passiv vattenkylning till en high end speldator möjligt?

Permalänk
Medlem

passiv vattenkylning till en high end speldator möjligt?

Så jag går å drömmer om den tysta datorn och funderade på om det är någon som gjort en passiv vattenkylning till en speldator??
Säg om man har en i7 2600 och ett par gtx580 i sli hur gigantiska passiva radiatorer skulle man behöva för att kyla allt om man inte ska o.c.
Är det ens möjligt? är det redan gjort men missade jag det i min googling?

Permalänk
Medlem

Om du sätter i vattenkylning och har en stor radiator ståendes utanför datorn så borde det räcka, med stor radiator så menar jag typ 360*360, alltså med plats för 9 st 120 mm fläktar
Tror det borde kunna hålla det hyfsat svalt, men det kan jag inte garantera, kan behövas större radiator!

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Medlem

Klart att det är möjligt! Men att det är dyrt, jobbigt, stort, tungt och omständigt får de flesta att avstå...

Stor hög radiator är bäst då den kan ge en hel del naturligt flöde av den termiska effekten bara. Grova slangar, ingen luft alls i systemet och klokt draget så går det utan pump.

Om du undrar över storleken så tänk dig ytan som ett större värmeelement om temperaturerna skall vara vettiga och ett par hundra watt skall bort 24/7.

Permalänk
Medlem

Problemet är att om du gör gpu/cpu/moderkort/psu/hdds vattenkylda så kommer du iaf sitta och störa dig på att datorns komponenter ger ljud ifrån sig Har försökt få min dator så tyst som möjligt, har lyckats med det och sitter nu och stör mig på hummandet :/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eirike93:

Om du sätter i vattenkylning och har en stor radiator ståendes utanför datorn så borde det räcka, med stor radiator så menar jag typ 360*360, alltså med plats för 9 st 120 mm fläktar
Tror det borde kunna hålla det hyfsat svalt, men det kan jag inte garantera, kan behövas större radiator!

fast dom är väll knappast optimerade för passiv kylning... jag va lite inne på att bygga en tunn tank av typ http://www.conrad.de/medias/global/ce/1000_1999/1800/1880/188... liknande klossar som täker datorsidan... eller kanske bygga ihop 3st sånna där fina zalman torn om det är ens i närheten av tillräcklig kylning...

Permalänk
Medlem

sätt datorn i ett annat rum, köp dig lite längre kablar, och wooops så har du den tystaste datorn.... eller, du hör den iaf inte

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Problemet är att om du gör gpu/cpu/moderkort/psu/hdds vattenkylda så kommer du iaf sitta och störa dig på att datorns komponenter ger ljud ifrån sig Har försökt få min dator så tyst som möjligt, har lyckats med det och sitter nu och stör mig på hummandet :/

jo men om jag gör ett helt vattenkyld system, minnen hdds å rubbet så borde jag ju i princip kunna göra en låda som har små och väl ljuddämpade in å utlopp så att komponent ljuden inte hörs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardizz:

sätt datorn i ett annat rum, köp dig lite längre kablar, och wooops så har du den tystaste datorn.... eller, du hör den iaf inte

jag har inte ett annat rum... och garderoberna är mycket välfyllda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

jag har inte ett annat rum... och garderoberna är mycket välfyllda

Bygg ut då!

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

jo men om jag gör ett helt vattenkyld system, minnen hdds å rubbet så borde jag ju i princip kunna göra en låda som har små och väl ljuddämpade in å utlopp så att komponent ljuden inte hörs...

Att vattenkyla hela datorn är ett roligt men dyrt projekt. Enbart en vattenkyld psu går på ca 4000. Om du bor trångt så kommer du ha datorn nära dig och du kommer sitta och störa dig på små ljud. Min rekommendation är att gå på de mer högljuda komponenterna, dvs grafikkort, cpu och hårddiskarna, och sen leva med några fläktar :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jo psun va väll egentligen det enda jag inte tänkte vattenkyla... vatten å starkström...
tanken är ungefär att ha psun och en fläkt till på låg rotation som drar igenom lite luft genom någon ljuddämpad kanal in i chassit så att det inte blir helt stilla där inne.

Permalänk
Medlem

Att göra en prestandadator som är helt passivt kyld är inte en enkel uppgift samt snuskigt dyrt, att däremot bygga en prestandadator som knappt låter alls, i praktiken ohörbart på nån meter är enkelt och "bara" halvdyrt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo det e klart men jag tänkte att jag i alla fall skulle undvika "fläktdrivna" radiatorer. Så någon som har en uppskattning om hur stora radiatorer av typen typ zalmans radiator torn man skulle kunna behöva?

