Macbook Air, köpa eller vänta?

Permalänk
Medlem

Macbook Air, köpa eller vänta?

Hej!

Jag är väldigt nära till att köpa en Macbook Air 13"
Det som fick mig att tveka lite vad att jag läste lite rykte om att det tydligen ska lanseras nya Airs i början av 2012. Vad tror ni? Kommer dom att bli så mycket bättre att det är värt att vänta eller att det inte blir någon jätte skillnad. Vet ju att PC sidan kommer satsa hårt på ultabooks 2012 så det känns lite som att Apple kommer göra något riktigt stort med sina Airs.

/Niklas

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk

min gissning är att det dröjer tills framåt Q2-Q3 innan vi får se nya macbook air och då med ivy bridge. däremot går det rykten om prissäkningar på airs i början av 2012.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Vad tror du om prestandan i ivy bridge mot dagen sany bridge?
Själv tror jag nog faktiskt att skillnaden inte kommer vara så JÄTTE stor.

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Medlem

Funderat på nästa generations Ultrabook?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjorkkis:

Vad tror du om prestandan i ivy bridge mot dagen sany bridge?
Själv tror jag nog faktiskt att skillnaden inte kommer vara så JÄTTE stor.

Nja, fördelen är ju at det antagligen blir en mycket kraftigare grafikkrets. Även strömförbrukningen kommer nog kapas lite.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjorkkis:

Vad tror du om prestandan i ivy bridge mot dagen sany bridge?
Själv tror jag nog faktiskt att skillnaden inte kommer vara så JÄTTE stor.

Enligt vad som har läckt så kan man inte förvänta sig några större prestandaökningar, men strömförbrukningen kommer kapas rejält, så du kan förvänta dig märkbart längre batteritid med en Ivy-baserad Air. Det kommer även bli kraftfullare integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Sen är det ju alltid det där att man kan vänta för det kommer bättre produkter, men så har det alltid varit. Ultrabooks har jag inte funderat på överhuvudtaget, jag hade en macbook pro som jag sålde precis för att skaffa mig en Air. Vart sjukt nöjd med den. Den största frågan är om jag köper en nu, kommer jag sedan stå där och gräma mig för att jag inte vänta eller vara nöjd med den jag har. 6-7h Batteri-tid är ju inte så illa ändå.

wilL, är du nöjd med din? Skulle du ge den en "rekommenderad stämpel"?

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjorkkis:

Sen är det ju alltid det där att man kan vänta för det kommer bättre produkter, men så har det alltid varit. Ultrabooks har jag inte funderat på överhuvudtaget, jag hade en macbook pro som jag sålde precis för att skaffa mig en Air. Vart sjukt nöjd med den. Den största frågan är om jag köper en nu, kommer jag sedan stå där och gräma mig för att jag inte vänta eller vara nöjd med den jag har. 6-7h Batteri-tid är ju inte så illa ändå.

wilL, är du nöjd med din? Skulle du ge den en "rekommenderad stämpel"?

Jag är jättenöjd med min! Det ska mycket till för att jag ens ska snegla på en bärbar Windows-dator framöver...

Du vet ju ungefär vad du får om du har haft MBP innan, beroende på hur gammal den var. Lite färre in- och utgångar, ev. lite sämre batteritid, men mer högupplöst skärm (jmf med 13" MBP") och mycket mer portabilitet.

Fråga gärna om du har några MBA-specifika frågor.

Permalänk
Skrivet av widL:

Jag är jättenöjd med min! Det ska mycket till för att jag ens ska snegla på en bärbar Windows-dator framöver...

Du vet ju ungefär vad du får om du har haft MBP innan, beroende på hur gammal den var. Lite färre in- och utgångar, ev. lite sämre batteritid, men mer högupplöst skärm (jmf med 13" MBP") och mycket mer portabilitet.

Fråga gärna om du har några MBA-specifika frågor.

håller med föregående talare angående MBA, alldeles underbar liten maskin.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk

Had jag varit dig så hade jag nog väntat om jag inte behöver den akut. Inte för att den nuvarande är dålig eller så och inte för att den nya lär ha ca 15% snabbare CPU utan som tidigare har sagt för att Ivy Bridge kommer både ha avsevärt bättre grafikchip och dra betydligt mindre ström. Du kanske nöjer dig med 6-7h idag men om du ska ha laptopen länge så lär det ha sjunkit till nästan hälften efter ett par år och ca 3h är kanske inte lika kul, däremot skulle vi säga att Ivy Bridge klarade 9-10h så ligger du kanske på ca 5h istället. Nu vet jag ju inte hur stor skillnaden kommer bli (det är väll egentligen bara Intel som vet det) men den lär ju inte dra mer i alla fall. Sen kanske du har tur och får USB 3 med en Ivy Bridge baserad laptop vilket lär bli vanligare och vanligare över de närmaste åren.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag har en MBA 11.6" 2011 och är otroligt nöjd, det enda som är på min önskelista är:

- ökat SSD utrymme per krona (har 128gb atm)
- tunnare bezel (för estetik och den lilla extra skärmytans skull)
- bättre grafiklösning (intel hd 3000 funkar rätt okej men hade varit trevligt med ngt bättre)
- ännu bättre batteri-tid

En vassare processor känns fullständigt likgiltigt för mig. Tycker 2011 känns som en riktigt hållbar maskin som jag ser mig använda i 3 år till minst.

- Det är dock alltid bäst att vänta om man nu inte har omedelbart behov av en teknikgrunka.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Had jag varit dig så hade jag nog väntat om jag inte behöver den akut. Inte för att den nuvarande är dålig eller så och inte för att den nya lär ha ca 15% snabbare CPU utan som tidigare har sagt för att Ivy Bridge kommer både ha avsevärt bättre grafikchip och dra betydligt mindre ström. Du kanske nöjer dig med 6-7h idag men om du ska ha laptopen länge så lär det ha sjunkit till nästan hälften efter ett par år och ca 3h är kanske inte lika kul, däremot skulle vi säga att Ivy Bridge klarade 9-10h så ligger du kanske på ca 5h istället. Nu vet jag ju inte hur stor skillnaden kommer bli (det är väll egentligen bara Intel som vet det) men den lär ju inte dra mer i alla fall. Sen kanske du har tur och får USB 3 med en Ivy Bridge baserad laptop vilket lär bli vanligare och vanligare över de närmaste åren.

Ivy Bridge kommer ju dra mindre ström men hur är det med Intel HD 4000 grafikkretsen?
Den kommer ju prestera bättre men drar den också mer ström?

Permalänk
Skrivet av BackSmack:

Ivy Bridge kommer ju dra mindre ström men hur är det med Intel HD 4000 grafikkretsen?
Den kommer ju prestera bättre men drar den också mer ström?

Eftersom den är inbyggd i processorn så borde den rimligtvis också vara krympt och bygga på tri-gate transistor och har förmodligen även aritekturella förbättringar så jag antagligen lär även vara strömsnålare. Ovanstående förbättringar borde i alla fall i teorin tillåta bättre prestanda till en lägre strömförbrukning. Men säkert vet jag inte så om någon har insider info skulle det vara intressant, jag hittade inget om det i de läkta slidesen och jag kan se problematiken att testa det när kretsarna är inbyggda i processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag är jättenöjd med min! Det ska mycket till för att jag ens ska snegla på en bärbar Windows-dator framöver...

Du vet ju ungefär vad du får om du har haft MBP innan, beroende på hur gammal den var. Lite färre in- och utgångar, ev. lite sämre batteritid, men mer högupplöst skärm (jmf med 13" MBP") och mycket mer portabilitet.

Fråga gärna om du har några MBA-specifika frågor.

Jag lånar tråden lite och stället en fråga.

Hur är macbooken i kvalité. Jag som exempel nu sitter på spårvagnen på väg hem. Jag använder sedan datorn mycket hemma men också i skolan.

Klara en sådan tunn dator av att åka upp och ner ur väskan hela tiden ( Jag är såklart aktsam om den men du vet den slit ju alltid med tiden.
Jag har vart intresserad av en MBA under en längre tid nu men har alltid stoppat mig själv för att det vore synd att ha sönder en sådan fin dator.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du ska göra med macbooken. Ska det vara en schysst dator att ha till skolan? Då är MBA ett riktigt bra val.

Jag har en 13" macbook air och sitter b.la. och programmerar på den, jag har oftast en eller flera virtuell maskiner igång och jag tycker den fungerar riktigt bra. Skärmen är underbar, en polare har köpt en UX31 så självfallet blev det direkt massa jämförelser med min Air, jag UX31 skärm är lite högre upplöst och även om jag skulle vilja ha ännu högre upplösning på macbooken så tycker jag att UX31'ans skärm kass speciellt när det gäller betraktningsvinklarna vilket jag skulle börja störa mig efter ett tag särskilt om man sitter i 8h++ vid datorn. Samma sak med pekplattan, den ok men på min Air så är pekplattan perfekt

Sen så är det inte sagt att 15" modellen kommer köra på ivy bridge, man kan ju hoppas. Men behöver du en lätt bärbar dator så är Air'en en riktigt bra alternativ.

