Permalänk
Medlem

Problem med en acer aspire 7220.

Hallå, nu utav någon okänd anledning så har morsans laptop, (en acer aspire 7220) "Glömt bort" Dvd-enheten, först så stog det i enhetshanteraren att det var ett maskin fel men sen så bara försvan den helt därifrån också. Så jag undrar om någon har en idé om vad det kan vara som orsakade det.

Permalänk

Hittar du dvdn i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasKp:

Hittar du dvdn i bios?

ska kolla...

EDIT: Har kollat, men jag hittar den inte i "information" om datorn där finns bara moderkorts typ och CPU, även HDD typ.
Men om det är av intresse så finns den med i "boot priority list".

Permalänk

Okej. Har du en bootcd. Windows skiva eller recovery disc? I så fall säg till bios att boota från cd och starta om datorn med windows/boot/recovery skivan i.

Obs du behöver inte köra en recovery bara se om den läser skivan.

Permalänk
Medlem

ok ska testa

Permalänk
Skrivet av sniz:

ok ska testa

Tjena!
Är hyfsat vanligt att optiska enheter med tiden "dör", dock rätt enkelt att byta såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Tjena!
Är hyfsat vanligt att optiska enheter med tiden "dör", dock rätt enkelt att byta såna.

Trodde nästan att det var något sånt men, det konstiga är att den fortfarande får stöm och börjar läsa skivorna och sen bara lägger ner, men jag ska se om det är något kabelbrott först. Tack för alla svar!

Permalänk
Skrivet av sniz:

Trodde nästan att det var något sånt men, det konstiga är att den fortfarande får stöm och börjar läsa skivorna och sen bara lägger ner, men jag ska se om det är något kabelbrott först. Tack för alla svar!

Kan ju va så enkelt att det sitter nån liten dammtuss etc på lasern. Åtgärd: stäng ner burken och se till att den är strömlös, kolla noga på spelarens front, där finns ett litet hål. Leta fram ett metallgem som man anv att sätta ihop papper med, bocka ut "ena armen" på gemet så du får en "lång rak metalldel med handtag" tryck in den långa delen i hålet tills det tar emot, tryck försiktigt på gemet tills släden "poppar ut". Kolla efter ett litet blått "öga" (lasern) doppa en tops etc i lite bra sprit, typ tex isoprophylalkohol och rengör försiktigt lasern med "sprit topsen", låt torka nåna min (dunstar mkt snabbt) blås försiktigt med munnen på lasern så ev bomull från topsen försvinner. Tryck in släden igen, starta burken och testa. Har du tur så....

Permalänk
Medlem

Om det går att boota och så på den så borde det inte vara hårdvaru fel men istället upper/lower filters som spökar.

http://support.microsoft.com/kb/314060 <- MS FixIt för det där, gäller dock endast win xp/vista, men info för hur du fixar det för win7 skall finnas med också.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |