Lankabel/internet slutar plötsligt fungera!

Permalänk
Medlem

Lankabel/internet slutar plötsligt fungera!

Hej Sweclockare!

Som rubriken lyder, jag hade stängt av datorn för att åka bort i några timmar, internet fungerade felfritt. Då jag kommer hem och startar upp datorn har jag plötsligt inget internet. Jag har startat om routern, har även dubbelkollat så att kabeln sitter i korrekt i båda ändorna samt inaktiverat enheten och aktiverat den igen, ingen tur där.

Värt att tillägga är att själva uttaget i routern fungerar, då jag testade med en annan lankabel, så frågan är väl om det är fel på kabeln, hur nu det skulle kunna komma sig. Eller om det hänt något fuffens med internetenheten?

Just nu sitter jag på det trådlösa, som vi alla vet inte fungerar så bra för MMO-spel

Någon som vet hur man kan lösa detta?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Corsair HX1000 Semi Passive - Intel i7 7700K 4.2Ghz - Asus Maximus IX Hero - Corsair RBG 16GB - MSI X 1080 Ti 6GB - 2x Seagate 7200RPM 1TB - Samsung SSD 840-series 256GB - Win10 64-bit

Permalänk
99:e percentilen

Testa samma dator med en annan kabel. Om det fungerar är det bara att köpa en ny kabel. Försök isåfall hitta en med skydd för de där dumma flärparna som annars alltid bryts av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hade en lankabel på lager tydligen, och det fungerar. Förstår bara inte hur kabeln kan ha gått sönder på några timmar utan att den ens användes, eller utsattes för någon typ av påfrestning.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Corsair HX1000 Semi Passive - Intel i7 7700K 4.2Ghz - Asus Maximus IX Hero - Corsair RBG 16GB - MSI X 1080 Ti 6GB - 2x Seagate 7200RPM 1TB - Samsung SSD 840-series 256GB - Win10 64-bit

Permalänk
99:e percentilen

Kanske var glapp och så gick katten på den. Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig men för att jag ska vara lite jobbig så fins det ingeting som heter LANkabel.

Det finns RJ45 kontakter på Cat** Kabel annars kallad TP-kabel = Twisted pair

Visa signatur

Gammal men bra.