Minecraft passerar fyra miljoner exemplar

Permalänk
Melding Plague

Minecraft passerar fyra miljoner exemplar

Spelstudion Mojang med Markus "Notch" Persson i spetsen fortsätter att skörda framgångar. Nu har betaversionen av Minecraft passerat fyra miljoner sålda exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när spelet är så välgjort! Händer ofta att jag fastnar i Minecraft över till exempel Battlefield 3. Grattis Notch, mycket välförkänat!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kul för dem! Med all förståelse dock, spelet är ju askul!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag undrar om och då vad de kokar ihop något bakom kulisserna nu under slutspurten...

Permalänk

Grattis Notch!

Permalänk
Medlem

vad glad man blir xD!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

Provade Minecraft några dagar sen. Grymt spel lätt värt pengarna

Visa signatur

i7-2600k/ ASUS P8P67 LE/ Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB/ 2xASUS Radeon HD 6850/ Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Permalänk

Minecraft är ett riktigt bra spel!
Har en liten server uppe tillsammans med två vänner (och några inbjudna spelare), ska bli kul att se hur utvecklingen blir för den.

Seriösa SweClockare är givetvis välkomna att spela på den om så önskas! Det är bara att dra iväg ett PM till mig så kan jag ge IP adress och bygg rättigheter när ni loggar in på servern.

Värt att tänka på att vi så klart endast vill ha seriösa Minecraftare som blir "en i gänget" och umgås och har kul samtidigt som vi spelar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Grattis Notch!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Trevligt, gratulerar Notch!

Permalänk
Medlem

Grattis till Mojang.
Trevligt spel som man ibland slösar allt för många timmar på

Permalänk
Medlem

Både jag och min bror har varsin kopia

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man får väl hoppas att de löser out of memory-problemet innan lanseringen. Jag har fått börja om från början då jag inte kan komma in i i spelet igen. Out of memory när spelet laddas );

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Söderbäck:

Ja man får väl hoppas att de löser out of memory-problemet innan lanseringen. Jag har fått börja om från början då jag inte kan komma in i i spelet igen. Out of memory när spelet laddas );

Det beror på att Minecraft/Java inte kan allokera tillräckligt med minne. För de flesta (bland annat mig) räcker det med att dra in 64-bit-versionen av Java och se till att den används istället för 32-bit. Räcker inte det kan man dessutom behöva höja minnesgränsen i kontrollpanelen och/eller i genvägen till Minecraft.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lego V2.0 a.k.a Minecraft, simpelt koncept som fungerar otroligt bra! Oändliga möjligheter till kreativitet, hur kan man inte fastna

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Det beror på att Minecraft/Java inte kan allokera tillräckligt med minne. För de flesta (bland annat mig) räcker det med att dra in 64-bit-versionen av Java och se till att den används istället för 32-bit. Räcker inte det kan man dessutom behöva höja minnesgränsen i kontrollpanelen och/eller i genvägen till Minecraft.

Jo, jag har läst om dessa lösningar. Tycker inte att man skall behöva ändra environment variables för java för att kunna spela ett spel när det inte kommer vara en beta längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tyckte faktiskt Minecraft var ett bättre spel förr, installerade det nyligen efter en tids uppehåll och gillade det inte alls. Så som tur var så hade jag kvar en gammal 1.6 installationsfil. Älskade spelet när det var i Alphan stadiet, då kunde många timmar spenderas med att bygga allt möjligt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Musikälskare

Notch är värd all positiv kritik, är fortfarande imponerad hur han lyckades skapa något så enkelt som kan ge så mycket frihet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Haha, helt jävla otroligt.

Permalänk

Har aldrig testat Minecraft förr men av ren nyfikenhet; strävar inte de flesta efter spel med bättre grafik?:P Eller så är det kanske själva tanken (pusslet) som lockar folk ^^

Permalänk
Medlem

Väll förtjänat! Driver själv en privat server för vänner och familj och det är många timmar man fastnar där. Kreativt, beroende framkallande, enkelt och jävligt underhållande sammanfattar spelet ganska bra.

Sen att det utvecklas löpande och har en aktiv mod community gör inte saken sämre. Visst, alla spelare kan inte blidkas men sånt är livet.

