Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sugen på Nikon D7000

Tja! Har nu en Nikon D60, som är ganska begränsad, haft den nu i 2 år, ganska trött på den! Skulle vilja uppgradera mig, och har då spanat in D7000, har även testat den på Mediamarkt, det verkar vara en riktigt go kamera! Fotar och filmar bra så vitt jag vet, synd det bara är 24fps på Filmningen bara Någon som har något att säga om denna kameran? har nikon objektiv liggandes, så tänker inte ha en canon eller något annat
Någon som vet hur 24fps är att filma med?
ISOn i kameran verkar rätt bra?

Ja... allmänt om kameran? någon som äger denna och vill säga gott och ont om den?

Mvh August

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk

24fps fungerar helt ok att filma i. Det finns många begränsningar när det kommer till att filma med systemkameror, och bildhastigheten är inte en av dom stora.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

24fps fungerar helt ok att filma i. Det finns många begränsningar när det kommer till att filma med systemkameror, och bildhastigheten är inte en av dom stora.

Okej, ja den verkar okej!

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är en riktigt bra kamera och om även filmning står på menyn så är det nog bästa valet bland Nikons systemare.

Typ alla biofilmer filmas/visas i 24fps. Som n_sandstrom säger är det inte bildhastigheten som är den svaga punkten vad gäller filmande utan det är att det ställer högre krav på den som filmar och att man oftast gör bäst i att använda manuell fokus. Det är alltså mer ett verktyg för filmskapare än för någon som "vardagsfilmar" lite.

På vilket sätt blir du begränsad av D60:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är en riktigt bra kamera och om även filmning står på menyn så är det nog bästa valet bland Nikons systemare.

Typ alla biofilmer filmas/visas i 24fps. Som n_sandstrom säger är det inte bildhastigheten som är den svaga punkten vad gäller filmande utan det är att det ställer högre krav på den som filmar och att man oftast gör bäst i att använda manuell fokus. Det är alltså mer ett verktyg för filmskapare än för någon som "vardagsfilmar" lite.

På vilket sätt blir du begränsad av D60:n?

Låter bra!! ja, har kollat en hel del filmer på youtube osv, filmningen verkar väldigt bra ändå!

Haha D60n har dålig brushantering, bilderna blir väldigt brusiga om man behöver höja ISOn, vilket man får göra rätt ofta, så det är lite tråkigt, sen är jag sugen på något nytt, och säger verkligen inte nej till bra filminspelning, då jag gillar att göra filmer. D60n har långsam serietagning, 3 fokuspunkter... och ja.... haha rätt mkt som är begränsat på den, är somsagt en instegskamera men annars är även den en mycket bra kamera.

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med min D7000, till foto är den helt underbar. Goa ISO prestanda och filma har ja inte gjort jättemycket.

Länkar ett par youtubes som är filmade med min D7000 och 50mm 1.4g gluggen. Du hör tydliget hur mycket micen uppfattar ljudet från auto fokus även om detta är en hyffsat tyst glugg.

Jag hade D50 innan och största skillnaden är helt klart ISO prestanda, samt friheten som det ger med alla extra knappar som sitter på huset, inget menyklödd alls. Dubbla kortplatser är jäkligt nice, Batteriet håller i en mindre evighet.

Fler specifika frågor så bara hör av dig.

http://www.youtube.com/watch?v=SARE5_I5I4Q

http://www.youtube.com/watch?v=hEhzk5LHsG0&feature=related

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Jag är riktigt nöjd med min D7000, till foto är den helt underbar. Goa ISO prestanda och filma har ja inte gjort jättemycket.

Länkar ett par youtubes som är filmade med min D7000 och 50mm 1.4g gluggen. Du hör tydliget hur mycket micen uppfattar ljudet från auto fokus även om detta är en hyffsat tyst glugg.

Jag hade D50 innan och största skillnaden är helt klart ISO prestanda, samt friheten som det ger med alla extra knappar som sitter på huset, inget menyklödd alls. Dubbla kortplatser är jäkligt nice, Batteriet håller i en mindre evighet.

