Låna pengar till bostad, hur och vad är vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Nej men om man har vill och har råd att på ett visst ställe tycker jag att man ska ha rätt att bo där, inte att staten aktivt påverkar människor att göra andra val.

Staten påverkar nu folk genom att göra det möjligt att låna mer pengar än vad de har råd med att förlora. Är det vettigt att låna 3-4 miljoner för en lägenhet som ett par år senare kan kosta hälften?

Räntan är låg
Du får dra av en del av räntekostnaden på skatten (staten i allra högsta grad)
Det krävs liten kontantinsats (högre nu dock)
Det är inga krav på amortering

Inte helt av ondo, men riskfyllt. Konsumtion ska förstås uppmuntras men det borde finnas någon gräns, åtminstone mentalt hos bostadsköparna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Staten påverkar nu folk genom att göra det möjligt att låna mer pengar än vad de har råd med att förlora. Är det vettigt att låna 3-4 miljoner för en lägenhet som ett par år senare kan kosta hälften?

Räntan är låg
Du får dra av en del av räntekostnaden på skatten (staten i allra högsta grad)
Det krävs liten kontantinsats (högre nu dock)
Det är inga krav på amortering

Inte helt av ondo, men riskfyllt. Konsumtion ska förstås uppmuntras men det borde finnas någon gräns, åtminstone mentalt hos bostadsköparna.

Ptja detta har du rätt i men hur menar du påverkar det hyresrätter i glesbygden?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OSkar000:

Och så var det en liten fortsättning också...
Vad jag kan se så bygger hela resonemanget i den här tråden på situationen i storstäderna. Är det verkligen så att "alla" måste bo i en storstad eller i dess omedelbara närhet. Jobben må vara en anledning, men av egen erfarenhet så kan jag lugnt påstå att det är svårt att locka kompetent arbetskraft till en mindre ort vilket i sig är ett problem. Det finns gott om företag runtom i landet som skulle kunna utvecklas en hel del bara de fick tag i rätt folk och någon som vågar satsa, det är egentligen ingen skillnad om de ligger mitt inne i smeten i stockholm eller på en myr i norra norrland.

Bor själv "mitt ute i skogen" och jobbar på samma ort. Tittar man på bostadspriserna här så får man ett helt villakvarter för samma pris som en pytteliten bostadsrätt i centrala Stockholm eller Göteborg. Ändå är detta bara en timma från Linköping/Norrköping och med kort avstånd till östersjökusten. Vad är det som hindrar andra från att söka sig till liknande platser? Rent ekonomiskt sett så är det en bra affär för mig hittills, förutsatt att inget oförutsett händer så borde jag kunna spara ihop till ett hus som jag betalar kontant inom ett par år. När det väl är köpt så blir boendekostnaden väldigt hanterbar (el, vatten, reparationer, etc) och jag kan ändå fortsätta fylla på sparkontot eller hitta på något roligare med pengarna.

För mig är det jobb, vänner och släkt som kommer hålla kvar mig i Göteborgsområdet. Det finns mycket jobb för mig här och arbetsläget ser inte lika roligt ut på mindre orter. Därmed inte sagt att jag vill bo svindyrt centralt. Jag bor idag hemma hos föräldrarna ca 2 mil söder om Göteborg. Jag pendlar in till skolan med tåg vilket går väldigt smidigt. Det tar lika lång tid för mig att åka in till skolan som det tar för kompisar som bor i stan. Tyvärr är utbudet på hyresrätter i princip obefintligt utanför Göteborg och vill man bo så det är smidigt att pendla in till stan så kostar det en del. Jag hade hoppats på att slippa vara beroende av bil för det är en kostnad och framförallt massa jobb som jag gärna slipper. Det är dock svårt att hitta något för under miljonen inom rimligt pendlingsavstånd från Göteborg. Fast får jag välja lägger jag hellre pengarna på en villa utanför stan än en två i centrala Göteborg. Tyvärr måste man ju spara ett par år för att kunna köpa den där villan och under tiden måste man bo någonstans. Det är där billiga hyresrätter kommer in. Det finns ett enormt behov av billiga ettor och tvåor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag gillar ide'n. Det viktiga är ju att ha någonstans att bo som student och bättre litet än ingenting alls.
Verkade vara en väldigt välplanerad liten lya.
Hade mycket väl själv kunnat tänka mig att bo i en sådan ett tag som student.
Att köpa det som permanent boende hade dock känts väl spartanskt.

