Permalänk
Medlem

Macbook Air 3,1 - Ubuntu 11.10

Hej.

Har planer på att byta ut Windows 7 mot Ubuntu 11.10 x64 på min Macbook Air (sent 2010). Har dock ett par problem.
Det största problemet är att jag varken kan starta installationen eller systemet från USB. Resulterar i nästan varje gång kernel panic, resterande gånger så får jag en "trasig" bild, ser lite ut som dålig GPU drivare (jag kan se spridda spillror av splash screen).

Har försökt nomodeset, utan framgång, även testat andra versioner så som 32-bits och 11.04 men då kommer jag inte ens in i Grub.

Tips på vad som kan vara fel och vad jag skall testa?

Kan nämna att jag är ny till Linux, men har terminalvana.

Här är en bild med information om kernel panic.

Permalänk
Medlem

Den här wikisidan borde hjälpa dig!

Dock får du ta reda på själv vilken version du har!

Narwhal

Meerkat

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Har redan bokmärkt de sidorna.

Men tack för att du påminde mig, hade glömt att läsa ett stycke, så nu ska vi se ifall detta fungerar.

Permalänk
Medlem

du borde kolla ubuntuforums.org

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Fick du ordning på det? Jag kör MBA 3,1 utan problem med 11.10. Hade problem med att få skiten och USB boota från sticka som jag gjorde för ett år sedan. Förmodligen gjorde fruktbolaget någon ondska med EFI uppdateringen.

Hur som helst installerade om och tog bort leksaks OSXet helt. Nästan alla externa CD/DVD lasare verkar klara att boota upp en ubuntu installation. Du trycker bara Shift, C Option eller någon knapp,, minns nu inte vad det var när du ska boota ?

Sen i Ubuntu boot menyn välj bort allt från F6 knappen bara. Tror det är nomodeset noacpi nolacpi räcker väll iofs också bara att skriva dem som ett kernel argument också.

Sen får man väll trixa till saker som ICC-profilering så att skärmen visar rätt färger(läs wikin och spara undan filen), dra igång multitoch på ett vettigt sett. Det är lite småsaker.

mactel-ppa hjälper

Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar gillar Linux, men varför skaffa en Mac för att köra Linux? OSX är väl ett av de främsta argumenten för att köpa en Mac? Annars kan man väl lika gärna skaffa sig en snygg PC för halva priset med lika prestanda? Visst, touchpaden på Mac har ingen motsvarighet på PC sidan, den är helt enkelt i en klass för sig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Jimi84
Jo, fick installerat Ubuntu 11.10 och fick installerat drivrutiner. Men tyckte det flöt dåligt, samt fläktarna varvade upp väldigt lätt. Felet med installationen var iaf att jag hade Windows installerat på disken, så varje gång jag skulle boota Linux från rEFIt, så bootades Windows istället. Men Apple har även gjort en del otyg när det gäller EFI. Hursomhelst har jag gått tillbaka till Windows 7 tills vidare, känner att jag måste spela klart Skyrim också.

Tack för tipsen i alla fall. Ska komma ihåg dessa till nästa gång.

@Bejje
Finns många anledningar till att skaffa Mac bortsett från operativsystemet. Dels håller datorerna en väldigt hög klass när det gäller kvalitetskänsla och även väldigt bra trackpads (som du själv säger). Sen fanns det ingen konkurrent till Macbook Air när denna inhandlades. Samsung Series 9 var på gång, men kände att jag ville köra OS X just då, samt att Samsungen var månader bort.

Nu på senare tid har jag tröttat på OS X. Men jag vill heller inte stanna med Windows, då jag trivs bättre i *nix-miljö av diverse anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nog för att jag gillar gillar Linux, men varför skaffa en Mac för att köra Linux? OSX är väl ett av de främsta argumenten för att köpa en Mac? Annars kan man väl lika gärna skaffa sig en snygg PC för halva priset med lika prestanda? Visst, touchpaden på Mac har ingen motsvarighet på PC sidan, den är helt enkelt i en klass för sig.

Well, tröttnade på att köpa ny laptop varje år. Den är ett verktyg som följer med mig överallt precis som mobilen. Konsumentlaptops höll inte, de la av på olika sätt. Bär man den med sig året runt i en väska så slits det väll en hel del. För ett år sedan var valet ganska enkelt en MBA elller en sony Vaio för 30k, en maxad MBA gick på 15k, upplösningen och CPUn lite sämre men eftersom mitt OS är så tunt så fungerar denna CPU 9W TDP riktigt bra. Grafikkortet hade jag gärna bytt till Intel då Nvidian drar onödigt mycket ström när den går på lågvarv.

OSX är leksaks OS för mig, inget argument alls, behöll det bara kvar för eventuella firmware uppdateringar. Går ju att köra OSX på en vanlig PC likväl, med lite EFI simulering och patchning.

Skrivet av Raevbur:

@Jimi84
Jo, fick installerat Ubuntu 11.10 och fick installerat drivrutiner. Men tyckte det flöt dåligt, samt fläktarna varvade upp väldigt lätt. Felet med installationen var iaf att jag hade Windows installerat på disken, så varje gång jag skulle boota Linux från rEFIt, så bootades Windows istället. Men Apple har även gjort en del otyg när det gäller EFI. Hursomhelst har jag gått tillbaka till Windows 7 tills vidare, känner att jag måste spela klart Skyrim också.

Tack för tipsen i alla fall. Ska komma ihåg dessa till nästa gång.

macfand löser fläktarna, står på wikin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

macfand löser fläktarna, står på wikin.

Ska kika på det sen. Kommer nog försöka mig på Ubuntu igen inom snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

macfand löser fläktarna, står på wikin.

Edit: Nvm.