Fler specifika frågor så bara hör av dig.

http://www.youtube.com/watch?v=SARE5_I5I4Q

http://www.youtube.com/watch?v=hEhzk5LHsG0&feature=related

Aa okej, sounds good haha ja, AFen hördes ganska mycket! lär köra mestadels manuell fokus vid filmning så.

Tack, det ska jag göra

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har haft en D7000 sedan i april nånting. Har gått resan D60 - D90 - D7000. Är du 'ganska nöjd' med d60'n som kamera kommer du bli väldigt nöjd med en D90. Den är lite större utan att bli 'för stor' om man gillar att D60n är liten, den är ett steg över i 'klass' som gör att du får en hel drös med användbara funktioner, den har bättre brusprestanda och den kan filma vilket du är ute efter.

Om det sen är värt att gå upp 3000 i pris för en D7000 det är frågan om.
Jag skulle kunna gå ned till en D90 utan att tappa någon funktion jag verkligen använder ofta, men å andra sidan är D7000 'lite bättre' på allting. Den är dock även större, tyngre och mycket dyrare.

Men å andra sidan, skall du filma så vill du ha en D7000 och INTE en D90.

Permalänk
Medlem

Med D7000 går det att kalibrera AF något som inte går med D90. Detta kan vara värdefullt i de fall man önskar justera själv (AF justering funkar här då troligen bäst med fast brännvidd). Andra plus är dubbla platser för minneskort, 100% sökare och U1 o U2 (snabbval som själv går att konfigurera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag har haft en D7000 sedan i april nånting. Har gått resan D60 - D90 - D7000. Är du 'ganska nöjd' med d60'n som kamera kommer du bli väldigt nöjd med en D90. Den är lite större utan att bli 'för stor' om man gillar att D60n är liten, den är ett steg över i 'klass' som gör att du får en hel drös med användbara funktioner, den har bättre brusprestanda och den kan filma vilket du är ute efter.

Om det sen är värt att gå upp 3000 i pris för en D7000 det är frågan om.
Jag skulle kunna gå ned till en D90 utan att tappa någon funktion jag verkligen använder ofta, men å andra sidan är D7000 'lite bättre' på allting. Den är dock även större, tyngre och mycket dyrare.

Men å andra sidan, skall du filma så vill du ha en D7000 och INTE en D90.

Ah okej, D90 vill jag inte ha, hänger mest på D7000.

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Med D7000 går det att kalibrera AF något som inte går med D90. Detta kan vara värdefullt i de fall man önskar justera själv (AF justering funkar här då troligen bäst med fast brännvidd). Andra plus är dubbla platser för minneskort, 100% sökare och U1 o U2 (snabbval som själv går att konfigurera).

Just 100% sökare är, IMO, mest marknadsföring och jag ser inte riktigt vitsen med det, ärligt talat. Har man inte råd att avvara 50-60 pixlar, eller var det nu blir, på varje sida, jämfört med en sökare med 95% täckning, om man vill ha samma tajta beskärning, så kanske man ska börja knyppla istället. Själv tycker jag att det är rätt bekvämt att ha lite fler pixlar runt det man ser i sökaren för då slipper man tänka på att ha lite marginal runt för att kunna finlira kompositionen sedan genom att beskära några pixlar på nån sida. Har sökaren sedan samma förstoring så blir ju bilden större med en 95% sökare, vilket kan vara trevligt.
(Och jodå, min kamera har 100% sökare och jag hade definitivt varit lika glad om den haft 95% som min gamla kamera har.)

Att kalibrera AF är väl mest användbart om man inte kan/vill/orkar skicka in sina grejer för en riktig kalibrering och funkar eg bara på fasta objektiv, som du säger. En zoom kan ha bakfokus i ena änden och frontfokus i andra, fast även med fasta objektiv kan man stöta på problem (som inte löses genom en "riktig" kalibrering heller och det är att fokusplanet flyttas när man bländar ner). Jag säger inte att det inte är en fördel att ha fokuskalibrering, men nyttan av det är definitivt lite överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Just 100% sökare är, IMO, mest marknadsföring och jag ser inte riktigt vitsen med det, ärligt talat. Har man inte råd att avvara 50-60 pixlar, eller var det nu blir, på varje sida, jämfört med en sökare med 95% täckning, om man vill ha samma tajta beskärning, så kanske man ska börja knyppla istället. Själv tycker jag att det är rätt bekvämt att ha lite fler pixlar runt det man ser i sökaren för då slipper man tänka på att ha lite marginal runt för att kunna finlira kompositionen sedan genom att beskära några pixlar på nån sida. Har sökaren sedan samma förstoring så blir ju bilden större med en 95% sökare, vilket kan vara trevligt.
(Och jodå, min kamera har 100% sökare och jag hade definitivt varit lika glad om den haft 95% som min gamla kamera har.)
...

Vet inte om jag nu missuppfattar det du skrivit, med en sökare med ”endast” 95% täckning blir ju marginalerna ännu mindre, dvs mindre del av bildytan visas än vad är fallet med 100% täckning.

Kostar en slant att fokuskalibrera ifall garanti saknas. Man har inte heller tillgång till objektiv eller hus under tiden kalibreringen sker. Jag fick vänta två veckor på att få ett Sigma 8-16mm kalibrerat... fast denna har ju variabel brännvidd... Har även kalibrerat Sigma 50/1.4. Så, om jag byter ut mitt befintliga hus finns risk att AF åter behöver kalibreras. Och om garantitiden för objektiv gått ut kostar en sådan åtgärd ca 1200kr hos Tura.

Permalänk
Medlem

Om du har en sökare som täcker 95% av bildytan kommer du att få en bild som, utöver det du ser i sökaren, kommer att innehålla litegrann även utanför. Fotar man med positiv film och ska visa med projektor finns det såklart en mening med att ha 100% sökare, eftersom det är svårt att beskära en dia (man kan såklart maska av en del av bilden om man använder diaramar med glas, men...), men använder man en digital kamera som inte har väldigt låg upplösning så är 100% sökare mest dravel, eftersom man kan skära bort pixlarna utanför utan att eg förlora något.

Permalänk
Medlem

Måste säga det att jag ångrar lite att jag var så snål i somras oh jag inte köpte en d7000 istället för d5100 som jag köpte. Är redan lite begränsad av d5100:an. Men d7000 anser jag vara en väldigt fin kamera. Men något du kan kolla på också är ju d90. Dom har ju börjat blir riktigt billiga nu. Man får mycke kamera för pengarna

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Skrivet av Agg1:

Tja! Har nu en Nikon D60, som är ganska begränsad, haft den nu i 2 år, ganska trött på den! Skulle vilja uppgradera mig, och har då spanat in D7000, har även testat den på Mediamarkt, det verkar vara en riktigt go kamera! Fotar och filmar bra så vitt jag vet, synd det bara är 24fps på Filmningen bara Någon som har något att säga om denna kameran? har nikon objektiv liggandes, så tänker inte ha en canon eller något annat
Någon som vet hur 24fps är att filma med?
ISOn i kameran verkar rätt bra?

Ja... allmänt om kameran? någon som äger denna och vill säga gott och ont om den?

Mvh August

Jag har tidigare haft D80 och D90 och kan säga att D7000 är en kalaskamera. Dock är den ju tyngre. Det märks tydligt om man fotar mycket handhållet som jag gör. ISO-prestandan är märkbart bättre än D80 och något bättre än D90in. Dubbla minneskort är kalas och luckan är framförallt bättre tätad så man slipper få in damm på sensorn vilket var ett problem på både D80 och D90.

Lite ändrad position på knappar som i vissa fall blivit bättre och vissa sämre.

Över lag tycker jag att i D7000 prisklassen är den faktiskt mest prisvärd i dagsläget.

Filmfunktioner i DSLR kameror ska man ta med en nypa salt. En 2000:- dedikerad filmkamera filmar bättre.

