Permalänk
Medlem

Kabeldragning

Jag är på gång att fixa till min kabeldragning hemma. Ligger 10 meter kabel över golvet, upp för en trappa och in genom en dörr för tillfället. Inte fint.

Så jag tänkte sätta ett vägguttag vid bredbandskontaktern, sen kabel från det vägguttaget till ett annat vägguttag som sen får gå till routerns WAN.

Är det en möjlig lösning? och om det är, vilken typ av kabel ska användas mellan vägguttag och vägguttag?

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra och du kan använda vanlig nätverkskabel, notera att 90m är ungefärlig maxlängt för att nätverkskabel ska fungera men det låter inte som att du behöver så lång

EDIT: Om du ändå håller på att dra nätverk i hemmet kan du ju placera router vid bredbandsuttag och dra kablar till flera olika rum istället

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

korsad eller rak?

Permalänk

Låter som en smidig lösning.

Vilken typ av kabel man skall ha beror lite på. I fallet då man skall koppla ihop två datorer skall en korsad TP användas, i annat fall en rak har jag för mig. Dock så spelar det nog mindre roll eftersom de flesta datorer (från ca 2000 och framåt) har något som kallas Auto-MDIX vilket betyder att de "förhandlar" med motparten så att trafiken kommer fram.

Summa summarum: Datorer sköter korskoppling själva, du behöver inte tänka på det.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Jag läste någonstans att man ska använda korsad om man ska koppla ihop två stycken enheter tillsammans. Jag tänkte att vägguttagen kanske räknades som enheter =P. Men det är ju bara att testa på plats antar jag. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Som andra skriver, inga problem alls och du behöver inte tänka på korsad/rak kabel.det fixar all modern utrustning utan problem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av herrpage:

Jag läste någonstans att man ska använda korsad om man ska koppla ihop två stycken enheter tillsammans. Jag tänkte att vägguttagen kanske räknades som enheter =P. Men det är ju bara att testa på plats antar jag. Tack för svaren!

Som enheter räknas datorer och routrar (så kallade DTE, data terminal equipments). Det är dock väldigt sällan man kopplar ihop en dator med en router direkt i hemmet, oftast kopplar man ihop den med en switch som internt kopplar till en router. Men som sagt, förr i tiden tänkte man på rak/korsad kabel, idag går det i princip inte att göra fel här Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, det låter som om du planerar att bygga ett ringnät eller ett bussnät, det funkar inte särskilt bra, det är dessutom helt förlegat ! Du ska bygga ett stjärnnät, varje uttag behöver varsin kabel alltså. Från ett uttag till ett annat funkar därmed INTE!

Kan missuppfatta din beskrivning dock!?

De olika varianterna beskrivs enkelt här:
http://www.rejas.se/fritis/datorkommunikation/chap_datornatve...

Permalänk
Medlem

Min tanke är ju inte att bygga ett tokenring.

Kan rita en bild !

Alltså, ifrån WAN till en väggkontakt som med en cat5 går till en annan väggkontakt, sen till router och switch.

Det jag vill uppnå är alltså bara att dölja kabeln på ett smidigt sätt.

Frågan är då egentligen om det är möjligt att skarva en kabel på det här sättet O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrpage:

Frågan är då egentligen om det är möjligt att skarva en kabel på det här sättet O_o

Det går alldeles utmärkt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av herrpage:

Frågan är då egentligen om det är möjligt att skarva en kabel på det här sättet O_o

Ja, så länge du inte har planerat att koppla in något i vägguttaget så funkar det fint, men då kan du lika gärna tvinna ihop kablarna och strunta i uttagen. Använd såna här annars, finns som synes med åtta in/ut-gångar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cbtcp:

Ja, så länge du inte har planerat att koppla in något i vägguttaget så funkar det fint, men då kan du lika gärna tvinna ihop kablarna och strunta i uttagen. Använd såna här annars, finns som synes med åtta in/ut-gångar.

Eller om han drar en kontakterade cat5e/6 från första till andra (vägg)uttaget och inte har den änden kontakterad.

Permalänk
Medlem

Varför ska du göra väggkontakter? Och var ska du i så fall dra den sladden?
Låter lite knepig att dra en sladd från WAN till väggkontant, sedan till en annan väggkontakt, vari router är kopplad. Tänk att varje kontakt skapar sämre kontakt och du kommer förlora signalkvalité.
Kan du inte dra en sladd från WAN till router lite snyggare än över golvet bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Varför ska du göra väggkontakter? Och var ska du i så fall dra den sladden?
Låter lite knepig att dra en sladd från WAN till väggkontant, sedan till en annan väggkontakt, vari router är kopplad. Tänk att varje kontakt skapar sämre kontakt och du kommer förlora signalkvalité.
Kan du inte dra en sladd från WAN till router lite snyggare än över golvet bara?

För att det är snyggare och proffsigare att göra en riktig installation.

Och det där med sämre kontakt m.m. tänker jag inte ens kommentera...

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av biorrith:

Varför ska du göra väggkontakter? Och var ska du i så fall dra den sladden?
Låter lite knepig att dra en sladd från WAN till väggkontant, sedan till en annan väggkontakt, vari router är kopplad. Tänk att varje kontakt skapar sämre kontakt och du kommer förlora signalkvalité.
Kan du inte dra en sladd från WAN till router lite snyggare än över golvet bara?

Proffsigare, snyggare och så mycket bättre med riktig kabeldragning om man gör rätt från början istället bara för att dra en kabel tvärs över golvet t.ex.
Ser förjävligt ut kan jag personligen meddela:)

Skrivet av weavex:

För att det är snyggare och proffsigare att göra en riktig installation.

Och det där med sämre kontakt m.m. tänker jag inte ens kommentera...

Inte jag heller:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

För att det är snyggare och proffsigare att göra en riktig installation.

Och det där med sämre kontakt m.m. tänker jag inte ens kommentera...

Okej då. I den här proffsiga installationen, var drar du kabeln mellan väggkontakterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Okej då. I den här proffsiga installationen, var drar du kabeln mellan väggkontakterna?

Genom luften? Tänk själv så inser du att han tänker dra den längs med taket/vägen eller i väggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Okej då. I den här proffsiga installationen, var drar du kabeln mellan väggkontakterna?

Beror ju mycket på hur huset/lägenheten ser ut. Om det finns rör som går att använda. Att använda telefonrören är bra om man bara ska ha en/två kablar mellan ett rum och ett annat.

Annars får man ju fixa rör emellan eller lägga en utanpåliggande ellist.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Förstår inte varför vissa är så hopplöst spydiga, jag tycker det verkar som en kalasidé och det ser mycket proffsigt ut. Gällande signalkvaliteten så kan man väl säga som så att det är nog större fel på kopparkablarna utanför snarare än i fastigheten...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Genom luften? Tänk själv så inser du att han tänker dra den längs med taket/vägen eller i väggen...

Tänk själv så inser du snart att man måste inte ha 2 väggkontakter för att dra en kabel snyggt.
Vad är det för fel med att dra en kabel från WAN direkt till routern snyggt längs väggarna?

Det enda jag försöker komma fram till är att, det lättaste, smidigaste och mest diskreta är att dra din wan->router sladd på samma sätt som du tänkte göra med väggkontakterna. Fast utan väggkontakter.