Just one more block...

Permalänk
Avstängd

Ska snart inhandla mig ett exemplar å lira med min sambo och mina brossor

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DefconEagle:

Har aldrig testat Minecraft förr men av ren nyfikenhet; strävar inte de flesta efter spel med bättre grafik?:P Eller så är det kanske själva tanken (pusslet) som lockar folk ^^

Om spelen är riktigt bra så spelar grafiken inte någon längre, och just detta spel skulle bara bli sämre om det fick bättre grafik.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Förklara för mig vad det här går ut på. Är det bara ett sandlådespel där man placerar ut olikfärgade block? Det måste väl vara nåt mer, eller?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Härligt! Har själv spelat i ungefär ett år och tycker det är lika roligt nu som då. Och btw så är väll inte blocken 1x1? De har väll någon höjd också.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Proffsmoddare

Detta spelet är så otroligt briljant i sin enkelhet. Otroligt beroendeframkallande. Börjar i liten skala med en hydda för att efter ett par veckor innefatta enorma byggnader och komplexa makiner. Detta är spelglädje i sin mest grundläggande form långt borta från dagens grafikhysteri. Man kan inget annat än att älska Minecraft Vi är 4st i familjen äldsta 40 och yngsta 9 och vi lirar allihopa på vår egen server

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Förklara för mig vad det här går ut på. Är det bara ett sandlådespel där man placerar ut olikfärgade block? Det måste väl vara nåt mer, eller?

Olikfärgade är en dålig förklaring. Blocken har olika egenskaper. Mha dessa egenskaper anpassar man verktyg, byggnader och konstruktioner. Testa vet jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av [WP@:

Wolverine;11573302]Detta spelet är så otroligt briljant i sin enkelhet. Otroligt beroendeframkallande. Börjar i liten skala med en hydda för att efter ett par veckor innefatta enorma byggnader och komplexa makiner. Detta är spelglädje i sin mest grundläggande form långt borta från dagens grafikhysteri. Man kan inget annat än att älska Minecraft Vi är 4st i familjen äldsta 40 och yngsta 9 och vi lirar allihopa på vår egen server

Håller helt med.
Roligt, hade gärna spelat med familjemedlemmarna :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går bra för dem. Det påminner om de äldre spel jag körde som barn, grafikmässigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Förklara för mig vad det här går ut på. Är det bara ett sandlådespel där man placerar ut olikfärgade block? Det måste väl vara nåt mer, eller?

Det går ut på allt möjligt, beroende på om servern kör moddar eller bara vanliga SMP, Survival multiplayer,

Survival går ut på att man börjar utan några föremål, och det är dagtid i spelet. Man måste börja med att skaffa sig grundläggande verktyg, och iom att det bara finns i princip natur runt om kring dig, måste du börja med att slå ner exempelvis ett träd med knytnävarna. Det tar dock väldigt kort tid att komma igång, slå ner ett träd, göra om några träbitar till plankor. Börja med att göra din första crafting bench.., göra om plankorna till pinnar, och sen börja skapa dina första verktyg så som spadar, yxor, svärd etc. Då går de snabbare att hugga ner ytterligare träd och gräva i marken snabbare, samt hugga sten.

Därefter så går det i princip ut på att överleva och ha kul med att bygga saker. Dygnen i spelet är väldigt korta, så det blir snabbt natt. När det blir natt dyker det upp monster av olika slag, zombies, spindlar, skeletal archers med mera, som du måste skydda dig och dina kreationer mot. Bland favoriterna har vi även creepers, som gillar att explodera nära dina kreationer, och endermen (trollmen) som gillar att flytta på dina block ...

Man har enorm frihet i detta spel, du kan ju se själv på youtube vad folk har åstakommit, allt från monster killing machines till enorma kopior på kända verk som tågstationer, eifeltornet, eller scener ur filmer som sagan om ringen eller harry potter.

Om man kör som vanligt måste man samla på sig resurser för att sedan kunna kombinera och bygga nytt. Man kan plantera om träd och se dem växa, etc etc.

Finns så otroligt mycket, men just enkelheten och att man kan låta kreativiteten flyta, tillsammans med sina vänner, gör det oerhört roligt.

Definitivt värt att testa spelet!

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz