Permalänk
Medlem

Lite frågor om ny TV.

Tjenare Sweclockers.

Nu är det så att jag ska köpa en ny tv. Jag har just nu en http://www.sony.se/product/tv-102-40-lcd/kdl-40ex402#pageType...

varför jag vill byta är för att denna sony inte stöder FULL hd med en HDMi sladd från datorn. Det enda som duger är en VGA.

Det här är då den nya som jag hade tänkt beställa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629137#extra .

Den är mest till för att kolla på HD filmer från datorn. Så tror ni den duger för mina behov?(med en hdmi sladd)

Permalänk

Vissa "Full HD Ready" skärmar begränsar upplösningen för externa HDMI källor.
Denna skärms specifikationer om upplösning (1920x1080) visar inga sådana begränsningar.
http://www.lg.com/se/tv-audio-video/tv/LG-lcd-tv-42LK430N.jsp

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasp:

Tjenare Sweclockers.

Nu är det så att jag ska köpa en ny tv. Jag har just nu en http://www.sony.se/product/tv-102-40-lcd/kdl-40ex402#pageType...

varför jag vill byta är för att denna sony inte stöder FULL hd med en HDMi sladd från datorn. Det enda som duger är en VGA.

Det låter jättekonstigt. Min EX500 stödjer full HD via HDMI utan problem, och jag kan inte tro att EX400 ska vara begränsad när det gäller detta.
Det skulle ju egentligen innebära att den inte skulle kunna få ut fullHD via HDMI från en blurayspelare heller, vilket är sjukt osannolikt.

Jag tror med 99% säkerhet att du har ett konfigurationsproblem, och inte en teknisk begränsning i TV:n. Stäng av overscan/underscan på grafikkortet, och se till att få bilden pixelmappat på TV:n. (tror det heter "punkt för punkt" eller liknande - jag får kolla sen) Just HDMI brukar kunna defaulta till lite overscan i grafikkortets drivrutiner ibland om jag minns rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Vissa "Full HD Ready" skärmar begränsar upplösningen för externa HDMI källor.
Denna skärms specifikationer om upplösning (1920x1080) visar inga sådana begränsningar.
http://www.lg.com/se/tv-audio-video/tv/LG-lcd-tv-42LK430N.jsp

Okej tack för ditt svar!

Skrivet av Roger W:

Det låter jättekonstigt. Min EX500 stödjer full HD via HDMI utan problem, och jag kan inte tro att EX400 ska vara begränsad när det gäller detta.
Det skulle ju egentligen innebära att den inte skulle kunna få ut fullHD via HDMI från en blurayspelare heller, vilket är sjukt osannolikt.

Jag tror med 99% säkerhet att du har ett konfigurationsproblem, och inte en teknisk begränsning i TV:n. Stäng av overscan/underscan på grafikkortet, och se till att få bilden pixelmappat på TV:n. (tror det heter "punkt för punkt" eller liknande - jag får kolla sen) Just HDMI brukar kunna defaulta till lite overscan i grafikkortets drivrutiner ibland om jag minns rätt.

Hur stänger jag av overscan/underscan på grafikkortet? Har förövrigt ett XFX Radeon 6970 kort.

Permalänk

Är det bara problemet med att få hela skärmen fylld så...
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Är det bara problemet med att få hela skärmen fylld så...
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag testade det och fick hela skärmen fylld. men det är fortfarande kassa kvalite/skärpa fast det står 1080P.

Permalänk
Skrivet av Dasp:

Jag testade det och fick hela skärmen fylld. men det är fortfarande kassa kvalite/skärpa fast det står 1080P.

Bra, så det var den huvudsakliga anledningen till tråden. En direktkopplad HDMI kvalitetskabel får vara upp till 9 meter. Därefter får man störig eller ingen bild alls.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasp:

Jag testade det och fick hela skärmen fylld. men det är fortfarande kassa kvalite/skärpa fast det står 1080P.

... och du är säker att du matar 1920x1080 från datorn?
Utgå från preseten "personlig". Skärpereglaget i TV:n ska vara på minimum förresten. (min eller 0 eller vad det står) Kontrast kan du prova 75 som bas. Färg och ljusstyrka borde vara kvar på 50 om TV:n funkar som min Sony 500.
(vill du öka/minska ljusstyrkan så fanns det en separat kontroll för det som hette panelstyrka eller liknande... jag får kolla hemma sen)

Min bild är hyfsat tydlig. Röd färg kan kännas lite lite suddig ibland tex, men det är tveklöst 1:1 mappat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... och du är säker att du matar 1920x1080 från datorn?
Utgå från preseten "personlig". Skärpereglaget i TV:n ska vara på minimum förresten. (min eller 0 eller vad det står) Kontrast kan du prova 75 som bas. Färg och ljusstyrka borde vara kvar på 50 om TV:n funkar som min Sony 500.
(vill du öka/minska ljusstyrkan så fanns det en separat kontroll för det som hette panelstyrka eller liknande... jag får kolla hemma sen)

Min bild är hyfsat tydlig. Röd färg kan kännas lite lite suddig ibland tex, men det är tveklöst 1:1 mappat.

Jag testade dina inställningar på tven och tycker nu att det ser riktigt bra ut Tack så mycket för hjälpen.

Tycker dock att det är riktigt skumt att jag inte kan ha 120 hertz på dator skärmen och 100 på tven som den klarar. För just nu om jag kör Duplicate så klarar båda 100hz. och höjer jag till 120 och trycker verkställ så händer inget utan det ligger kvar på 100. Men om jag kör extended så kan jag få datorskärmn till 120 hz och min tv till 60.

För jag vill då ha 120 på datorskärmen och 60 på tven när jag kör duplicate.

Edit: Vet du hur jag löser problemet jag har med att jag får Rosa skärm på tven lite då och då?
Tog en bild. http://i.imgur.com/SWWGB.jpg det blir liksom blå/rosa bild.

Permalänk
Medlem

TV:n klarar till 99,9% sannolikhet inte ta in mer än 60hz över HMDI, så det finns ingen större anledning att mata på mer än så. Det förvånar mig helt klart om den köpte 100hz överhuvudtaget, men den lär bara kasta bort framesen internt i TV:n iallafall.
Din TV har inget 100hz läge, men även de som har det, tar bara emot upp tilll 60hz via HDMI. (till skillnad mot en 120hz datormonitor)

Tror det bästa vore om du kunde vänja dig vid att köra extended, med 120hz på monitor och 60hz på TV:n. Då får varje skärm det den funkar bäst med.

... rosa bild låter väldigt skumt.. Kan det vara ett kabelproblem? Aldrig hänt mig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

TV:n klarar till 99,9% sannolikhet inte ta in mer än 60hz över HMDI, så det finns ingen större anledning att mata på mer än så. Det förvånar mig helt klart om den köpte 100hz överhuvudtaget, men den lär bara kasta bort framesen internt i TV:n iallafall.
Din TV har inget 100hz läge, men även de som har det, tar bara emot upp tilll 60hz via HDMI. (till skillnad mot en 120hz datormonitor)

Tror det bästa vore om du kunde vänja dig vid att köra extended, med 120hz på monitor och 60hz på TV:n. Då får varje skärm det den funkar bäst med.

... rosa bild låter väldigt skumt.. Kan det vara ett kabelproblem? Aldrig hänt mig!

Okej Jag kommer att köra Extended. Det här med rosa bilden försvinner om man tex byter input eller trycker på någon knapp. Det är inte fel på kablarna för jag har testat flera olika.

så här har en person på prisjakt skrivit om tven "Har själv ATI kort på min dator som man fick mixtra med för att inte få rosabild, men annars hel nöjd med tv:)"

Så det måste vara något i catalyst inställningarna.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att ändra Pixel Format Catalyst CC, klicka på My Digital Flat-Panel och välj Pixel Format nu kan du välja mellan Full RGB och Limited RGB.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan testa att ändra Pixel Format Catalyst CC, klicka på My Digital Flat-Panel och välj Pixel Format nu kan du välja mellan Full RGB och Limited RGB.

Okej, jag har testat runt lite innan också. men nu vet jag ju vad det är. Tack så mycket för all hjälp alla som har skrivit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasp:

Jag testade dina inställningar på tven och tycker nu att det ser riktigt bra ut Tack så mycket för hjälpen.

Fint

""bakgrundbelysning" var det man använde för att ändra allmänna ljusstyrkan förresten.

"Färgton" ska vara noll helst tror jag.

"Färgtemp" beror nog på vad man använder TV:n till mest: såvitt jag vet är faktiskt varm2 mest "rätt" till film, även om den ser väldigt rödguldaskig ut! Datornavändning ska nog dock ha en kallare bild.
Neutral kan verkar just neutral, men är nog faktiskt rätt blåaktig om man kollar efter. (Kall är väldigt blå) Jag kompromissar och kör varm1

"Brusreducering", "filmläge" mm är nog bäst att köra "av".

På "Avancerat" ska oxå allt vara av eller 0 som utgångspunkt.
(med reservation för att våra menyer kanske inte är lika)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.