Skrivet av OSkar000:

Staten påverkar nu folk genom att göra det möjligt att låna mer pengar än vad de har råd med att förlora. Är det vettigt att låna 3-4 miljoner för en lägenhet som ett par år senare kan kosta hälften?

Räntan är låg
Du får dra av en del av räntekostnaden på skatten (staten i allra högsta grad)
Det krävs liten kontantinsats (högre nu dock)
Det är inga krav på amortering

Inte helt av ondo, men riskfyllt. Konsumtion ska förstås uppmuntras men det borde finnas någon gräns, åtminstone mentalt hos bostadsköparna.

Det är precis detta jag verkligen inte gillar med dagens bostadspolitik. Konsumtionen och tillväxten hålls uppe artificiellt med allt det du beskriver samtidigt som svenskarna överbelånar sig allt mer.
Det ser bra ut på pappret när regeringen ska presentera siffror över hur stor tillväxten varit, men är givetvis förödande i längden både för privatpersonerna när bubblan briserar och dels för statens ekonomi när de måste spendera enorma summor för att försöka få till en mjuklandning för alla dessa privatpersoners kreditförluster.
Då lär alla skattebetalare drabbas hårt, statsskulden lär växa enormt och risken för kraftig inflation för att inflatera bort skulderna ökar.

Det talas ofta om att vissa banker är "too big to fail" så att staten tvingas gå in och stötta. När de gäller svenskarnas överbelåning så lär vi få känna av uttrycket "too many to fail" istället...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag gillar ide'n. Det viktiga är ju att ha någonstans att bo som student och bättre litet än ingenting alls.
Verkade vara en väldigt välplanerad liten lya.
Hade mycket väl själv kunnat tänka mig att bo i en sådan ett tag som student.
Att köpa det som permanent boende hade dock känts väl spartanskt.

Det jag tycker är konstigt är varför det bara är en ensam? Säg att det vore sex stycken som satt ihop likt ett sexpack (cola/öl)-burkar? Då hade man ju sparat massor med värme och eventuellt kunnat ha tunnare väggar.
Någon som kan förklara hur de tänkt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Det jag tycker är konstigt är varför det bara är en ensam? Säg att det vore sex stycken som satt ihop likt ett sexpack (cola/öl)-burkar? Då hade man ju sparat massor med värme och eventuellt kunnat ha tunnare väggar.
Någon som kan förklara hur de tänkt?

Man får anta att det är på prototypstadiet än så länge. Men ideén är grymt bra bara det går att få den att fungera i praktiken också. Med rätt moduluppbyggnad så borde man kunna bygga upp (och flytta) mindre bostadsområden på ganska kort tid. Gör man modulerna smalare än cirka 2,5 meter så är de ju väldigt lätta att flytta med lastbil. Men.. de ska gå att bygga någonstans också. Sen får det heller inte bli någon slags "kåkstads-status" på området heller. Men bygger man på rätt plats för rätt målgrupp så skulle det säkerligen kunna fungera bra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är inte alls brist på billiga bostäder, men många väljer att inte bo i de allra billigaste. Dock måste jag poängtera att på grund av hyresregleringen är det i princip bara billiga lägenheter i hela sverige.

I stand corrected. Det råder brist på billiga centrala lägenheter. Med brist menar jag att utbudet inte alls motsvarar efterfrågan. Priset på de hyresrätter som ändå finns har således ingenting med resonemanget att göra. Som det ser ut idag är det dyrt att producera bostäder, och ingen vettig företagare vill göra en förlustaffär. Man kan ju alltid hävda att staten "borde subventionera" för att även mindre ekonomiskt bemedlade grupper "borde ha råd" att bo centralt. Det går alltid att hävda att det ena eller det andra "borde subventioneras", men naturligtvis måste en sådan reform finansieras på något sätt. Pengar kan man från statligt håll få fram på två sätt: skattehöjningar eller besparingar på andra områden. Så länge inte skattesatsen är hundra procent får man finna sig i att staten bara har råd att finansiera fullständig jämställdhet på vissa områden. Själv tycker jag allas lika rätt till ett centralt boende kommer långt ned på listan, kostsamma samhällsfunktioner som sjukvård, utbildning, äldreomsorg, barnomsorg, vägnät etc är betydligt mer angelägna.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Man får anta att det är på prototypstadiet än så länge. Men ideén är grymt bra bara det går att få den att fungera i praktiken också. Med rätt moduluppbyggnad så borde man kunna bygga upp (och flytta) mindre bostadsområden på ganska kort tid. Gör man modulerna smalare än cirka 2,5 meter så är de ju väldigt lätta att flytta med lastbil. Men.. de ska gå att bygga någonstans också. Sen får det heller inte bli någon slags "kåkstads-status" på området heller. Men bygger man på rätt plats för rätt målgrupp så skulle det säkerligen kunna fungera bra.

