Steg för steg guide över hur jag väljer rätt delar en HTPC (beta 0.1)

Permalänk

Steg för steg guide över hur jag väljer rätt delar en HTPC (beta 0.1)

Obs, se till att läsa:
HTPC-Köpråd/
XBMC-Guiden
DXVA-Guiden

Steg 1: Vad vill jag ha den till? Ska den enbart spela film & musik eller ska den även klara spel också? Ska du läsa filmer/musik från flyttbara lagringsmedium eller har du en server/nas hemma, ska datorn ha hårddiskar i sig som allt sparas på?

Det jag skrev ovan är bara några exempel på vad man bör ta hänsyn till när man ska bygga sin första HTPC.

Steg 2: Sätt upp en "preliminär" budget över vad du tycker att bygget ska få kosta. Detta för att underlätta av val av chassi, moderkort mm

Steg 3: Välj formfaktor efter vad som passar plånboken, vilka krav du har enligt steg 1 och vad för typ av chassi du vill ha.

Jag gillar personligen tanken med en nas/server för att få en så liten HTPC som möjlig. Detta ger mig möjligheten att t.ex. välja ett av de mindre formfaktorerna som mini-itx. Som exempel så väljer jag Antec ISK300. Den vakna personen vet att det här chassit finns med 2st olika medföljande nätdelar, 65 respektive 150w. Något som vi kommer att återkomma till i steg 7.

Steg 4: Nu har vi valt ett chassi och därför är det dags för val av moderkort, efter som vi vill hålla nere budgeten så väljer vi ett Asus E45M1-I DELUXE mITX.
Cpu'n är helt ok, grafikkretsen stödjer dxva och den är passivt kyld. Den har även en tdp på 18w vilket är en rikt pinne på vad cpu mm drar i effekt.

Steg 5: Val av grafikkort, nu kan den som ska spela välja sitt grafikkort, efter det chassi val som vi gjort tidigare. Jag valde dock ett litet mini-itx chassi och nöjer mig därför med den integrerade grafikkretsen.

Steg 6: Nu väljer vi optiska läsare som dvd/b-ray läsare/brännare och hårddiskar. Jag har en server som delar ut allt hemma så jag väljer därför enbart en liten ssd hårddisk på 40gb. Jag hoppar även över en optisk läsare, då jag inte har behovet av en sådan

Steg 7: Nu väljer vi nätagg och jag hoppar tillbaka till steg 3. För att summera ihop vad mitt system drar så klarar jag mig lätt på 65w modellen. Då mina komponenter knappt drar över 40w om ens det. För den som har valt bättre grafikkort mm, så ta hänsyn till av nätaggets bästa arbetsområde är så att du får en så energi effektiv dator som möjlig. Se också till att välja ett tyst nättagg då du inte vill bli störd av onödiga ljud när du ser på film.

Det som är kvar nu är enkla val av os och diverse extra saker som tangentbord, extra kylning mm. Jag väljer att komplettera mitt isk300 med 2st noctua r8 fläktar för att få bättre kylning. Som tangentbord så väljer jag ett dyrare logitech dinovo tangentbord. Dock så fungerar billigare trådlösa även bra. För den som vill ha ir-mottagare eller fjärrkontroll så är det även nu dags att välja en sådan. http://www.inet.se/artikel/2202747/fractal-design-shape-htpc-... är en prisvärd sådan.

Med hjälp av nafs så har vi även ett par tips på de vanligaste konfigurationerna :

Allt-i-ett-så-litet-och-strömsnålt-som-möjligt konfig.
Bygg på Fusion eller Ion där man får allt integrerat på ett kort och om man vill även passivt kylt. Detta fixar det mesta ur HTPC-hänseende, dvs spelar upp film och musik utan problem och man kan surfa och göra andra lättare saker.

Fördelar:
Enkelt, strömsnålt och tyst.
Billigt

Nackdelar:
CPU-kraften är låg så skall man göra krävande saker så titta på andra lösningar.
Ska man uppgradera får man byta ut hela moderkortet.

Halvdiskret konfig, dvs bygge med "lös" APU
Bygg på AMD Llano eller Intel i3/i5/i7, dvs processorer med integrerade grafikdel.
Går att få väldigt strömsnålt eller kraftfullt men kostar mer än allt-i-ett-lösningen.
Man kan även välja att ha separat grafikkort i denna lösning om man växer ur den integrerade, eller använda DualGraphic på AMD-plattformen vilket innebär att man kör Crossfire mellan det integrerade och ett separat grafikkort.

Fördelar:
Flexibilitet, man kan välja och vraka hur mycket processorkraft och grafikkraft man vill ha.
Mer kraft än allt-i-ett lösningen.
Framtidssäkring - ger möjlighet att uppgradera APU:n i framtiden och slippa byta hela moderkortet.

Nackdelar:
Intels APU:er får kritik för sin grafikdel som har en del buggar.
AMD:s APU får kritik för sin CPU-kraft som är lägre än Intels APU:er.
Mer jobb att bygga än allt-i-ett lösningen.
Högre strömförbrukning än allt-i-ett lösningen.
Kräver lite mer kylning och ger en lite större utmaning att få helt tyst, men inte alls omöjligt.

Diskret lösning, separat CPU och grafik
En helt vanlig dator med separat CPU och GPU.
Full flexibilitet av val och därav en högre kompllexitet men även högre prstanda.

