OLPC vill släppa surfplattor från luften i utvecklingsländer

Permalänk

Hur löser de nätåtkomsten? Om byarna saknar el så blir det svårt att få tillgång till nätet? Datorerna kan vevas upp, men jag tror inte en person ids veva igång en specialbyggd router flera gånger per dag, och då måste ändå en landlina dras till varje by.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Ser ut som att vissa här behöver en sådan.. svårt att läsa att dem har vev OCH solceller, kanske slänga med en dynamo som pappan kan ha på höftet och ladda batteriet medan dom tillverkar fler barn.

Men släppet med helikopter får mig att tänka på filmerna "Gudarna måste vara tokiga", handlar om en bushman och en cola flaska.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det där med utbildning...

Det jag anser man borde ifrågesätta mest är följande tänk som de delar med många skolor i Sverige. "gå det här programmet på gymnasiet och få en laptop"... det jag anser mest komiskt med detta är att det finns ingen eftertanke hur detta skulle "hjälpa" undervisningen, så det folk gör är sitter och surfar eller spelar spel...
Nu antar jag att det inte är kommer finnas någon större möjlighet till tillgång till internet (ovannämnda strömlösa byar) och spel tror jag inte heller är för installerade. Det är kanske där svenska skolor gör fel, de borde släppa datorerna från helikoptrar, då kommer elever börja lära sig saker!
Skämt och sido, Tror att de pengarna skulle vara bättre använda till att bygga skolor och utbilda folk, som kan föra detta vidare (detta skulle generera arbetstillfällen åt dem samt låta västvärden klia färdig sig på sina huvuden hur man kan effektivisera utbildningen med just datorverktyg, för att sedan lära andra på vilket sätt de kan implementera utbildning med datorhjälp).
Som sagt så är det en vacker tanke men, tror inte att de är redo för den typen av verktyg, eller kommer ha särskild stor nytta för den.

Samt en annan tanke som slog mig är något jag hörde på radio för ett par månader sedan, hur det var någonstans på Afrikas kontinent, hade mobil-telefonerna blivit ett hot mot demokratin då propaganda skickades ut med dessa... Så frågan är om de är ens redo på den orten de har tänkt att implementera sina helikopter auktioner.

Avslutningsvis; har någon frågat dem vad de vill ha och vad de är i behov av?... Trodde inte det....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edasvangen:

Vad händer när batteriet tar slut efter någon dag? släpper de även hundratals extra batterier med datorerna? Det tar tid att lära sig att skriva/läsa om man aldrig har gjort det förr, uppladdning av batterier kan ju knappast ske i en liten grupp människor som knappt har mat/vatten..

Som sagt flera gånger, dom har VEV och SOLCELLER.

Permalänk
Proffsmobbare

Släpp ner gamla hederliga klassiker i bokform, så vi kan få ett uns av intelligent liv någonstans på den här planeten.

Och nej, släpp inte ner mat för det förstör hela poängen. Släpp ner kunskap om att odla eget istället så ska vi se på fan till förbättring.
Fast det tål ju inte världsekonomin förstås, den är ju trots allt 'larger than life'..

Skrivet av SprengdPanda:

Som sagt flera gånger, dom har VEV och SOLCELLER.

Du är medveten om att energin från solceller och vevrörelser lagras på just BATTERIER, va? Batterier som blir sämre med åren, du kommer få koppla veven till en jävla Opel Kadett och låta den ligga på fullgas för att starta skärmen till slut. Och ja, jag är bitter idag.

Permalänk

Skitbra!

Läste fel på rubriken dock. Läste OCZ istället för OLPC. Inte alls samma sak

Permalänk
Medlem

In the first year we’ll go in and meet with tribal elders and aid organizations, people not involved with education, but then we let the kids learn. Then we'll take tablets and drop them out of helicopters into villages that have no electricity and school, then go aback a year later and see if the kids can read

De kan inte landa helikoptern istället? Det här med att "släppa från luften" låter ju mest som att de vill ha uppmärksamhet, det låter ju häftigare

och som flera skrivit, hur kul är det med en surfplatta om det inte finns internet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Du är medveten om att energin från solceller och vevrörelser lagras på just BATTERIER, va? Batterier som blir sämre med åren, du kommer få koppla veven till en jävla Opel Kadett och låta den ligga på fullgas för att starta skärmen till slut. Och ja, jag är bitter idag.

Så sant så, men knappast över en dag. Och så fort går det inte, har en laptop från 2006 som varit använd varje dag i stort sett i 5 år, och batteriet håller sig fortfarande, visst att dom blir sämre, men så fort går det faktiskt inte. Om dom går sönder där nere är det nog snarare pga miljön dom är i med byungarna som kanske slänger runt dom lite hur som helst.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon134512:

Så sant så, men knappast över en dag. Och så fort går det inte, har en laptop från 2006 som varit använd varje dag i stort sett i 5 år, och batteriet håller sig fortfarande, visst att dom blir sämre, men så fort går det faktiskt inte. Om dom går sönder där nere är det nog snarare pga miljön dom är i med byungarna som kanske slänger runt dom lite hur som helst.

Helt korrekt, MEN;

Jag föreställer mig inte att en grön-blå-gul leksaksugn som kastas ut från helikoptrar har mångcellsbatterier som kan liknas vid våra mer påkostade varianter.

Ett batteri mår dessutom inte helt bra av korta laddningar, så om man färdas mellan skugga och sol väldigt ofta skulle jag tro att detta är direkt skadligt. Eller veva ström lite då och då för den delen.

Jämförbart är mina bärbara datorer.
1) Har haft laddaren i mycket till och från, samt nästan hela dagarna sedan 2006. Den har 5 minuter batteritid på full laddning.
2) Har bara haft laddaren i för att ladda den fullt, sedan går den enbart på batteri tills den dör ut helt, detta sedan 2008. Den har 10 timmar batteritid på full laddning.

Permalänk

Iden med utdelning via helikopter ser jag som ett PR-jippo för att få fler att intressera sig i "detta ämne".

Sedan behöver ungdomar inte ha så kraftiga datorer för att lära sig en hel del, många av oss är ju uppvuxna med betydligt slöare dator än denna utan internet och vi lärde oss en hel del. T.ex. satt jag själv i tonåren och pillade mycket med en grafitandre miniräknare och lärde mig en hel del.

Btw tycker jag Apple borde göra en O-IPAD2-PC då de har gott om pengar och Apple de får gärna flyga över göteborg med omnejd..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Drop från helikoptrar?

Går inte surfplattor sönder om man droppar dom från hög höjd? Iaf skärmen?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

Maxar de Crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av kaptenperre:

Hur löser de nätåtkomsten? Om byarna saknar el så blir det svårt att få tillgång till nätet? Datorerna kan vevas upp, men jag tror inte en person ids veva igång en specialbyggd router flera gånger per dag, och då måste ändå en landlina dras till varje by.

Nä....

Jag tror inte de barnen som får tillgång till "fantastisk" teknik bryr sig om det heller.... för då måste de ju veva och vem pallar det?

sigh

Man kan väl nästan jämföra att de utan någon form av teknik får "leklaptops" med att vi i västvärlden kommer över teknik från yttre rymden, men vi pallar inte använda den för att ratten sitter på fel sida och/eller WASD sitter på den numeriska sidan av tangenbordet EEEK!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jämförbart är mina bärbara datorer.
1) Har haft laddaren i mycket till och från, samt nästan hela dagarna sedan 2006. Den har 5 minuter batteritid på full laddning.
2) Har bara haft laddaren i för att ladda den fullt, sedan går den enbart på batteri tills den dör ut helt, detta sedan 2008. Den har 10 timmar batteritid på full laddning.

Din jämförelse säger ingenting, det är minst ett par tusen okända variabler.. det går inte att dra någon som helst vetenskaplig slutsats.
Känns mer som en logik som hör hemma hos Juholt än på sweclockers.

Ont:
Personerna bakom diverse olika typer av "hjälporganisationer" är främst personer som inte lyckas skapa ett riktigt företag och därför använder sig utav en täckmantel a la "välgörenhet" för att nå sina finasiella mål. I detta fall handlar det om reklam, personerna vill ha uppmärksamhet till produkten/skaparna av produkten.. med andra ord ett pr-jippo.

Förlorarna är de stackars pensionärerna etc som tror på idéen på riktigt och skänker pengar. Fast den slutsatsen gäller alla hjälporganisationer, exempelvis bestämmer du dig för att skänka 25kr i månaden till amesty så spenderar du första året att betala provisionen till personen som fick dig att skriva på pappret. Resterande åren betalar du för idioterna som skriver/skicker vad som helst för att få plats i media (för i sin tur generera mer pengar till sig själva).

120 spänn i timmen + provision får du för att gå runt på gatan o samla in pengar, det blir för average joe säljaren dubbelt så mycket som att jobba på Mac Donalds. Men frågar du honom så kommer han garanterat att säga att han "gör det för mänskliga rättigheter".

Kontentan av det hela : Skänk aldrig en krona till en "hjälp-organistion". Vill du på riktigt hjälpa ett U-land så investera i aktier från landet.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Lösbonde:

Din jämförelse säger ingenting, det är minst ett par tusen okända variabler.. det går inte att dra någon som helst vetenskaplig slutsats.
Känns mer som en logik som hör hemma hos Juholt än på sweclockers.

Kan jag gå på något annat än mina egna slutsater? Vad vore mer logiskt för mig än mina egna tester?

Även om det inte stämmer måste du förstå varför jag valde det som exempel.

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

Går inte surfplattor sönder om man droppar dom från hög höjd? Iaf skärmen?

För dom slänger bara ut dom, inte typ paketerar dom i lådor med bubbelplast runt dom? Sen fäster en fallskärm på också kanske,

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ordna så att dem kan skaffa sin egna mat och utbildning.

Give a man a fish and he eats for a day, teach a man to fish and he eats for a lifetime

Släppa surfplattor från luften?

Vad blir nästa pryl, 50" ledskärmar och PS3or

Skärpning, många anvnäder fortfarande kulrammar, har stampat jordgolv och en batteriradio
datorer passar inte in i deras livsföring!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Helt korrekt, MEN;

Jag föreställer mig inte att en grön-blå-gul leksaksugn som kastas ut från helikoptrar har mångcellsbatterier som kan liknas vid våra mer påkostade varianter.

Ett batteri mår dessutom inte helt bra av korta laddningar, så om man färdas mellan skugga och sol väldigt ofta skulle jag tro att detta är direkt skadligt. Eller veva ström lite då och då för den delen.

Jämförbart är mina bärbara datorer.
1) Har haft laddaren i mycket till och från, samt nästan hela dagarna sedan 2006. Den har 5 minuter batteritid på full laddning.
2) Har bara haft laddaren i för att ladda den fullt, sedan går den enbart på batteri tills den dör ut helt, detta sedan 2008. Den har 10 timmar batteritid på full laddning.

Så du menar att det är bättre för batteriet att konstant laddas och urladdas jämfört med att laddas ur någon gång då och då?

Sen säger det som sagt inte så mycket då vi inte vet vad det är för datorer samt hur de har brukats.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av illusi0n:

Så du menar att det är bättre för batteriet att konstant laddas och urladdas jämfört med att laddas ur någon gång då och då?

Sen säger det som sagt inte så mycket då vi inte vet vad det är för datorer samt hur de har brukats.

Både ja och nej. Det jag säger är att det jag kommit fram till genom testet, och kunnat dra slutsatser efter är att batteriet som laddats ur helt och sedan laddats upp fullt har hållt betydligt bättre än det som suttit i väggen hela tiden, eller bara varit frånkopplad väldigt korta stunder.

Om det stämmer med det fysikaliska i det hela, det vet jag inte, men någon annan slutsats har jag inte kunnat dra av det hela. Bägge datorerna har behandlats mer eller mindre identiskt, men det skiljer som sagt 2 år.

Det är den enda slutsatsen jag har kunnat dra, och jag lever som jag lär.

Om du har något behov av att totalsåga allt jag skrivit - någonsin - så kör hårt!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur jävla mycket måste man inte veva för att hålla igång en dator egentligen? Det lär ju knappast vara några prestandamonster de får, så låt oss säga att den drar 50W. Hur mycket måste man veva för att få ström till den?

(Komigen nu Sweclockers fysiker! Jag orkar nämligen inte, jag har fan lov.)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Hur jävla mycket måste man inte veva för att hålla igång en dator egentligen? Det lär ju knappast vara några prestandamonster de får, så låt oss säga att den drar 50W. Hur mycket måste man veva för att få ström till den?

(Komigen nu Sweclockers fysiker! Jag orkar nämligen inte, jag har fan lov.)

OLPC XO-1 som släpptes 2007 har en maxförbrukning på 7 watt

och för att citera wikipedia om de nyare datorerna med vev. Hand-crank generator is an optional peripheral, 1 min of cranking = Color 10 min, B&W 12 Min of use.

Nu var jag tråkig va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petabyte:

OLPC XO-1 som släpptes 2007 har en maxförbrukning på 7 watt

och för att citera wikipedia om de nyare datorerna med vev. Hand-crank generator is an optional peripheral, 1 min of cranking = Color 10 min, B&W 12 Min of use.

Nu var jag tråkig va?

Du gjorde det alldeles för enkelt för dig, ja! Och 1 minuts vevande är ju tvetydigt, är det slapp-vevande, eller vevande-för-livet? Lär ju ge ganska stor effektskillnad. Jag vill ju veta hur många millisekundersdatortid man får per varv man vevar!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Sambuccashake:

Maxar de Crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, hittade en bench. Minimum fps var 34 med allt maxat Ska antagligen skaffa en själv också!

Permalänk
Medlem

Kondomer, sexualupplysning, brunngrävande, utbildning i att bruka jorden - OK
Datorer - Vet inte

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Både ja och nej. Det jag säger är att det jag kommit fram till genom testet, och kunnat dra slutsatser efter är att batteriet som laddats ur helt och sedan laddats upp fullt har hållt betydligt bättre än det som suttit i väggen hela tiden, eller bara varit frånkopplad väldigt korta stunder.

Om det stämmer med det fysikaliska i det hela, det vet jag inte, men någon annan slutsats har jag inte kunnat dra av det hela. Bägge datorerna har behandlats mer eller mindre identiskt, men det skiljer som sagt 2 år.

Det är den enda slutsatsen jag har kunnat dra, och jag lever som jag lär.

Om du har något behov av att totalsåga allt jag skrivit - någonsin - så kör hårt!

Med lithium-ion är det direkt skadligt att göra fulla urladdningar, med en full urladdning så tappar den betydligt mycket mer kapacitet än att ladda ofta och inte låta batteriet gå under 20-30%.

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, so also does the depth of discharge (DoD) determine the cycle count. The smaller the depth of discharge, the longer the battery will last. If at all possible, avoid frequent full discharges and charge more often between uses. If full discharges cannot be avoided, try utilizing a larger battery. Partial discharge on Li-ion is fine; there is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles other than to calibrate the fuel gauge on a smart battery." http://batteryuniversity.com

Däremot med nickel-kadmium batterier bör man göra fulla cyklar.

Permalänk
Medlem

Om de är analfabeter och/eller talar något mycket sällsynt språk, vad sjutton ska de göra med dem?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

vad ska dom använda dom till ? lära sig saker och uppdatera fejjan ? Kanske ska ha käk och en välfungerande kropp först!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Din jämförelse säger ingenting, det är minst ett par tusen okända variabler.. det går inte att dra någon som helst vetenskaplig slutsats.
Känns mer som en logik som hör hemma hos Juholt än på sweclockers.

Ont:
Personerna bakom diverse olika typer av "hjälporganisationer" är främst personer som inte lyckas skapa ett riktigt företag och därför använder sig utav en täckmantel a la "välgörenhet" för att nå sina finasiella mål. I detta fall handlar det om reklam, personerna vill ha uppmärksamhet till produkten/skaparna av produkten.. med andra ord ett pr-jippo.

Förlorarna är de stackars pensionärerna etc som tror på idéen på riktigt och skänker pengar. Fast den slutsatsen gäller alla hjälporganisationer, exempelvis bestämmer du dig för att skänka 25kr i månaden till amesty så spenderar du första året att betala provisionen till personen som fick dig att skriva på pappret. Resterande åren betalar du för idioterna som skriver/skicker vad som helst för att få plats i media (för i sin tur generera mer pengar till sig själva).

120 spänn i timmen + provision får du för att gå runt på gatan o samla in pengar, det blir för average joe säljaren dubbelt så mycket som att jobba på Mac Donalds. Men frågar du honom så kommer han garanterat att säga att han "gör det för mänskliga rättigheter".

Kontentan av det hela : Skänk aldrig en krona till en "hjälp-organistion". Vill du på riktigt hjälpa ett U-land så investera i aktier från landet.

Läs gärna på lite om OLPC och Nicholas Negroponte så kanske du blir mindre skeptisk om just detta projekt. Alla med utbildning inom data/it vet vem negroponte är, lite av en husgud med ett finger med i spelet på MÅNGA fanstastiska uppfinningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Om de är analfabeter och/eller talar något mycket sällsynt språk, vad sjutton ska de göra med dem?

Lära sig läsa och skriva samt lära sig mindre sällsynta språk är ju ett exempel.

Skrivet av ErsdaHL06:

vad ska dom använda dom till ? lära sig saker och uppdatera fejjan ? Kanske ska ha käk och en välfungerande kropp först!

Projektet är lite mer långsiktigt än så.. därför det riktar sig till barn, inte vuxna.

Många trista svar i den här tråden, bara folk som jobbar i gruvan och spottar snus i kaffet antagligen, inga nya Steve Jobs direkt..

Permalänk

Fyfan vad jag blir irriterad på folk i den här tråden. Ni är så jävl-GAAAH självkontroll, vill inte bli bannad.

Känslan av hopplöshet växer sig större. Men verkligen redaktionen, ni måste skriva artiklar som förklarar varenda detalj annars förstår inte folk.

Skickades från m.sweclockers.com