlig standardklock är den som står på nvidias hemsida orginalklocken är den som kortet hade från början

Nu när jag testar har jag kört fläktarna på 100%

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Har 2x gigabyte 1gb gtx 460 oc med 715/1800 orginal tror det är samma som du har på ett av dina.
Har även en Define R3 chassi. Kör med 2 fläktar fram och 1 bak.
Har inga problem med tempsen på korten faktiskt.
Vet inte om du har ett moderkort med för tätt mellan pci-e platserna. Har ett msi gd65. Men tycker jag har det rätt tätt mellan mina också.
Är inte så att du får under tryck/över tryck eller något sådant kan ju också strula till temps.
Men annars är det ju rätt känt att gigabytes fläktlösning på just gtx 460 inte är den bästa när man kör i sli.
Alternativt kör båda i OC klocken och inte i SOC klocken och se om det hjälper.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Ska inte dom där korten ligga på 715/1800?
Har för övrigt 2x gigabyte 1gb gtx 460 oc med den klocken orginal tror det är samma som du har.
Har även en Define R3 chassi. Kör med 2 fläktar fram och 1 bak.
Har inga problem med tempsen på korten faktiskt.
Vet inte om du har ett moderkort med för tätt mellan pci-e platserna. Har ett msi gd65. Men tycker jag har det rätt tätt mellan mina också.
Är inte så att du får under tryck/över tryck eller något sådant kan ju också strula till temps.
Men annars är det ju rätt känt att gigabytes fläktlösning på just gtx 460 inte är den bästa när man kör i sli.

Vad har du för temperaturer och övriga komponenter kan vara så att det är något strul med luftflödet då korten blir varma ensamma med

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Vad har du för temperaturer och övriga komponenter kan vara så att det är något strul med luftflödet då korten blir varma ensamma med

Hur blir temperaturerna om du kör utan sidan på chassit?

Varvar fläktarna på korten upp som de ska?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Vad har du för temperaturer och övriga komponenter kan vara så att det är något strul med luftflödet då korten blir varma ensamma med

Har en Sandybridge 2600k som jag kör i 4,2ghz. Zahlman fläkt kylare på den.
Du kan kolla mitt galeri om du vill se hur det ser ut. Har inga kablar ivägen för inblåsen på framsidan iaf. Samt att jag vänt på cpu fläkten sen det där galleriet för den satt åt fel håll och blåste inåt istället för utåt.
Redigerade mitt förra inlägg btw så läs om det.

Idle ligger min cpu på 45grader ungefär med framluckan stängd på chassit.
Får inte upp rätt temps på grafik korten med nvidia system monitor av någon annledning står att dom är på 35grader i idle vilket jag tvekar till. Klocken ser fel ut där med men inte i andra program eller i nvidias klock program.
Vilket prog läser du av tempsen med på gpuerna?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Hur blir temperaturerna om du kör utan sidan på chassit?

Varvar fläktarna på korten upp som de ska?

När jag kör utan sidan på blir ensamt kort ca 5-10 grader svalare och fläktarna spinner upp som de ska skall koppla in bägge korten och testa med
det blir en liknande förbättring nu bytte jag även plats på korten så att oc kortet ligger längst ner med det är fortfarande det som blir varmast med soc kortet ca 10 grader under i temperatur

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Jag körde ett litet test med min setup.

Jag kör två st OC kort på V2 av samma bräda som du har (samma layout på PCI-E platserna.) Mina kort körs i 830MHz på 1.025mV. Jag har en Silverstone FT02 låda så korten sitter vertikalt med en 180mm AirPenetratorfläkt som blåser underifrån.

Min fläktkurva i Afterburner är: 0-45C 30%, från 45C till 80C linjär ökning till 100%, från 80C 100%.

Settings i Furmark var Stability Test, Fullscreen 1920*1080, 8x MSAA, Xtreme burning mode.

Efter 10 min med chassifläkten på 660RPM:
GPU1 82C
GPU2 67C

Efter 10 min drog jag upp chassifläkten till maxvarv 1200RPM. Efter 15 min (5 min med fläkten på max dvs):
GPU1 74C
GPU2 65C

Stängde då av chassifläkten helt och efter 18:45 avbröt jag testet när GPU1 passerade 90C och GPU2 låg på 70C.

Tänker inte plocka isär och testa men skulle gissa på att ett ensamt kort skulle hålla sig på max 65C i den klockfrekvens jag kör.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag körde ett litet test med min setup.

