Fynda billiga hårddiskar :) (Översvämning i Thailand)

Permalänk
Hedersmedlem

Fynda billiga hårddiskar :) (Översvämning i Thailand)

Som alla vet är hårddiskar ju grymt dyra i nuläget. Inte kul för ni som behöver en hårddisk just nu (inte kul för Thailand heller)

Lösningen kan vara att gå runt till butiker som man annars ALDRIG skulle handla hos. Ni vet dom som i vanliga fall har fantasipriser. De är nämligen så pass dumma och tröga att de i nuläget ligger rätt bra till då de inte har ändrat priser på länge. Mediamarkt, Teknikmagasinet, Elgiganten och även kjell.com kan ha "billiga" hårddiskar i lager. Även mindre lokala datorbutiker kan ha hyfsade priser. Finns ju många småbutiker som har noll koll på varken priser eller teknik.

Tex har Teknikmagasinet en 1TB WD green för 599:-
Kostar 1120:- enligt prisjakt. (jag räknar endast med seriösa butiker)
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=491162

Seagate hårddiskar hos Elgiganten:
http://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/se_harddis...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nej usch, elgiganten handlar jag aldrig hos - oavsett "bra" priser.

Och 5400-7200rpm? Mig veterligen finns det inga diskar som har den funktionen...

Permalänk
Hedersmedlem

Bra tips, men jag skulle inte kalla det "fynda". Vad jag vet kommer dock denna brist på diskar och komponenter hålla i sig i minst 3-9 månader så de som bestämt behöver diskar kan spara lite pengar genom att handla på butiker som en normal medveten konsument aldrig skulle handla på.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

köp begangnat

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

finns fortfarande nya billiga diskar handlar bara om att hitta dom

Permalänk
Medlem

Media markt i Örebro har inte drabbats av några översvämningar, jag köpte 4TB för 1800kr idag så jag överlever tills produktionen är igång igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Få se hur länge detta uppsving av priserna håller i sig, snart billigare med SSD ju

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Media markt i Örebro har inte drabbats av några översvämningar, jag köpte 4TB för 1800kr idag så jag överlever tills produktionen är igång igen.

Så fort man har brutit sig in i förpackningen =No return back!

Handla aldrig ifrån ställen där man inte får någon garanti!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kenix:

Vad har det med garanti att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Garanti måste man väll få? Men återköp kanske det är så på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Däremot kan man köpa saker billigt köpte tex ett grafikkort billigt på kjell helt nytt men var bra pris på det. Fick blå skärmar på det lämna tillbaka det var då slut på grafikkort då skulle jag inte få ett likvärdigt kort tillbaka enbart så mycket som jag betalade vilket jag tycker var fel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kenix:

Nu är du nog ute och cyklar lite. Garanti får du alltid, finns lag på de. Kan reklamera fel upp till 3 år efter inköp. Och en butik kan inte avsäga sig att tillhandahålla garanti på en vara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Dyrt är det. Senaste jag köpte hårddiskar (1,5 år sedan) så kostade de 399 kronor per terabyte. Nåja, jag klarar väl mig, man får väl rensa.

Tror inte det finns möjlighet att "fynda" på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Nu är du nog ute och cyklar lite. Garanti får du alltid, finns lag på de. Kan reklamera fel upp till 3 år efter inköp. Och en butik kan inte avsäga sig att tillhandahålla garanti på en vara.

Varför finns det så många trådar på Swec som har problem med att lämna tillbaka sina saker tilll Mediamark?

Edit: Citerat från Mediamarks hemsida:
"Hur lång bytesrätt eller öppet köp har jag på en vara?
30 dagar under förutsättning att produkten återlämnas i obruten förpackning och mot uppvisande av kvitto."

Lite jobbigt om det är öppet köp och man har öppnat förpackningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kenix:

Varför finns det så många trådar på Swec som har problem med att lämna tillbaka sina saker tilll Mediamark?

30 dagar under förutsättning att produkten återlämnas i obruten förpackning och mot uppvisande av kvitto."

