Använda 2 skärmar i Windows 7

Permalänk

Använda 2 skärmar i Windows 7

Tja, för några dagar sen skaffade jag lite nya delar till min dator och iom den uppdateringen tänkte jag nu använda mig av två bildskärmar. Min gamla bildskärm och min hdtv. När jag har båda skärmarna inkopplade samtidigt så identifierar windows båda två och jag kan välja vilken av skärmarna som bilden ska visas på. Så långt fungerar allting felfritt. Men när jag väljer alternativet: "utvidga dessa bildskärmar och trycker på verkställ får jag upp följande felmeddelande: "Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna". Samma felmeddelande får jag om jag istället väljer att spegla skärmarna.

Så för att sammanfatta, windows kan hitta de två olika skärmarna och visa bilden på dem, men inte samtidigt.

Grafikkortet som jag använder är detta: https://www.inet.se/produkt/5409346/xfx-radeon-hd6950-2048mb-...

Någon som vet vad felet kan vara? Skulle vara väldigt tacksam för svar eftersom mina Google efterforskningar inte har gett resultat

Permalänk

Senaste drivrutinerna av catalyst antar jag?

Permalänk
Skrivet av pinnennet:

Senaste drivrutinerna av catalyst antar jag?

Catalyst? Är inte speciellt insatt. Jag installerade drivrutinerna från skivan som hängde med grafikkortet. Är det några andra som man måste installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Catalyst? Är inte speciellt insatt. Jag installerade drivrutinerna från skivan som hängde med grafikkortet. Är det några andra som man måste installera?

Ladda ner dom senaste drivrutinerna istället,brukar vara bättre än dom som kommer med på skivan.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk

Ok, ska göra det

Permalänk
Medlem

Bytt till nyaste drivrutinen? Förökte detta med mitt 780G men lyckades aldrig få det funka.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Ok, så jag laddade ner catalyst och lät programmet uppdatera drivrutinerna. När jag sedan gick in i control center så hittar den två skärmar. När jag trycker på triangeln på den andra skärmen och väljer "extend" får jag ett meddelande som säger: "This operation is not supported based on current display configuration. For more details, please see Help." Några förslag på vad det kan vara för fel?

Permalänk

Varför kan catalyst inte skriva ut varför det inte fungerar istället för att det inte fungerar???

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Varför kan catalyst inte skriva ut varför det inte fungerar istället för att det inte fungerar???

Ok, jag är rätt säker på att det är en inställning som du missar nånstans.

Högerklicka på skrivbordet och ta Skärmupplösning. Ser du båda skärmarna där och kan aktivera?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ok, jag är rätt säker på att det är en inställning som du missar nånstans.

Högerklicka på skrivbordet och ta Skärmupplösning. Ser du båda skärmarna där och kan aktivera?

Jag ser båda skärmarna, jag kan även välja "Visa endast skrivbordet på 1" och "Visa endast skrivbordet på 2" och det fungerar felfritt. Båda skärmarna kan visa skrivbordet. Men när jag försöker välja "Utvidga dessa bildskärmar" och klickar på verkställ får jag ett meddelande som säger "Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna."

Vet inte vad det är för fel. Tycker att det borde fungera :S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nämen.. Även jag får samma fel.
I windows står det att jag måste trycka på verkställ först, gör jag det så får jag ett till felmeddelande om att det inte går..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Jag ser båda skärmarna, jag kan även välja "Visa endast skrivbordet på 1" och "Visa endast skrivbordet på 2" och det fungerar felfritt. Båda skärmarna kan visa skrivbordet. Men när jag försöker välja "Utvidga dessa bildskärmar" och klickar på verkställ får jag ett meddelande som säger "Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna."

Vet inte vad det är för fel. Tycker att det borde fungera :S

The 6000 Series ATI cards that have TWO DVI slots, only support one VGA screen. (VGA is being phased out) They said that the 7000 Series will not support VGA.

Använder du ett 6000 Ati kort?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

The 6000 Series ATI cards that have TWO DVI slots, only support one VGA screen. (VGA is being phased out) They said that the 7000 Series will not support VGA.

Använder du ett 6000 Ati kort?

Jag använder detta: https://www.inet.se/produkt/5409346/xfx-radeon-hd6950-2048mb-... Men jag använder en DVI port och en HDMI..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Jag använder detta: https://www.inet.se/produkt/5409346/xfx-radeon-hd6950-2048mb-... Men jag använder en DVI port och en HDMI..

Men använder DVI-utgången digital eller analog? För om den är analog så kanske det är samma problem? Du har ingen converter till VGA involverad?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Men använder DVI-utgången digital eller analog? För om den är analog så kanske det är samma problem? Du har ingen converter till VGA involverad?

Jag har en DVI sladd mellan skärmen och grafikkortet så jag använder inte ens VGA

Permalänk
Medlem

Byt DVI port till den andra lediga, hdmi delar nämligen utgång med ena DVI kontakten på vissa kort

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Prova koppla dvi sladden i det andra uttaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimplyEvert:

Jag har en DVI sladd mellan skärmen och grafikkortet så jag använder inte ens VGA

Ett par bra förslag här ovan, annars hittade jag följande tips att testa:

Citat:

Hi, I've just been reading your post.

Could you please post me a photo of the connection's on the back of graphics card.

Are there Two DVI connectors, Or one DVI and one VGA.

The 6000 Series ATI cards that have TWO DVI slots, only support one VGA screen. (VGA is being phased out) They said that the 7000 Series will not support VGA.

Also there could be a issue with your catalyst installation. Follow these step for me to make sure you do a clean catalysts installation.

Go into control panel and add and remove programs. Find ATI catalysts Manager. Use this To un-install all the drivers, DO NOT RESTART YOUR PC.

Use this Program Called Driver Sweeper
Guru3D - Driver Sweeper (Setup) download from Guru3D.com

Select ATI AND Nvidia Display Drivers. And press Find/Sweep? And then select all of them and delete. (If it find nothing then thats Fine)

Restart Your PC.

Let it Boot into Windows and Find it's Generic Driver.

Then install the Catalysts Drivers you got from the ATI/AMD website
64bit ATI Radeon
32bit ATI Radeon

Make sure you use the correct version, (you can find this out by going to 'Computer, system properties)

Then once this is complete, we shall move on from there.

(Oh and CRT stand for Cathode ray tube, which are the OLD big screens that were the size of a small room)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Byt DVI port till den andra lediga, hdmi delar nämligen utgång med ena DVI kontakten på vissa kort

This, hade samma problem med mitt grafikkort men löste det genom att ta andra DVI porten ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Bytte DVI uttag och nu fungerar det klockrent. Det roliga är att jag nu har sladden i uttaget bredvid HDMI uttaget, innan hade jag i det under. Det känns ju mer logiskt att de bredvid varandra skulle dela.

Hursomhelst. Tack så jävla mycket för hjälpen. Hade aldrig löst det själv <3

Permalänk
Medlem

Såg att du sa att du hade 2 DVI, en av dem måste vara DVI-I Single och den andra DVI-D Double för att kunna fungera, är iaf så för mig på mitt HD6950 från ASUS

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Byt DVI port till den andra lediga, hdmi delar nämligen utgång med ena DVI kontakten på vissa kort

Bruka faktiskt vara så på de flesta kort folk har köpt. Det finns dyra special versioner av vanliga kort som inte har begränsningen på de vanliga portarna men väldigt få vet om det för folk bruka vara bara köpa och läsa info om de billigaste.

Permalänk
Medlem

Jag har en annan fråga gällande 2 skärmar i win 7 och passar på och skriva här med förhoppning på lite hjälp från ngn kunnig .. jo , jag undrar om det är ngn som vet om man kan använda 2 skärmar till ett och samma grafik kort separat.

Alltså att om man spelar ett spel på den ena och har webbläsaren i den andra så att man ska kunna klicka i webbläsaren utan att alt+tab i spelet först .
så at säga - om man söker på nätet efter hjälp och hitta i spelet ska kunna göra detta utan att stänga ner spelet !.. tror ej det är möjligt att göra så men vem vet , jag kanske har tur

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Sir.Djs:
Ja det går. Exakt hur man gör varierar från spel till spel så du måste berätta vilket det gäller om du vill ha hjälp.

Vissa spel har det inbyggt. Tex Starcraft 2 som man ändrar grafik och mus inställningarna i spelet. För andra spel får du berätta eller söka efter lösning. Nyckel orden är "Windowed mode" "fullscreen Windowed mode" "borderless Windowed mode" + namnet på spelet.