Skyrim går trögt och "laggar"

Permalänk
Medlem

Skyrim går trögt och "laggar"

Tjena, har nu suttit och lirar en del Skyrim och märker att jag inte kan få bort laggen.
Det som egentligen händer är att så fort man vänder sig eller gör hastiga rörelser så laggar det. Även tar laddningen för lång tid.
Min kusin och jag satt och spelade brevid varandra och jag märkte fort att min dator presterar sämre än hans även fast min är kraftigare än hans.
Sitter på:
Asus M4A785TD-V Evo
Asus Radeon HD 6950 2Gb DirectUII
4gb 2x2 1333mhz Crucial RAM.
AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz
Corsair H50 CPU Cooler.
WD Velociraptor 300gb 10000rpm
.
allt detta inuti ett Antec 900 Gaming Case (inte det bästa när de gäller kylning och egenskaper, I know)

Kusinen har så vitt jag vet.
ett XFX 6850 1Gb
4gb ram typ corsair
en AMD Phenom X3 eller X4 2.7-3.0ghz
En WD (nånting) 500gb 7200rpm
inuti ett Antec 300 Gaming Case.

Hur kan han prestera bättre med sin dator ?
Och även ladda 5 - 10 sek snabbare både på Skyrim och Battlefield 3

Spelet har samma typ av lagg även på de lägsta inställningarna, dock mindre format.

(allt detta skrevs efter 48 timmar utan sömn så ha överseende )

Permalänk
Hedersmedlem

När du skriver att det laggar, menar du dålig fps, eftersläp (input lag) eller "stuttering"?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Hur ny är dina komponenter, nybyggd burk inför Battlefield/Skyrim? Hur ser temperaturer osv ut?
Har du dom nya ATI drivarna?
Prova något annat krävande spel, typ Crysis kanske. Får du samma problem i det? Det du behöver göra nu är att utesluta olika saker för att komma närmare problemet.

Också varit mycket optimeringar för Battlefield på senaste i ATIs drivare, prova gå tillbaka nåt eller några släpp, kan mycket väl vara nåt dom tweakat som bråkar.

Fick jag gissa fritt skulle jag säga mjukvaru problem eftersom de komponenter du har ska mycket enkelt nästan kunna maxa Skyrim utan stuttering eller lagg.

Beakta följande då det kan vara bidragande:
1. Hur ser din startup ut, hur mycket program körs i bakrunden tex antivirus och annat joxx? prova inaktivera och stänga ner allt du inte behöver. Kan vara något som drar massiva resurser i bakrunden och därav stjäl nödvändiga resurser för Skyrim.
2. Löser det sig ändå inte? Ta en titt på drivrutinerna till grafikkortet och kolla tempen på grafikkortet samt processor så det inte är något onormalt där.

Då du har en Velociraptor har jag svårt att tro det är hårddisken som bråkar, dom brukar vara stabila och då hade det istället varit slött överlag, i allt du gör.

Hoppas du finner en lösning!

Permalänk
Medlem

Senaste drivrutinerna är med, Har samma som kusinen som helt lagg/fps drop/ stutterfritt spelar Skyrim, och även Laddar både BF3 och skyrim snabbare än min dator. vilket den inte borde.
Min dator är Ny formaterad och kör knappt något extra program än vad som behövs. Fps drops när man vänder sig om eller springer bland buskar oavsett om man har Ultra eller Low+ off settings .

note: BF3 Kan köras på max Conquest Large 64 players. Dock laddar den segare än kusinens.

Permalänk

Har liknande problem, och har ej hittat svaret ännu. Men jag har fått dessa råd:

Uppdatera gfx-drivers likaså audio-drivers.
Kontrollera så att Nvidia-kontrollpanel inte bråkar med programmet, se till att alla inställningar under 3D är anpassade efter programmet och inte globala.
Uppdatera DirectX till DirectX9

Permalänk
Medlem

fick bort vsync och märkte att jag ligger runt 50 men kan droppa under 30 i värsta fall, 680 fps i quest log xD

Permalänk
Medlem

Kör en nyinstallation av datorn.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att du har ahci och inte IDE på hårddisken i bios. Är du 100% säker på att du laddat och installerat alla drivrutiner till moderkortets komponenter när du nyinstallerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skyrim kräver inte så mycket mer än vad Oblivion gjorde när det kom. ta bort vsync om du inte redan gjort det.
Kan vara det som ställer till det.