Något som jag stör mig på dock. Då jag jobbar mot många windows och Linux miljöer blir den annorlunda tgb layouten störande på så sätt att jag måste sitta och trixa med att hitta rätt tecken. Det kan vara något att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en prisvärd laptop från Asus och installera OSx på den istället för att köpa en dyrare PC från Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag lånar tråden lite och stället en fråga.

Hur är macbooken i kvalité. Jag som exempel nu sitter på spårvagnen på väg hem. Jag använder sedan datorn mycket hemma men också i skolan.

Klara en sådan tunn dator av att åka upp och ner ur väskan hela tiden ( Jag är såklart aktsam om den men du vet den slit ju alltid med tiden.
Jag har vart intresserad av en MBA under en längre tid nu men har alltid stoppat mig själv för att det vore synd att ha sönder en sådan fin dator.

Jag har både haft en MBP och nu en MBA och jag har aldrig varit missnöjd med kvaliteten, jag har aldrig varit riktigt rädd för att misshandla min dator. Apples garanti är superb och mina datorer är till för att användas. Väskan jag har är en "messenger bag" som inte någon speciell padding, billig skitväska som jag köpte på Stadium som blir slängt i ett hörn när jag kommer hem med datorn i sig. Brukar ha böcker, gymkläder och annat shit så den kan bli jävligt fullpackad. I den slänger jag även ner ner datorn så den blir klämd och abusad när jag drar runt med den på stan. Enda skyddet jag har för den är ett billigt foderal så att den inte blir repad men mer än så har den inget skydd. Min MBA blir använd hemma framför tvn, på jobbet där jag drar runt till olika kunder så den åker upp och ner runt 10 ggr per dag. Minnen, processor och jag tror t.o.m SSD'n är fastlödda på moderkortet, jag skulle inte säga att den är stötsäker, men du har ingen mekanisk disk som du behöver oroa dig för och jag har inte haft en dator som jag känt är lika premium som den här. Jag har haft många datorer tidigare, både IBM, HP och Compaq, alla har gått sönder på något sätt... Sen är Apple riktigt generösa med garantierna, så skulle något hända så är det bara att gå till närmsta Macotek, inlife, digitalinn och be dem fixa datorn.

Permalänk
Skrivet av remblon:

Allt beror på vad du ska göra med macbooken. Ska det vara en schysst dator att ha till skolan? Då är MBA ett riktigt bra val.

Jag har en 13" macbook air och sitter b.la. och programmerar på den, jag har oftast en eller flera virtuell maskiner igång och jag tycker den fungerar riktigt bra. Skärmen är underbar, en polare har köpt en UX31 så självfallet blev det direkt massa jämförelser med min Air, jag UX31 skärm är lite högre upplöst och även om jag skulle vilja ha ännu högre upplösning på macbooken så tycker jag att UX31'ans skärm kass speciellt när det gäller betraktningsvinklarna vilket jag skulle börja störa mig efter ett tag särskilt om man sitter i 8h++ vid datorn. Samma sak med pekplattan, den ok men på min Air så är pekplattan perfekt

Sen så är det inte sagt att 15" modellen kommer köra på ivy bridge, man kan ju hoppas. Men behöver du en lätt bärbar dator så är Air'en en riktigt bra alternativ.

Något som jag stör mig på dock. Då jag jobbar mot många windows och Linux miljöer blir den annorlunda tgb layouten störande på så sätt att jag måste sitta och trixa med att hitta rätt tecken. Det kan vara något att ha i åtanke.

Du vet att det finns mjukvara som byter plats på tangenterna va?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Varför inte köpa en prisvärd laptop från Asus och installera OSx på den istället för att köpa en dyrare PC från Apple?

Alltså änsålänge så har jag inte användt någon bärbar PC som kommer i närheten av den kvalite känslan som MBP eller MBA har. Och sedan är pekplattan i en helt annan liga. Man får helt enkelt det lilla extra. OBS! jag är absolut ingen fanboy...

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Klara en sådan tunn dator av att åka upp och ner ur väskan hela tiden ( Jag är såklart aktsam om den men du vet den slit ju alltid med tiden.

