Permalänk
Medlem

Styra fläktkontroller

Jag äger idag en fläktkontroller (http://www.webhallen.com/hardvara/79939-zalman_mfc1_plus_6_ch...) och funderar på att köpa nya fläktar. Vad jag egentligen undrar är hur fläktkontrollern fungerar. När den står på max så går fläktarna på 100%, originalhastigheten vad jag förstår. Hur blir det när jag har det inställt på minimum? Är det halva effekten, halva ljudnivån, eller hur ska jag tänka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag äger idag en fläktkontroller (http://www.webhallen.com/hardvara/79939-zalman_mfc1_plus_6_ch...) och funderar på att köpa nya fläktar. Vad jag egentligen undrar är hur fläktkontrollern fungerar. När den står på max så går fläktarna på 100%, originalhastigheten vad jag förstår. Hur blir det när jag har det inställt på minimum? Är det halva effekten, halva ljudnivån, eller hur ska jag tänka?

En fläkt som ligger på 2000rpm vid full hastighet(100%) ligger vid 50% på halva hastighetan 1000rpm osv. men om det blir att ljudnivån halveras exakt är nog svårt att säga( men på ett ungefär så gör det ju det)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

En fläkt som ligger på 2000rpm vid full hastighet(100%) ligger vid 50% på halva hastighetan 1000rpm osv. men om det blir att ljudnivån halveras exakt är nog svårt att säga( men på ett ungefär så gör det ju det)

Tack! Det var precis vad jag ville höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Tack! Det var precis vad jag ville höra

De va ju bra de

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Beror från fläktkontroller till fläktkontroller vad lägsta läget ger. Min Scythe Kaze Master Pro stänger av på lägsta medan Zalman MFC1 enligt en kundrecension tydligen inte helt stänger av fläktarna på det läget.

Det finns inget rätt och fel. Beror väl lite på hur man vill ha det. Vissa vill kunna stänga av en fläkt helt och hållet men för andra är det mer bekvämt att snabbt kunna skruva ner på lägsta och inte oroa sig för att ha råkat stänga av sin aktiva kylning.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

En fläkt som ligger på 2000rpm vid full hastighet(100%) ligger vid 50% på halva hastighetan 1000rpm osv. men om det blir att ljudnivån halveras exakt är nog svårt att säga( men på ett ungefär så gör det ju det)

Njae; Ljudtryck (decibel) följer en logaritmisk skala. Man brukar enkelt uttryckt säga att en ökning med 10dB fördubblar den upplevda ljudstyrkan. Vad gäller fläktar sedan - fläktar kan gå från störande till ohörbara vid halverade varvtal. Bara att testa sig fram med reglagen.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.