Jag kör två st OC kort på V2 av samma bräda som du har (samma layout på PCI-E platserna.) Mina kort körs i 830MHz på 1.025mV. Jag har en Silverstone FT02 låda så korten sitter vertikalt med en 180mm AirPenetratorfläkt som blåser underifrån.

Min fläktkurva i Afterburner är: 0-45C 30%, från 45C till 80C linjär ökning till 100%, från 80C 100%.

Settings i Furmark var Stability Test, Fullscreen 1920*1080, 8x MSAA, Xtreme burning mode.

Efter 10 min med chassifläkten på 660RPM:
GPU1 82C
GPU2 67C

Efter 10 min drog jag upp chassifläkten till maxvarv 1200RPM. Efter 15 min (5 min med fläkten på max dvs):
GPU1 74C
GPU2 65C

Stängde då av chassifläkten helt och efter 18:45 avbröt jag testet när GPU1 passerade 90C och GPU2 låg på 70C.

Tänker inte plocka isär och testa men skulle gissa på att ett ensamt kort skulle hålla sig på max 65C i den klockfrekvens jag kör.

Det talar alltså för att jag förmodligen bör sikta in mig på ett nytt chassi då det verkar vara luftflödet som är boven i dramat

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Det talar alltså för att jag förmodligen bör sikta in mig på ett nytt chassi då det verkar vara luftflödet som är boven i dramat

Om ett av dina kort blir så pass mycket varmare än det andra även fast du kör dem ett och ett så tyder det på att något är fel med det kortet.

Ett OC-kort i orginalklock med orginalspänning (runt 1mV eller strax under) bör inte bli mer än 70C även om chassit har rätt kass ventilation.

Du har fläkt i botten, fläkt i sidan, fläktar fram och jag antar standardfläkten bak i chassit. Det ska definitivt räcka för att hålla ett kort i vettig temp - och det verkar ju funka med SOC-kortet men inte med OC-kortet.

Jag hävdar att något är fel på ditt OC-kort om det blir så varmt i standardklock.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om ett av dina kort blir så pass mycket varmare än det andra även fast du kör dem ett och ett så tyder det på att något är fel med det kortet.

Ett OC-kort i orginalklock med orginalspänning (runt 1mV eller strax under) bör inte bli mer än 70C även om chassit har rätt kass ventilation.

Du har fläkt i botten, fläkt i sidan, fläktar fram och jag antar standardfläkten bak i chassit. Det ska definitivt räcka för att hålla ett kort i vettig temp - och det verkar ju funka med SOC-kortet men inte med OC-kortet.

Jag hävdar att något är fel på ditt OC-kort om det blir så varmt i standardklock.

Har som sagt flyttat runt korten igen och körde nu ett test utan sidoplåt då hamnade oc kortet på 87 grader i standardklock och med tanke på att chassit står ganska dumt till precis framför ett element skall flytta det lite imorgon och testa då. Annars är det någon som vet hur det fungerar med rma eller liknande på begagnade kort?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

Har en Sandybridge 2600k som jag kör i 4,2ghz. Zahlman fläkt kylare på den.
Du kan kolla mitt galeri om du vill se hur det ser ut. Har inga kablar ivägen för inblåsen på framsidan iaf. Samt att jag vänt på cpu fläkten sen det där galleriet för den satt åt fel håll och blåste inåt istället för utåt.
Redigerade mitt förra inlägg btw så läs om det.

Idle ligger min cpu på 45grader ungefär med framluckan stängd på chassit.
Får inte upp rätt temps på grafik korten med nvidia system monitor av någon annledning står att dom är på 35grader i idle vilket jag tvekar till. Klocken ser fel ut där med men inte i andra program eller i nvidias klock program.
Vilket prog läser du av tempsen med på gpuerna?

Läser temperaturerna i furmark och msi afterburner

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Har som sagt flyttat runt korten igen och körde nu ett test utan sidoplåt då hamnade oc kortet på 87 grader i standardklock och med tanke på att chassit står ganska dumt till precis framför ett element skall flytta det lite imorgon och testa då. Annars är det någon som vet hur det fungerar med rma eller liknande på begagnade kort?

Testa att ta bort kylaren igen och se hur spridningen av pastan ser ut. Har du ett bra, jämnt tryck borde den täcka en bra bit av själva GPUn. Jag har för mig jag la ett tunnt lager över hela då själva kylarens anläggningsyta inte var direkt jämn. Kolla även om du kan se ifall något tar emot som gör att kylaren inte får bra kontakt med GPUn. Jag vet att EVGA har haft problem med det på en del av sina 460-kort där delar helt enkelt varit felmaskinerade. Kan det hända EVGA så borde det kunna hända Gigabyte med...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL