Klarnas fakturor och förseningsavgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Fortfarande så MÅSTE man hålla reda på vad man köper alltid och det är ingen ursäkt att glömma. Vilken bortförklaring du än har så håller den inte. Du måste alltid hålla reda på alla räkningar, ansvaret ligger på dig oavsett vilket.

Har jag sagt något annat eller? Klart man har ansvar över sina räkningar och jag har oftast ockås bra koll på det, men för vem som helst så kan det hända att man någon gång gör en miss. Hände det och jag inte har fått någon faktura, men får en påminnelse så ringer jag alltid till företaget i fråga och talar om att jag inte har fått någon faktura så tar dom alltid bort påminnelseavgiften. Har aldrig varit med om att ett företag har sagt nej till det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hej. Jag fick idag en påminnelse avgift från klarna. Men har aldrig fått en faktura. Bra va? Förstår inte riktigt vad de håller på. De skicka fakturor och påminnelse i fel ordning. Förmodligen det är deras sätt att tjäna pengar dvs lura folk. Tycker att det är en väldigt dåligt stil.
Men mest intressanta sak är - det stod så där 'om du redan betalt originalfakturan, behöver du ENDAST betala ev. dröjsmålsränta samt påminnelseavgift'. Haha. Bra va... Om man betalt faktura så behöver man betala BARA en påminnelseavgift.

Permalänk
Medlem

Jag fick en påminnelse med avgift osv från Klarna.
Så jag tänkte fuck, nu blir det besvär.

Så jag ringde Klarna fullt beredd på stid.
Fick prata med en kvinna, förklarade att jag fått en påminnelse på en faktura jag aldrig fått.

Till min stora förvåning så sa hon bara att sånt händer och hon skulle ta bort avgiften.
Frågade dessutom om hon kunde läsa OCR nummret till mig då jag var bortrest, då erbjöd hon sig maila det istället.

Allting gick hur smidigt som helst.
Blev positivt överasskad hur de bara sa "Ok, sånt händer, det fixar vi.".

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Hedersmedlem

Jag betalar i stort sett bara via Klarna Faktura nuförtiden om jag köper via nätet. Jag måste ha haft tur men inte någon av alla mina fakturor har kommit bort. Däremot låter det ju som de är medvetna att det händer ibland vilket antyder att de kanske borde kolla över sitt system lite.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Allting gick hur smidigt som helst.
Blev positivt överasskad hur de bara sa "Ok, sånt händer, det fixar vi.".

Det är det som ska vara skrämmande. Det händert så ofta så dom är van med det.
Under ca 1 år tid hände det mig 3-4 ggr att originalfakturan aldrig kom, men påminnelsen kom. Detta hände aldrig från andra företag, endast Klarna.
Dock var det inga problem att få avgiften borttagen, men det är så fult av dom att sätta detta i system för att tjäna mer pengar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är det som ska vara skrämmande. Det händert så ofta så dom är van med det.
Under ca 1 år tid hände det mig 3-4 ggr att originalfakturan aldrig kom, men påminnelsen kom. Detta hände aldrig från andra företag, endast Klarna.
Dock var det inga problem att få avgiften borttagen, men det är så fult av dom att sätta detta i system för att tjäna mer pengar.

Klarna är störst på sitt område, det är nog fruktansvärt många fakturor som går ut varje månad. Att dom skulle "sätta i system" för att tjäna en påmminelseavgift, när dom kan förlora den kunden helt, för att han/hon slutar lita på tjänsten. Det är bara korkat av dig. Dom äger i princip marknaden på faktura-tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Klarna är störst på sitt område, det är nog fruktansvärt många fakturor som går ut varje månad. Att dom skulle "sätta i system" för att tjäna en påmminelseavgift, när dom kan förlora den kunden helt, för att han/hon slutar lita på tjänsten. Det är bara korkat av dig. Dom äger i princip marknaden på faktura-tjänster.

Att tro att företag inte har rutiner som "lurar" kunden är naivt, stött på massa olika företag, Canal Digial, Tele2, Klarna osv som har vid olika tillfällen krävt pengar de inte har rätt till men säger man till ursäktar de oftast direkt och tar bort det men likväl händer det igen och inte bara en kund.

