Permalänk
Medlem

Tar bara 2-3 sekunder innan CPU är uppe i livsfarligt hög friteringstemp, i detta fallet har det nog gått så snabbt att CPU tog skada innan skyddskretsarna hann reagera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I BIOS verkar alla strömsparfunktioner vara avstängda, då frekvensen är maximal och den drar ganska mycket ström (20W mer än idle i Windows från vägguttaget).
Men vad folk inte verkar förstå är den otroliga effekt-koncentrationen i en modern CPU. Att generera 20-100W värme på en kretsyta på 2cm² är helt sjukt*, och utan en kylare så kommer all värme att samlas på denna minimala yta. Värmespridaren hjälper inte särskilt mycket, den är till för att skydda kretsen, och kanske ge större kontaktyta till den riktiga kylaren.

*
Spisplatta: 5 W/cm²
Processor: 10-50 W/cm²
Solens yta: 6000 W/cm²
Även om Solen fortfarande leder så är det bara strax över 100 gånger.

Permalänk
Medlem

Kolla i sockeln om det brunnit där. Kanske är det bara moderkortet som är paj och cpun hel. Vem vet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

kolla på denna så fort bränner du din cpu : videon e gammal men endå

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Såg ett test förut på youtube där dom gemförde vad som hände när man tog bort cpukylaren medans man spelade ett spel.
Det som hände på testet var att alla amd processorer brann upp/gick sönder medans alla intel processorer klockade ner sig, spelet hängde sig men cpun blev räddad.

Intel kanske tog bort den funktionen för att kunna tjäna mer pengar

Edit: Den videon ovan här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Dagens skämt. är det första april idag?
Hade detta varit 1990 så hade jag hållt med, men inte i dagens läge.

Även om dagens processorer inte klarar sig utan kylare vid t.ex. spel så har de å andra sidan en del funktioner som förhindrar överhettning? ....

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Han gör nog inte om det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Hmm detta var ju rätt intressant. Jag trodde faktiskt att en i5'a skulle klara sig in i bios i alla fall utan att brännas. Den är ju i idle hela tiden, och min i5'a idlar ju runt 30 grader, så att den inte ens klarar att hålla 100 grader medans den throttlar sig in i bios utan kylare skulle jag inte trott. Men där ser man hur mycket en kylare verkligen gör.

Är väl inte alls idle i bios? Är väl snarare förvånansvärt krävande för sånt litet program. Har för mig min temp ligger runt 42-45 i bios (enligt bios).

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Såg ett test förut på youtube där dom gemförde vad som hände när man tog bort cpukylaren medans man spelade ett spel.
Det som hände på testet var att alla amd processorer brann upp/gick sönder medans alla intel processorer klockade ner sig, spelet hängde sig men cpun blev räddad.

Intel kanske tog bort den funktionen för att kunna tjäna mer pengar

Edit: Den videon ovan här...

haha såg det fick mig en go garviss .. Skål !

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Hmm detta var ju rätt intressant. Jag trodde faktiskt att en i5'a skulle klara sig in i bios i alla fall utan att brännas. Den är ju i idle hela tiden, och min i5'a idlar ju runt 30 grader, så att den inte ens klarar att hålla 100 grader medans den throttlar sig in i bios utan kylare skulle jag inte trott. Men där ser man hur mycket en kylare verkligen gör.

