Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Initiera tappad truecrypt hårddisk

Permalänk
Medlem

Initiera tappad truecrypt hårddisk

Hej

Råkade tappa min externa hårddisk som var krypterad med truecrytpt i golvet. När jag nu pluggar i den i datorn genom USB så vill windows att jag ska initera den. Bör jag göra detta eller kommer windows då att skriva över en del av hårddisken och kommer jag därmed förlora den krypterade datan jag har.
Kan inte mounta den via truecrypt programmet... längre :/

P.s nu förstår jag varför alla pratar om backup d.s

ty /S

Permalänk
Medlem

Om det inte finns några läsbara partitionstabeller på befintlig hårddisk ber windows om att få initiera hårddisken. Denna operation gör eventuella existerande data på hårddisken oläsbara
så det ser tyvärr ut som du är körd :/

men det är kanske någon annan här som råkat ut för samma problem som har en lösning så vänta ett tag med att göra något

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Om du har kört krypteringsvolymen på en partition, och inte på opartitionerad disk, borde det funka (båda sätten funkar men det senare är inte att föredra om du kör windows efter som windows ofta får för sig att skriva lite nu och då).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Släpp den från samma höjd fast på motsatta hörnet

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Släpp den från samma höjd fast på motsatta hörnet

dagens:d!

Skrivet av Pappy:

Om du har kört krypteringsvolymen på en partition, och inte på opartitionerad disk, borde det funka (båda sätten funkar men det senare är inte att föredra om du kör windows efter som windows ofta får för sig att skriva lite nu och då).

problemet är att den inte hittas i windows först jag har initerat den, kan alltså inte välja den i "Select Device"

får testa med en linux live cd antar jag :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

problemet är att den inte hittas i windows först jag har initerat den, kan alltså inte välja den i "Select Device"
får testa med en linux live cd antar jag :/

Bra idé med en Linux-live. Där kan du ju även monterna utan filsystem (om du bara vill kolla att krypteringsvolymen är ok).
Jag tror dock att man kan initiera disken i Windoze om man krypterat en partition. Är det dock device-krypterat så kommer windoze att skriva sönder krypteringsvolymen (detta sker inte i Linux).

Lycka till

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Bra idé med en Linux-live. Där kan du ju även monterna utan filsystem (om du bara vill kolla att krypteringsvolymen är ok).
Jag tror dock att man kan initiera disken i Windoze om man krypterat en partition. Är det dock device-krypterat så kommer windoze att skriva sönder krypteringsvolymen (detta sker inte i Linux).

Lycka till

linux gick inte så bra, den dök inte upp i /dev/sd*

men nu när du nämner partition vs device så tror jag den var partitionskrypterad, då man inte kan kryptera disken om det redan finns en partition på den.
Bara att initera i win då?

Permalänk
Medlem

Man kan kryptera utan partition, men det är inte att föredra (i Windows). Jag gör det aldrig själv i något system.

1. Kan du se USB-device i ditt bios/uefi?
2. Om inte - aj, ser inte bra ut.
3. Den dyker inte upp som device alls i Linux (sdx)
4. Aj, ser inte bra ut.
5. Plocka ut disken ur USB-lådan och prova som intern. Disken kanske är ok, men USB-lådan paj.
6. Funkar inte? Aj, ser inte bra ut.
7. Prova att initera i Windows, det borde funka om disken är ok (och krypterad på fil- eller partitionsnivå).
8. Diskar tycker inte om att studsa på golvet. Gissar på att den fått sig en smäll.
9. Ta fram din backup
10. Shit happens.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Initiera inte
Prova återställa partitionstabellerna med testdisk

kunde inte intitera, står att disken är skrivskyddad :/
hur återställer jag partitionstabellerna?

Permalänk
Medlem

finns massvis av verktyg för att återställa partitionstabeller, nu mins jag inget utantill, men det finns något gratisprogram jag alltid hittar när jag googlar!

något i still med "free lost partition recovery" "fix mbr"

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

kunde inte intitera, står att disken är skrivskyddad :/
hur återställer jag partitionstabellerna?

Den läskunnige ser i mitt inlägg det du efterfrågar

testdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den läskunnige ser i mitt inlägg det du efterfrågar

testdisk

funkar tyvärr inte. disken är nog trasig, iallfall inte skrivbar.

tack för hjälpen alla dock.