Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Fast det är väl lite tvärtom, åtminstone kring kostnaden? Koppar används för att det är ruskigt billigt, aluminium är inte billigt.

Edit: Nu är jag inte säker på om det är aluminium som används i nya kylsystem (är högst tveksam), då aluminium har betydligt lägre värmeledningsförmåga samt till min kännedom är dyrare än koppar. Så frågan är väl vilket material du har sett som du inte gillar?

Ta reda på fakta innan du postar.
Koppar är nästan 4 gånger dyrare än aluminium.

http://www.finansportalen.se/ravaror.htm

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Diamant är det bästa materialet för kylflänsar, ungefär 7 gånger bättre än silver som är den bästa metallen, så varför inte göra det riktigt vräkigt om man ända bara ska göra det av kosmetiska skäl?

Haha gött tycker ASUS borde göra ett sådant kort för att komplettera MARS II IMO!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Ta reda på fakta innan du postar.
Koppar är nästan 4 gånger dyrare än aluminium.

http://www.finansportalen.se/ravaror.htm

Då har vi ju förklaringen. Om dom lyckas hålla temperaturen på en bra nivå med alu. så är det ju slöseri med pengar att köra koppar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

tyckte först ni lät larviga men satan vad snyggt det var

Ja det är ett riktigt trevligt kort. Kollade på min andra dator nu som har ett budget mobo från MSI, där är det alu rakt igenom. Är nog kanske så att lite mer high end kort har koppar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Då har vi ju förklaringen. Om dom lyckas hålla temperaturen på en bra nivå med alu. så är det ju slöseri med pengar att köra koppar.

Fast om dom endå hade haft flänsar i koppar så hade dessa kunnat göras mindre istället!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag kan nästan slå vad om att det är kopparfärgad aluminium.

OK, hur mycket ska vi slå vad?

Permalänk
Avstängd

Totalt värdelöst med koppar när Aluminium räcker mer än väl.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Totalt värdelöst med koppar när Aluminium räcker mer än väl.

Det räcker med alu säkert men betalar man 3000kr för ett moderkort så ska det vara High End och då ska det vara koppar. Jag tar hellre koppar än alu men om du vill ha sämre material varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

förut behövde man fläktar och grejer för att få ned värmen på eländet så antar att moderkorten blivit lite svalare men se nu på lga 2011 där återkommer fläkt på moderkortet kan ju vara för att det är vattenkylare med till processorn då det inte fläktar så mycket då , eller nåt ..

På LGA2011 beror det främst på att dom egentligen bara tagit P67 och överklockat den för att klara av fyra kanaler med minne, vilket leder till mer värmeutveckling. Jag gissar att det kommer komma någon tillverkare som lyckas kyla 2011 passivt

Min generella gissning varför dom hoppar över kopparn är för värmeutvecklingen på nord/sydbryggorna sjunkit så pass mycket att det går bra utan den.

Något jag däremot ställer mig frågande till är hur integrationen av nordbryggan till CPUn påverkar dess TDP? Det borde väl vara några Watt som går åt till minneskontroller osv?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Det räcker med alu säkert men betalar man 3000kr för ett moderkort så ska det vara High End och då ska det vara koppar. Jag tar hellre koppar än alu men om du vill ha sämre material varsågod.

Skulle de ha koppar på korten så skulle ju priset höjas, de vill ju knappast minska sina marginaler.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Det räcker med alu säkert men betalar man 3000kr för ett moderkort så ska det vara High End och då ska det vara koppar. Jag tar hellre koppar än alu men om du vill ha sämre material varsågod.

Men om man kan få ett moderkort som annars skulle kosta 3.200 till 3.000:- bara genom att skippa en onödigt dyr metall är det väl ändå värt det? Varför betala för något du ändå inte har nytta av?

De som extremöverklockar eller på annat sätt behöver mer kylning på chipsetet fixar väl det oavsett genom vattenkylning eller utbytt kylfläns?

Jag ser hellre att pengarna läggs på typ dyra japanska kondare, SLI-certifiering, extra SATA-portar etc.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Det räcker med alu säkert men betalar man 3000kr för ett moderkort så ska det vara High End och då ska det vara koppar. Jag tar hellre koppar än alu men om du vill ha sämre material varsågod.

Det finns nånting som heter "tillräckligt".
Mer kylning på en komponent som redan är väl inom sitt temperaturområde är menlöst.
Och bara för att koppar leder värme bättre betyder det inte att du automatiskt får ett bättre resultat med det.
Det är t.ex oerhört mycket lättare att forma alu som man vill, och det betyder att du för en spottstyver av priset får en bättre formad kylare.

Ska man dra det till det extrema så varför inte en silverkylare, eller kanske diamant som är hela tre gånger bättre än koppar ?
Jo för att det helt enkelt inte behövs.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

för att det helt enkelt inte behövs.

Enda svaret som hade behövts i tråden.

Förr fanns det nordbryggor som byggdes i 65nm, 90nm och större ju längre bak vi går i tiden.
Idag finns nordbryggorna i processorn.
Idag är en processor byggd i 32nm.
Snart kommer Ivy Bridge i 22nm.

Det kallas utveckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pöjk:

Det räcker med alu säkert men betalar man 3000kr för ett moderkort så ska det vara High End och då ska det vara koppar.

Du får det att låta som att det är en naturlag. Över ett visst pris på moderkortet så skall det vara koppar. Det viktiga är väl inte materialvalet utan funktion och kvalité. Kyler aluminiumet tillräckligt bra för alla tänkbara behov så ser jag inte problemet.

Skrivet av Pöjk:

Jag tar hellre koppar än alu men om du vill ha sämre material varsågod.

Nu skänker inte tillverkarna bort sina pengar hur som helst. Väljer man ett dyrare material så får antingen kunden betala ännu mer för att kompensera kostnaden eller så får man sänka kvalitén på något annat. Jag förstår absolut varför tillverkarna inte satsar på dessa två alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pöjk:

Det räcker med alu säkert men betalar man 3000kr för ett moderkort så ska det vara High End och då ska det vara koppar. Jag tar hellre koppar än alu men om du vill ha sämre material varsågod.

Det går ju inte ihop.

Jag betalade 3000 för mitt Maximus IV Extreme och jag hade inte ens tänkt tanken på det, kylningen är lika sval oavsett hur hårt jag pressar datorn (överklockning då såklart).

Vart är behovet av koppar?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har ett Asus P5e liggande hemma, lovar det är inte många gram koppar i kylarna, var tvungen att söka reda på det i "arkivet" och sätta en fil i en av flänsarma, definitivt målad/pläterad Alu. Vist inte high end men det är ingen budget bräda direkt.

Kommer inte ihåg exakta modellen men hade ett till liknande Asus kort och det var med 99% säkerhet samma "skit" i flänsarna på det med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Har ett Asus P5e liggande hemma, lovar det är inte många gram koppar i kylarna, var tvungen att söka reda på det i "arkivet" och sätta en fil i en av flänsarma, definitivt målad/pläterad Alu. Vist inte high end men det är ingen budget bräda direkt.

http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/asus-p5e/board-2s.j...

Kommer inte ihåg exakta modellen men hade ett till liknande Asus kort och det var med 99% säkerhet samma "skit" i flänsarna på det med.

Hmm...kanske är alu i mitt också då, bara ser ut som koppar. Man vet aldrig, tänker inte fila på det iaf :P.

