Bugg i Crucial M4 orsakar blåskärmar efter 5 000 timmars användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Så jävla glad att jag väntar med att köpa SSD.

Såna här nyheter ser man inte ofta med HDD's

Du tror inte att det har å göra med att HDD:s har funnits i ungefär 30år? Ibland undrar man azzzzz........

Permalänk
Medlem

Har en väldigt massor av m4or på jobbet att flasha nu.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag är alltid tacksam för svar men när du inte alls vet vad du talar om som att intel 510 kör marvell och inte sandforce så uppskattar jag hellre inte ett svar än ett okunnigt svar. Förlåt om jag låter hård men det är bara så jag ser på saken.

Vilket jag skrev i ett inlägg någon post efter vilket du okunnigt nog missade, ignorant av dig, lätt att man blandar ihop saker halvsovande på tangentbordet(jag). Ursäkta om jag låter hård men du missar mycket.

Å andra sidan, rätt svar fel i tankeverksamheten om du nu kunde något alls om saken.
Dem använder olika revisioner baserade på samma krets. dvs intel 510 behöver inte nödvändigtvis lida av crucial m4's problem.

Permalänk
Skrivet av Uvania:

intel är ju värst.. deras 320 modeller kan ju krympa till 8mb och göra så du förlorar allt på disken!

Profilbilden... Ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Du tror inte att det har å göra med att HDD:s har funnits i ungefär 30år? Ibland undrar man azzzzz........

Självklart........undra på du.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Typiskt att detta kommer ut nu. Skickade in min hårddisk till komplett då den var köpt på 1337 kampanjen. Nu vägrar de ersätta hårddisken och tänker häva köpet så jag får tillbaka mina pengar istället. Önskar att jag tog kontakt med crusial i första hand!

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man kan uppdatera från orginal till den här på en gång, eller måste man ta alla uppdateringar i rad efter varandra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Någon som vet ifall man kan uppdatera från orginal till den här på en gång, eller måste man ta alla uppdateringar i rad efter varandra?

är inte hundra, men det bör funka prima att hoppa över någon uppdatering... (när ocz släppte firmware efter firmware för att avhjälpa felen på sina diskar, så sade några "experter" att uppdatera först, till den äldre uppdateringen och sedan den nyaste...men inte hjälpte det...fanns tusen olika scenarion att uppdatera, men likaväl fanns problemen kvar)...jag tror tom att någon sade att man måste dansa naken runt datorn ett par gånger efter uppdatering innan problemet skulle vara borta...

jag kör 2 intel diskar nu, och på den äldre har jag uppdaterat genom att hoppa över någon äldre firmware...funkar prima ändå..(den äldre krävde en uppdatering för trim, annars så tycker jag att det är lite onödigt att flasha om allt funkar, lite som bios uppdateringar)

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgen92:

Tror jag också väntar med att inhandla SSD, känns som de kommer upp nyheter väldigt ofta om diverse SSDer med problem..

Eftersom ingen orkar raportera när HDDs felar.

Till exempel, Apple gjorde en recall på många av årets iMac datorer - på grund av att de HDDs som användes var defekta. De flesta nyhets sidor inklusive SweClockers täckte dock inte detta, eftersom "HDD Failure" helt enkelt är 'background noise' nu för tiden; trots at Apple - en artikel säljare - var inblandad. Det händer så ofta att skriva nyheter om defekta modeller skulle resultera i löjligt många artiklar - så de ignoreras helt enkelt.

Att bedömma något av volymen av nyhets artiklar är något av de dummaste man kan göra; men är tyvär lätt att göra.

Permalänk
Medlem

Får man lämna tillbaks sin m4 även fast man inte har använt den eller har detta problem? tycker inte det framgick särskilt bra i nyheten så ville bara vara på den säkra sidan

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Fan va tråkigt, jag har rekommenderat denna till massa folk eftersom den fungerat perfekt för mig i 2-3 månader.. Hoppas verkligen dom kan rätta till detta med firmware uppdatering.. Orkar inte hålla på och krångla med RMA igen.... Min förra ssd va en intel 320 som fick 8 mb buggen.. och nu detta.... störande............

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

då är det bara kingstone kvar av dom större ssd aktörerna nu då ^^

Kingston hade också problem: http://www.sweclockers.com/nyhet/13723-kingston-ger-ut-ny-fir...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

Förstår mig inte på alla som är glada över att de inte köpt SSD ännu pga. olika buggar. Visst skulle det eventuellt kunna vara lite tidskrävande att returnera, uppdatera firmware e.d., men om man har data man vill behålla så kör man ju regelbunden backup (så den biten borde ju inte vara så farlig annat än att det är lite jobbigt om/när det går åt fanders). Får hoppas att den nya firmwaren rättar till problemet, men personligen har jag nog rätt många timmar kvar på min m4:a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Men vad fan! aja bara intel man verkar kunna lite på då

som 8mb buggen?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

som 8mb buggen?

Som nästan ingen drabbades av och som är fixad sedan länge. Folk har fortfarande problem med Sandforce efter massor med uppdateringar som alla skulle vara den slutgiltiga fixen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Men vad fan! aja bara intel man verkar kunna lite på då

Intels SSDer hade med problem. Den raderade allt och man hade bara 8mb utrymme kvar. Det eller en omstart, vad är värst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Som nästan ingen drabbades av och som är fixad sedan länge. Folk har fortfarande problem med Sandforce efter massor med uppdateringar som alla skulle vara den slutgiltiga fixen...

Var ändå ett fel, eller?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Får man lämna tillbaks sin m4 även fast man inte har använt den eller har detta problem? tycker inte det framgick särskilt bra i nyheten så ville bara vara på den säkra sidan

Har du köpt den på internet får du returnera upp till 14 dagar efter köp.

Har du köpt den på nåt ställe med öppet köp kan det vara ännu längre.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Alla märken har problem, men Intel känns av nån anledning som "stabilast". Jag var ändå en av dom som råkade ut för total ssd krash på min gamla G2 disk vid en FW update, nu väntar jag alltid 1-2 veckor innan jag uppdaterar. Väntade till och med en månad innan jag uppdaterade min 320 som fixade 8 mb buggen.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Intels SSDer hade med problem. Den raderade allt och man hade bara 8mb utrymme kvar. Det eller en omstart, vad är värst?

Intels 8mb bugg är fixad sen länge, så man har snarare och välja på stabil disk eller en med omstarter hela tiden, vad är värst?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Återstår väl att se om det stannar vid ett fåtal användare eller om i stort sett alla diskar börjar bråka vid 5000h...

Köpte min i september så har ett antal timmar kvar antar jag..

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tessa:

Vad tråkigt. Blir nog att man avvaktar med införskaffning av en ssd ännu längre då

varför?
lösningen skulle ju komma vecka 3, och även om den inte gör det så har du du ju iallafall 7 månader på dig innan problemet uppstår
köp en ssd och du kommer inte att ångra dig

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att även Crucial får föras på listan med opålitliga ssd-s.Nu är det bara Samsungs 830 serie som hittills inte drabbats av några problem av de mest vanliga märkena.Dessutom är den ju snabbare än Intels 320 serie så valet är väl ganska lätt för folk som ska köpa ssd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Dum fråga detta kanske men e det ominstall som gäller efter uppdatering av firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Tråkigt att även Crucial får föras på listan med opålitliga ssd-s.Nu är det bara Samsungs 830 serie som hittills inte drabbats av några problem av de mest vanliga märkena.Dessutom är den ju snabbare än Intels 320 serie så valet är väl ganska lätt för folk som ska köpa ssd.

Efter Intels G2 disk blev hastigheten rätt obetydlig för merparten av datoranvändarna. Sen för att Samsung hittills inte har hittat några fel innebär inte att den inte har några, risken känns snarare högre att dom kommer hitta något inom kort då Intels disk är från mars och Samsungs är från oktober, eller tycker du inte det?... Annars är det väl bättre att köpa en OCZ MAX IOPS då även dom vart ute mkt längre tid och är "snabba".

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

För några dagar sen fick min första BSOD med crucial m4, har haft min i ca 2.5 månad. Blåskärm i ca 1 sekund sen startade den om. Den har funkat bra sen dess dock.

Permalänk
Medlem

5k timmar är en lång tid. Är inte uppe i mer än 3812 timmar för min intel X25-m G1, och då var det under något år eller två drift i den stationära för att sedan flytta till laptopen. Blir väl lite mindre drifttid nuförtiden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Intel eller samsung känns direkt mer intressant.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar05:

Dum fråga detta kanske men e det ominstall som gäller efter uppdatering av firmware?

Nope, du uppgraderar styrkretsen till disken. Ingen data blir påverkad.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Lite lustigt att det är runt 5000H som M4'an bluescreenar för de flesta. Man får ju hoppas att firmwaren löser problemet.

Det är ju iaf tur att det är vid samma ungefärliga tid som det händer, så att crucial vet var de ska börja. Det kommer förhoppningsvis inte ta lika lång tid att lösa detta som SF-2200.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)