Datorn hänger sig med minnen på 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig med minnen på 1600 MHz

Dator är profilen, dock har den alltid hängt sig när jag kört minnena i 1600 MHz som de är gjorda för, kört både v1.5 och v1.65 (det senare som de är anpassade för). Kör jag dem i 1333 MHz (eller lägre) i v1.5 hänger datorn aldrig sig.

Är inte BSOD, utan att bilden bara fryser sig och oftast att musen slutar lysa. Har kunnat överklocka processorn från 2,67 GHz till 3,8 GHz med Vcore på Auto, men även icke-klockad hänger minnena sig på 1600 MHz (t.ex. manuellt inställd eller om man aktiverar XMP, och tagit "Standard" på minnena).

Så nu när jag överklockat min processor till 3,8 GHz kör jag 19x med BLCK på 200 så fått ta minnen på x6 så de blir 1200 MHz, för x8 blir då 1600 som den inte klarar av :z

Är det mitt moderkort eller minnena som kan vara defekta. Eller bör jag bara skita i det, spelar mest så beror på om det är mycket prestanda förlust i spel på 1200 Mhz vs 1600 MHz?

Permalänk
Medlem

Märker ingen större skillnad på 1200 kontra 1600 så skulle inte lägga mer energi på det. Nån fps i spel på sin höjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Stör mig ändå på att den ändå bara hänger sig så random
Nu när minnen är så billiga köper jag nog helt nya och uppgraderar mig till 8 GB, fortfarande fel skaffar jag nytt MOBO också - mitt har bara SATA 3 Gb/s, PCI-E 2.0 och USB 2.0.

Hmm, kanske ny processor och grafikkort också? Kanske SSD disk... Kanske nytt allt?

Permalänk

Är med största sannolikhet ditt moderkort som inte klarar av det. Skulle inte lägga allt för mycket tid på det.

Permalänk
Medlem

Kola om minnena går i 1t eller 2t. Ganska vanligt att de inte vill lira i 1t i högre hastighet utan att meka med inställningar. Men som andra sagt så gör det nästan ingen skillnad alls. Jag märkte inget när jag ställde upp mina och det gav inget i 3dmark. Kanske några poäng i minnestester.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Du har inte nämnt om du ställt in minnenas timing (latens). Det räcker inte att bara ställa in volt och frekvens. Volten hoppas jag att du inte bara sitter och gissar utan verkligen kollat upp vad det ska vara. Sånt bruka stå på tillverkarens hemsidor och även vissa butikers kan ha sån info.

Jag håller med Sjodden och ollesbolle.