Inet klagar på repa i moderkort (bild)

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Nu tycker jag du uttrycker dig lite fånigt (aftonbladet-snyftarhistoria) men jag tycker att både 1 & 2 är lika troliga. Att mb var defekt vid inlämning motbevisar ingenting. Tittar man på bilden ser man tydligt att repan inte är "enorm", hur djup den är går inte att utläsa, så det är bara dina gissningar. Så huruvida repan är orsaken till att mb inte fungerar eller ej är svårt att avgöra. Därför är det minst lika sannolikt att det är OP som orsakat repan som att reparatören gjort det.

Att det inte är alt. 3 är jag helt överens med dig om.

Dock är det oväsentligt om det är 1, 2 eller 3. Det som spelar roll är vilka rättigheter OP har, och det tycker jag har framförts ganska väl i tråden att en reklamation ger OP rätt, oavsett hur repan kom dit.

Vad är fånigt med det uttrycket? Det är relativt vedertaget.

På bilden syns det klart o tydligt att repan är såpass djup att man kommit ner till kopparlagret, Vilket har troligtvis skett när personen i fråga har varit vårdslös med cpu kylaren. Och nej reklamation fungerar inte i fall där man själv åstadkommit skadan,

Felet är inte ett fabrikationsfel, och Inet säger att de upptäckte skadan när produkten skickades till dem = skadan måste skapats av konsumenten. Såvida Inet inte ljuger i något av deras påståenden.

Inet har alltså "bevisat" att felet är hos konsumenten, TS kan dock antingen säga att Inet är dom som åstadkommit skadan eller att inet har gjort en felaktig analys och det inte är repan som är anledningen till att moderkortet inte fungerar.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

Sen är det väll så att det finns ett avtal mellan köparen och säljare som säger att när butiken skickar någonting till dig så SKALL du kontrollera varan direkt för att upptäcka eventuella skador och om så är fallet reklamera varan direkt! eftersom detta inte är fallet här utan att som han själv säger har använt kortet en tid och det sen har dött så känns det ju som att skadan har uppkommit efteråt.. När jag köper komponenter så kollar jag alltid skicket på varorna innan jag monterar dom.. hade jag sett den repa som finns på detta kort så hade jag aldrig monterat det utan reklamerat det direkt! Sen om skadan är orsaken till att kortet inte fungerar eller inte har ju igentligen ingen betydelse då den är den mest troliga orsaken.. vilket gör att Inet självklart inte tar detta ärende som reklamation/garanti.

Det du säger skulle visst göra skillnaden att han använt kortet en längre period. Men vi tar scenariot att jag beställde ett mobo, öppnar ser att varan har en repa på sig, lägger tillbaka den i förpackningen sedan ringer jag dem. Vad bevisar att jag inte försökte skruva in det i chassit och slant med mejseln och det var där skadan kom ifrån, och inte från fabriken?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Din tanke är fel. Vissa tillverkare litar på återförsäljarna och önskar inte defekta produkter i retur, men Asus är inte en utav dem. Inet skulle inte fått en krona av att skicka detta moderkortet till Asus, då det faktiskt finns tecken på yttre åverkan. (om detta nu inte råkar vara ett känt fel, men njaaa..)
Så jag skulle tippa att denna varianten av goodwill är helt enkelt, goodwill / slippa bråka för mycket.

Nu kanske jag missförstår dig men det ska inte spela någon som helst roll för konsumenten vad tillverkare och återförsäljare har för avtal med varandra då han reklamerar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Grusburk:

Det du säger skulle visst göra skillnaden att han använt kortet en längre period. Men vi tar scenariot att jag beställde ett mobo, öppnar ser att varan har en repa på sig, lägger tillbaka den i förpackningen sedan ringer jag dem. Vad bevisar att jag inte försökte skruva in det i chassit och slant med mejseln och det var där skadan kom ifrån, och inte från fabriken?