Lägg till texten längst ner i SkyrimPrefs.ini. Du hittar den i dokument/my games/skyrim.
iPresentInterval=0

Permalänk
Avstängd

Får hela 22fps i Riften och Whiterun med 5850 ;D

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Får hela 22fps i Riften och Whiterun med 5850 ;D

;O

Där ligger jag på 60 stabila.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

;O

Där ligger jag på 60 stabila.

CPU: i5 2500k

Säger allt Hög IPC och spelet älskar CPU!

Min CPU (720bex4 3,5ghz) ligger på 40% som högst i spelet och GPU runt 40-60%.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

jag ligger runt 30 fps med dator i sig på Ultra.Kan inte spela den skit utan väntar på drivrutinerna eller patch.BF3 maxar på allt och har 120 fps stabilt men Skyrim ibland droppar ner till 15 fps . Det väl konstigt att 10000kr som lagts på grafikkort inte klarar Skyrim

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz, Fractal Design Define 7 XL, ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570, Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, NZXT Kraken Z73 360mm, ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC, Corsair RM1000i 1000W

Permalänk
Medlem

Själv ligger man på 60-65 konstant i Skyrim. Vet inte vad jag har i L.A. Noire då fraps inte funkar i det spelet.
Tror inte att det sklijer så mycket från Mafia II där jag låg runt 52-56 fps med medium på physx.

Permalänk

Jag har ett 6950 och en 955a, och jag är nere på 20fps ibland! Ska det verkligen var så?

Permalänk
Medlem

Skyrim är ju dock rätt trasigt. Jag har ingen prestandaskillnad med maxxad AA och utan AA, samma låga fps oavsett inställningar. Bara att vänta på patch + nya drivisar/CAP.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

asså jag har liknande problem varje gång jag laddar ett nytt område, saken är att det löser sig när man minimerar och sedan förstorar spelet igen även om man då får göra detta VARJE GÅNG ett nytt område laddats.

Idéer?

(setup i sign)

//DanneSvs

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av schitzo:

Får hela 22fps i Riften och Whiterun med 5850 ;D

Låter skumt, det är klart mindre än mig (med laptopen i signatur). Riften är nog det mest krävande stället jag sett hittills, åtminstone under vissa ljusförhållanden, men en bit över 22 fps får jag även där (på high).

On topic, se till att ni stängt av 360 kontroller-stöd i menyn. Har inte "testat" det själv (då jag haft det av sedan före introt), men folk säger att det faktiskt påverkar framerate på nåt vänster... Vissa säger att det påverkar rejält, dessutom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter skumt, det är klart mindre än mig (med laptopen i signatur). Riften är nog det mest krävande stället jag sett hittills, åtminstone under vissa ljusförhållanden, men en bit över 22 fps får jag även där (på high).

On topic, se till att ni stängt av 360 kontroller-stöd i menyn. Har inte "testat" det själv (då jag haft det av sedan före introt), men folk säger att det faktiskt påverkar framerate på nåt vänster... Vissa säger att det påverkar rejält, dessutom.

testar och återkommer i eftermiddag!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

För mig är det lite samma, har testat att köra allt på low osv ändå när man är ute och springer så får man såna konstiga freeze på 3,4 sekunder typ, musiken hörs i bakgrunden men spelet pausar typ som att det måsta ladda in data i minnet eller whatever.. jäkla konstigt tycker jag, förstår inte hur man ska ens felsöka.. alla andra mina spel funkar helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

För mig är det lite samma, har testat att köra allt på low osv ändå när man är ute och springer så får man såna konstiga freeze på 3,4 sekunder typ, musiken hörs i bakgrunden men spelet pausar typ som att det måsta ladda in data i minnet eller whatever.. jäkla konstigt tycker jag, förstår inte hur man ska ens felsöka.. alla andra mina spel funkar helt utan problem.

vill inte på något sätt uppmuntra till piratkopiering men om man spelar på nedladdat så nämnde en kompis att det finns en "update" på 222MB som fixar vissa sådana problem osv.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Avaktiverat mouse smoothing i skyrimprefs.ini? Det tar bort en del dryga eftersläpningar för mus-rörelser.

Leta upp raden "bMouseAcceleration=1" och ändra till 1 till 0. Vissa guider pekar på skyrimprefs.ini som ligger i /steamapps/common/skyrim/skyrim istället för den som finns i dina dokument, så jag har iaf ändrat detta i båda för säkerhetens skull Musen rör sig så mycket jämnare!

I övrigt så kan jag även tillägga för andra att crossfire aktiverat halverade min fps. Avaktiverat så flyter det som smör Fast det gäller ju tyvärr inte i ditt fall.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

I övrigt så kan jag även tillägga för andra att crossfire aktiverat halverade min fps. Avaktiverat så flyter det som smör Fast det gäller ju tyvärr inte i ditt fall.

orginal/ny fps?

bortsett från problemet jag nämnde (vilket är både med och utan CF) så flyter det på som fan när jag väl minimera/förstorat spelet

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisa:

jag ligger runt 30 fps med dator i sig på Ultra.Kan inte spela den skit utan väntar på drivrutinerna eller patch.BF3 maxar på allt och har 120 fps stabilt men Skyrim ibland droppar ner till 15 fps . Det väl konstigt att 10000kr som lagts på grafikkort inte klarar Skyrim

Vet inte om någon redan skrivit det men det är troligen så att du får dålig fps på grund av Crossfire!

Du kan ladda ner en fil som heter "atiumdag.dll" som forcear crossfireprofil och gör det MYCKET mindre laggit om ens alls

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Skumt, funkar bra för mig och min burk är långsammare.

Ok, fps:en kunde vara bättre men det är inga problem att spela och inget "lagg" när jag vänder mig. Kör maxad grafik men utan AA.

SSD 120 GB
AMD x4 620
XFX Radeon HD 6950 2 GB

Vet inte vad problemet är, men poängen är att det låter som att flaskhalsen inte är fråga om hårdvara. Bugg? Gamla drivisar? Någon skum inställning?

Permalänk
Medlem

Jag har inga direkta problem alls med mitt Skyrim, trots Ultra-inställningar och mods på för bättre grafik osv.
Kör AMD 6-kärnigt, 8gig ram och ett 570-kort och det flyter på bra.
Det måste vara mycket mer än bara spelet som gör att många får problem helt ärligt.
Min polare Jalle64 kör med AMD 4-kärnigt, 4Gig ram och 460-kort och han har heller inte några problem.
Tror vi har fått vars en CTD sen vi började lira Skyrim.
Visst har Skyrim behov av att tweakas och optimeras men så mycket strul som många har kan inte bara bero på spelet.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

orginal/ny fps?

bortsett från problemet jag nämnde (vilket är både med och utan CF) så flyter det på som fan när jag väl minimera/förstorat spelet

Med mina 3 GPU'er aktiverade så hade jag inte mer än 35fps utomhus och 40 inomhus. Med endast 6970 aktiverat så går det aldrig under 45 utomhus och 60 inomhus (Cap). Detta är då med samtliga ingame-settings maximerade i upplösningen 1680x1050 och ett gäng ini-tweaks för mer skuggor och längre draw-distance.

Har också hört om att crossfire tydligen ska kicka igång om man tabbar ut och tillbaka in i spelet, men jag får bara black-screen då (Typiskt Bethesda-spel ).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Med mina 3 GPU'er aktiverade så hade jag inte mer än 35fps utomhus och 40 inomhus. Med endast 6970 aktiverat så går det aldrig under 45 utomhus och 60 inomhus (Cap). Detta är då med samtliga ingame-settings maximerade i upplösningen 1680x1050 och ett gäng ini-tweaks för mer skuggor och längre draw-distance.

Har också hört om att crossfire tydligen ska kicka igång om man tabbar ut och tillbaka in i spelet, men jag får bara black-screen då (Typiskt Bethesda-spel ).

var som fan.. undrar om det buggar pga trifire för dig då?

och njaee, är samma problem med bara ett kort igång ju xDD

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Skrivet av DanneSvs:

och njaee, är samma problem med bara ett kort igång ju xDD

Vissa säger att dom får bättre prestanda också när dom gör så. Men något knäppt vad gäller crossfire är det iaf. AMD säger sig jobba på en ny CAP för Skyrim som förhoppningsvis dyker upp senare denna veckan. Förhoppningsvis fixar det crossfire så man kan dra igång lite härliga eyefinity-upplösningar

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Vissa säger att dom får bättre prestanda också när dom gör så. Men något knäppt vad gäller crossfire är det iaf. AMD säger sig jobba på en ny CAP för Skyrim som förhoppningsvis dyker upp senare denna veckan. Förhoppningsvis fixar det crossfire så man kan dra igång lite härliga eyefinity-upplösningar

Yay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB