Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

NAS! Vad välja?

Halloj!

Jag går i tankarna att införskaffa en NAS där jag kan lägga in hela mitt mediebibliotek (filmer, musik, bilder), för snabb åtkomst överallt.

Den främsta anledningen är att jag vill kunna komma åt filerna från en dator som INTE ligger i samma nätverk (har två boenden, och vill kunna komma åt filerna från båda).

Har en väldigt snabb lina (1000 Gbit upp), så där ska det inte vara några problem. VIll kunna streama HD-filmer

Jag vill att filerna ska vara lösenordsskyddade både inom nätverket, samt utanför. Inga obehöriga ska kunna komma åt dem alltså. Då jag även redan har en extern hårddisk så vill jag gärna kunna koppla in den direkt i NASen. Tänker dock även köpa till en intern att montera fast.

Med dessa behov i åtanke. Vilken NAS ska jag välja? Jag är inte intresserad av några som helst mer funktioner utom de jag nyss angav. Automatisk backup, osv. klarar jag mig utan, men är väl inget minus om det finns.

Ska jag ta den billigaste jag hittar? Finns det någon speciell modell som är populär och fått bra betyg? Eller kanske någon som har en NAS som de tycker är superbra och vill tipsa om?

Alla förslag och tips mottages tacksamt!

Tack på förhand.

Permalänk

Synology Disk Station DS212j ska vara det bästa idags läget för en som vill ha NAS har allt du vill ha och ska göra det rikgtigt bra,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

Permalänk
Medlem
Skrivet av siferhumen:

Synology Disk Station DS212j ska vara det bästa idags läget för en som vill ha NAS har allt du vill ha och ska göra det rikgtigt bra,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

Tack för förslaget. Det verkar vara en mycket kompetent produkt. Men med en prislapp på 1000kr mer än t.ex. denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242 så undrar jag vad är det jag får för mervärde av Synologyn jämfört med Dlinken?

När jag jämförde dem så kom jag fram till: en mer usb-port, stöd för nåt nätverskprotokoll jag troligen inte kommer använda, samt mer RAM och processorhastigher (är detta viktigt på en NAS?).

Någon som har erfarenhet från någon av produkterna?

Permalänk
Medlem

Jag har en Readynas Ultra 2. Fungerar ypperligt och löjligt bra prestanda faktiskt. Väldigt många inställningsmöjligheter. Finns lite addons man kan lägga på om man är sugen på det, dlna-servern används flitigt hemma tex. Kolla även under community addons.

Tänk på att dom billigare produkterna KAN eventuellt ha halvtaskig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusse:

Tack för förslaget. Det verkar vara en mycket kompetent produkt. Men med en prislapp på 1000kr mer än t.ex. denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242 så undrar jag vad är det jag får för mervärde av Synologyn jämfört med Dlinken?

Jag stod i samma val som du. För min del blev det budgetalternativet Dlink 320 som jag kört nu i en månad. Utan att ha använt en Synology själv så är min uppfattning att Dlinken i stort sett klarar samma grejer fast långsammare.

Hastigheten i mitt nätverk ligger på 10-20 MB/s och Synology-varianterna ligger väl mer uppåt 60-70 MB/s. För min del kör jag NASen som backup och filyta i nätverket, flyttar inte jättemycket filer utan mest streamar film och musik till min HTPC och till det funkar Dlinken helt ok.

Den inbyggad torrent-klienten är lika snabb som på datorn, lite bökigt dock att man måste klippa in länkarna manuellt. Har inte använt så mycket finesser i övrigt förutom att browsa bilderna i NASen med mobilen. Extern USB-hårddisk fungerade bara ibland för min del, vet inte riktigt varför. Monterade in disken internt istället, funkar bättre och snabbare.

Det går att skapa konton med rättigheter för mappar osv. Har inte kört någon åtkomst utanför nätverket så jag kan inte uttala mig på den punkten. Har läst att man kan scripta Dlinken till att köra mer avancerade "addons" men jag har inte känt något direkt behov.

Dlink NAS 320 gör det jag behöver. För min del hade det inte varit värt 1000 spänn extra för någon Synology-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusse:

Halloj!

Jag går i tankarna att införskaffa en NAS där jag kan lägga in hela mitt mediebibliotek (filmer, musik, bilder), för snabb åtkomst överallt.

Den främsta anledningen är att jag vill kunna komma åt filerna från en dator som INTE ligger i samma nätverk (har två boenden, och vill kunna komma åt filerna från båda).

Har en väldigt snabb lina (1000 Gbit upp), så där ska det inte vara några problem. VIll kunna streama HD-filmer

Jag vill att filerna ska vara lösenordsskyddade både inom nätverket, samt utanför. Inga obehöriga ska kunna komma åt dem alltså. Då jag även redan har en extern hårddisk så vill jag gärna kunna koppla in den direkt i NASen. Tänker dock även köpa till en intern att montera fast.

Med dessa behov i åtanke. Vilken NAS ska jag välja? Jag är inte intresserad av några som helst mer funktioner utom de jag nyss angav. Automatisk backup, osv. klarar jag mig utan, men är väl inget minus om det finns.

Ska jag ta den billigaste jag hittar? Finns det någon speciell modell som är populär och fått bra betyg? Eller kanske någon som har en NAS som de tycker är superbra och vill tipsa om?

Alla förslag och tips mottages tacksamt!

Tack på förhand.

1000 Gbit, det är fina grejer det.

Jag ska också köpa NAS inom en snar framtid, jag har ebstämt mig för Synology pga klockrent användarinterface. De har både Marvel- och Intel-baserade NAS:ar beroende på dina krav.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

1000 Gbit, det är fina grejer det.

Jag ska också köpa NAS inom en snar framtid, jag har ebstämt mig för Synology pga klockrent användarinterface. De har både Marvel- och Intel-baserade NAS:ar beroende på dina krav.

Haha. Menar självklart 1000 Mbit. Vad är skillnaden på Marvel och Intel baserade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag stod i samma val som du. För min del blev det budgetalternativet Dlink 320 som jag kört nu i en månad. Utan att ha använt en Synology själv så är min uppfattning att Dlinken i stort sett klarar samma grejer fast långsammare.

Hastigheten i mitt nätverk ligger på 10-20 MB/s och Synology-varianterna ligger väl mer uppåt 60-70 MB/s. För min del kör jag NASen som backup och filyta i nätverket, flyttar inte jättemycket filer utan mest streamar film och musik till min HTPC och till det funkar Dlinken helt ok.

Den inbyggad torrent-klienten är lika snabb som på datorn, lite bökigt dock att man måste klippa in länkarna manuellt. Har inte använt så mycket finesser i övrigt förutom att browsa bilderna i NASen med mobilen. Extern USB-hårddisk fungerade bara ibland för min del, vet inte riktigt varför. Monterade in disken internt istället, funkar bättre och snabbare.

Det går att skapa konton med rättigheter för mappar osv. Har inte kört någon åtkomst utanför nätverket så jag kan inte uttala mig på den punkten. Har läst att man kan scripta Dlinken till att köra mer avancerade "addons" men jag har inte känt något direkt behov.

Dlink NAS 320 gör det jag behöver. För min del hade det inte varit värt 1000 spänn extra för någon Synology-modell.

Tack för ett mycket bra svar. Det enda jag egentligen vinner på den dyrare är alltså att överföring går lite snabbare? Känns som det lutar åt valet du gjorde isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu vilja varna för d-links 320 NAS för att jag fick bara problem med den när jag skaffa den. bland annat så var fläkten trasig så ingen kylning sen hittades den inte på nätvärket (fick reda på att att den jag köpte va helt trasig) sen om man kollar runt så säger våldigt många att den är väldigt seg och att fläkten gillar att gå på högvar eller better sig konstigt.

Permalänk
Medlem

Om du känner att du vågar kan du ju bygga en själv. Nexenta OS eller FreeNAS är kompetenta OS med stöd för ZFS allt du behöver är att veta hur du gör en portforward för FTP sedan är det bara att lägga till FTP mapparna som du mappar en Disk i Windows. Notera dock att du kanske ska satsa på SSHFS då behöver du bara en mindre installation på windows klienterna samt får krypterat data så att ingen kan se vad du skickar.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spixx^orginalet:

Om du känner att du vågar kan du ju bygga en själv. Nexenta OS eller FreeNAS är kompetenta OS med stöd för ZFS allt du behöver är att veta hur du gör en portforward för FTP sedan är det bara att lägga till FTP mapparna som du mappar en Disk i Windows. Notera dock att du kanske ska satsa på SSHFS då behöver du bara en mindre installation på windows klienterna samt får krypterat data så att ingen kan se vad du skickar.

Vad går kalaset på för hårdvaran om jag bygger själv då? Jag vill dock ha en liten enhet, inte en fullstor stationär dator. Går de att få tag på för under 1700 kr?

Permalänk
Medlem

Jag har själv köpt in en Synology DS 411J som verkar funka bra.
Har inte kommit så lång, utan funderar i vilken konfiguration jag ska ha hårddiskarna i. har 2st: 2T WD green i NAS'en.
Någon konfig som är den mest optimala ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusse:

Tack för ett mycket bra svar. Det enda jag egentligen vinner på den dyrare är alltså att överföring går lite snabbare? Känns som det lutar åt valet du gjorde isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du 1000mbit vill du ju även kunna maxa den linan utåt sett. Så du kommer bli besviken på endast 10-20mbyte/s.
Din hårddisk i datorn skriver i 70-110mbyte beroende på modell och var på disken du arbetar. En disk som arbetar över usb kommer upp i 30mbyte/s. Är det stora filer kommer man definitivt märka prestandaskillnaden i överföringstid.

