Mac Mini som HTPC, några frågor.

Permalänk

Mac Mini som HTPC, några frågor.

Jag funderar på att köpa en Mac Mini som HTPC men har lite frågor om det.

* Kan en Mac ansluta till windows "Homegroup"? Jag har filmer mm på en windowsburk, och vill bara kunna öppna den mappen direkt och se dem över nätverket, nu har jag en shortcut till den på skrivbordet så att jag lätt kommer åt, fungerar detta på mac?

* Fungerar VLC bra på mac? Likadant som på PC, hittar subs lätt mm.

* Har ett Mac BT tangentbord till min HTPC nu, men det har problem med att det tappar kontakten ibland och då måste man gå in och ta bort det och lägga till igen, är det några sådana problem Med mac:en? Samma med musen.

* Kommer vilja ha bilden till TVn med HDMI och ljudet med Optisk kabel till förstärkare, bör inte vara nått problem där va?

* Spotify och firefox finns och fungerar fint till OS X?

Ja, detta kommer bli min första mac om jag köper, så jag har 0 koll på hur allt fungerar i OS X/ Med mac, så lika bra jag tar med alla småfrågor tänkte jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

* Kan en Mac ansluta till windows "Homegroup"? Jag har filmer mm på en windowsburk, och vill bara kunna öppna den mappen direkt och se dem över nätverket, nu har jag en shortcut till den på skrivbordet så att jag lätt kommer åt, fungerar detta på mac?

Bör inte vara några problem mig veterligen.

Skrivet av pekkasteele:

* Fungerar VLC bra på mac? Likadant som på PC, hittar subs lätt mm.

VLC funkar lika bra i OS X som i Windows ([personlig-åsikt]VLC är inget vidare och det finns bättre spelare, t.ex. MPlayer OS X Extended eller Plex[/personlig-åsikt]), förutom en sak VLC under OS X har inte stöd för hårdvaruavkodning ännu.

Du skulle kunna ta en koll på Plex, det är baserat på XBMC men anpassat för OS X och är lite annorlunda. Det indexerar alla dina filmer, tv-serier och så vidare och sen kan du kolla på dem via deras program som också hämtar hem affisch, fan art och information om varje film/tv-avsnitt/mm.. Spelaren är också anpassad för att visas på en TV.

Skrivet av pekkasteele:

* Har ett Mac BT tangentbord till min HTPC nu, men det har problem med att det tappar kontakten ibland och då måste man gå in och ta bort det och lägga till igen, är det några sådana problem Med mac:en? Samma med musen.

Du menar Apples trådlösa tangentbord? Om ja, så nej du har inga sådana problem under OS X. Aldrig stött på själv eller hört någon ha det.

Skrivet av pekkasteele:

* Kommer vilja ha bilden till TVn med HDMI och ljudet med Optisk kabel till förstärkare, bör inte vara nått problem där va?

Det borde nog gå.

Skrivet av pekkasteele:

* Spotify och firefox finns och fungerar fint till OS X?

Javisst finns de till OS X. Om det inte är så att du måste ha något extension till Firefox som inte finns till Safari eller Chrome (finns många till båda webbläsarna) så kan det vara vettigt att testa och använda Safari eller Chrome i och med att de är snabbare än Firefox. Firefox har till exempel problem med att det kan lagga när man skrollar (endast Firefox som har det problemet...).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Bör inte vara några problem mig veterligen.

Tackar för svaren, men som jag förstod det så har du inte testat detta förut, att ansluta till en "homegroup"? För jag försökte googla lite på det och det verkade som vissa hade problem, men jag kom aldrig riktigt fram till om dom använt Lion eller någon tidigare version av OS X.

Någon annan som testat annars?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Tackar för svaren, men som jag förstod det så har du inte testat detta förut, att ansluta till en "homegroup"? För jag försökte googla lite på det och det verkade som vissa hade problem, men jag kom aldrig riktigt fram till om dom använt Lion eller någon tidigare version av OS X.