För övrigt är du inte kunden mot Klarna utan företaget du köper av är deras kund och dominans på marknaden betyder oxå bättre priser oftast mot kunden, större variation på tjänster m.m. vilket i sin tur de tjänar på och därav inte väljer ett mindre bolag för sina fakturor.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Klarna är störst på sitt område, det är nog fruktansvärt många fakturor som går ut varje månad. Att dom skulle "sätta i system" för att tjäna en påmminelseavgift, när dom kan förlora den kunden helt, för att han/hon slutar lita på tjänsten. Det är bara korkat av dig. Dom äger i princip marknaden på faktura-tjänster.

Antingen sätter dom det i system elller så är dom slarvigast av alla i hela branshen, pick one.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Antingen sätter dom det i system elller så är dom slarvigast av alla i hela branshen, pick one.

Varför det? Jag har alltid fått mina fakturor i tid och då handlar jag väldigt mycket på faktura varje månad. Du är ett troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Att tro att företag inte har rutiner som "lurar" kunden är naivt, stött på massa olika företag, Canal Digial, Tele2, Klarna osv som har vid olika tillfällen krävt pengar de inte har rätt till men säger man till ursäktar de oftast direkt och tar bort det men likväl händer det igen och inte bara en kund.

För övrigt är du inte kunden mot Klarna utan företaget du köper av är deras kund och dominans på marknaden betyder oxå bättre priser oftast mot kunden, större variation på tjänster m.m. vilket i sin tur de tjänar på och därav inte väljer ett mindre bolag för sina fakturor.

Rutiner för att lura kunder, haha sluta nu. Du skämmer ut dig själv. Det handlar inte om telemarketing

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Varför det? Jag har alltid fått mina fakturor i tid och då handlar jag väldigt mycket på faktura varje månad. Du är ett troll.

Troll är jag verkligen inte. Jag talar efter egen erfarenhet. Jag har behövt ringa klarna massor av gånger eftersom fakturorna inte kommit. Andra företag har jag nästan aldrig det problemet med. på 3 år har jag kanske hört av mig till klarna 10ggr om fakturor som inte kommit. På samma tid för alla andra företag har det hänt en enda gång. vad säger det om Klarna? Jo att dom inte kan hantera utskick av fakturor som andra företag kan.

Dock har jag sett en klar förbättring senaste tiden då det inte har hänt på över ett halvår nu. Dom kanske har insett att jag inte ger mig och går vidare på andra och försöker samma sak,

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har ni inte e-faktura i Sverige? Altså att man får räkningen i banken eller på e-post. Så slipper man lita på posten, brev och grejjer. Nu i dessa miljötider ...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Troll är jag verkligen inte. Jag talar efter egen erfarenhet. Jag har behövt ringa klarna massor av gånger eftersom fakturorna inte kommit. Andra företag har jag nästan aldrig det problemet med. på 3 år har jag kanske hört av mig till klarna 10ggr om fakturor som inte kommit. På samma tid för alla andra företag har det hänt en enda gång. vad säger det om Klarna? Jo att dom inte kan hantera utskick av fakturor som andra företag kan.

Dock har jag sett en klar förbättring senaste tiden då det inte har hänt på över ett halvår nu. Dom kanske har insett att jag inte ger mig och går vidare på andra och försöker samma sak,

Vilka andra företag använder du lika frekvent som tillhandahåller fakturering? Nej just det. Jämför antalet fakturor, så kanske du får en lite bättre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Har ni inte e-faktura i Sverige? Altså att man får räkningen i banken eller på e-post. Så slipper man lita på posten, brev och grejjer. Nu i dessa miljötider ...

Det finns men inge företag använder det.
De vet inte ens om att det finns

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Har ni inte e-faktura i Sverige? Altså att man får räkningen i banken eller på e-post. Så slipper man lita på posten, brev och grejjer. Nu i dessa miljötider ...