Vill minnas att jag har sett något liknande i en konceptfilm från Japan för några år sedan. Där handlade ifs inte om själva priset utan om att effektivisera användandet av ytor då det bor så många människor där borta.

Edit:
http://www.housedesignnews.com/home-design-ideas/micro-compac...

Det här mina favoriter
http://dornob.com/elegant-efficiency-nyc-shoebox-studio-apart...
http://dornob.com/dutch-accents-tiny-condo-uses-curved-walls-...
http://dornob.com/small-space-living-simple-loft-bedroom-desi...
http://dornob.com/affordable-simple-stylish-fold-out-bedroom-...
http://dornob.com/all-in-one-creative-childrens-bedroom-playr...
http://www.cleverkitchen.com/englisch/p_ansichten.php

Många av dessa idéer är ganska briljanta och möjliggör att man kan bygga små bostäder till lågt pris

Edit 2:
Apropå det här med kåkstäder du nämnde
http://dornob.com/urban-shanty-town-photo-collages-of-sao-pao...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

I stand corrected. Det råder brist på billiga centrala lägenheter. Med brist menar jag att utbudet inte alls motsvarar efterfrågan. Priset på de hyresrätter som ändå finns har således ingenting med resonemanget att göra. Som det ser ut idag är det dyrt att producera bostäder, och ingen vettig företagare vill göra en förlustaffär. Man kan ju alltid hävda att staten "borde subventionera" för att även mindre ekonomiskt bemedlade grupper "borde ha råd" att bo centralt. Det går alltid att hävda att det ena eller det andra "borde subventioneras", men naturligtvis måste en sådan reform finansieras på något sätt. Pengar kan man från statligt håll få fram på två sätt: skattehöjningar eller besparingar på andra områden. Så länge inte skattesatsen är hundra procent får man finna sig i att staten bara har råd att finansiera fullständig jämställdhet på vissa områden. Själv tycker jag allas lika rätt till ett centralt boende kommer långt ned på listan, kostsamma samhällsfunktioner som sjukvård, utbildning, äldreomsorg, barnomsorg, vägnät etc är betydligt mer angelägna.

Jag håller helt och hållet med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vill minnas att jag har sett något liknande i en konceptfilm från Japan för några år sedan. Där handlade ifs inte om själva priset utan om att effektivisera användandet av ytor då det bor så många människor där borta.

Edit:
http://www.housedesignnews.com/home-design-ideas/micro-compac...

http://www.youtube.com/watch?v=Lg9qnWg9kak

Det här mina favoriter
http://dornob.com/elegant-efficiency-nyc-shoebox-studio-apart...
http://dornob.com/dutch-accents-tiny-condo-uses-curved-walls-...
http://dornob.com/small-space-living-simple-loft-bedroom-desi...
http://dornob.com/affordable-simple-stylish-fold-out-bedroom-...
http://dornob.com/all-in-one-creative-childrens-bedroom-playr...
http://www.cleverkitchen.com/englisch/p_ansichten.php

Många av dessa idéer är ganska briljanta och möjliggör att man kan bygga små bostäder till lågt pris

Edit 2:
Apropå det här med kåkstäder du nämnde
http://dornob.com/urban-shanty-town-photo-collages-of-sao-pao...

Jo den där har man ju sett många gånger, och det är ju riktigt coolt. Men jag skulle inte bli förvånad om kostnaderna för att bygga det så där översteg det man sparade in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jo den där har man ju sett många gånger, och det är ju riktigt coolt. Men jag skulle inte bli förvånad om kostnaderna för att bygga det så där översteg det man sparade in.

