Acer vill sluta sälja billiga och olönsamma datorer – satsar på Ultrabook

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där med att dela ut bärbara datorer till eleverna är fortfarande en rätt ovanlig företeelse som man mest ser på IT-gymnaiser och privatskolor även om det finns på fler ställen. De flesta skolor kör fortfarande på stationära lösningar. Vad jag har sett drar det sig dock mer mot tunna klienter än stora stationära datorer vilket verkar vettigt då de allra flesta datorerna i grundskolan enbart används för att surfa och skriva skolarbeten.

Här på universitetet jag går så är det stationärt överallt. En del anställda tror jag har fått någon deal med leasingdatorer. Fast de flesta datorerna här tuggar bitvis rätt tunga mjukvaror. Vill inte sitta i CAD eller köra CFD på en laptop. Det händer att datorerna måste stå i dygn och räkna för att lösa en uppgift. För de lite tyngre beräkningarna finns till och med beräkningskluster att tillgå fast köerna dit är inte att leka med.

Det lilla jag har sett av företag verkar det dock stämma. Förutsatt att det gäller kontorsdatorer då och inte arbetsstationer som faktiskt behöver prestanda.

jo, det där med universitetet stämmer ju så klart. så var det när jag pluggade med även om de flesta datorer var tunna sun-klienter.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Rätt åt Apple är det ju, men frågan är bara vad som händer när i stort sett alla vill ha små klena laptops, och stationära blir "För klumpigt"...

Hehe eller lägga in ett steg till. Frågan är vad som händer när i stortsett alla vill ha små klena smartphones eftersom laptops och stationära datorer uppfattas som klumpiga. ^^ Allting blir bara större och större hela tiden, men i databranschen tycks det bli bara mindre och mindre eller både och.

Skrivet av Teddis:

Låter väl OK. Deras billiga dasslock till laptopar.. Jadu det räckte att köpa en sån i mitt liv. Är priset för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.

Börjar de satsa på kvalitet så kan de bli intressanta igen för mig.

Kan du utveckla ditt resonemang lite? Är det kvalitén eller är Acer allmänt dåliga? Tell me please.

Jag själv äger en Acer laptop kostade 7000 kr. Den funkar hur bra som helst och jag har aldrig haft något vidare större problem med den.

Däremot skulle jag nog satsa på Asus om jag köpte mig själv en laptop. Asus känns mer trovärdigt, men researchen får säga sitt först.

I framtiden har man ju mer pengar förhoppningsvis. Så kanske man kan köpa sig en utav Acers dyrare ultrabooks senare då. Hoppas fortfarande att de kommer att prispressa så att priset blir bra.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av ToKu:

Glöm inte bärbara datorer med dockningsstationer. Populärt.

Hur som helst, Acer kommer aldrig att få tillbaka tillräckligt med förtroende hos mig för att jag skulle köpa en av deras produkter igen.
De har pumpat ut så mycket dåliga prylar genom tiderna...

Det står ju här att dem kommer lägga ned det där med skitprylar och gå fullt ut på Ultrabook.

Permalänk

Oj. Och här så går man omkring och tror att man bara kan "vinna" genom att ha störst marketshare, oavsett hur lite man tjänar på varje såld produkt. Men så är det inte alltså?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Oj. Och här så går man omkring och tror att man bara kan "vinna" genom att ha störst marketshare, oavsett hur lite man tjänar på varje såld produkt. Men så är det inte alltså?

Ja jo lite som Nvidias sätt att kontra diverse grafikkort som AMD släpper. ^^ (När Nvidia inte har något att kontra med.)

Däremot så tror jag på att det är en bra idé, det har däremot inte funkat bra för Acer i sig. (Tror det mest hänger på dålig kvalité och fördomar). Men det är ju lite den här metoden som Walmart och Ikea själv kör med. Däremot så funkar det nog enklare med andra produkter än datorer, då kvaliteten på komponenterna spelar roll.

Jag gillar inte företag som Apple, dom tjänar hur mycket som helst på sina produkter. Allting som man köper av dom är dyrt och då är inte ens komponenterna bättre än konkurrenternas produkter. Det är en ful metod man blåser konsumenterna med, en ful och girig sådan.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Undrar hur det kommer gå dock. Hos mig är det inprintat i hjärnan Acer = budget.
Kanske det är lika för andra också?
Acer har säkert gjort bra high end också (?), men alla verkar köpa billiga Acers och sen undrar varför de laggar, går sönder etc

Du vet ingenting själv om bärbar datorer eller? Om nu datorn laggar lär det inte bero på ACER utan operativsystemet..

Den som köper en Sony Vaio eller Mac tex eller vad det nu kan va skapar ju inte hat-trådar på ett forum om att deras dator är skit? Det lär inte vara någon stor % iallafall.
De som köper för priset, de bryr sig inte om märket värdighet utan vad man får för pengarna och därmed kan de kasta skit på tillverkaren.
Och för de ACER som fungerar felfritt... ja de skapar inga trådar utan bara kör vidare på sin bärbara dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

hoppas att dom inte lägger ner timeline serien

Det kommer dom inte att göra.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

Var är Asus personalen idag? Igår försvarade de sina överpriser mot Acer och idag har priset på acer s3 gått ner 500 spänn verkar det som. Fortfarande värt 3000 spänn för en SSD och en påstått bättre skärm?
De postar väl inte på helgen så vi får väl vänta till nästa arbetsdag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Du vet ingenting själv om bärbar datorer eller? Om nu datorn laggar lär det inte bero på ACER utan operativsystemet..

Den som köper en Sony Vaio eller Mac tex eller vad det nu kan va skapar ju inte hat-trådar på ett forum om att deras dator är skit? Det lär inte vara någon stor % iallafall.
De som köper för priset, de bryr sig inte om märket värdighet utan vad man får för pengarna och därmed kan de kasta skit på tillverkaren.
Och för de ACER som fungerar felfritt... ja de skapar inga trådar utan bara kör vidare på sin bärbara dator.

Som sagt, felet på min gamla Acer är enbart Acers fel. Går inte att skylla på Micro$oft när Acer designat locket så extremt dåligt att man knäcker locket vid gångjärnen. Stänger jag locket en gång till kommer hela skärmen lossna. Även tangentbordets dåliga design är svår att beskylla Micro$oft för.

Vidare är det förvånansvärt sällan operativsystemet som bråkar utan det brukar vara annan mjukvara som ställer till det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Jag gillar inte företag som Apple, dom tjänar hur mycket som helst på sina produkter. Allting som man köper av dom är dyrt och då är inte ens komponenterna bättre än konkurrenternas produkter. Det är en ful metod man blåser konsumenterna med, en ful och girig sådan.

Faktum att vissa komponenter är överlägsna många av konkurrenternas lösningar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToKu:

Hur som helst, Acer kommer aldrig att få tillbaka tillräckligt med förtroende hos mig för att jag skulle köpa en av deras produkter igen.
De har pumpat ut så mycket dåliga prylar genom tiderna...

Jag hade en mobil från dom och det tog två månader för dom och laga den när mjukvaran hade flippat ur.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av roxkz:

Faktum att vissa komponenter är överlägsna många av konkurrenternas lösningar.

Som?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, felet på min gamla Acer är enbart Acers fel. Går inte att skylla på Micro$oft när Acer designat locket så extremt dåligt att man knäcker locket vid gångjärnen. Stänger jag locket en gång till kommer hela skärmen lossna. Även tangentbordets dåliga design är svår att beskylla Micro$oft för.

Vidare är det förvånansvärt sällan operativsystemet som bråkar utan det brukar vara annan mjukvara som ställer till det.

Jag har också haft problem med Acers gångjärn. Hade en Aspire för 5 år sedan som "sprack". Bytte sen till en HP NX som var en mycket bra dator. Efter den köpte jag en HP Pavillon som även den "sprack" i locket vid gångjärnen. Jag funderade nu på att lägga av med bärbara helt då endast premiumserier verkade hålla tillräckligt hög kvalité. Hursom läste jag runt lite på olika forum och bestämde mig, ironiskt nog, för en Acer Timeline som jag är fruktansvärt nöjd med. Svenssonsegmentet, oavsett märke, verkar vara datorer av urusel kvaltét. Man får helt enkelt det man betalar för och Acer är ofta det billigaste alternativet.

Till er som letar bärbara datorer så är www.notebookcheck.net en helt fantastisk site. De testar gångjärn, tangentbord, kylare, ljudnivå, värme osv på nästan alla bärbara som kommer ut på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med att dela ut bärbara datorer till eleverna är fortfarande en rätt ovanlig företeelse som man mest ser på IT-gymnaiser och privatskolor även om det finns på fler ställen. De flesta skolor kör fortfarande på stationära lösningar. Vad jag har sett drar det sig dock mer mot tunna klienter än stora stationära datorer vilket verkar vettigt då de allra flesta datorerna i grundskolan enbart används för att surfa och skriva skolarbeten.

Här på universitetet jag går så är det stationärt överallt. En del anställda tror jag har fått någon deal med leasingdatorer. Fast de flesta datorerna här tuggar bitvis rätt tunga mjukvaror. Vill inte sitta i CAD eller köra CFD på en laptop. Det händer att datorerna måste stå i dygn och räkna för att lösa en uppgift. För de lite tyngre beräkningarna finns till och med beräkningskluster att tillgå fast köerna dit är inte att leka med.

Det lilla jag har sett av företag verkar det dock stämma. Förutsatt att det gäller kontorsdatorer då och inte arbetsstationer som faktiskt behöver prestanda.

Har typ inte typ alla lärare avtal med Volvo? Verkar som om varje lärare går runt med en laptop under armen med Volvologgan på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rullekorn82:

Jag har också haft problem med Acers gångjärn. Hade en Aspire för 5 år sedan som "sprack". Bytte sen till en HP NX som var en mycket bra dator. Efter den köpte jag en HP Pavillon som även den "sprack" i locket vid gångjärnen. Jag funderade nu på att lägga av med bärbara helt då endast premiumserier verkade hålla tillräckligt hög kvalité. Hursom läste jag runt lite på olika forum och bestämde mig, ironiskt nog, för en Acer Timeline som jag är fruktansvärt nöjd med. Svenssonsegmentet, oavsett märke, verkar vara datorer av urusel kvaltét. Man får helt enkelt det man betalar för och Acer är ofta det billigaste alternativet.

Till er som letar bärbara datorer så är www.notebookcheck.net en helt fantastisk site. De testar gångjärn, tangentbord, kylare, ljudnivå, värme osv på nästan alla bärbara som kommer ut på marknaden

Jag tittade lite på en Timeline men efter mina tidigare dåliga erfarenheter av Acer blev det en Asus UL30A istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, felet på min gamla Acer är enbart Acers fel. Går inte att skylla på Micro$oft när Acer designat locket så extremt dåligt att man knäcker locket vid gångjärnen. Stänger jag locket en gång till kommer hela skärmen lossna. Även tangentbordets dåliga design är svår att beskylla Micro$oft för.

Vidare är det förvånansvärt sällan operativsystemet som bråkar utan det brukar vara annan mjukvara som ställer till det.

Ja alltså jag menar OS delvis mjukvarurelaterat. Jag säger inte att Acer gör felfria produkter...men de har faktiskt blivit markant bättre de senaste åren och det är ju bara att kolla tester, roligt att du just nämner tangentbord, för jag tror Acer fick riktigt bra/bästa kritik för sina tangentbord på senare tid.
Men ja om man vill ha en hyfsat budget speldator för säga 5000-6000kr så får man nog stå ut med ett plastchassi, det är ju komponenterna man betalar för när man kollar i sådana prisklasser.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara en av de som råkar ha en bärbar Acer för 3000 kr som köptes 2005-2006, och som fungerar felfritt idag.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Så som många har varit inne på så är Acer per krona säkerligen inte sämre än någon annan tillverkare. Dock så säljer de många modeller i det absoluta budgetsegmentet. Det är självfallet helt felaktigt att bunta ihop kvalitén i en laptop som kostar 4000:- i affär med en som kostar 7000:-, det är ju enorma skillnader.

Acers laptops som ligger på samma prisnivå som "kvalitetsmärken" tycker jag håller väldigt bra kvalité. Komponenterna "under huven" är ju oftast snarlika, så där är det ingen skillnad. Skärmpaneler finns det inte speciellt många tillverkare av, så i samma prisklasser är det allt som oftast samma paneler. Det finns inte speciellt mycket att klaga på. Personligen skulle jag inte köpa en laptop i absoluta budgetklassen. Har testat en hel del sådana, inte minst när jag felsökt bekantas datorer, och de är ju hemska att sitta vid, oavsett märke .

TLDR; För att dra slutsatser gällande tillverkares generella kvalité så måste datorer i samma prisklass jämföras.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Jag gillar inte företag som Apple, dom tjänar hur mycket som helst på sina produkter. Allting som man köper av dom är dyrt och då är inte ens komponenterna bättre än konkurrenternas produkter. Det är en ful metod man blåser konsumenterna med, en ful och girig sådan.

Jag tror ärligt talat att Apple skulle kunna ge bort alla sina produkter helt gratis men de som har bestämt sig för att Apple är dyrt skulle förmodligen fortfarande tycka samma sak även då. De skulle ändå aldrig vara en potentiell Apple-kund. Apple är nuförtiden onödigt dyra på en sak: Om man gör extra tillval på basmodellen (större disk i en Macbook osv). I de flesta fall kan man komma runt det igenom att köpa och montera själv. Det tog däremot mer än ett år innan nån klarade att sälja en tablet (som inte var skräp) som var billigare än billigaste paddan. De tillverkare som hoppar på Ultrabook-trenden (startad av vilket företag?) ber på sina bara knän att Intel skall sänka priserna så de har en chans att komma under Apple i pris. Just nu ger Intel hundra dollar i "marknadsbidrag" per exemplar för att piska upp intresset eftersom alla inser att det är dödfött att släppa något som upplevs som "sämre" än MacBook Air till ett *högre* (eller ens samma) pris. Apple kommer att släppa ännu billigare produkter (iPad, iPhone och Mac) den dagen man vill hitta nya köpare (precis som man gjorde med iPoden). Fram tills dess säljer man fortfarande varenda pinal som ramlar av tillverkningbandet.

Macen låg länge kvar på gammal plattform (Core2Duo) men det gjorde man för att Intel hade så rutten integrerad grafik i sina första mobilchipsets för den nyare generationen processorer. Apple vill förmodligen inte backa tillbaks i grafikprestanda från sina integrerade Nvidia chip som man hade i Core2Duo-lösningen. Från och med nuvarande generationen Sandy Bridge är det dock inte sant längre. Apple har i princip samma komponenter som alla andra. I vissa fall tom före alla andra. Apple är numer inte direkt nån marginalkund till Intel. Det Apple vill ha får nog Apple.

BMW tillverkar riktigt bra bilar med hög kvalitet och säljer dessa med högre marginaler. Dvs BMW är väldigt lönsamma. Gillar du inte BMW heller eller är det bara just Apple som inte får tjäna pengar? Kundnöjdheten för Apples kunder är högst i branchen och har så varit i många år. Känns det som att kunderna känner sig blåsta?

Själv har jag just köpt min första Mac. En MacMini i5 med AMD-grafik. Den är en knäpptyst, otroligt läcker liten kub av Aluminium som i princip inte drar nån ström men som ändå är tillräckligt snabb för att ha som huvudburk och för att utveckla till iOS. Spela kommer jag att göra på en Ivybridge PC som jag bygger ihop till sommaren/hösten *endast* ifall HL3 skulle behaga dyka upp

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Huuh, hade en Acer-dator och det moderkortet tyckte om att krångla. Jag kanske bara hade otur eller så har de bättrat sig, var ju trots allt 3-4 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Faktum att vissa komponenter är överlägsna många av konkurrenternas lösningar.