Skaffa en sleeve så är det inga problem.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Skrivet av bjorkkis:

Alltså änsålänge så har jag inte användt någon bärbar PC som kommer i närheten av den kvalite känslan som MBP eller MBA har. Och sedan är pekplattan i en helt annan liga. Man får helt enkelt det lilla extra. OBS! jag är absolut ingen fanboy...

Jag känner precis samma sak. Jag testade Zenbook och hoppades på att det skulle vara en PC som höll samma standard men den föll på flera punkter bl.a. dåliga betraktningsvinklarna och färger på skärmen, touchpaden, segt tangentbord, etc. Men det var nog en av de bästa laptops jag testat om man exkludera Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en Macbook Air om man planerar att installera Windows 7/8 på den?

Jag har provat OSX och jag känner mig handikappad och fängslad i det, något jag inte tyckte om för fem öre, det är "för enkelt" för mig eller vad man ska säga, vissa saker irriterar jag mig på, tex att det inte finns någon "delete" och dylikt.

Och det är nog inte att jag inte använt det tillräckligt länge, utan det känns inte som de är för mig direkt. Visst både OSX och Windows har sina nack- och fördelar, men för mig så är inte OSX's fördelar tillräckliga för att jag ska vilja köra det.

Permalänk
Medlem

Bytte från en 13" MBP till en ny 13" MBA med i5. Mycket nöjd, ser ingen anledning till att vänta. Nya MBAs kommer nog först frammåt sommaren då Intel lanserar passade CPUs först i april/maj. Nuvarande MBA lanserades ju tex i somras, medan CPUerna var färdiga redan i feb/mars. Dessutom är ju Ivy Bridge bara en "tick", dvs en kretskrympning från 32nm till 22nm. Lite bättre grafikprestanda och lite bättre batteritid förmodligen, men gissningsvis inget direkt noterbart. MBAn kommer ändå inte vara någon speldator, och batteritiden lär inte bättra sig mer än några få, max ett tiotal, procent då den nya CPUn också är 17W TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Är det värt att köpa en Macbook Air om man planerar att installera Windows 7/8 på den?

Jag har provat OSX och jag känner mig handikappad och fängslad i det, något jag inte tyckte om för fem öre, det är "för enkelt" för mig eller vad man ska säga, vissa saker irriterar jag mig på, tex att det inte finns någon "delete" och dylikt.

Och det är nog inte att jag inte använt det tillräckligt länge, utan det känns inte som de är för mig direkt. Visst både OSX och Windows har sina nack- och fördelar, men för mig så är inte OSX's fördelar tillräckliga för att jag ska vilja köra det.

Så är det alltid när man provar något nytt. Man ser direkt vad man saknar, medan det tar tid att se vad man får som man saknade tidigare. Själv bytte jag från Windows och Linux för lite över 5 år sedan nu, och saknar inte Windows för fem öre(synd man är tvungen att använda det på jobbet bara..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Bytte från en 13" MBP till en ny 13" MBA med i5. Mycket nöjd, ser ingen anledning till att vänta. Nya MBAs kommer nog först frammåt sommaren då Intel lanserar passade CPUs först i april/maj. Nuvarande MBA lanserades ju tex i somras, medan CPUerna var färdiga redan i feb/mars. Dessutom är ju Ivy Bridge bara en "tick", dvs en kretskrympning från 32nm till 22nm. Lite bättre grafikprestanda och lite bättre batteritid förmodligen, men gissningsvis inget direkt noterbart. MBAn kommer ändå inte vara någon speldator, och batteritiden lär inte bättra sig mer än några få, max ett tiotal, procent då den nya CPUn också är 17W TDP.

Det var precis vad jag behövde höra. Blir nog till att beställa ikväll

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Är det värt att köpa en Macbook Air om man planerar att installera Windows 7/8 på den?

Jag har provat OSX och jag känner mig handikappad och fängslad i det, något jag inte tyckte om för fem öre, det är "för enkelt" för mig eller vad man ska säga, vissa saker irriterar jag mig på, tex att det inte finns någon "delete" och dylikt.

Och det är nog inte att jag inte använt det tillräckligt länge, utan det känns inte som de är för mig direkt. Visst både OSX och Windows har sina nack- och fördelar, men för mig så är inte OSX's fördelar tillräckliga för att jag ska vilja köra det.

Personligen hade jag köpt velat ha en laptop som en Macbook även om jag inte skulle köra OS X, är det bara operativsystemet man är ute efter så kan man ju lika gärna köpa ett annat märke och köra en hackint0sh. Men tangentbordet är ju lite annorlunda och saknar de home, ens, insert, delete osv men det gör väll många andra laptops också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]