Kan man bara standardisera byggmetoden och bygga mycket så tror jag kostnaden kan gå ner ganska mycket. Det behöver ju inte heller vara världens mesta avancerade lägenhet som videon ovan visade. Kolla de andra länkarna, de är lite mer i still med det svenska projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kan man bara standardisera byggmetoden och bygga mycket så tror jag kostnaden kan gå ner ganska mycket. Det behöver ju inte heller vara världens mesta avancerade lägenhet som videon ovan visade. Kolla de andra länkarna, de är lite mer i still med det svenska projektet.

Ja, jovars. Tyckte inte riktigt att den där lundhuset var riktigt optimalt

Permalänk
Skrivet av oobum:

JesperT: Precis, det är krav ner till 75%.

Och jag håller med dig om att det borde vara amorteringskrav ner till 0% egentligen, det i sig skulle stävja stigande priser något.

Frilan: Angående ränta så står det väldigt tydligt på din banks hemsida. Eller är det något mer specifikt du undrar över?

Bejje: Det du får göra är att gå till en bank helt enkelt. Banken vill ha någon sorts säkerhet för de pengar som de lånar ut, och är därför lite motvilliga till att låna ut 100% av beloppet. Därför erbjuder vissa ett lån på de kvarvarande procenten över 75,85, eller tom 90% beroende på hur din bank vill göra.

Och utan en krona sparad så sitter du inte direkt i en bra sits.

Men om vi räknar på 1 650 000.

Då blir 85% bottenlån, dvs 1 402 500.

15% är då 247 500.

Vi räknar på LÄnsförsäkringars Listräntor, då blir räntan för ditt bottenlån 4.42 % per år, dvs ca 62 000, eller 5000 per månad.
Sen lånar du ett blancolån på de kvarvarande 15%, vilket landar på ca 6% som är 14 850 per år eller ca 1240 per månad.
Sen har du amorteringskravet, där du antagligen klarar dig på att lägga 500 på amortering.
Sen lägger vi på 3000 i avgift och har då en månadskostnad på 9740:-

Det är inget amorteringskrav oftast. I så fall är det bara att välja en bättre bank.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biohazard:

Det är inget amorteringskrav oftast. I så fall är det bara att välja en bättre bank.

OM man, som i TS fall inte har pengar till en handpenning så har Bankföreningen gått ut med en stark rekommendation om att man skall kräva amortering från kunderna.

Sen att det är idioti att inte amortera, det är något helt annat. Och något som borde vara självklart för alla som har något innanför pannbenet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva den här tråden som jag startade. Tänkte bara uppdatera med att jag nu ett år senare (efter att jag satt mig i bostadskö både kommunalt och privat, fortfarande inte ens har fått en hyreslägenhet ens i utkanten av staden.

Har också kollat runt mer på bostadsrätter och hittat de som ligger runt 650 000 - 700 000kr (i utkanten av staden) som jag skulle kunna tänka mig att bo i, men fortfarande är ju kontantinsatsen 100 000kr eller mer.

Här är förresten en artikel gällande bostadsbristen i Kalmar som publicerades under gårdagen.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/karvare-an-nagonsin-f...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tänkte återuppliva den här tråden som jag startade. Tänkte bara uppdatera med att jag nu ett år senare (efter att jag satt mig i bostadskö både kommunalt och privat, fortfarande inte ens har fått en hyreslägenhet ens i utkanten av staden.

Har också kollat runt mer på bostadsrätter och hittat de som ligger runt 650 000 - 700 000kr (i utkanten av staden) som jag skulle kunna tänka mig att bo i, men fortfarande är ju kontantinsatsen 100 000kr eller mer.

Här är förresten en artikel gällande bostadsbristen i Kalmar som publicerades under gårdagen.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/karvare-an-nagonsin-f...

hehe, tänk dig då Sthlm. Där behöver man stå mellan 5-25 år i bostadskö för att få en vettig lägenhet.
Köpa lägenhet kostar 1miljon + om man vill bo någorlunda nära centrum (15-25 min från centralen med tåg).

Men det är verkligen svårt när man inte lyckas få tag i någon lägenhet. Jag har haft flyt och kunna lösa det via familj innan jag fick fast jobb och pengar till handpenning.

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tänkte återuppliva den här tråden som jag startade. Tänkte bara uppdatera med att jag nu ett år senare (efter att jag satt mig i bostadskö både kommunalt och privat, fortfarande inte ens har fått en hyreslägenhet ens i utkanten av staden.

Har också kollat runt mer på bostadsrätter och hittat de som ligger runt 650 000 - 700 000kr (i utkanten av staden) som jag skulle kunna tänka mig att bo i, men fortfarande är ju kontantinsatsen 100 000kr eller mer.

Här är förresten en artikel gällande bostadsbristen i Kalmar som publicerades under gårdagen.
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/karvare-an-nagonsin-f...

Men nu ett år senare borde du ju snart ha kontantinsatsen?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biohazard:

Det är inget amorteringskrav oftast. I så fall är det bara att välja en bättre bank.

Länsförsäkringar har inget amorteringskrav. Det är bara topplånet man måste amortera men så är det hos alla banker.
Vet inte om man har topplån längre dock. Tidigare så var det 10% kontantinsats, 5% topplån och resten amorteringsfritt.
Numera är det ju 15% kontantinsats så jag vet inte om man behöver amortera utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Men nu ett år senare borde du ju snart ha kontantinsatsen?

Nej tyvärr inte. Sambon har inte haft någon inkomst och pengarna har gått till t.ex. bilreparation m.m.
Nu däremot har hon just den här månaden börjat få inkomst vilket gör att vi kan komma igång med ett sparande nu. Dock kan jag inte vänta i ett par-tre år på att få bostad, så det som ligger närmast till just nu är väl att få en hyreslägenhet och den kan man ju bo i medans man sparar till kontantinsatsen till en bostadsrätt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Skippa bil om ni kan. Det sparar man många tusenlappar i månaden på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Skippa bil om ni kan. Det sparar man många tusenlappar i månaden på

Det är tyvärr ingen möjlighet i dagsläget och det är ett slags moment 22. Just nu behöver jag bil för att ta mig både till jobb, men även andra ställen just på grund av att jag inte kan bo där jag vill. Om jag får bo där jag vill så kan jag nästan klara mig utan bil, men tills dess behöver jag som sagt bilen och då kommer den kosta pengar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är tyvärr ingen möjlighet i dagsläget och det är ett slags moment 22. Just nu behöver jag bil för att ta mig både till jobb, men även andra ställen just på grund av att jag inte kan bo där jag vill. Om jag får bo där jag vill så kan jag nästan klara mig utan bil, men tills dess behöver jag som sagt bilen och då kommer den kosta pengar.

Om du inte kan skruva i bilen som vissa av oss så tjänar du mer på att köpa en nyare bil. Vissa verkar tro att äldre bilar går fram av sig själva utan de behöver mycket kärlek istället. Det blir dyrare att ha en äldre bil om du måste lämna in den på verkstad. Alla kan göra de flesta reparationer själv. Kanske inte renovera topplocket förstås men en packningsbyte ska väl vem som helst klara av precis som (variation från modell till modell förstås) byta bränslepump, bromsskivor, osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sentenced:

Om du inte kan skruva i bilen som vissa av oss så tjänar du mer på att köpa en nyare bil. Vissa verkar tro att äldre bilar går fram av sig själva utan de behöver mycket kärlek istället. Det blir dyrare att ha en äldre bil om du måste lämna in den på verkstad. Alla kan göra de flesta reparationer själv. Kanske inte renovera topplocket förstås men en packningsbyte ska väl vem som helst klara av precis som (variation från modell till modell förstås) byta bränslepump, bromsskivor, osv osv.

Fast det bygger fortfarande på att man har viss kompetens och att man har tillgång till en del verktyg och en bra plats att arbeta på. Jag vet många människor som jag inte ens hade litat på att låta byta till vinterdäck...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det bygger fortfarande på att man har viss kompetens och att man har tillgång till en del verktyg och en bra plats att arbeta på. Jag vet många människor som jag inte ens hade litat på att låta byta till vinterdäck...