Någon annan som testat annars?

Jag kör XBMC med en Mac mini (mid 2011) mot en sambashare på FreeBSD, funkar perfekt! Har även provat mot en utdelad mapp på Win7 och det funkar också.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Mac mini för ~1 månad sedan, som HTPC. Om du delar ut mappen du tänkte "streama" från är det inga problem att kommunicera mellan datorerna, jag gör detta och det funkar hur fint som helst.

VLC funkar, jag skulle dock rekommendera antingen Plex eller XMBC om du skall använda den som mediaburk?

Angående HDMI och ljud så kan det bli lite problem, beroende på vad du har för TV! Eftersom minin tyvärr bara har en HDMI utgång så måste man använda TV som "länk" eller vad man skall säga, dvs använda TVns digitala ljudutgång till förstärkaren. Annars finns det analog utgång men det är väl inte att tänka på egentligen, sen finns ju möjligheten att skaffa ett USB-ljudkort.

Spotify och Firefox finns såklart till OS X, jag skulle dock rekommendera att du använder Safari, speciellt om du skall använda Apples Magic Mouse då den funkar bäst med det.

Blev en jävla röra av det hela, hoppas du lyckas.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Skrivet av MDA:

Angående HDMI och ljud så kan det bli lite problem, beroende på vad du har för TV! Eftersom minin tyvärr bara har en HDMI utgång så måste man använda TV som "länk" eller vad man skall säga, dvs använda TVns digitala ljudutgång till förstärkaren. Annars finns det analog utgång men det är väl inte att tänka på egentligen, sen finns ju möjligheten att skaffa ett USB-ljudkort.

Ehm, Mac Minin har optisk ut.

Citat:

The headphone / line output port accommodates digital optical audio output, analog audio output with a 24-bit, 44.1-192 kHz D/A converter, digital audio output up to 24-bit stereo and 44.1-192 kHz sampling rate and supporting encoded digital audio output (AC3 and DTS). For analog headphone / line output, use a standard audio cable with 3.5mm metal plug. For digital audio, you can use Apple iPhone headset with microphone or a standard TOSLINK cable with a TOSLINK mini-plug adapter.

- http://support.apple.com/kb/HT4806

Så kan man bara ställa in så att ljud ut går via den (vilket man bör kunna, kan dock inte testa då jag inte har en optiskt kabel). Kan inte se att det inte skulle gå då jag kan byta mellan HDMI och den inbyggda högtalaren utan problem på min Mac Mini (2010). Den optiska utgången sitter i den vanliga 3.5 mm:s hörlursutgången, man behöver en mini toslink kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry för det, hade totalt missat detta. Visste inte att anslutningen fungerade i 3.5mm uttaget.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk

Tack för svaren, verkar som att inga av mina frågor ska vara några problem alltså, finfint! Kanske blir min första Mac snart då!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Tack för svaren, verkar som att inga av mina frågor ska vara några problem alltså, finfint! Kanske blir min första Mac snart då!

Då har du bara ett val kvar! Jag kör på AMD-grafiken och den hänger med på 1080p UTAN HW-acceleration! Vet inte hur det är med intels grafik på minin.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några problem med 1080p, vet dock inte om jag har HW av eller på..

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDA:

Jag har inte upplevt några problem med 1080p, vet dock inte om jag har HW av eller på..

Kör du intel eller AMD-grafik? Jag blev ganska besviken när jag körde AMD eftersom fläkten övervarvade. Googlade på det och alla föreslog att man skulle slå av HW-acc. Efter det funkade det perfa.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Intel, 3000 heter den väl om jag minns rätt?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Mac Mini 2011 (Standard versionen med Intel HD3000). Jag har uppgraderat min själv från standard 2GB minne till 8GB. Fungerar helt perfekt och allt jag har försökt mig på med den hittills har funkat felfritt, underbar lite maskin helt enkelt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Hur fungerar Nya Mac Mini med full HD filmer 1080. Några spel som ni nu lirar, vilka är det....