Om kortet skickas till Asus kan fabriken troligtvis plocka fram fotografier, röntgenbilder samt testrapport på just det moderkortet. Frågan är om de gör sig besväret, men allt sånt brukar sparas nuförtiden. Det skulle bevisa om repan fanns där från början eller inte.

Däremot är just skador runt processorsockeln ett ganska vanligt handhavandefel, det är lätt att slinta vid monteringen av processorkylaren. Troligtvis får alla datorbutiker in mängder av liknande fall och det är väl ingen direkt högoddsare att de förutsätter att användaren orsakat felet. Det går inte heller att felsöka ett moderkort på det viset utan expertkunskaper/specialutrustning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Mycket tal om bevisning här, som i en typisk amerikansk mordrättegångsfilm.

I detta fall är det väl det faktum att det finns en fysisk skada, som är butikens bevis på att
olyckshändelse, vanvård eller onormal användning har förekommit?

Se tex §21
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

Om denna tolkning är rimlig, är väl vad vi vill ha svar på...

Fo3

Edit: Jag uppfattar att det räcker med att det finns fysisk skada enligt ovan, det behöver inte bevisas att det faktiska felet orsakas av skadan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

En bild innan du skickade in den till Inet hade förklarat allt!

Tyvärr är det nog så som "iaken" säger

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

Sen är det väll så att det finns ett avtal mellan köparen och säljare som säger att när butiken skickar någonting till dig så SKALL du kontrollera varan direkt för att upptäcka eventuella skador och om så är fallet reklamera varan direkt! eftersom detta inte är fallet här utan att som han själv säger har använt kortet en tid och det sen har dött så känns det ju som att skadan har uppkommit efteråt.. När jag köper komponenter så kollar jag alltid skicket på varorna innan jag monterar dom.. hade jag sett den repa som finns på detta kort så hade jag aldrig monterat det utan reklamerat det direkt! Sen om skadan är orsaken till att kortet inte fungerar eller inte har ju igentligen ingen betydelse då den är den mest troliga orsaken.. vilket gör att Inet självklart inte tar detta ärende som reklamation/garanti.

Skrivet av KKöpL 20 a § 1 st.:

Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Detta gäller framför säljarens villkor.

Permalänk
Medlem

Det där med att ta en bild på produkten innan man skickar iväg den... vad är det som säger att någon inte tar en bild för att sedan skrapa produkten med en skruvmejsel bara för att få en ny produkt?

Permalänk
Skrivet av magnusvmt:

Det där med att ta en bild på produkten innan man skickar iväg den... vad är det som säger att någon inte tar en bild för att sedan skrapa produkten med en skruvmejsel bara för att få en ny produkt?

Vad är det som hindrar dig ifrån att råna pensionärer? Allternativt råna en bank?

Moral och straff.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

På bilden syns det klart o tydligt att repan är såpass djup att man kommit ner till kopparlagret, Vilket har troligtvis skett när personen i fråga har varit vårdslös med cpu kylaren. Och nej reklamation fungerar inte i fall där man själv åstadkommit skadan,

Felet är inte ett fabrikationsfel, och Inet säger att de upptäckte skadan när produkten skickades till dem = skadan måste skapats av konsumenten. Såvida Inet inte ljuger i något av deras påståenden.

Inet har alltså "bevisat" att felet är hos konsumenten, TS kan dock antingen säga att Inet är dom som åstadkommit skadan eller att inet har gjort en felaktig analys och det inte är repan som är anledningen till att moderkortet inte fungerar.

Inet har väl inte bevisat någonting, dom har bara sagt att det var en repa, dom har inte bevisat det överhuvudtaget? Hade dom filmat när dom packade upp moderkortet och man sett repan då hade dom haft bevis, men nu har dom inte det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Inet har väl inte bevisat någonting, dom har bara sagt att det var en repa, dom har inte bevisat det överhuvudtaget? Hade dom filmat när dom packade upp moderkortet och man sett repan då hade dom haft bevis, men nu har dom inte det.

