Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AHCI påverkar alla datorns diskar?

Permalänk
Medlem

AHCI påverkar alla datorns diskar?

Hej!

Har köpt SSD, kommer aktivera AHCI och installera Win7 på den.
Frågan är dock.. min lagringsdisk på 1TB, behöver jag även formattera den då för att datorn ska kunna läsa den och inte få typ BSOD?

CreX

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det ska bara vara disken där operativsystemet ska ligga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej det ska bara vara disken där operativsystemet ska ligga.

OK, skönt. Tack för snabbt svar!

CreX

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

Det påverkar alla diskar som är anslutna till den kontroller du aktiverar det på, mitt moderkort kan använda ide mode på några portar för att vara kompatibelt med tex en optisk enhet eller en bootdisk. Själva disken fungerar med ahci, det är win installationen som måste ha det aktivt för att det inte ska bli problem, men ahci drivern i win går att aktivera efter installationen med lite pillande, det finns guider för det om du söker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det påverkar alla diskar som är anslutna till den kontroller du aktiverar det på, mitt moderkort kan använda ide mode på några portar för att vara kompatibelt med tex en optisk enhet eller en bootdisk. Själva disken fungerar med ahci, det är win installationen som måste ha det aktivt för att det inte ska bli problem, men ahci drivern i win går att aktivera efter installationen med lite pillande, det finns guider för det om du söker.

Hmm, okej. Blev lite förvirrande. Huvudsaken är iaf att min lagringsdisk kommer fungera igen efter att jag petar in den i den AHCI-aktiverade datorn med win på SSD.

CreX

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Hmm, okej. Blev lite förvirrande. Huvudsaken är iaf att min lagringsdisk kommer fungera igen efter att jag petar in den i den AHCI-aktiverade datorn med win på SSD.

CreX

Den kommer fungera, oroa dig inte.
AHCI är en bättre och snabbare teknik än vanlig IDE så det är lika bra att köra det på alla kontrollers/enheter.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreX:

Hmm, okej. Blev lite förvirrande. Huvudsaken är iaf att min lagringsdisk kommer fungera igen efter att jag petar in den i den AHCI-aktiverade datorn med win på SSD.

CreX

Tänk bara på att inte ha de andra diskarna inkopplade när du installerar så att din bootsektor hamnar på "fel" disk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)