Över lag är jag dock väldigt nöjd med den.

Permalänk
Skrivet av firefreak:

Filmfunktioner i DSLR kameror ska man ta med en nypa salt. En 2000:- dedikerad filmkamera filmar bättre.

En sådan får du gärna länka, så köper jag direkt

Om personen som står bakom kameran inte har en aning om vad han sysslar med, ja, då filmar vilken modern mobiltelefon som helst bättre än en dslr, det kan jag hålla med om.

Edit: Det finns ju även vissa förhållanden där DSLR's inte fungerar alls, och då är såklart dom flesta dedikerade filmkamerorna bättre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

En kanonkamera, har en själv! Jag filmar inte så mycket (ingenting med andra ord) men det ska väl inte gå att få så mycket bättre med dagens DSLRkameror, fokuseringen möjligtvis?? Att fota med är den klockren. Klarar man sig utan filmningen och vädertätningen så tycker jag att man kan köra på en D90. Men det är ju också kul med nya saker

Om du redan har Nikongluggar på hyllan så fundera inte på en Canon!

lycka till!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Då jag vill ha den bra filmningen på 1080p, och vill ha en hyffsat ny kamera, ska kännas rejäl tycker jag (tung och stöddig) min D60 väger ju ingenting, och mitt batterigrepp är så plastigt som det kan bli, vilket inte är en jätte skön känsla. Men jag siktar in mig på D7000, har hittat en begagnad, för ett bra pris! Så får se om det blir den eller inte, sparar in 2500 på att köpa den istället för en ny enbart 3000 exponeringar, köpt i våras sa han, så tror den kan vara rätt fin!

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Filmfunktioner i DSLR kameror ska man ta med en nypa salt. En 2000:- dedikerad filmkamera filmar bättre.

skulle vilja se dig hitta en filmkamera med utbytbar optik samt få till bokehn som du kan få på bländare 1,8 tex osv..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft en D80 och bytt upp mig till D7000. För mig har det blivit ett rejält lyft (och då tänker jag inte på vikten fr a med bättre brus. Filmfunktionen använder jag i stort sett inte, har provat lite men tycker inte det är nån höjdare ur handhavandesynpunkt, man måste skaffa extern mik då den inbyggda störs av AF och zoom. Den är tyngre och med mitt 18-200 och blixt SB900 på så blir det tungt men för övrigt är jag jättenöjd

Permalänk
Medlem

har ytterligare en fråga, kan man ställa bländaren i filminspelningen?

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Skrivet av Agg1:

har ytterligare en fråga, kan man ställa bländaren i filminspelningen?

På min canon går det iallafall att ändra bländaröppning under filmande, men tja, det blir ju ganska hastig ljusförändring, som inte gör sig helt bra på film.

För det syftet tänkte jag jaga rätt på ett gammalt objektiv med helt manuell bländare, helst även steglös sådan. har fått för mig att det finns ganska gott om sådana på nikon-sidan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agg1:

har ytterligare en fråga, kan man ställa bländaren i filminspelningen?

Verkar inte så, testade precis. Alltså att ändra under tiden man filmar, självklart kan du filma med vilken bländare du vill.

Detta med 50mm 1.4 AFS

Med äldre gluggar där man kör manuellt på bländarringen funkar de såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Verkar inte så, testade precis. Alltså att ändra under tiden man filmar, självklart kan du filma med vilken bländare du vill.

Detta med 50mm 1.4 AFS

Med äldre gluggar där man kör manuellt på bländarringen funkar de såklart.

jaja okej, jag kan då alltså bara ställa in bländaren innan jag börjar filma? för det är är okej isf

Visa signatur

MB: AsRock extreme 4 Z77 Processor: Intel i5 3570k Minne: 8gb Corsair Vengeance 1600mhz Grafik: Gigabyte HD6850 1gb PSU: FD integra 650w 80+ HDD: 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agg1:

jaja okej, jag kan då alltså bara ställa in bländaren innan jag börjar filma? för det är är okej isf

Precis