Men varför tror du att Inet skulle utföra bedrägeri? De har en försäkring som täcker om de skulle råka skada tex ett moderkort så här, varför inte utnyttja det istället för att bryta mot lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag har kanske missat det, men finns det bevis på att repan inte är gjort av trådskapren?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Men varför tror du att Inet skulle utföra bedrägeri? De har en försäkring som täcker om de skulle råka skada tex ett moderkort så här, varför inte utnyttja det istället för att bryta mot lagen?

Jag tror det finns ett enkelt skäl. Dels tid och sen pengar.

Jobbar med att plocka ur lastbilar och där är det mer regel än undantag att man inte inspekterar fraktskador (vet inte exakt orsak till detta, men är väll tid är pengar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segimer:

Nu kanske jag missförstår dig men det ska inte spela någon som helst roll för konsumenten vad tillverkare och återförsäljare har för avtal med varandra då han reklamerar.

Ja, du missförstod min poäng. Citatet ville göra gällande att Inet skulle få tillbaka produktens värde från Asus, och att 'goodwillen' därmed var en luring. Jag vill hävda att Inte inte får en krona från Asus för en produkt som är utsatt för yttre åverkan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja, du missförstod min poäng. Citatet ville göra gällande att Inet skulle få tillbaka produktens värde från Asus, och att 'goodwillen' därmed var en luring. Jag vill hävda att Inte inte får en krona från Asus för en produkt som är utsatt för yttre åverkan.

Jag ber om ursäkt, slarvigt läst av mig.

Permalänk

så nu va det dags för inet att flippa ur .. men roligt så länge det varade, dom va snabbaste postorderföretaget.. Ingen trodde datorbutiken.com skulle gå i konkurs heller, men högmod går före fall.

Permalänk
Skrivet av magnusvmt:

man måste ha någon som filmar när man packar ner den , helst med en riktig tv-kamera för 1 miljon ,så man ser alla detaljer .. och följer efter hela vägen till postkontoret.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tror det finns ett enkelt skäl. Dels tid och sen pengar.

Jobbar med att plocka ur lastbilar och där är det mer regel än undantag att man inte inspekterar fraktskador (vet inte exakt orsak till detta, men är väll tid är pengar).

det beror nog mkt på "ORKA!" dessutom..

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Om kortet skickas till Asus kan fabriken troligtvis plocka fram fotografier, röntgenbilder samt testrapport på just det moderkortet. Frågan är om de gör sig besväret, men allt sånt brukar sparas nuförtiden. Det skulle bevisa om repan fanns där från början eller inte.

Däremot är just skador runt processorsockeln ett ganska vanligt handhavandefel, det är lätt att slinta vid monteringen av processorkylaren. Troligtvis får alla datorbutiker in mängder av liknande fall och det är väl ingen direkt högoddsare att de förutsätter att användaren orsakat felet. Det går inte heller att felsöka ett moderkort på det viset utan expertkunskaper/specialutrustning.

stora tillverkare bryr sig inte så mkt ,dom bara skickar ett nytt .. ett moderkort för 5000 i affären kostar säkert 7kr för dom att tillverka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

stora tillverkare bryr sig inte så mkt ,dom bara skickar ett nytt .. ett moderkort för 5000 i affären kostar säkert 7kr för dom att tillverka..

Hej!

Du verkar ha riktig koll på läget!

Föreslår att du startar en datorbutik!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Hej!

Du verkar ha riktig koll på läget!

Föreslår att du startar en datorbutik!

Fo3

vill du bli målvakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag har kanske missat det, men finns det bevis på att repan inte är gjort av trådskapren?

Nej, det finns det inte heller, så ord står mot ord och om jag förstått konsumentköplagen så är det upp till återförsäljaren att bevisa att det är köparen som gjort åverkan på moderkortet och att det inte var så vid leverans, vilket i princip är omöjligt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FatherOfThree:

Edit: Jag uppfattar att det räcker med att det finns fysisk skada enligt ovan, det behöver inte bevisas att det faktiska felet orsakas av skadan.

Du kanske skulle läsa en gång till?