Fördelar:
Full valfrihet av komponenter och prestanda.
Uppgraderingsfrihet till max.

Nackdelar:
Högre prestanda högre strömförbrukning.
Kylning.
Pris

Så skrev den som beta version för att se om ni saknar något eller vill att jag förklarar något mer ingående.

//Stefan

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Man kan ju tänka sig mer en ett exempel, det
bästa är ju om man fick in exempel för de vanligaste konfigurationerna med de populäraste cpu/apu/plattformarna.

Får man även in de olika plattformarnas fördelar och nackdelar så är nog guiden komplett.

Edit:

Förslag på konfigurationer/plattformar:

Allt-i-ett-så-litet-och-strömsnålt-som-möjligt konfig.
Bygg på Fusion eller Ion där man får allt integrerat på ett kort och om man vill även passivt kylt. Detta fixar det mesta ur HTPC-hänseende, dvs spelar upp film och musik utan problem och man kan surfa och göra andra lättare saker.

Fördelar:

Enkelt, strömsnålt och tyst.
Billigt

Nackdelar:
CPU-kraften är låg så skall man göra krävande saker så titta på andra lösningar.
Ska man uppgradera får man byta ut hela moderkortet.

Halvdiskret konfig, dvs bygge med "lös" APU
Bygg på AMD Llano eller Intel i3/i5/i7, dvs processorer med integrerade grafikdel.
Går att få väldigt strömsnålt eller kraftfullt men kostar mer än allt-i-ett-lösningen.
Man kan även välja att ha separat grafikkort i denna lösning om man växer ur den integrerade, eller använda DualGraphic på AMD-plattformen vilket innebär att man kör Crossfire mellan det integrerade och ett separat grafikkort.

Fördelar:
Flexibilitet, man kan välja och vraka hur mycket processorkraft och grafikkraft man vill ha.
Mer kraft än allt-i-ett lösningen.
Framtidssäkring - ger möjlighet att uppgradera APU:n i framtiden och slippa byta hela moderkortet.

Nackdelar:
Intels APU:er får kritik för sin grafikdel som har en del buggar.
AMD:s APU får kritik för sin CPU-kraft som är lägre än Intels APU:er.
Mer jobb att bygga än allt-i-ett lösningen.
Högre strömförbrukning än allt-i-ett lösningen.
Kräver lite mer kylning och ger en lite större utmaning att få helt tyst, men inte alls omöjligt.

Diskret lösning, separat CPU och grafik
En helt vanlig dator med separat CPU och GPU.
Full flexibilitet av val och därav en högre kompllexitet men även högre prstanda.

Fördelar:
Full valfrihet av komponenter och prestanda.
Uppgraderingsfrihet till max.

Nackdelar:
Högre prestanda högre strömförbrukning.
Kylning.
Pris

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Borde vi inte hjälpas åt till att få till denna?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Glöm för all del inte färdiglösningar som t.ex Eeebox och zbox.
Som redan har löst problem med ljudnivå, temperaturer, fjärrkontroll/IR reciever, storlek etc.

Permalänk
Medlem

Så sant så, möjligheterNa är oändliga.

Men man borde kunna få till en rätt bra guide om vi hjälps åt. 9 av 10 frågor på denna forumet är ju väldigt snarlika så kan man få till en bra startguide på vilka aktuella hårdvaruplattformar som finns och dess fördelar respektive nackdelar.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Har både skrivit en faq, som ingen verkar läsa, samt försökt att få till guiden. Men den använder ingen i alla fall. Hela förstasidan handlar ju enbart om AMD E-350 vs AMD E-450. Klarar AMD E-350/450 detta. Trist för det är p.g.a. det som en massa andra bra trådar försvinner...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ja det är jäkligt synd, det blir mycket sammasamma...

Det skulle man skulle iofs kunna lösa med underavdelningar till denna forumdel, tex en för allt-i-ett-lösningar E450/ion en för llano en för i3 osv... Men det är risk för att det blir för svårt att hitta det man söker.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Ja det är jäkligt synd, det blir mycket sammasamma...

Det skulle man skulle iofs kunna lösa med underavdelningar till denna forumdel, tex en för allt-i-ett-lösningar E450/ion en för llano en för i3 osv... Men det är risk för att det blir för svårt att hitta det man söker.

Det kommer att bli svårt att söka om det skulle vara så. Problemet är att folk inte söker eller läser trådar som finns sedan tidigare. Man får $$$ och vill spendera dem direkt utan ansträngning. Så man skiter i att söka eller läsa och skapar en egen tråd direkt och väntar på att någon kunnig ska svara.

Forumet är just nu ner spammat av e350/450, sista koll innan köp, funkar detta, ny htpc hjälp, klara den 1080p mm..

Dessa trådar skapas dagligen och gör att mycket annan intressant försvinner i mängden och forumet som det är nu är helt oanvändbart. Hälften av trådarna går att ta bort genom att TS läser, htpc faq och guiden till dxva. Är det fortfarande oklart så skriver man frågan där. På så sätt så är det enklare för nästa person att hitta sitt svar och vi slipper en massa onödiga trådar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med, just därför jag tyckte det du började i denna tråd var brilliant.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med dig DasBoot. Tyvärr ett fenomen som förblir olöst i de flesta forum som inte modereras extremt hårt. All cred för att ni försöker!