Det är väll ingen som förnekar att Apple har en bra pekplatta till sin bärbara datorer etc? Men jag håller med honom till viss del för tar man 1400kr för att uppgradera från 1TB till 2TB hårddisk så är det bra dyrt med tanke på att man nästan får 2.5x 1TB diskar för den summan löst och då får man välja märke och modell själv eller den bästa är om man ska uppgradera från 4 till 8gb ram vid beställning utav bärbara vilket kostar hela 1800kr medens ett 2x4gb SO-DIMM paket kostar ca 350kr.

Jag säger inte att Apple är något fel, dom vill tjäna pengar som alla andra utan tycker snarare synd om vissa som köper det hela.

Nog offtopic

Acer har ett dåligt rykte pga alla billiga datorer så man får väll hoppas att det inte skadar deras framtida strategi för konkurrens behövs. Acer är långt ifrån ensamma, har klämt på deras billigare datorer även klämt på tex en Asus dator som inte direkt var det billigaste man kunde hitta för nått år sen och skillnaden var inte direkt som natt och dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Ja alltså jag menar OS delvis mjukvarurelaterat. Jag säger inte att Acer gör felfria produkter...men de har faktiskt blivit markant bättre de senaste åren och det är ju bara att kolla tester, roligt att du just nämner tangentbord, för jag tror Acer fick riktigt bra/bästa kritik för sina tangentbord på senare tid.
Men ja om man vill ha en hyfsat budget speldator för säga 5000-6000kr så får man nog stå ut med ett plastchassi, det är ju komponenterna man betalar för när man kollar i sådana prisklasser.

Jag har inget emt plastchassi, jag har något emot ett dåligt plastchassi som inte riktit sitter ihop och som inte klarar av vanlig användning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sluta sälja "billiga" datorer och satsa på dyrare skräpdatorer som "yltraböcker"
Jag köpte en, lämnade tillbaka den efter 2 dagar, icke sa nicke!

acer går snart i graven om man gör denna visionen till en verklighet, men det är deras misstag i så fall och jag kommer inte att sörja.

HP och Apple, allt annat är utanför diskussionen!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 7an:

HP och Apple, allt annat är utanför diskussionen!

Ett typexempel på vad som tidigare nämndes om att man måste jämföra laptops med liknande prisnivå för att eventuellt skaffa sig en märkesuppfattning. Den två plastigaste, mest krånglande laptops jag har sett har varit HP-datorer ur deras absoluta budgetsegment (OK, har handskats med en billig Dell som varit lika problematisk). Drar jag då slutsatsen "HP är skit"? Nä, för då vore jag dum, närsynt, inskränkt, etc.

Eftersom alla Apples bärbara ligger i "lyxsegmentet" prismässigt så är det klart att märket har en bra medelstandard. Men tro inte att en Apple för 12000:- håller bättre kvalité än en Lenovo för 12000:- — det säger medelkvalitén absolut ingenting om. "Man får vad man betalar för" gäller väldigt mycket i datorvärlden där det är ett fåtal tillverkare av komponenter som alla använder.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Som sagt, felet på min gamla Acer är enbart Acers fel. Går inte att skylla på Micro$oft när Acer designat locket så extremt dåligt att man knäcker locket vid gångjärnen. Stänger jag locket en gång till kommer hela skärmen lossna. Även tangentbordets dåliga design är svår att beskylla Micro$oft för.

Vidare är det förvånansvärt sällan operativsystemet som bråkar utan det brukar vara annan mjukvara som ställer till det.

Konstigt nog har jag samma problem med min skräm. Men tror att det var en massa hårstrån och skit som gjorde gångjärnet segt. Problemet uppstår till och från men jag tog sist en nål och tog bort lite skit som fastnat där. Var väl ingen större framgång direkt men jag tror även det har att göra med temperaturen, plast och kyla går inte ihop sig särskilt bra. Är i tridsbrist så kan inte skriva annat än kortfattat, men skicka mig ett pm.

Skrivet av roxkz:

Faktum att vissa komponenter är överlägsna många av konkurrenternas lösningar.

Som vilka då? 4s kontra nexus 2 = apple fails. SGS2 kontra 4g = apple fails, IPAD 2 Kontra Samsungs galaxytab = apple fails.

Ser inte Apple bättre på någon front och inte heller till något pris. Att använda sig utav deras komponenter är som att sätta sig själv i fängelse lite liknande den Tyska parrollen Deutschland dem Deutschen. Istället för att Apple ska ta ut sina motståndare på marknaden så anmäler de sina motståndare för patentbrott. Galaxytab var "patentintrång" och SGS2 var "för lik" en iPhone (Hur ska en mobiltelefon se ut enligt dom egentligen? Facepalm). Eftersom jag vill se en fri marknad och inget monopol så stödjer inte jag apple.

Observera att det är deras produkter jag klagar på, inte funktioner och operativsystem.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk

Är en officiell acer hateboy. Ska bli kul att se hur de håller nu med deras krukplast i ännu tunnare format.

Permalänk
Skrivet av Jonteponte:

Jag tror ärligt talat att Apple skulle kunna ge bort alla sina produkter helt gratis men de som har bestämt sig för att Apple är dyrt skulle förmodligen fortfarande tycka samma sak även då. De skulle ändå aldrig vara en potentiell Apple-kund. Apple är nuförtiden onödigt dyra på en sak: Om man gör extra tillval på basmodellen (större disk i en Macbook osv). I de flesta fall kan man komma runt det igenom att köpa och montera själv. Det tog däremot mer än ett år innan nån klarade att sälja en tablet (som inte var skräp) som var billigare än billigaste paddan. De tillverkare som hoppar på Ultrabook-trenden (startad av vilket företag?) ber på sina bara knän att Intel skall sänka priserna så de har en chans att komma under Apple i pris. Just nu ger Intel hundra dollar i "marknadsbidrag" per exemplar för att piska upp intresset eftersom alla inser att det är dödfött att släppa något som upplevs som "sämre" än MacBook Air till ett *högre* (eller ens samma) pris. Apple kommer att släppa ännu billigare produkter (iPad, iPhone och Mac) den dagen man vill hitta nya köpare (precis som man gjorde med iPoden). Fram tills dess säljer man fortfarande varenda pinal som ramlar av tillverkningbandet.

Macen låg länge kvar på gammal plattform (Core2Duo) men det gjorde man för att Intel hade så rutten integrerad grafik i sina första mobilchipsets för den nyare generationen processorer. Apple vill förmodligen inte backa tillbaks i grafikprestanda från sina integrerade Nvidia chip som man hade i Core2Duo-lösningen. Från och med nuvarande generationen Sandy Bridge är det dock inte sant längre. Apple har i princip samma komponenter som alla andra. I vissa fall tom före alla andra. Apple är numer inte direkt nån marginalkund till Intel. Det Apple vill ha får nog Apple.

BMW tillverkar riktigt bra bilar med hög kvalitet och säljer dessa med högre marginaler. Dvs BMW är väldigt lönsamma. Gillar du inte BMW heller eller är det bara just Apple som inte får tjäna pengar? Kundnöjdheten för Apples kunder är högst i branchen och har så varit i många år. Känns det som att kunderna känner sig blåsta?

Själv har jag just köpt min första Mac. En MacMini i5 med AMD-grafik. Den är en knäpptyst, otroligt läcker liten kub av Aluminium som i princip inte drar nån ström men som ändå är tillräckligt snabb för att ha som huvudburk och för att utveckla till iOS. Spela kommer jag att göra på en Ivybridge PC som jag bygger ihop till sommaren/hösten *endast* ifall HL3 skulle behaga dyka upp

Sry såg ej.

BMW må tillverka bra bilar ja och lika så gör VW och Skoda men om någon utav de här biltillverkarnas bilar går sönder, vilken är då dyrast att laga? Svaret är redan givet, BMW. På så vis är alltså VW och Skoda de båda mer lönsammare än BMW. ("Cars aren't such a matter of speed, as of money") Det är svårt att förstå hur BMW kan gå runt på det sättet men många rika kör just BMW och de köper en ny efter bara 2-3 år igen(De första åren man slipper problem). På så sätt säljer BMW mycket.

Men jag förstår vad du menar, BMW är betraktat som överklass och lyx. Vore inte fel att äga en och köra den men det är lätt något jag skulle vilja äga före en Mac. Är själv en iPhone ägare och jag har varit missnöjd sedan jag köpte den. Att sms'a är ett helvete pga touch och stora fingrar. Därför kommer jag att köpa Sonys nya telefon som har inbyggt tangentbord. Det är ett utav mina krav. Min iPhone borde vara helt lagg-fri med tanke på det beloppet jag betalat. Dessutom flödar det runt i Mac-VS-"PC" -trådar på flashback att var 3 eller 4 iPhone användare ångrar sitt köp.

Jo jag gillar en sak med MacBooks det är att dom är i aluminium och batteritiden på de flesta är bra. Min laptop som jag äger köpte jag för 7000 kr en MacBook med samma komponenter skulle ha kostat mig 15 000 kr. Det är en stor skillnad och jag är nöjd med min laptop även fast den har ett dåligt gångjärn till och från. Batteriet kan jag byta ut och få längre batteritid men så stort behov har jag inte utav det.

Däremot har vi gått off topic sedan länge. PMa mig om du vill fortsätta vår lilla diskussion.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Sluta sälja "billiga" datorer och satsa på dyrare skräpdatorer som "yltraböcker"
Jag köpte en, lämnade tillbaka den efter 2 dagar, icke sa nicke!

acer går snart i graven om man gör denna visionen till en verklighet, men det är deras misstag i så fall och jag kommer inte att sörja.

HP och Apple, allt annat är utanför diskussionen!

Jag tycker att HPs pavilion är bland det sämsta man kan köpa när det kommer till kvalité. De har högst felprocent av alla tillverkare, högljuda fläktar och blir skitvarma och då är HPs G-serie är ännu värre. Miin DV7 från 2010 är ett fruktansvärt fuskbygge som jag inte sörjer det minsta. Envy och Probook är väl skapliga däremot och har sköna tangentbord men helt klart är att jag väljer en Aspire före Pavilion.

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Jag tycker att HPs pavilion är bland det sämsta man kan köpa när det kommer till kvalité. De har högst felprocent av alla tillverkare, högljuda fläktar och blir skitvarma och då är HPs G-serie är ännu värre. Miin DV7 från 2010 är ett fruktansvärt fuskbygge som jag inte sörjer det minsta. Envy och Probook är väl skapliga däremot och har sköna tangentbord men helt klart är att jag väljer en Aspire före Pavilion.

Instämmer. Stod valet mellan Dell, HP eller MacBook hade jag bra mycket hellre köpt en Mac.

När det gäller på laptop marknaden så anser jag personligen att de märken man ska kolla på är Asus, Alienware, Acer, MSI och Samsung. Resten bör man undvika.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Skrivet av rullekorn82:

Jag tycker att HPs pavilion är bland det sämsta man kan köpa när det kommer till kvalité. De har högst felprocent av alla tillverkare, högljuda fläktar och blir skitvarma och då är HPs G-serie är ännu värre. Miin DV7 från 2010 är ett fruktansvärt fuskbygge som jag inte sörjer det minsta. Envy och Probook är väl skapliga däremot och har sköna tangentbord men helt klart är att jag väljer en Aspire före Pavilion.

Instämmer till fullo HP och Acer är samma dynga. Har just reparerat min fars gamla DV6 då skärmen glappade. 4 av de 1µ^2 tjocka kablarna utan skydd hade nötts av, det mest idiotiska bygget någonsin! Fläkten är omöjlig att rengöra om man inte tar bort precis allt varenda skruv måste bort moderkortet och alla clips.
Ett vanligt problem jag själv erfarat på HP:s nx6000 serie var att chippet som kontrollerar touchpaden börjar glappa också det pga dålig plast/konstruktion.