Permalänk
Medlem

Router Access punkt m.m.

Har problem med dålig signal i mitt trådlösa nätverk.
Har en Thomson gateway från telia, TG789vn och en D-link DIR-655. Min tanke är att göra om 655:an till en access punkt eller liknande.

Frågan är bara hur jag gör, har sökt på Google, men har inte fått något som fungerar, vet någon vilka inställningar jag ska göra i routern?
Eller andra tips på hur jag ska göra för att öka signalstyrkan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dimaZ:

Har problem med dålig signal i mitt trådlösa nätverk.
Har en Thomson gateway från telia, TG789vn och en D-link DIR-655. Min tanke är att göra om 655:an till en access punkt eller liknande.

Frågan är bara hur jag gör, har sökt på Google, men har inte fått något som fungerar, vet någon vilka inställningar jag ska göra i routern?
Eller andra tips på hur jag ska göra för att öka signalstyrkan...

Ställ in din routeradress på 655:an så den ligger i samma (glömt vad det heter, subnät eller nåt? typ 192.168.1.x) som 789:an, bra att de ligger i samma (blablabla)för att kunna administrera denna, ställ in allt som har med WIFI att göra och stäng sedan av DHCP-servern i den, koppla in den via ett av LAN-uttagen till 789:an (789 LAN --> 655 LAN), vips så har du en switch med inbyggd accesspunkt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Ställ in din routeradress på 655:an så den ligger i samma (glömt vad det heter, subnät eller nåt? typ 192.168.1.x) som 789:an, bra att de ligger i samma (blablabla)för att kunna administrera denna, ställ in allt som har med WIFI att göra och stäng sedan av DHCP-servern i den, koppla in den via ett av LAN-uttagen till 789:an (789 LAN --> 655 LAN), vips så har du en switch med inbyggd accesspunkt.

Det jag är ute efter är att "förlänga" "mottagningen" av mitt trådlösa nätverk.
Thomson apparaten har jag i ett rum, och D-linken tänkte jag ha i vardagsrummet ca 30 meter bort.
Så jag vill göra detta utan några sladdar mellan de olika routrarna... Vet inte ens om detta är möjligt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dimaZ:

Det jag är ute efter är att "förlänga" "mottagningen" av mitt trådlösa nätverk.
Thomson apparaten har jag i ett rum, och D-linken tänkte jag ha i vardagsrummet ca 30 meter bort.
Så jag vill göra detta utan några sladdar mellan de olika routrarna... Vet inte ens om detta är möjligt....

Du vill mao köra den som wireless repeater. Kolla om den går att ställa i repeater mode och om den stödjer WDS.

Permalänk
Medlem

Ok inte helt haj på detta, någon som vet hur jag gör?