Skrivet av Josasp:

Det finns men inge företag använder det.
De vet inte ens om att det finns

Ja det finns ju, men det är skrattretande hur omoderna svenska företag är så här 2012. Utav de räkningar jag betalar så går högst 1/3 få som e-faktura. Man kan ju tycka att alla borde hoppa på det och att det borde bli både mindre jobb och billigare än att skicka ut papperfakturor, men och andra sidan tar de ju ut en fakturaavgift som de inte kan ta ut om de skickar e-faktura.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja det finns ju, men det är skrattretande hur omoderna svenska företag är så här 2012. Utav de räkningar jag betalar så går högst 1/3 få som e-faktura. Man kan ju tycka att alla borde hoppa på det och att det borde bli både mindre jobb och billigare än att skicka ut papperfakturor, men och andra sidan tar de ju ut en fakturaavgift som de inte kan ta ut om de skickar e-faktura.

Och sen finns det autogiro (dock får man inte den där "godkänna" som säkerhet innan)

Hittade detta på nätet http://www.ehandel.se/forum/betalsystem/3261-30-000-000-trans...
Klarna har passerat 30 miljoner transaktioner det är några stycken.

Permalänk
Medlem

Klarna har blivit ett slags Google för fakturor i Sverige och det gillar jag inte. Nästan oavsett vad man handlar på faktura så är det Klarna som gäller numera. De har blivit för stora.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Klarna har blivit ett slags Google för fakturor i Sverige och det gillar jag inte. Nästan oavsett vad man handlar på faktura så är det Klarna som gäller numera. De har blivit för stora.

Ungefär så, och så klagar du på att några fakturor faller mellan stolarna. När andra aktörer har några få % av marknaden. Tar det inte sig naturligt? Men vem säger att du måste handla på faktura? Betala cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Ungefär så, och så klagar du på att några fakturor faller mellan stolarna. När andra aktörer har några få % av marknaden. Tar det inte sig naturligt? Men vem säger att du måste handla på faktura? Betala cash.

Cash är bäst, men tar det på faktura om jag ska beställa nåt som är temporärt nedsatt i pris och som kommer gå upp innan lönen har kommit. Tar det då på faktura och betlar när lönen har kommit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har haft stora problem med Klarna som jag beskrivit i CDON-tråden. I mitt fall skickade de en felaktig faktura till fel adress med efterföljande påminnelse med saltad avgift. Kunde lett till betalningsanmärkning för en faktura på en mycket låg summa som de inte ens hade rätt till. Dessutom har de dragit upprepade kreditupplysningar på mig utan att ha rätt till det.
Mitt råd är att hålla sig borta från detta oseriösa bolag.

Permalänk

Tycker att man ska undvbika att använda Klarna.. Har själv dålig erfarenhet utav dem . Så numerra väljer jag andra betalnings sätt . än dem .. ..
Mitt råd altså .. Undvik dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Har haft stora problem med Klarna som jag beskrivit i CDON-tråden. I mitt fall skickade de en felaktig faktura till fel adress med efterföljande påminnelse med saltad avgift. Kunde lett till betalningsanmärkning för en faktura på en mycket låg summa som de inte ens hade rätt till. Dessutom har de dragit upprepade kreditupplysningar på mig utan att ha rätt till det.
Mitt råd är att hålla sig borta från detta oseriösa bolag.

Vem som helst har rätt till kreditupplysningar.

Om du fått något felaktigt är de bara att ringa, inte så svårt.

Fattar inte hur svårt de kan vara att betala en faktura i tid, då är de inget problem med klarna.

Permalänk
Medlem

Många som tycker klarna är för stora bara gör fel, har dock bara positiv erfarenhet utav dom.

Gällande att fakturor inte kommer fram mm, här kan det bero på posten / din folkbokförings adress inte updaterats om du nyligen flyttat eller liknande då klarna endast skickar till kundens folkbokförings adress och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Många som tycker klarna är för stora bara gör fel, har dock bara positiv erfarenhet utav dom.

Gällande att fakturor inte kommer fram mm, här kan det bero på posten / din folkbokförings adress inte updaterats om du nyligen flyttat eller liknande då klarna endast skickar till kundens folkbokförings adress och inget annat.

Samma här, aldrig någonsin haft problem med dom,handlar det mesta på faktura när man har möjlighet.
Fungerar fin fint, lika så när frugan köpt något, aldrig heller haft problem.

Om adressen inte är uppdaterad, så gör man som jag gjorde när jag bytte efternamn, ringde till klarna, sa mitt ärende, fixat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har rent allmänt en dålig erfarenhet av Fedex och hur de hanterar sina fakturor. Ofta kommer de fram 14 dagar efter fakturadatum varpå man betalar fakturan direkt och en vecka senare kommer indrivning på hela räkningen plus straffavgift. De bemödar sig inte heller svara på fakturafrågor heller, som för övrigt endast kan göras via mail. Nu är det andra gången de betett sig på detta sättet för mig och sista gången jag skickade något med Fedex. Så det är inte bara Klarna som beter sig märkligt.

Förfallodatum för fakturan är dessutom detsamma som fakturadatumet, dvs då fakturan skrevs ut. Försök betala den i tid om du kan!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Många som tycker klarna är för stora bara gör fel, har dock bara positiv erfarenhet utav dom.

Gällande att fakturor inte kommer fram mm, här kan det bero på posten / din folkbokförings adress inte updaterats om du nyligen flyttat eller liknande då klarna endast skickar till kundens folkbokförings adress och inget annat.

Att fakturorna inte kommer fram har sin förklaring kan jag säga. Har varit med om säkert 5-6 ggr då fakturorna inte kommit, bara en påminnelse. Då visar det sig att de har skickat fakturan via mail utan att meddela det och vem som helst vet hur osäkert det är att skicka så viktiga saker som fakturor via mail, så gör man bara inte. När jag senare grävt igenom min spamkorg av hundratals mail så visar det sig att klarna fakturan ligger där.

E-faktura tar jag gärna och vill att alla ska använda det, faktum är att väldigt många gör det idag, men inte Klarna som är störst i norden på fakturor, MYCKET dåligt! Istället kör dom med fakturor via mail. När man ber dom om att börja med E-faktura som alla större företag kör med så sa dom för några år sedan att dom kollar på att införa det. För en månad sedan frågade jag igen eftersom det är år 2012 och de som sagt är störst i norden på fakturor, men jag får fortfarande samma svar.

Dock vet jag svaret till varför de inte infört det. De tar nämligen ut 29kr i faktura avgift på varje faktura och det tjänar dom en bra summa på då det inte alls kostar dom 29kr att skicka ut varje faktura. Skulle de köra med E-fakura så förlorar dom 29kr på varje utskick och låt oss säga att de skickar ur 100 000 fakturor per månad, så är det alltså strax under 3 miljoner mindre i inkomst per månad minus porto och hanteringskostnad.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Cash är bäst, men tar det på faktura om jag ska beställa nåt som är temporärt nedsatt i pris och som kommer gå upp innan lönen har kommit. Tar det då på faktura och betlar när lönen har kommit.

Där där låter inte så stabilt ekonomiskt sett. Måste man vänta tills lönen kommer innan man köper så lever man på gränsen.
Bättre att spara ihop en buffert på en månadslön eller två så kan du handla när du känner för det, med cash!
Vad händer om något går sönder som du måste ha och som kostar pengar(tex bilen, kylskåpet, frysen, spisen mm mm)? Ska man vänta tills lönen kommer då? Att leva på kredit är inte bra!

Ont: Jag har aldrig haft några problem med Klarna själv. Beställer nästan alltid på faktura då det känns säkrare. För mig är det värt de 29kr det kostar att kunna få hem och undersöka varan innan jag betalar.
Till TS: Att kunna skita i sitt betalningsuppdrag för att man inte är hemma kan vara det dummaste jag hört. Varför ska Klarna ligga ute med pengar för dig?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skaffa sig ett kreditkort, finns de utan årsavgifter osv, och betala den räkningen istället för att betala fakturaavgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är det inte bättre att skaffa sig ett kreditkort, finns de utan årsavgifter osv, och betala den räkningen istället för att betala fakturaavgifter?

Det beror nog på hur mycket avgifter du betlar per år i fakturaavgifter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag driftar en butik där vi använder Klarna, jag kan från mitt håll framföra att antalet fall där fakturor inte kommer fram är ytterst få.
Vi ligger på 30-60 fakturor per vecka och det är flera månader sedan jag såg ett ärende om faktura som inte kommit fram.

Posten garanterar inte leverans av brev, om det inte kommer så är det mottagarens ansvar att efterfråga den.
Att man "glömmer", reser bort, tappar nyckeln till bostaden etc. är inte orsaker nog, det åtsidosätter inte betalningsansvaret på utsatt förfallodatum.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!