Alla strömsparfunktioner har dock inte gått igång föräns operativsystemet startats... :/

OT: Dom som verkar tro att den klarar sig utan kylare en stund, testa plocka bort VREG kylflänsen på grafikkort... Tar väl.. 2-3 sec sen luktar det bränd elektronik i hela rummet och ett dött grafikkort

(PS: Skrev det för att visa en poäng, ta absolut INTE bort någon kylfläns alls på grafikkortet)

Permalänk
Medlem

De löste sig inatt trotts allt, han hade monterat in CPU fan pinnen fel.... så moderkortet vägrade starta upp processorn efter han installerat kylaren ;D

GG, jag som trodde han bränt 1800kr på första starten :((.. hade ju varit episkt

Permalänk
Medlem

Som det heter på engelska: Dumb Luck... Hade lika gärna kunnat stekt både mobo och prolle. Grattis antar jag till sån jävla tur. Köp en lott...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

De löste sig inatt trotts allt, han hade monterat in CPU fan pinnen fel.... så moderkortet vägrade starta upp processorn efter han installerat kylaren ;D

GG, jag som trodde han bränt 1800kr på första starten :((.. hade ju varit episkt

Jävla tur han hade då!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

hoppas han har lärt sig nåt iallafall

Permalänk
Medlem

Vad är det för lirare till polare du har, först kör han utan kylare sen lyckas han inte koppla in fläkten rätt

Permalänk
Medlem

jävligt tur. Fatta inte personer som är nog dumma att starta utan kylare.

Permalänk
Medlem

Haha legendarisk tråd.

Hur fan kan man vara så korkad?

Genererat inte en processor 1/100 så hög värme som solen gör på samma yta? (extremt mycket mao)

Det är ju en sak om man tar bort kylaren under körning då allt är igång för då hinner processorn stänga av direkt, men om man startar med den så lär ju risken vara överhängande att den inte hinner ens starta sina "safety procedures" innan den brinner upp.

Ah, såg nu att det klarat sig, vilken helvetes tur.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Ibland struntar jag i att skruva fast däcken på min bil innan jag ska ut och köra, bara för att testa : D

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ja ja kan inte förstå att man ska chansa i tron att man spar tid.
Har själv varigt med när jag arbetade på en databutik chefen grilla en Intel 775 socket de gick fort
han skulle kolla nått i bios starta datorn utan kylkropp i tron att den skulle klara det.

på 478 bruka det funka fint den tvär ströp sig och larma hysteriskt om man starta den utan kylkropp.

sen är cpu beroende på att moderkortet har aktiv nödstopp i sig
dagens cpu drar snabbt igång har liten metall yta att avleda värmen på så dom är känsligare sen är elektroniken mycket kompaktare nu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rickard11:

Vill du vara lite grisig kommer du få en ny på garanti sålänge processorn inte har brännmärken eller du berättar hur det gick till.

Är man så dum att man måste starta datorn utan kylare, så förtjänar man inte att "grisa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är man så dum att man måste starta datorn utan kylare, så förtjänar man inte att "grisa".

Nej eller hur, det är ju trots allt vi övriga kunder som i slutändan får stå för kalaset. Visst för små dumma misstag, men att starta datorn utan kylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Polaren provade starta sin dator han byggde själv utan CPU kylare, kom in i bios sen stod det CPU overheated! och CPU fan error . Drog då ur strömmen och satte dit kylaren, nu startar inte datorn korrekt utan stänger av sig ca 5 sek efter starten.

Har i2500k blivit bränd direkt pga detta ?

(Dragit ur CPU 8-pinnen och då startar han och står still ... stänger iaf inte av sig)

tacksam för hjälp

Öh är man så dum att man startar datorn utan cpu kylare överhuvudtaget så får man skylla sig själv,
men jag kan garantera dig att den är slut, brunnit upp, och han får antagligen inte garanti på den om han
berättar att han inte hade cpu kylare på den. det är ungefär som att tända eld på ett hus låt det brinna 20 minuter sen släcka elden. why?

edit såg nu att den verka funka, jävlar vilken tur.. men endå, den borde vara slut, kanske han märker det i windows om det laggar eller någe.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Trots alla kommentarer här så borde den faktiskt inte gå sönder av det. Gamla videon där de plockar bort kylaren finns ju redan i tråden.
Korkat är det förstås.
Men helt klart tycker jag polaren ska testa utnyttja garantin, det värsta som kan hända är ju ett nej

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Trots alla kommentarer här så borde den faktiskt inte gå sönder av det. Gamla videon där de plockar bort kylaren finns ju redan i tråden.
Korkat är det förstås.
Men helt klart tycker jag polaren ska testa utnyttja garantin, det värsta som kan hända är ju ett nej

Den klarade sig. Han hade när han väl fått på kylaren istället monterat fläkten fel.

