nytt moderkort asus v formula men vart finns IDE uttaget HJÄLP snarast möjligt! :(

Permalänk
Avstängd

nytt moderkort asus v formula men vart finns IDE uttaget HJÄLP snarast möjligt! :(

Tjaa har fått hem mitt nya asus v formula idag MEN jag hittar inget uttag för IDE på moderkortet så jag kan inte få igång min DVD rom läsare överhuvudtaget så vad ska man göra? sitter nu här utan dvd läsare och hade tänkt att installera om windows för mitt nya moderkort snälla hjälp mig får panik på detta?

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem

Hm, well jag vet ju inte exakt hur det moderkortet ser ut, men finns ingen IDE så gör det inte. Fler moderkort skippar det gamla skräpet ;).. Vad du kan göra är att antingen skita i dvd-läser (det hade jag valt, använder det aldrig, du kan installera windows via t ex en USb sticka istället).. eller köpa en IDE kontrollerkort, eller köpa en Sata-läsare (kostar typ 200) eller t ex en USB-läsare, men de är nog dyrare än Sata.

Men som sagt, skit i läsaren och kör in ditt OS via USB sticka istället, kan förklara hur du gör!

MVH

Permalänk
Medlem

Det finns ingen IDE-kontakt.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thare:

Hm, well jag vet ju inte exakt hur det moderkortet ser ut, men finns ingen IDE så gör det inte. Fler moderkort skippar det gamla skräpet ;).. Vad du kan göra är att antingen skita i dvd-läser (det hade jag valt, använder det aldrig, du kan installera windows via t ex en USb sticka istället).. eller köpa en IDE kontrollerkort, eller köpa en Sata-läsare (kostar typ 200) eller t ex en USB-läsare, men de är nog dyrare än Sata.

Men som sagt, skit i läsaren och kör in ditt OS via USB sticka istället, kan förklara hur du gör!

MVH

Okej kan jag väll göra och jag har usb sticka så jag kan lösa det via den vägen men usb stickan har jag gjort bootbar fast att kunna flasha grafikkort med MEN kan jag lägga in windows iso fil istället på usb stickan då?

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem

Detta moderkort har ingen IDE-kontakt enligt asus hemsida.
Tips, kolla upp det innan köp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Riyonah:

Det finns ingen IDE-kontakt.

Nopp märkte det efter jag hade satt i allt annat och tycker att det är jävigt synd att dom skippar ide kontakt på moderkortet

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

Okej kan jag väll göra och jag har usb sticka så jag kan lösa det via den vägen men usb stickan har jag gjort bootbar fast att kunna flasha grafikkort med MEN kan jag lägga in windows iso fil istället på usb stickan då?

Har du tillgång till en annan windows dator? Smidigaste sättet är att använda Microsofts egna program, finns fler sätt men detta är smidigast enligt mig! http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Sedan väljer du bara att datorn ska boota via USB-stickan (BIOS) och tutar och kör

EDIT: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from... funkar också>!

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802

Funkar perfekt till både brännare och HD, samt liten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SalaMAD:

Detta moderkort har ingen IDE-kontakt enligt asus hemsida.
Tips, kolla upp det innan köp.

Borde ha gjort det ja :/ men om jag nu vill köpa mig en ny dvd läsare så vad ska jag köpa för dvd läsare som funkar isf? hellst inte dyr.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem

Annars kan du väl köpa en CD spelare med SATA, 200kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802

Funkar perfekt till både brännare och HD, samt liten.

Skrivet av gamerguy:

Borde ha gjort det ja :/ men om jag nu vill köpa mig en ny dvd läsare så vad ska jag köpa för dvd läsare som funkar isf? hellst inte dyr.

eller

http://www.misco.se/?sku=1061255

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thare:

Har du tillgång till en annan windows dator? Smidigaste sättet är att använda Microsofts egna program, finns fler sätt men detta är smidigast enligt mig! http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Sedan väljer du bara att datorn ska boota via USB-stickan (BIOS) och tutar och kör

EDIT: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from... funkar också>!

Du är en klippa jag följer guiden nu hur man gör en bootbar usb sticka istället tack så mycket vännen du räddar mig verkligen
den gör en bootbar usb sticka nu med det microsoft programmet.

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Avstängd

hihi här istan också billigt å bra var den också får nog bli en sån, kan inte vara utan någon dvd läsare

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

Nopp märkte det efter jag hade satt i allt annat och tycker att det är jävigt synd att dom skippar ide kontakt på moderkortet

Bara riktigt gamla läsare som kör ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

hihi här istan också billigt å bra var den också får nog bli en sån, kan inte vara utan någon dvd läsare

Går hur enkelt som helst om du har en Windows 7 iso (Fås lättast från skivan, så gör detta på en annan dator med läsare)

Inga program eller sån skit, bara ren och skär kommandotolk

http://windowshjalp.se/?p=59

Lättförstådd guide som jag lärt mig utantill (Väldigt användbart!)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

Nopp märkte det efter jag hade satt i allt annat och tycker att det är jävigt synd att dom skippar ide kontakt på moderkortet

Tycker verkligen det var på tiden att de skippa IDE, en enorm kontakt som tog plats som kan utnyttjas till bättre saker. Angående val av dvd så kvittar det, kostar runt 200 för en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerguy:

Du är en klippa jag följer guiden nu hur man gör en bootbar usb sticka istället tack så mycket vännen du räddar mig verkligen
den gör en bootbar usb sticka nu med det microsoft programmet.

Happy to help!