Det mesta går att fixa på en parkeringsplats i alla fall. Jag har gjort mycket där och jag har verkligen ingen mekanisk kunskap i egentlig mening. Men ja, man ska veta sina begränsningar förstår. Men våga testa. Jag har stått med en sprängskiss och letat efter bensinfilter på en parkeringsplats (höger bakdäck på en audio 80se quattro ) och sedan anpassat mig efter situationen

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad alla har svarat, men köpa lgh är det bästa jag gjort på länge, billigare kostnader(köpte en etta på 32 m² i Sundbyberg/Stockholm). Nu kikar jag och min tjej på skoj att köpa en större lgh tillsammans för runt 4-4,5 miljoner, vilket skulle ge oss en kostnad på runt 9000 i månanden beroende på vad brf's avgift är. Vi har drygt 1 miljon ihop kontant och ska köpa i Stockholms innerstad isf och senare köpa en villa.
Tror inte vi kan hitta en hyresrätt på så korttid, som vi kan renovera hur vi vill, för den summan. Har man cashen, köp.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkSoul:

Nu vet jag inte riktigt vad alla har svarat, men köpa lgh är det bästa jag gjort på länge, billigare kostnader(köpte en etta på 32 m² i Sundbyberg/Stockholm). Nu kikar jag och min tjej på skoj att köpa en större lgh tillsammans för runt 4-4,5 miljoner, vilket skulle ge oss en kostnad på runt 9000 i månanden beroende på vad brf's avgift är. Vi har drygt 1 miljon ihop kontant och ska köpa i Stockholms innerstad isf och senare köpa en villa.
Tror inte vi kan hitta en hyresrätt på så korttid, som vi kan renovera hur vi vill, för den summan. Har man cashen, köp.

Hoppas ni räknar med att klara åtminstone en ränta runt 7% (egentligen bör man räkna med högre). Blir en markant skillnad när räntorna börjar gå upp.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Hoppas ni räknar med att klara åtminstone en ränta runt 7% (egentligen bör man räkna med högre). Blir en markant skillnad när räntorna börjar gå upp.

Hehe, banken räknade med 8% för mig när jag fick lån till min och det var för 4 år sen när räntorna var ännu lägre. Bankerna ger inte ut lån hit och dit, dom kikar alltid på att man klarar en rejäl höjning. Verkar vara vanligt att folk som inte bor i bostadsrätter (säger inte att du inte bor i en bostadsrätt utan bara rent allmänt) tror att man bara kan gå till banken och få lån, så lätt är det inte. Bankerna vill ju självklart vara säkra på att man klarar att betala på längre sikt.
Som sagt, har man råd och cashen är det bara att köra. Marknaden har alltid gått upp och ner, även så räntorna.
Sen finns det ju alltid ett fåtal fördelar med att hyra i jämförelse.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

Jo det är standard att banken tar fram en kalkyl som inkluderar ammortering samt ränta på 7-8%. Man måste klara det + ha en marginal kvar annars får man helt enkelt inte låna. Var och snackade med SEB för byte av bank. De räknade med 7% samt ammortering på 60 år. Jag låg långt över den kalkylen så det är bara en formalitet kvar för att flytta lånen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkSoul:

Hehe, banken räknade med 8% för mig när jag fick lån till min och det var för 4 år sen när räntorna var ännu lägre. Bankerna ger inte ut lån hit och dit, dom kikar alltid på att man klarar en rejäl höjning. Verkar vara vanligt att folk som inte bor i bostadsrätter (säger inte att du inte bor i en bostadsrätt utan bara rent allmänt) tror att man bara kan gå till banken och få lån, så lätt är det inte. Bankerna vill ju självklart vara säkra på att man klarar att betala på längre sikt.
Som sagt, har man råd och cashen är det bara att köra. Marknaden har alltid gått upp och ner, även så räntorna.
Sen finns det ju alltid ett fåtal fördelar med att hyra i jämförelse.

Jag vet mycket väl hur banken räknar. Skillnaden mellan personers faktiska utgifter och de banken antar kan dock skilja markant. Därför är det bra att göra en egen kalkyl eftersom man själv oftast har mer koll på sina egna utgifter. Det handlar inte om ifall man har råd att betala de högre räntorna eller inte, det ser banken till att man har, det handlar om ifall man har råd med de högre räntorna med bibehållen livsstil. Blir tråkigt om man vant sig vid att lägga viss summa i månaden på att äta ute/köpa datorprylar och sen inte har råd med det för räntorna går upp. Mitt inlägg gjordes i ren välmening, många sitter just nu i situationen ovan där de kommer få dra in på mycket för att hamna i linje med bankens antaganden.

Själv skulle jag aldrig få för mig att hyra en lägenhet, jag vill att mina grannar skall ha ett starkt ekonomiskt incitament till att sköta sig och så vill jag kunna renovera vad jag vill hur jag vill också. Eftersom jag sen bor i innerstan så finns det få fina hyresrätter ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"