Men som tidigare sagt så verkar det inte spela någon roll längre, min chipset temp går aldrig över 30-35c. På gamla Socket A tiden så var ju nordbryggan grymmt varm, största problemet till att överklockningen misslyckades. Minns att ja till å me köpte en egen kylfläns till den å bytte ut, inte så många som byter moderkortskylning nu för tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det finns nånting som heter "tillräckligt".
Mer kylning på en komponent som redan är väl inom sitt temperaturområde är menlöst.
Och bara för att koppar leder värme bättre betyder det inte att du automatiskt får ett bättre resultat med det.
Det är t.ex oerhört mycket lättare att forma alu som man vill, och det betyder att du för en spottstyver av priset får en bättre formad kylare.

Ska man dra det till det extrema så varför inte en silverkylare, eller kanske diamant som är hela tre gånger bättre än koppar ?
Jo för att det helt enkelt inte behövs.

OK, då kan allt som är lite exklusivare slopas enligt din åsikt. Koppar är även den lätt att arbeta med inte är det en hård metall, har du jobbat med metaller så vet man att koppar är bland de mest lättarbetade. Börja att köra silver eller diamant är överdrivet då det kostar och då kan jag fråga dig varför inte använda det billigaste järnet till kylare så kan tillverkningskostnaderna gå ner ännu mer. Koppar har använts i de dyrare moderkorten förr och det är helt enkelt så att tillverkarna har samma priser på deras highendkort idag som då men de tjänar bara mer pengar.

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att de bästa processorkylarna har heatpipes av koppar. Ska de ta bort de och ersätta med aluminium så att de ska få ner tillverkningskostnaderna med? I alla fall jag tycker att moderkort med kopparflänsar är det snyggaste och det bästa. Ni som säger att det är en onödig kostnad ja det kan ni tycka men att designa en pistol eller granat eller vad det är för skit ni vill ha i era moderkort kostar det med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pöjk:

OK, då kan allt som är lite exklusivare slopas enligt din åsikt. Koppar är även den lätt att arbeta med inte är det en hård metall, har du jobbat med metaller så vet man att koppar är bland de mest lättarbetade. Börja att köra silver eller diamant är överdrivet då det kostar och då kan jag fråga dig varför inte använda det billigaste järnet till kylare så kan tillverkningskostnaderna gå ner ännu mer. Koppar har använts i de dyrare moderkorten förr och det är helt enkelt så att tillverkarna har samma priser på deras highendkort idag som då men de tjänar bara mer pengar.

Låter på dig som att det enda som gäller är att du ska kunna gå omkring och säga att du har koppar på ditt moderkort. Järn används inte pga. det inte leder värme lika bra som aliminium och koppar. Dessutom varför bry sig om det exclusiva när Aliminium och koppar knappast gör en skillnaden. Ist för att sitta och kolla om det är koppar på korten, se till att skaffa dig ett kort som passar in i dina behov. För Koppar just nu är 1. Dyrt (i jämförelse med aliminium) 2. Har för små skillnader gentemot Aliminium.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det går ju inte ihop.

Jag betalade 3000 för mitt Maximus IV Extreme och jag hade inte ens tänkt tanken på det, kylningen är lika sval oavsett hur hårt jag pressar datorn (överklockning då såklart).

Vart är behovet av koppar?

Du kanske inte behöver koppar i din kylare heller då? Som sagt mer koppar blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med koppar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Låter på dig som att det enda som gäller är att du ska kunna gå omkring och säga att du har koppar på ditt moderkort. Järn används inte pga. det inte leder värme lika bra som aliminium och koppar. Dessutom varför bry sig om det exclusiva när Aliminium och koppar knappast gör en skillnaden. Ist för att sitta och kolla om det är koppar på korten, se till att skaffa dig ett kort som passar in i dina behov. För Koppar just nu är 1. Dyrt (i jämförelse med aliminium) 2. Har för små skillnader gentemot Aliminium.

Aluminium..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shaffo:

Aluminium..