"21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.
Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida."

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

det beror nog mkt på "ORKA!" dessutom..

jo, det med.

Så häng inte bara ut inet, dom gör som komplett med flera.

Just moderkort och cpu verkar vara ett svårt ämne just nu för företag och privatpersoner(har ingen lösning, men något borde väll göras?).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

Här har vi en kille med koll märker jag! Får jag tipsa om knappen "citera flera" inför kommande inlägg?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Nu blir det OT, men hur menar du med att det är vedertaget? Fånigt är det eftersom det är totalt onödigt att vara oförskämd, men är det så du argumenterar så kan jag bara beklaga.

Tillbaks till topic, tillräckligt djup för att komma ner till kopparn är knappast djup i vanlig mening. Vad rör det sig om? En mikrometer? I vilket fall är den inte "enorm", som du tidigare skrev.

Att du sen tror att det skett när OP varit vårdslös har inget med vad han har rätt att reklamera. Om du hade bemödat dig att läsa igenom tråden så hade du sett det som flera skrivit ang. reklamation, dvs "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt." http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument.... Bevisbördan vid en reklamation ligger således hos inet, inte hos OP. Det har alltså inget att göra med om OP orsakat skadan eller ej, utan upp till inet att bevisa att det är OP som orsakat skadan. Vad inet säger är helt oväsentligt, det handlar om att kunna bevisa eller inte. Med din logik skulle bevis vara lika med vad någon säger, tur att du inte jobbar inom rättsväsendet.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte att man orkar lägga så här mycket energi på en sak för 600kr. Jag hade iaf inte bråkat om saken. Jag vill ha min dator fungerande idag och inte om flera månader bara för att spara 600kr. Faktum är att kanske ljuger TS kanske ljuger serviceteknikern men oavsett så de man vet med säkerhet är att inget kommer hända på flera månader om detta drivs vidare.

Finns de inte ett lägsta belopp som krav för att ett ärende ska tas upp av de olika instanserna? Här pratar vi om ett moderkort som 50% av kostnaden tas av inet. Möjligt om man ber dom riktigt snällt att de kanske går att få till en 40/60 fördelning. Men alltså man får värdera sin egna energi lite också.

Jag kommer i alla fall i fortsättningen köpa prylar av Inet. I detta fallet är de inte uppenbart att Inet har failat. Det går inte bevisa något. Sen tror jag inte Inet skulle uppsåtligt skita ner sitt ryckte för 600kr liksom. Dom hade inte behövt bjuda på ett skit och TS behöver inte acceptera ett skit men nu har iaf Inet försökt.

Så ser jag på saken iaf som utomstående. Ibland måste man bara få säga orka!

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Hej igen allihopa! (herregud va många svar det har blivit).

Jag övervägde och kom fram till att jag inte är beredd att vänta på ett ARN-ärende eller liknande, och accepterade deras erbjudande om att gå halva vägen. Istället för att ta ett likadant kort så köpte jag ett aningens dyrare, och Inet drog bort mellanskillnad motsvarande halva kostnaden av mitt gamla kort.

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att repan orsakats av TS utan dess veto, han monterar ner kortet fort i kartongen, tittar inte så noga hur kortet ser ut och sen svarar Inet att det har en stor repa och TS blir förvånad.

Förmodligen har TS slintat med kylskruven när han fäst kylaren men inte märkt det, kanske också haft bråttom när han monterat för han ville ha igång sin nya dator fort.

Permalänk
Medlem

spelar väl ingen roll om repan där inte orsakat felet att moderkortet inte funkar ? åvärkan är gjord och då gäller ej garantin.. iaf för mig var cpu pinsen böjd ( en stackars pinne var liiite böjd) då felsökte dom inte ens kortet för en pinne var böjd och ja vet att det var ej problemet med kortet att en pinne var böjd! hela kortet var helt dött. sen var ja slarvig att skicka kortet till lokala handlaren utan att ha på cpu skyddet så han tog tillfället i akt

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti