Är strömavbrott farliga för datorn?

Permalänk
Medlem

Är strömavbrott farliga för datorn?

Okej heller på att mixtra i BIOS installerade mina nya saker igår:
Mobo: Gigabyte 990-FXA UD3 AM3+
CPU: Amd athlon x3 425 2,7ghz
GPU: Asus radeon 650w
PSU: Corsair tx 650w
chassi: Cooler master 430 elite
SSD m4 crucial 64GB
Western blue hårddisk också.
Fick precis meddelande att min windows inte är äkta och kan vara förfalskad? Startade om datorn då var det meddelandet borta? Me nu får jag sånt här typ ''fake'' ikoner nere i hörnet kolla bilden: http://imageshack.us/f/577/namnlsuh.png/ ni ser att 2 rutor täcks upp bredvid högtalare ikonen och datum och tiden? Sen när man klickar på den pilen täcks det upp 1 ruta också. Hade tidigare en sån flagga med felmeddelande bredvid högtalaren innan som nu är borta?

Okej fler problem, tände en lampa i rummet 2 st lampor gick och strömmen i mitt rum
Och tv rummet bredvid gick, nu sätter jag på datorn då vi fixat strömmen men datorn stängdes av när uppdateringar installerades, nu startar jag datorn ser att uppdateringar och något sen förlorar jag kontakten och skärmen går i energisparläge tangentbordet slutar lysa och går inte att använda samma med musen. Tror ni uppdateringarna installerar där bakom? Då datorn är igång alla fläktar osv? sen hur dåligt är det för komponenterna att bara stängas av sådär i strömavbrott eller trycka på knappen?

Långt inlägg utan punkter men får duga är på telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdate: samma svarta bild men datorn rullar på vafan?! Blir bara så lack att det ALLTID SKA STRULA speciellt med nya saker. Bör jag stänga av via knappen på datorn? Eller är det sega uppdateringar i bakgrunden wtf?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdate 3: startar om datorn genom knappen trycker delete kommer inte in i bios Windows startas sitter nu här med ett icke fungerande tangentbord
Men mus e
På.

JAJAJAJAJ funkar nu. Någon som kan svara på om det är dåligt för datorn att stängas av under strömavbrott eller trycka på knappen typ 3-5 gånger på en rätt kort stund?
Skickades från m.sweclockers.com

Uppdate 4: startade om datorn resulterade i svart bild inget Tangetbord eller mus. Hör SSDN jobba dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Det är inte bra för speciellt hårdisken eller snarare filsystemet som riskerar att bli förstört när tex strömmen går, du kanske borde se över strömförsörjning, flytta anda tex lampor m.m till ett annat uttag skilt från datorn.

Övriga problem, har du gjort nyinstallation av windows efter du skaffade dom nya grejerna? om inte så gör det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det är inte bra för speciellt hårdisken eller snarare filsystemet som riskerar att bli förstört när tex strömmen går, du kanske borde se över strömförsörjning, flytta anda tex lampor m.m till ett annat uttag skilt från datorn.

Övriga problem, har du gjort nyinstallation av windows efter du skaffade dom nya grejerna? om inte så gör det

Ja jag installerade om Windows på SSDN och formaterade gamla hårddisken. Har corsair tx 650w nätaggregat och 4 chassi fläktar och en till cpun. Gigabyte fxa ud3 mobo crucial m4 ssd 64gb. Fyfan vad rädd jag är att jag pajat något...

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter på datorn nu. So far so good. Finns det något test eller hur ska jag se om något blivit skadat?

Kan inte starta om den händer samma sak
Då.?!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kollar jag om något är skadat? Sitter på datorn bootade och gick in på firefox på bara sekunder.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Det är inte särskilt bra om strömmen bryts när du uppdaterar Windows. Annars är det inget problem.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nätagg och mekaniska diskar som tar stryk av att strömmen försvinner och kommer tillbaka hux flux

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är absolut förhöjd risk för skador vid strömavbrott, speciellt flera korta efter varandra eftersom ur- och uppladdningen av nätagget är mycket krävande. Rent generellt går elektronik oftast sönder vid start/stopp. Nätagget tar största smällen, men felen kan fortplanta sig genom skadliga överspänningar.

Har man upprepade problem med strömavbrott bör man skaffa en UPS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är absolut förhöjd risk för skador vid strömavbrott, speciellt flera korta efter varandra eftersom ur- och uppladdningen av nätagget är mycket krävande. Rent generellt går elektronik oftast sönder vid start/stopp. Nätagget tar största smällen, men felen kan fortplanta sig genom skadliga överspänningar.

Har man upprepade problem med strömavbrott bör man skaffa en UPS.

Okej tack. Starta om datorn då hur farligt är det? Jag gjorde överklockning till 3,3Ghz och startade om datorn väldigt många gånger direkt efter windows load.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cappe:

Okej tack. Starta om datorn då hur farligt är det? Jag gjorde överklockning till 3,3Ghz och startade om datorn väldigt många gånger direkt efter windows load.

Det som sliter är kallstarter, dvs ingen ström - ström. Omstarter är varmstarter och påverkar därför inte livslängden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det som sliter är kallstarter, dvs ingen ström - ström. Omstarter är varmstarter och påverkar därför inte livslängden.

Okej tack.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Precis omstarter sliter nog enbart lite på hårddisken skulle jag tro

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Precis omstarter sliter nog enbart lite på hårddisken skulle jag tro

Har en SSD sliter det på den? Har en HDD också men än så länge inget installerat på den.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Ssd tror jag inte slits men vet inte vad jag märkt av diskar är att hårddiskar som startats mycket fast ändå inte gått så långt råkar ut för trasiga sektorer oftare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jodå

Alla strömavbrott är inte skadliga. Det beror på hur ditt nätagg hanterar det och hur strömavbrottet(och PÅSLAGET) gått till. Så jodå, strömspikar kan uppstå med brännd PCB som följd. Vanligt förekommande hos Samsung SpinPoint.