Forskare tar fram kontaktlinser med integrerad display

Permalänk
Medlem

Deus Ex, Human Rev. IRL, cool

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågan är varför dom exprementerar på kaniner?? Hade det inte varit bättre att en människa testade linserna istället?? Dom verkar ju inte göra något ingrepp på kaninerna utan kontaktlinserna ligger ju på den riktiga linsen (som vanliga linser) om jag fattat det rätt.

Det finns inga ord på svenska till att beskriva hur stämmda de skulle bli om något gick snett, om signalen permanent skulle skadat människan, så jag försöker på engelska.
They would get sued off their f***ing a*ses. Sorry för språket men det var det endå sättet.
Om linsen skulle på något sätt ha skadat ögat skulle försökspersonen i fråga stämma dom på otaliga miljoner dollar och därför använder de en kanin, ett billigare alternativ än människor och definitivt billgare om något skulle gå fel.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågan är varför dom exprementerar på kaniner?? Hade det inte varit bättre att en människa testade linserna istället?? Dom verkar ju inte göra något ingrepp på kaninerna utan kontaktlinserna ligger ju på den riktiga linsen (som vanliga linser) om jag fattat det rätt.

Exakt vad jag skulle skriva. Onödigt att hålla på med djuren när man kan testa detta på en människa, med bättre resultat dessutom.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Så snart kommer man kunna få ett eget ui som anger IRL heath och ammo som i fps spel? Bra att ha grej när man ska ut och kriga

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Skitsnack!!!!! Allt levande är lika mycket värt, varför skulle det inte vara det??? Delfiner tex tror nu många forskare är intelligentare än människan.
Med ditt resonemang kan man ju utföra tester på förståndshandikappade eller utvecklingsstörda.

Snacka om att inte riktigt ha veta vad han snackar om.. Delfiner är inte mer intelligenta än människor.. finns absolut inga bevis för detta påstående. Utan forskning visar att Delfiner är betydligt mer intelligenta än vad folk tror. Dock är de inte i närheten av intelligensen som människan innehar. Sedan att du påstår att förståndshandikappade och utvecklingsstörda har mindre intelligens än "vanliga" människor får ju en att tycka synd om dig. Förståndshandikapp har absolut inget med intelligens att göra utan är en medfödd skada som hindrar dem på ett eller annat sätt att tolka intryck och känslor på samma sätt som andra. Finns även fall där utvecklingsstörda personer visar större intellekt gentemot den "normal" människan.

Skrivet av ZaInT:

Exakt vad jag skulle skriva. Onödigt att hålla på med djuren när man kan testa detta på en människa, med bättre resultat dessutom.

Enligt lag så får man inte testa teknik och mediciner på människor INNAN det är bevisat, via djurtester, att de inte är skadligt för kroppen. Så Nej det är inte onödigt att testa detta på djur. Varken moraliskt eller juridiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbedabbe:

ganska coolt, men spelar knappt nån roll med tanke på att jorden går under nästa år : /

Man kan ju alltid hoppas i alla fall!

Dom bör ju göra så att man kan se bakom linserna också, så att man ser som vanligt med 2 ögon bara de att man kan ta in mer utav omgivning.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Förövrigt är du väldigt korkad, precis som jag är.
Varför skulle en "rymdvarelse" som är så långt före oss i utvecklingen förstå oss ?
Människan är extremt trångsynt, försök att tänka utanför ramarna ska du se vad som händer, försök att tänka på en ny geometrisk figur, som ingen sett tidigare, och som inte bara är det kaos du kommer få i huvudet när du försöker klura ut det.
Vad händer när de kommer hit och tycker vi snackar grott-människo mumbo jumbo, och tycker att cirklar är en avancerad geometrisk figur, eller använder ett så korkat räknesystem ?
Eller som bara det att vi faktiskt utrotar oss själva, kanske kan säga ett och annat om våran intelligens, dock är jag inte ett dugg bättre, jag är ju trots allt en människa som inte förstår bättre.
Nej du om en så pass avancerad ras kom hit skulle vi fan betraktas som perfekta försökskaniner, om de inte nu är fredliga och ser på mindre utvecklade raser med respekt, istället för att pissa på dem, som vi människor faktiskt i stort sett gör på lägre stående raser..

Fast nu påstod jag inte att de skulle förstå oss, eller hur?