Exakt Sorry skrev snabbt och ibland kan det bli fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Men ni får tänka på att det inte är enbart metallen som spelar roll, utan även designen av kylningen och hur mkt yta kylaren har att leda värmen. En bra alu kylare är ju bättre än en dålig koppar kylare. Kan ju då vara så att designen på dessa kylare är så effektiv att det fungerar bra även på high-end kort. Kylaren kanske har många "flänsar" dvs mycket ytor där luften kan hämta upp värmen. Kanske är det så att koppar inte fungerar i den designen, dvs, att koppar är för mjukt för att göra så många flänsar/skivor utan att de blir lättböjliga osv.

EDIT: kanske kan vara en miljöfråga också?

EDIT 2: Koppar har väl högre densitet än aluminium också? Borde göra att kylaren blir tyngre och inte kan göras lika stor utan att man skadar moderkortet? (tänker främst på CPU-kylare nu som är riktigt stora nu för tiden). Densiteten påverkar väl värmeledningsförmågan när värmen går över från metall->luft? Dvs inte hur bra själva metallen leder värmen, men hur bra den är på att överföra värmen till luften.

EDIT3: Här tar dom upp densitet problematiken:
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=187162
Orkar inte sätta mig in i det just nu, men verkar som att lägre densitet gör att värmen överförs lättar till ett annat medium (om det är rätt ord)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Du kanske inte behöver koppar i din kylare heller då? Som sagt mer koppar blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med koppar helt enkelt.

"Bättre" kanske, men mycket dyrare hade det blivit också. Och varför slösa på koppar då aluminium gör jobbet lika bra?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Du kanske inte behöver koppar i din kylare heller då? Som sagt mer koppar blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med koppar helt enkelt.

Du kanske inte behöver diamant i din kylare heller då? Som sagt mer diamant blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med diamant helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pöjk:

Du kanske inte behöver koppar i din kylare heller då? Som sagt mer koppar blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med koppar helt enkelt.

Vad exakt hade varit bättre?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du kanske inte behöver diamant i din kylare heller då? Som sagt mer diamant blir att allt annat blir kallare med. Maximus IV Extreme hade varit bättre med diamant helt enkelt.

Diamant kostar lite mer än skillnaden mellan koppar och alu. Hade extreme haft diamantflänsar så hade materialet kostat miljoner kronor mer och inte en 50-100kr om det hade varit koppar istället för alu.

otrevlighet
Permalänk
Entusiast

Oj har var det mycket förvirring...

Till att börja med, ledningsförmågan är bara en liten del av ekvationen. Den totala kylförmågan är fortfarande begränsad av övergången från metallflänsen till luft och inte transporten genom metallen. Det spelar alltså inte så stor roll vilket material flänsarna är gjorda av eftersom det inte är den begränsande faktorn. Titta lite på ekvationerna för värmeledningskoefficienten så får ni se att det är luften som står för det stora problemet.

Sen är ju aluminium väldigt lätt att fräsa till fina flänsar vilket är mycket billigare än att stapla tunna plattor på varandra som man kan se på bilderna i den här tråden.

Skrivet av Pöjk:

Ni vet väl att de bästa processorkylarna har heatpipes av koppar. Ska de ta bort de och ersätta med aluminium så att de ska få ner tillverkningskostnaderna med? I alla fall jag tycker att moderkort med kopparflänsar är det snyggaste och det bästa. Ni som säger att det är en onödig kostnad ja det kan ni tycka men att designa en pistol eller granat eller vad det är för skit ni vill ha i era moderkort kostar det med.

Fast det är rätt mycket skit samma vilket material rören är gjorda av eftersom det inte transporteras någon värme i själva röret. De kunde varit gjorda av plast i mitten utan att det hade spelat någon roll. Så länge ändarna som överför värme leder värme hyfsat bra. Man använder koppar för att det är ett bra material att forma rör av. Det är lätt att böja och det är lätt att löda igen ändarna vilket inte är helt trivialt med tanke på att det måste göras i undertryck med en vätska i rören.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag gissar på att äldre moderkort behövde bättre kylning därav användes mer koppar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M