Permalänk

Processorn är nog inget problem men "ett par" GTX580 är inte att leka med Det är nog möjligt men även om du nu lyckas kyla allt utan fläktar så kommer fortfarande pumpen att låta lite grann, då spelar det inte så stor roll om du har ett par fläktar på låt säga 500-600RPM.

Permalänk
Medlem

jo fast en pump kan man ju stänga in i nån litet ljuddämpat skrymsle i lådan täkt med 1cm tjocka bitumenlager eller nått

Permalänk
Proffsmobbare

GTX580 på vettiga vattenblock är inte direkt supervarma, det är helt enkelt den otroligt kassa stockkylaren som skrämmer folk. Jag det är många watt att kyla bort men långt ifrån omöjligt.

Det är bättre att du kör på en riktigt stor radiator och har några fläktar på 3-5 volt som drar ut varmluften i en lugn takt. Ett absolut passivt system kommer kräva att du har radiatorn utomhus i vinter.

Permalänk
Medlem

Finns juh inget som säger att man inte kan ha två radiatorer i ett system... Köp en enorm rad och prova om det räcker. Går det halvbra så köp en till. Räcker det inte alls så får du väll köpa ett par tysta fläktar och köra dem på riktigt låga varvtal.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Stora slangar, bra pump som driver runt vattnet fort, oerhört svalt rum, nästan iskallt, och som det drar i.

Då kanske det funkar med troligtvis dåliga temps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går säkert.

Men kan berätta det att jag kör en 360rad på en 1100T klockad + 2st 6950 som är klockade och upplåsta till 6970 prestanda.
Har 3st 120mm fläktar på allra lägsta och har temps Idle: ~30 Load: ~45-50.
Hör inget alls utav min dator.
Enda jag hör är dock pumpen. Den vibrerar. Mycket.
Dock har jag en väldigt kraftig men du skulle behöva en minst lika kraftig till det du har.

Så fläktar är faktiskt något du kan ha.
Välj då fläktar som är tysta och inte behöver gå i höga varv.
Det du mest måste tänka på är PUMPEN.

Permalänk
Medlem

För att underlätta det lite för dig så vill du kyla din dator passivt. Då ska man ta sig och börja tänka lite kring detta, och det vi ska fokusera nu är TDPW. 150 för cpun, 350 för 880 sli config, minnen 4 st kanske runt 80, och hdd hamnar på ca samma styckvis,

säger att du har en cpu, 4 minnen, 2 grafikkort, och 4hdd = ca 600-700TDPW
till 300TDP krävs en 360radd, en trippel 120mm. och för ditt ändamål hade 2-3 vart bra nog att kyla daton eller bara köpa en http://coolingstuff.se/p/460/phobya-nova-1080 , men för att kunna driva det behövs även en pump som är stark men att ljuddämpa den är inga svårigheter.

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ReDoZz:

För att underlätta det lite för dig så vill du kyla din dator passivt. Då ska man ta sig och börja tänka lite kring detta, och det vi ska fokusera nu är TDPW. 150 för cpun, 350 för 880 sli config, minnen 4 st kanske runt 80, och hdd hamnar på ca samma styckvis,

säger att du har en cpu, 4 minnen, 2 grafikkort, och 4hdd = ca 600-700TDPW
till 300TDP krävs en 360radd, en trippel 120mm. och för ditt ändamål hade 2-3 vart bra nog att kyla daton eller bara köpa en http://coolingstuff.se/p/460/phobya-nova-1080 , men för att kunna driva det behövs även en pump som är stark men att ljuddämpa den är inga svårigheter.

Att vattenkyla en hårddisk måste ju vara höjden av meningslöshet. Så länge man inte lindar in dem i glasull klarar de sig bra utan kylning. Det är en myt att de måste hålla 20 grader för att inte gå sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReDoZz:

säger att du har en cpu, 4 minnen, 2 grafikkort, och 4hdd = ca 600-700TDPW
till 300TDP krävs en 360radd, en trippel 120mm. och för ditt ändamål hade 2-3 vart bra nog att kyla daton eller bara köpa en http://coolingstuff.se/p/460/phobya-nova-1080 , men för att kunna driva det behövs även en pump som är stark men att ljuddämpa den är inga svårigheter.

menar du passivt nu?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ReDoZz:

För att underlätta det lite för dig så vill du kyla din dator passivt. Då ska man ta sig och börja tänka lite kring detta, och det vi ska fokusera nu är TDPW. 150 för cpun, 350 för 880 sli config, minnen 4 st kanske runt 80, och hdd hamnar på ca samma styckvis,

säger att du har en cpu, 4 minnen, 2 grafikkort, och 4hdd = ca 600-700TDPW
till 300TDP krävs en 360radd, en trippel 120mm. och för ditt ändamål hade 2-3 vart bra nog att kyla daton eller bara köpa en http://coolingstuff.se/p/460/phobya-nova-1080 , men för att kunna driva det behövs även en pump som är stark men att ljuddämpa den är inga svårigheter.

Är du helt rolig eller? En WDC Green-hårddisk drar 6W vid peak load, en normal hårddisk går inte långt över 10W och ramminnen ligger under 10W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Är du helt rolig eller? En WDC Green-hårddisk drar 6W vid peak load, en normal hårddisk går inte långt över 10W och ramminnen ligger under 10W.

aåg att jag skrev styckvi så HdD, vilket blev helt galet. 80w sammanlagt. minna ninnen är absolut inte så svala dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem

Denna radiator bör klara av 580 SLI plus din processor och eventuellt moderkort + ram med helt ok temperaturer:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo...

Om du kör detta plus en bra pump som tex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco... på en låg inställning borde du få en riktigt tyst dator.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ReDoZz:

aåg att jag skrev styckvi så HdD, vilket blev helt galet. 80w sammanlagt. minna ninnen är absolut inte så svala dock...

Skickades från m.sweclockers.com

En vanlig ramsticka drar mellan 2-5W.

Ett exempel;
http://arstechnica.com/hardware/guides/2008/02/guide-200802-g...

Att dina minnen är varma betyder inte automatiskt att dessa har en TDP på 1,3KW.

Skrivet av Marcusk:

Denna radiator bör klara av 580 SLI plus din processor och eventuellt moderkort + ram med helt ok temperaturer:

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9125_Alphacoo...

Om du kör detta plus en bra pump som tex http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11277_Alphaco... på en låg inställning borde du få en riktigt tyst dator.

4st sådana rör har problem att hålla en normal HTPC kall, dessa är dessutom gjorda av aluminium. 10 rör på 580 SLI och en processor kommer att bli totalt kaos. Vattenkylning är inte magi.

Permalänk
Medlem

Eller så skiter man i att låtsas räkna på skit och dimensionerar kylningen efter nätaggets effekt alt. så mäter man effekten. Så, titta vad enkel matte det blev, en enda enkel siffra bara
Ett tips är att placera radiatorn där du har som bäst luftdrag i rummet. En annan mer vild and crazy idé är att du kan förvara radiatorn utomhus när klimatet tillåter.
Själv filurar jag på hur det vore att koppla in kylningen på vattenstammen.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Köp en bilradiator, placera utomhus när det inte är minusgrader som Dosshell sa och skaffa en pump som är tillräckligt kraftig!

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Medlem

Han har ju hela tiden sagt passiv vattenkylning och det innebär INGEN pump! Och för att klara det så glöm allt vad vanliga radiatorer heter - det är svårt att leva utan pump och kräver speciella block då de vanliga har på tok för högt motstånd för att klara naturligt flöde utan pump.

Permalänk
Medlem

Enligt informationen jag hittade så har en I7 2600 en TDP på 95 W och ett GTX580 en på 244 W. Med SLI blir det totalt 583 W. Detta är utan överklockning.

En vanligare typ av passiva radiatorer är vanliga element. Hur mycket värme mätt i watt ett sådan kan avge finns information från tillverkarna.

Om vi kollar på en typ som är 590 mm hög och 1800 mm långt så avger det 581 watt om temperaturskillnaden mellan vattnet och den omgivande luften är 30 grader. Det betyder att vattnet behöver vara 50-55 grader om du har radiatorn placerad i normal rumstemperatur (20-25 grader, kanske lite högt på vintern men också kanske lite lågt på sommaren). Värmeöverföringen mellan cpu/gpu och vattnet i blocket är ju inte heller perfekt så du får dessutom en temperaturskillnad där, jag gissar på att den är minst ett par grader, kanske upp till fem.

Alltså får du, med en radiator som är drygt en halv meter hög och nästan två (!) meter lång en temperatur på runt 55-60 grader. Det är alltså inte någon bra kylning (du får inga speciellt låga temperaturer).