Permalänk

Några frågor om DVI

Ska köpa denna skärm snart. Den har bara VGA och HDMI-uttag så jag blir tvungen att använda en DVI till HDMI-kabel.

1. Spelar det någon som helst roll om jag väljer single eller dual link? (upplösningen på skärmen är 1920x1080)
2. Är det någon skillnad på bildkvalite när det gäller dessa kablar eller ska jag bara välja den billigaste?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Entusiast

DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler.
HDMI har även fördelen att sända ''audio'' signaler. Dvs har du en TV med inbyggda högtalare och HDMI/Mini displayport anslutningar så är det ett självklart alternativ.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler.
HDMI har även fördelen att sända ''audio'' signaler. Dvs har du en TV med inbyggda högtalare och HDMI/Mini displayport anslutningar så är det ett självklart alternativ.

Mvh,
Patrik

Läste du ens mina frågor?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hipstergamer:

Läste du ens mina frågor?

Det gjorde jag. Om du inte läste det så står det även ''info'' om HDMI.
Förövrigt så skadar det väll aldrig med lite extra information?
Och nej, bildkvalitén bör inte vara annorlunda mellan HDMI eller VGA, men vill du ha svar på det så tar det 2 sekunder att använda google.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det gjorde jag. Om du inte läste det så står det även ''info'' om HDMI.
Förövrigt så skadar det väll aldrig med lite extra information?
Och nej, bildkvalitén bör inte vara annorlunda mellan HDMI eller VGA, men vill du ha svar på det så tar det 2 sekunder att använda google.

Skickligt att på två inlägg inte svara på frågorna xD

Tyvärr kan jag inte själv svara på dem men det finns definitivt svar i gamla trådar här på forumet, försök Google annars så hittar du det!

Permalänk
Medlem

Är skärmen 120hz? Sitter på telefonen så det är lite lurigt att klicka länkar. Vad jag vet är enda gången du _måste_ ha dual link när du har 120hz, annars ger det ingen skillnad. Jag fick skaffa dual link för att använda min 120hz skärm i den frekvensen.

Bildkvalité är ingen skillnad heller har jag för mig, så länge den passar i uttagen så funkar det. Kör vilken dvi-kabel som helst.