Permalänk
Medlem

stora frågan är, varför snåla om du vet att du kommer använda den (:

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusse:

Vad går kalaset på för hårdvaran om jag bygger själv då? Jag vill dock ha en liten enhet, inte en fullstor stationär dator. Går de att få tag på för under 1700 kr?

Tja det går, men små lådor blir lätt dyra, så antingen får man leva med en mATX låda eller ta nått riktigt budget för itx. Tror annars att det är rätt vanligt att man tar nått gammalt dator lik och återupplivar som server då man inte direkt behöver nån monster CPU för att det ska fungera.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Då jag går i liknande köptankar tänkte jag bara fråga: Hur står sig Apples Time Capsule mot tex DS212:an? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=921933
"Den är ju rätt fin att titta på iaf"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Tja det går, men små lådor blir lätt dyra, så antingen får man leva med en mATX låda eller ta nått riktigt budget för itx. Tror annars att det är rätt vanligt att man tar nått gammalt dator lik och återupplivar som server då man inte direkt behöver nån monster CPU för att det ska fungera.

Lyckades komma ner till 2400 kr med i princip det billigaste jag kunde hitta på Inet. Känns nästan som det vore bättre att köpa en NAS då, även om jag inser att den jag bygger själv troligen är kraftigare.

Valet just nu står mellan:
D-Link DNS-320 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=733242
Synology Disk Station DS212j http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=998955

Lutar faktiskt lite mer åt D-Linken just nu. 1000 kr är ändå rätt mycket pengar i sammanhanget.
Någon sa något om att jag gärna ska maxa min lina. Ser dock inte varför jag behöver det. Jag kommer använda servern enbart för eget bruk. Kommer alltså inte dela med mig av lösenord till vänner och bekanta, så att flera kan streama samtidigt.

Isåfall borde jag väl inte lida så mycket av DNS-320 långsamhet (förutom kanske om jag vill lägga till nya filmer i biblioteket över nätverket)?

Eller har jag tänkt fel här?

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en Väldigt långsam NAS (nån äldre LG modell), och med långsam menar jag när stora filer flyttas till eller ifrån den. Det är just där du märker av vad det sitter för processor och minne i den.

Men.

Enda anledningen till att jag fortfarande har den kvar är att jag flyttar nästan aldrig filer mellan NASen och datorn, utan alla lagras i den från första början, men innyggd torrentklient och minneskortsläsare för bilder osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Då jag går i liknande köptankar tänkte jag bara fråga: Hur står sig Apples Time Capsule mot tex DS212:an? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=921933
"Den är ju rätt fin att titta på iaf"

Den är säkert bra, men du kan troligtvis inte byta disk eller utöka utrymmet på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusse:

Isåfall borde jag väl inte lida så mycket av DNS-320 långsamhet (förutom kanske om jag vill lägga till nya filmer i biblioteket över nätverket)?

Eller har jag tänkt fel här?

Självklart är det bara vid flyttning av filer som du märker av det. När du streamar själv från enheten märker du nog varken till eller från

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magnusse:

Halloj!

Jag går i tankarna att införskaffa en NAS där jag kan lägga in hela mitt mediebibliotek (filmer, musik, bilder), för snabb åtkomst överallt.

Den främsta anledningen är att jag vill kunna komma åt filerna från en dator som INTE ligger i samma nätverk (har två boenden, och vill kunna komma åt filerna från båda).

Har en väldigt snabb lina (1000 Gbit upp), så där ska det inte vara några problem. VIll kunna streama HD-filmer

Jag vill att filerna ska vara lösenordsskyddade både inom nätverket, samt utanför. Inga obehöriga ska kunna komma åt dem alltså. Då jag även redan har en extern hårddisk så vill jag gärna kunna koppla in den direkt i NASen. Tänker dock även köpa till en intern att montera fast.

Med dessa behov i åtanke. Vilken NAS ska jag välja? Jag är inte intresserad av några som helst mer funktioner utom de jag nyss angav. Automatisk backup, osv. klarar jag mig utan, men är väl inget minus om det finns.

Ska jag ta den billigaste jag hittar? Finns det någon speciell modell som är populär och fått bra betyg? Eller kanske någon som har en NAS som de tycker är superbra och vill tipsa om?

Alla förslag och tips mottages tacksamt!

Tack på förhand.

Yeah, that's fast

Permalänk
Medlem

DS212j må vara 1000 dyrare, men är vad jag skulle välja alla dar i veckan framför den billigare dlink
Har kört en sån D-Link DNS-320 och nja funkar väl, men prestanda är ganska låg, den kan krångla ganska ordentligt (som alla d-links produkter)

Har inte försökt nå den utanför lokala nätverket, men misstänker att DS212j är betydligt bättre om du vill ha sådana finesser som faktisk också fungerar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300