Packet loss mellan klient och server 2008 r2

Permalänk
Medlem

Packet loss mellan klient och server 2008 r2

Hej!

Jag har upplevt långa svarstider under en längre tid och genom att köra traceroutes mot ping.sunet.se på olika klienter och direkt på servern i fråga kommit fram till att något med servern är problemet. Detta visar sig genom slumpmässiga paketförluster antingen mellan servern och klienten eller mellan servern och något utomstående. Jag lyckas inte få packet loss när jag kör direkt på servern annat än på kvällstid (vilket är bredbandsbolagets fel, det har dom hör och häpna mer eller mindre erkänt).

Vad kan detta bero på? Det enda som finns mellan klient och server är en gigabitswitch från cisco. Resultatet tycks även variera mellan olika klienter där vissa är mer drabbade än andra, trådlösa eller trådbundna tycks inte spela någon större roll. Enda gemensamma nämnare för klienterna är Windows 7 SP1.

Servern är en dubbelkärning Atom som kör dhcp och delad anslutning.

Idéer och förslag mottages tacksamt!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Testat med annat nätverkskort i servern? Nätverkskablar? Annan switch?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testat med annat nätverkskort i servern? Nätverkskablar? Annan switch?

tack för svar!

Switchen är testad med en annan, D-link budgetvariant samma problem.
Testat byta ena kortet, dock till ett likadant D-Link DGE528T.
Det andra kortet är integrerat på moderkortet, eftersom det rör sig om Mini-ITX och Atom så finns bara en PCI-plats.
Jag har testat olika klienter på olika plats i huset och således olika kablar så det borde inte vara problemet heller.

Börjar tro att det är mjukvarurelaterat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om det är en administrerbar switch så sätt porten till fasst 1Gbit(full duplex) och detsamma på servern.
tappar du kontakten helt är det _förmodligen_ kabelfel.
funkar det är det förmodligen en annan enhet på switchen som strular, testa att kopla bort så mycket som möjligt och "svullotesta" dvs maxa linan med en 1480 bytes ping mot routern eller om switchen har ett eget ip nummer så kan du ta den (switchars ping tider brkar dock vara lite si och så då prio ett på dom är att skyffla data mellan portarna och inte prioritera "administrativa sysslor"..)
Brukar sällan vara mjukvaru relaterade fel i såna här fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

om det är en administrerbar switch så sätt porten till fasst 1Gbit(full duplex) och detsamma på servern.
tappar du kontakten helt är det _förmodligen_ kabelfel.
funkar det är det förmodligen en annan enhet på switchen som strular, testa att kopla bort så mycket som möjligt och "svullotesta" dvs maxa linan med en 1480 bytes ping mot routern eller om switchen har ett eget ip nummer så kan du ta den (switchars ping tider brkar dock vara lite si och så då prio ett på dom är att skyffla data mellan portarna och inte prioritera "administrativa sysslor"..)
Brukar sällan vara mjukvaru relaterade fel i såna här fall..

Switchen är inte administrerbar.
Av någon anledning jag inte kan förklara svarar servern inte på ping-paket större än 1472 byte, med 1473 byte får jag 100 % loss på ca 40 försök. Då pingar jag alltså från lokal klient till server. Tiderna är <1 ms oavsett storlek upp till 1473 där den klipper helt.

Vad beror detta på?
Det finns inget i Windows 2008R2 jag bör stänga av för att tillåta så stora paket för ping?

Jag ska testa på några andra klienter och se om det är någon skillnad.

EDIT: Nevermind, jag hade satt fel duplex inställningar, det var därför den klippte, givetvis. Men problemet kvarstår.
Provade även att pinga mot bredbandsbolagets router utanför mitt nät, den tycks ganska stabil vid 64 byte, med några få spikes på 250 ms, mot normala 35 ms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa in en Ubuntu liveskiva och kör igång Firestarter så kan du ju utesluta mjukvaruproblem iallafall - även om det inte låter som det i ditt fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olafett:

Switchen är inte administrerbar.
Av någon anledning jag inte kan förklara svarar servern inte på ping-paket större än 1472 byte, med 1473 byte får jag 100 % loss på ca 40 försök. Då pingar jag alltså från lokal klient till server. Tiderna är <1 ms oavsett storlek upp till 1473 där den klipper helt.

Vad beror detta på?
Det finns inget i Windows 2008R2 jag bör stänga av för att tillåta så stora paket för ping?

Jag ska testa på några andra klienter och se om det är någon skillnad.

EDIT: Nevermind, jag hade satt fel duplex inställningar, det var därför den klippte, givetvis. Men problemet kvarstår.
Provade även att pinga mot bredbandsbolagets router utanför mitt nät, den tycks ganska stabil vid 64 byte, med några få spikes på 250 ms, mot normala 35 ms.

Det kan nog vara en säkerhetsfunktion att inte svara på stora ping-paket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen säkerhetsfunktion, bara det att switchen inte klarar av fagmenterade paket. MTU = 1500Bytes, minus ip header på 28Bytes ger 1472 vilket stämmer bra enligt observationerna. Testa att slå av IPv6 på klienter och server (ping ::1 skall helst inte svar men det är ett härke-pärke att slå av helt...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

Ingen säkerhetsfunktion, bara det att switchen inte klarar av fagmenterade paket. MTU = 1500Bytes, minus ip header på 28Bytes ger 1472 vilket stämmer bra enligt observationerna. Testa att slå av IPv6 på klienter och server (ping ::1 skall helst inte svar men det är ett härke-pärke att slå av helt...)

IPv6 är redan avslaget på alla klienter och server. Eller ja, tillsagda att inte använda i alla fall, det går ju fortfarande att pinga sig själv.

Nedan följer en traceroute mot ping.sunet.se från en klient. Märkte att en av klienterna tidvis får upp till 30 förluster, där det nedan är tre. Kör jag samma från servern, ser det bra ut. Förlusten direkt mot server förekommer alltid och är alltid på andra platsen.

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. C:\Users\Administrator>tracert ping.sunet.se Spårar väg till ping.sunet.se [192.36.125.18] över högst 30 hopp: 1 <10 ms * <10 ms SERVER [192.168.0.1] 2 * * * Begäran gjorde timeout. 3 29 ms 29 ms 27 ms 195.54.xxx.xxx 4 29 ms 29 ms 29 ms ti3180a210-xe6-2.ti.telenor.net [146.172.74.125] 5 29 ms 31 ms 29 ms ti3089d320-ge6-0-0.ti.telenor.net [146.172.8.217 ] 6 30 ms 28 ms 29 ms ti3001c310-ae7-0.ti.telenor.net [146.172.99.201] 7 29 ms 29 ms 38 ms ti3002b300-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.105.74] 8 32 ms 31 ms 29 ms t1fre-ge-5-0-5.sunet.se [130.242.94.217] 9 30 ms 29 ms 29 ms t1tug-ae0-v1.sunet.se [130.242.83.38] 10 31 ms 31 ms 30 ms ping.sunet.se [192.36.125.18] Spårning utförd.

EDIT: Har inte tänkt på det tidigare, men lite korkat är det ju att min trafik till en server i Stockholm går via telenors servrar i Oslo och tillbaka. Nu sitter gubbarna på FRA och svär över att jag pingar så mycket :>

Visa signatur