Vad jag ville belysa var den enorma skillnaden i intelligens, verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga mellan människor och kaniner. En sådan extremt intelligent varelse som beskrevs kan omöjligen missa detta. De skulle utan problem märka ifall människan försökte kommunicera med dom, eller hur personen känslomässigt reagerar på interaktion.

Permalänk
Medlem

Alltså...är det bara jag som reflekterat över att den här teknologin ger annonsörer ett nytt led att göra reklam i? Ett led som är stört omöjligt att värja sig ifrån om de har en stark nog sändare? (Om man inte tar av sig linserna naturligtvis.) I sammanhanget lär det ju inte krävas speciellt många watt för att överrösta den lilla myssändaren de använde i sitt experiment

OffT:
Kan inte alla vegan-bulkade, Kånken-släpandes, palestinaschalbärande stollar förpassa sig till fora där (1) deras åsikter är relevanta och (2) inte skapar oreda i onödan?

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

ALLT levande lika mycket värt?

Pedofiler, våldtäktsmän/kvinnor, mördare och övrigt hemskt folk... är de verkligen lika mycket värda?

Ville bara poängtera att pedofiler inte är dåliga människor i sig. Isf de som begår hemska handlingar mot barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ville bara poängtera att pedofiler inte är dåliga människor i sig. Isf de som begår hemska handlingar mot barn.

Akta dig för den stora mediahjärntvättade massan, försvarar du någon så blir du själv utmålad som en per automatik... klassiskt mediadrag mot nån som har en åsikt.

Är du emot IPRED/FRA? Då har du nåt att dölja!

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Akta dig för den stora mediahjärntvättade massan, försvarar du någon så blir du själv utmålad som en per automatik... klassiskt mediadrag mot nån som har en åsikt.

Är du emot IPRED/FRA? Då har du nåt att dölja!

Försvaras det pedofiler? uhmuhm Pedofil *pekar på Alexei* Nää skämt åsido. Det är inte pedofilen i sig som är hemsk utan handlingen. En pedofil som ger efter för sina begär har en betydligt större chans att göra samma sak igen.

PS. jag tvivlar starkt på att "staten" vill se vad jag har och dölja

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Va? Jag som trodde alla heterosexuella automatiskt är våldtäktsmän... fan vad fel man kan ha...
Ot...
Undrar när vi kan få helsvarta linser och 3d funktioner i dom orka betala en förmögenhet för skärmar, får ju maximal bildyta i en lins, eller?
frågan är iofs hur man ska styra bilden så man kan se vad som händer vid sidan på bilden... på detta sätt ser vi ju bara mitten.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Vet inte om ngn kommenterat ennu, men älskar scenen vid 0.58!

Efter att han lovat Connor att inte döda ngn. Vad hade hänt om det stod Casuilltes: 0.3?

Ngn som fått sitt ben amputerat?

Permalänk
Medlem

Haha sammanträffande, jag betärra just för morsan häromdagen om dessa och ny teknologi och hur framtiden ser annorlunda ut. Hennes generation har jätte svårt att ta in allt detta.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeah_Right:

Haha sammanträffande, jag betärra just för morsan häromdagen om dessa och ny teknologi och hur framtiden ser annorlunda ut. Hennes generation har jätte svårt att ta in allt detta.

Precis som våran generation kan få svårt att inta nästa generations teknologi.. Observera att de framsteg som våran generation har tagit förgivet inte är mer än 25 år gammal och bara under de senaste 10 åren så har ju denna teknologi blivt garanterat 5 ggr så kraftig. Alltså har dina föräldrar och även mina aldrig lärt sig något som vi antagligen har lärt oss sedan barnsben. Ta bara min far tex. Han var inte medveten om att man inte ska klicka på "Du är våran miljonte kund, tryck här för att få ditt pris" banners som blinkar på vissa sidor. Det fick han sedan lära sig genom trial and error, medan jag fick rensa datorn pga. att skit som han drog ner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggi92:

Insekter är leddjur..

Vi pratade inte om ifall man kunde tänka sig offra sin "morsa, farsa, syster, vän" etc. Vi pratade om till vilken grad djur skulle kunna användas för framsteg inom vetenskap. Nej, kan inte tänka mig offra min mor, skulle det gälla världshunger skulle jag ju dock inte hindra henne om hon ville.

Men för sakerna du räknar upp skulle jag inte haft några problem med att dem tog en häst, en ko, en gris etc. Eller bara offra dem för mat för den delen. Djurrättsaktivister, skriv era obehag där det faktiskt behövs...

Insekt är lite mer specificerat än leddjur.

Jag är långt ifrån djurrättsaktivist. Säger bara att ingen annan kan säga var de som faktiskt är det ska dra gränsen.
Min kommentar var alltså INTE om att man inte ska skada kaniner ("Kunde inte bry mig mindre "), min kommentar var om att låta de som tycker det göra det ifred. Jag fick mig en känga av dig nu som var helt oförtjänad ("Djurrättsaktivister, skriv era obehag där det faktiskt behövs... ").

Känns som att det blir mer och mer lek och flams i trådarna för varje dag. Det ska vara diskussion, inte krig.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

nice, hoppas de kommer med styrka så man slipper ha dubbla linser för att se något

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Imponerad och skrämd samtidigt. Tyvärr kommer nog detta utnyttjas på fel sätt av storföretagen. Och sluta använda djur som försök. Är de så himla nyfikna borde de göra försöken på en människa och ta sitt ansvar om något går fel. Djuren har ju ingen direkt talan.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Imponerad och skrämd samtidigt. Tyvärr kommer nog detta utnyttjas på fel sätt av storföretagen. Och sluta använda djur som försök. Är de så himla nyfikna borde de göra försöken på en människa och ta sitt ansvar om något går fel. Djuren har ju ingen direkt talan.

Kan du ge dom en anledning till att testa det på människor istället för djur, i första stadiet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2012--BANG:

Sweclockers ni som whinade på svt som bara gav den dåliga sidan av spelandet. Ska ni inte skriva något om att det är synd om kaninerna. Herregud särriöst.

Du vet att 2 till 3 döda kaniner kan rädda liv på flera människor?

Stackars kanin, men den kommer alltid att vara en hjälte.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Det tycker inte jag. Kaniner är djur och vi är människor och det är stor skillnad. Djur vill inte ha en större bur eller något sånt. De tänker inte på det sättet. De tänker på att de ska äta för att överleva och att de ska föröka sig. Bakterier är också människor i så fall, för de äter och förökar sig. Och växter lever precis lika mycket som vi. Kaninerna bryr sig inte om hur stor bur de har så länge de får plats och när de har en lins på sig tänker de inte mer än att de har något i ögat.

Dessutom var de med största sannorlikhet sövda när de fick linsen. Men vill du så kan du ju köpa några kaniner och komma med erbjudandet att om de provar linser så får de en större bur och se vad det får för reaktion. Ingen alls med största sannorlikhet. Djurs hjärnor är inte till för att tänka, den är till för att koppla ihop allting så att det kan göra de grundläggande sakerna för att överleva. Därför är männsikor och djur inte smama sak och fär för gör det mer om en människa dör än om en kanin dör.

Nog för att man gör skillnad på människor och djur men det här var totalt hjärndött. Om du någonsin har haft ett husdjur så förstår ju du också att djur kan ha det bra och dåligt. De förstår också oss till en rätt hög grad, iaf så de kan koppla ihop vissa nyckelord till objekt och handlingar. De kan vara rädda, glada, ledsna etc etc. Det betyder absolut inte att dessa kaniner blev dåligt behandlade utan bara att om något gått fel så hade inte en människa förlorat ett öga utan kaninen gått till en human slakt. Såsom vi gör med alla andra djur du förmodligen snaskar i dig varje dag.

Permalänk
Medlem

Vänta... Lins med diod... Missade jag när de fixade glasögon med detta? Varför skippa det logiska mellansteget? Ge mig coola brillor att ha på mig nu! Då kan jag se ännu bättre ut.

Linser suger ju anyways obekvämt jävla otyg.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Hajjar inte varför detta postas så mycket idag. Det är ju gammalt, men ack så intressant.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Inaktiv

Vad jag ville belysa var den enorma skillnaden i intelligens, verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga mellan människor och kaniner. En sådan extremt intelligent varelse som beskrevs kan omöjligen missa detta. De skulle utan problem märka ifall människan försökte kommunicera med dom, eller hur personen känslomässigt reagerar på interaktion.[/QUOTE]

ehhm:

En sådan extremt intelligent varelse som människan kan omöjligen missa detta. De skulle utan problem märka ifall apan/elefanten/delfinen etc. försökte kommunicera med dom, eller hur apan/elefanten/delfinen etc. känslomässigt reagerar på interaktionen

Du har precis bevisat att de hypotetiska utomjordingarna med all sannolikhet inte hade det. Det är skillnaden, i upplevd, intelligens m.m. som avgör skillnaden i beteendet - titta bara på hur vi vita/människor med ljus hudfärg historiskt betett oss mot svarta/människor med mörk hudfärg. Det är uppenbart för varenda människan som vågar se det att ett djur (oavsätt om det är en människa eller annat djur) när du skadar det, spärrar in det i för trånga utrymmen, vanvårdar etc. mår dåligt av det. Det är helt enkelt inhumant och motbjudande med dessa och andra experiment.

Det kan förövrigt slås över till On topic: Om dessa linser skulle användas till att mata bäraren med reklam/propaganda så skulle effekten enligt min åsikt bli ett slags fängelse där personen inte kan komma undan budskapen hur den än gör - det skulle till exempel i förlängningen vara möjligt att tvinga människor att ha på linser/implantat som inte går att ta bort annat än av vissa läkare etc. Man kanske skulle kunna få det att funka som i Minority report till slut, vad vet jag. Skrämmande är det iallafall.

Likväl så är det också en kul tanke - ett steg närmre holodeck kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Setesh:
Citat:

Vad jag ville belysa var den enorma skillnaden i intelligens, verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga mellan människor och kaniner. En sådan extremt intelligent varelse som beskrevs kan omöjligen missa detta. De skulle utan problem märka ifall människan försökte kommunicera med dom, eller hur personen känslomässigt reagerar på interaktion.

ehhm:

En sådan extremt intelligent varelse som människan kan omöjligen missa detta. De skulle utan problem märka ifall apan/elefanten/delfinen etc. försökte kommunicera med dom, eller hur apan/elefanten/delfinen etc. känslomässigt reagerar på interaktionen

Det största problemet med din ordlek är inte det faktum att den är irrelevant för den diskussion som du valde att hoppa in i, dvs den diskussionen som handlade om huruvida en superintelligent varelse med en intelligens som matchar människans plus differensen mellan människan och den av en bakterie, skulle vara intelligent nog att upptäcka att en varelse med intelligensen av en människa försöker att kommunicera, en uppgift som en varelse med en intelligens av en människa redan i dag klarar av utan större bekymmer.

Problemet är att en tillräcklig hög intelligens, verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga först måste existera innan jämförelsen kan göras, för oavsett hur hög intelligens en varelse besitter så kan den inte att förvänta sig en givande diskussion från en bakterie.

Skrivet av Setesh:

Du har precis bevisat att de hypotetiska utomjordingarna med all sannolikhet inte hade det.

Inte alls. Inget av vad du skrev motsäger mitt påstående om att en varelse så intelligent, som människan plus differensen mellan människans och den av en bakterie, inte skulle ha några större problem att upptäcka ifall människan försöker kommunicera.

Skrivet av Setesh:

Det är skillnaden, i upplevd, intelligens m.m. som avgör skillnaden i beteendet - titta bara på hur vi vita/människor med ljus hudfärg historiskt betett oss mot svarta/människor med mörk hudfärg. Det är uppenbart för varenda människan som vågar se det att ett djur (oavsätt om det är en människa eller annat djur) när du skadar det, spärrar in det i för trånga utrymmen, vanvårdar etc. mår dåligt av det. Det är helt enkelt inhumant och motbjudande med dessa och andra experiment.

Fast nu är det faktiskt så att jag inte fört någon direkt diskussion kring hur dessa rymdvarelser skulle resonera och bete sig, så ditt märkliga resonemang ovan förblir fullkomligt irrelevant i rollen som ett direkt bemötande till vad jag skrivit.

Permalänk
Inaktiv

......Det största problemet med din ordlek är inte det faktum att den är irrelevant för den diskussion som du valde att hoppa in i, dvs den diskussionen som handlade om huruvida en superintelligent varelse med en intelligens som matchar människans plus differensen mellan människan och den av en bakterie, skulle vara intelligent nog att upptäcka att en varelse med intelligensen av en människa försöker att kommunicera, en uppgift som en varelse med en intelligens av en människa redan i dag klarar av utan större bekymmer.

just det ja - de flesta "klarar av" att avgöra att en annan människa är rätt lika dem själv (menar själv dock att det i många fall har med uppfostran/kultur och dylikt att göra än rå intellektuell kapacitet). problemen uppstår när en varelse försöker kommunicera med en annan varelse som är för olik den själv när det kommer till kultur/miljö/livsförutsättningar m.m. Vi kan lika lite relatera till hur en bakteries liv ser ut som en hypotetisk rymdvarelse antagligen hade haft att relatera till vårt "primitiva" leverne. Jag skriver antagligen då jag förutsätter att de är lika inskränkta och dumma som vi människor i allmänhet är (ja jag är också människa och därför lika dum som de flesta andra). Det handlar alltså om förmågan att relatera vilket jag försökte bevisa med en liten, om något omogen, ordlek.