Hur som, riktigt taskigt att försöka sig att ljuga till sig en reklamation. Det är i slutändan vi andra som kommer få betala för detta då butiker och tillverkare måste bli mer och mer misstänksamma vid garantiärenden och vi får därmed en krångligare och mer utdragen reklamation i framtiden.

Folk borde i överlag tänka lite mer på klassikern, behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Den ska väl i teorin klocka ner sig och stänga av innan något går sönder men det finns väl ingen garanti på att det kommer fungera.

Men eftersom det FINNS en funktion som gör att den inte ska behöva paja när man gjort en sån tabbe, så finns ju alltid osannolikheten att CPUn kom levererad trasig och att det hela är ett garantiärende.

EDIT: Missade Frull3's post att det hela hade löst sig. Okidoki då.

Skrivet av Drawmly:

Hmm detta var ju rätt intressant. Jag trodde faktiskt att en i5'a skulle klara sig in i bios i alla fall utan att brännas. Den är ju i idle hela tiden, och min i5'a idlar ju runt 30 grader, så att den inte ens klarar att hålla 100 grader medans den throttlar sig in i bios utan kylare skulle jag inte trott. Men där ser man hur mycket en kylare verkligen gör.

I BIOS så idlar en sandy bridge på högsta icke-turbo multiplier om jag inte missminner mig.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem

Kompis? Visst

Varför bygger man en dator om man inte ens förstår sig på grunderna? Så dyrt är det inte att få maskinen byggt och testad av butik.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Min Cpukylare slutade blåsa en gång. Tror det var någon sladd som leta sig in i fläkten, när datorn var ett fågelbo. Fick överhettad CPU men den skadades inte på något sätt. Jag har svårt att tro att CPU:n är bränd, eller var det bara jag som hade tur? Hursomhelst var det kanske inte det smartaste att göra av honom.

Permalänk
Medlem

Klart som fan den inte brinner upp av att starta till bios, så snabbt blir den inte varm utan belastning. Sen så stängs datorn av om den skulle bli för varm, så helt klart en felmontering av cpun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lille7:

Installerade en i7 2600k med en kompis för ett tag sen, fick inte fast CPU kylaren ordentligt (stock kylning) och när vi kom in i bios första gången (vilket inte tog många sekunder) så var CPUn uppe i 97 grader, och då satt faktiskt kylaren fast, men inte ordentligt.

Däremot så klarade sig mitt 8800gts en liten stund utan kylare, kylaren satt inte fastskruvad och det märkte jag inte (lånade kortet av en kompis). Den satt fast tack vare kylpastan i ca 2 veckor, sen helt plötsligt ramlade den av, och började låta som fan och så fick jag lite fps drops
Märkte att kylaren hade lossnat och GPUn var uppe i över 125 grader, men den rullar på bra fortfarande

JAG blev lite orolig första gången jag startade min i7 2600k när asus idoterna satt Fearenhigh (F) före celcius i den nya biosen, stängde ner datorn fort somfan sen kom jag på hmm fan det va inge fel på tempen bara jag som inte läste riktigt.

Jag tror inte du bränt din cpu för isåfall skulle jag ha slaktat en amd phenom 2 955a glömde kylaren på den den va uppe i över 80grader idle (rekomendationer är 60grader), eller rättare sagt jag glömde inte utan satte i kontakten fel 3 av 4 pinnar var rätt instoppade (/det är det ända fel jag gjort i mina dagar som datorbyggare)

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||