Permalänk
Medlem

Radeon 6990m temperatur

Tjena, jag köpte en Clevo med ett 6990m-kort för två månader sen och jag har en fråga om temperaturer. JAg kollade nyligen hur hög tempen ligger på när jag spelar Skyrim. Min temperaturer i HWMonitor när jag pelar Skyrim är följande:

Value (snitt, antar jag): 82 grader
Min: 63 grader
Max: 93 grader

Vad tycker ni? Verkar det inte vara lite för höga temperaturer eller är det normalt? Vad skulle detta kunna bero på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

finns inget att göra och dom är väl godkända för laptop

Visa signatur

pro

Permalänk
Avstängd

Är väl egentligen inte mycket högre än 6990 för stationära datorer ... om du är orolig får du köpa en sådan fjollig kylplatta ^^. Men du har ju garanti så kör på!!.

Permalänk
Medlem

MJoo har ju garanti iofs! Blir bara lite orolig när jag ser temperaturerna gå upp till runt 100 grader

Permalänk

Det är helt ok temp. Mina 5870m kort toppar på 87-88c och jag har aldrig haft problem med dem.

Permalänk

Jag har snitt 78grader, max 82grader, när jag spelar bf3. 93 grader kan jag tycka låter lite högt.

Permalänk

93c är okej. Oroa dig först vid 100c.

Permalänk
Medlem

Spelade Skyrim i nån timme nyss och temperaturen gick upp till 102 grader. Jävligt skumt för häromdagen så stabiliserade den sig kring 89 när jag spelade samma spel.

Permalänk

Du kan ju alltid testa att lyfta upp datorn lite mer från bordet(eller vad den nu står på), så att det blir lite mindre motstånd runt insuget. Det brukar alltid hjälpa.

Tycker dock att det låter lite väl varmt ;/

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

När temperaturen går upp så ökar voltagen från 0,95 till 1,1. Kan det vara därför? Kan man låsa voltagen vid 0,95? När temperaturerna är som lägst så ligger voltagen på 0,95

Permalänk
Skrivet av Seosaidh:

När temperaturen går upp så ökar voltagen från 0,95 till 1,1. Kan det vara därför? Kan man låsa voltagen vid 0,95? När temperaturerna är som lägst så ligger voltagen på 0,95

Krämen ökar inte för att värmen ökar, detta vore otroligt kontraproduktivt. Krämen ökar för att klockfrekvensen ökar och detta är helt normalt. Att den blev varmare kan ha flera orsaker, olika temperatur i rummet, plats den står på, tid spelad, var i spelet man är och hur tungt det får jobba.

Permalänk
Medlem

OK tack för upplysningen! Jag får väl pausa lite oftare och låta GPU:n kyla ner sig lite. Efter ett par timmars speladen såg jag att det gick upp o ner med maxtemperaturer omkring 102 grader men att det också stabiliserade sig vid ca 95 beroende på var i spelet jag befann mig.

Kanske borde invester i en sånd där kylplatta eller vad det kallas, om det nu är värt pengarna.

Permalänk
Skrivet av Seosaidh:

OK tack för upplysningen! Jag får väl pausa lite oftare och låta GPU:n kyla ner sig lite. Efter ett par timmars speladen såg jag att det gick upp o ner med maxtemperaturer omkring 102 grader men att det också stabiliserade sig vid ca 95 beroende på var i spelet jag befann mig.

Kanske borde invester i en sånd där kylplatta eller vad det kallas, om det nu är värt pengarna.

I ditt fall så är det nog ett bra val ja, 102c är smått oroande faktiskt.