......Problemet är att en tillräcklig hög intelligens, verklighetsuppfattning och kommunikationsförmåga först måste existera innan jämförelsen kan göras, för oavsett hur hög intelligens en varelse besitter så kan den inte att förvänta sig en givande diskussion från en bakterie.

Varken du eller jag har en aning om hur hög intelligens och intellektuell förmåga valfri bakterie har varför vi inte borde uttala oss (med risk för att du faktiskt vet men inte publicerat dina resultat till omvärlden). Problemet ligger i att vi förutsätter att vi är överlägsna och därmed kan ta oss rättigheter, inte huruvida vi är överlägsna eller ej då detta i det stora hela inte spelar någon roll. Oavsett om vi kan relatera eller inte så bör vi faktiskt visa respekt ändå (imho).

......Inte alls. Inget av vad du skrev motsäger mitt påstående om att en varelse så intelligent, som människan plus differensen mellan människans och den av en bakterie, inte skulle ha några större problem att upptäcka ifall människan försöker kommunicera.

Eftersom mitt inlägg förutsatte att man kan läsa lite mellan raderna så kan det såklart bli fel - jag ber om ursäkt för otydligheten. Så som jag ovan skrivit så menar jag på att det handlar om problem att relatera och en brist på moral/etik, dvs. att vi tar oss rätten att utföra saker jag och andra anser att vi inte borde. Detta gör vi både mot andra människor och mot resten av verkligheten. Hur detta relaterar till utomjordingarna är att jag förutsatte att de liknar oss i sitt beteende då det är svårt att föreställa sig "intelligent liv" som inte har något gemensamt med oss. Att jag har svårt för det är antagligen bristande förmåga från min sida men "lifes a b&tch".

......Fast nu är det faktiskt så att jag inte fört någon direkt diskussion kring hur dessa rymdvarelser skulle resonera och bete sig, så ditt märkliga resonemang ovan förblir fullkomligt irrelevant i rollen som ett direkt bemötande till vad jag skrivit.

Resonemanget menar jag inte är särskilt märkligt då det kan bevisas med fakta (Vi har utfört dessa hemskheter och långt fler därtill och mekanismen bakom är den samma som får oss att diskriminera och skada andra varelser också). Det jag menar är att om de hypotetiska utomjordingarna är på något sätt lika oss i sitt beteende så hade de antagligen A: utrotat oss som skadedjur, B: Experimenterat med oss och haft oss fångade som kuriositeter - läs zoo, C: observerat oss och skrattat, himlat med ögonen och använt oss för förnöjelse, D:blivit skrämda av vår dumhet och utrotat oss innan det sprider sig, E: Valfri kombination av ovanstående, F: tyckt synd om oss och försökt göra det bättre för oss och lära oss ett och annat (denna sista beror på hur lika människor de är, för lika och detta blir ytterst osannolikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skitsnack!!!!! Allt levande är lika mycket värt, varför skulle det inte vara det??? Delfiner tex tror nu många forskare är intelligentare än människan.
Med ditt resonemang kan man ju utföra tester på förståndshandikappade eller utvecklingsstörda.

Förlåt ni andra för detta inlägg jag gör.
Men jag måste...

TROLLOLOLOLOLOLOLOL..... orkar inte pasta ett trollolol face här...
Du har rätt till din åsikt, tydligen rätt att trolla här med, dock måste jag säga att "lagens" åsikt är att en människa är mer värd. Om inte hade nog alla hade åkt in för dråp då vi alla har dödat en mygga eller två i våra liv med det vill jag säga att inte så många håller med om din åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag känner på mig att proven i skolan kommer bli grymt mycket lättare med dom där linserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Jag känner på mig att proven i skolan kommer bli grymt mycket lättare med dom där linserna

OT: Oh no! But that's cheating!

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Tekniken går framåt. Små men ändå stora steg.

Visa signatur

Computer science major | Web programming