Det har nada med garanti att göra.
Dessutom är dessa krav väldigt vanliga när man handlar i butik. Tror endast det är Elgiganten som har öppet köp på varor som har varit använt.
Vilka trådar menar du? Tycker inte det finns speciellt många om just MM. Dessutom är det ofta problem pga folk är okunniga när det gäller konsumentlagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Märk skillnad på bytesrätt och garanti. Bytesrätt till öppnade produkter tillämpas i princip bara vid internethandel, tack vare distansavtals lagen som tvingar dem till det.

Så jag förstår alltså inte hur mediamarkt skulle vara bättre än alla andra elektronikkedjor på den här punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulShatter:

Nej det är du som cyklar.
Det finns ingen lag på att säljaren måste lämna garanti.
Det är frivilligt.

Permalänk
Medlem

Så mediamarket lämnar ingen garanti?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej det är du som cyklar.
Det finns ingen lag på att säljaren måste lämna garanti.
Det är frivilligt.

Dock kan du alltid reklamera en produkt, och hävda ursprungsfel i upp till tre år (kan vara längre). Ett ursprungsfel kan emellertid också vara att den inte håller lika länge som man kan vänta sig på grund av dålig kvalitet, bara att det upptäcks först efter 2 år när det har gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Dock kan du alltid reklamera en produkt, och hävda ursprungsfel i upp till tre år (kan vara längre). Ett ursprungsfel kan emellertid också vara att den inte håller lika länge som man kan vänta sig på grund av dålig kvalitet, bara att det upptäcks först efter 2 år när det har gått sönder.

Visst kan man det, men man skall skilja på garanti och reklamationsrätt.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Visst kan man det, men man skall skilja på garanti och reklamationsrätt.

Rätt, reklamationrätt har man alltid rätt till. Men sen lämnar alltid tillverkaren garanti. Visst aningen klyddigare, men de finns där också.
Vad jag vet så lämnar Media Markt garanti, och de fungerar alldeles utmärkt när jag har utnyttjat de. Köpte en laptop när de öppnade, som krashade och vägrade starta. Knatade in på Media Markt, personalen hjälpte mig hitta kvittot i databasen och skickade iväg den på lagning. Inga problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Jag fick lämna tillbaka ett tangentbord som jag hade använt så visst får man det.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Dyrt är det. Senaste jag köpte hårddiskar (1,5 år sedan) så kostade de 399 kronor per terabyte. Nåja, jag klarar väl mig, man får väl rensa.

Tror inte det finns möjlighet att "fynda" på ett bra tag.

Menar du att mina diskar var dyra? Det är väl bara piratkopieringsavgiften som lagts på de 399 kronorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Menar du att mina diskar var dyra? Det är väl bara piratkopieringsavgiften som lagts på de 399 kronorna.

Nä men om priserna stått stilla i 1,5 år så känns det spontant lite segt.

Permalänk
Medlem

SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB

http://www.dustinhome.se/seagate-barracuda-green-2tb-5900rpm-...

Studentpris: 668
Normalpris: 1490

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nä men om priserna stått stilla i 1,5 år så känns det spontant lite segt.

Javisst, priserna brukar ju sjunka med tiden men jag jämför med komplett som i skrivande stund tar 2919kr för de diskarna jag köpte för 899kr.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=590188

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Det är ju klart dyrare än i somras men inte riktigt så dyrt som övriga ställen just nu.
Köpte själv 8 TB i Juli för ca 2200kr från Webhallen så i jämförelse så är dina 1800kr för 4TB ganska dyrt

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är ju klart dyrare än i somras men inte riktigt så dyrt som övriga ställen just nu.
Köpte själv 8 TB i Juli för ca 2200kr från Webhallen så i jämförelse så är dina 1800kr för 4TB ganska dyrt

Dessa ilandsdilemman.
Är det nån som vet om det bara är att bryta upp skalet om jag vill sätta en av mina diskar i datorn, borde vara vanliga sata-anslutningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga prob att sätta in dem i datorn. Själv köper jag enbart 1.5 tb elements då jag har haft tur och det suttit re4 diskar i vissa dubbla livslängden på dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att det är eko-tom-slut på hårddiskar 750gb> under tusenlappen?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson