Låna pengar till bostad, hur och vad är vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag håller med dig om att det bästa vore om vi fick till ett rejält byggande i landet så att vi slapp få allt högre bostadspriser och slapp bli mer och mer trångbodda.
Dock håller jag inte alls med om (eller så förstår jag inte vad du menar) vad gäller vilka som ska kunna bo var.
Om det inte är ens inkomst och vad man har råd att betala som styr var man kan bo, vad ska det annars vara ?
Vänskapskorruption och mygel ?
Hur skulle det på något sätt kunna bli rättvist att någon som kan betala mer och har jobb och stabil inkomst får stå tillbaka för någon som har sämre kreditvärdighet med lägre inkomst osv ? Isåfall skulle systemet verkligen bli orättvist och annat såsom hur bra man är på att mygla sig fram skulle avgöra.

På de kommunala bostadsbolagen så är det inte lika stor del hur mycket pengar man har på banken som styr eftersom vi har hyresreglering (vilket jag tycker är bra) utan de har oftast kösystem (vilket jag också tycker är bra) där de som står länge i kö kan få de mer attraktiva lägenheterna (vilket jag också tycker är bra).
Problemet är att det finns för få bostäder vilket bland annat leder till (här följer punkter jag inte tycker är bra):
Man måste stå i kö i 6 år för att få en lägenhet överhuvudtaget. Det gör det svårt att byta stad och för unga att flytta hemifrån.
Svarthandeln ökar, odjur hyr ut i andrahand till hutlösa priser o.s.v.

Skrivet av JesperT:

Att kravet på kontantinsats skärps för alla vore bland det bästa som kunde hända på bostadsmarknaden (tuffare amorteringskrav vore kanske det allra bästa).
Det driver ner priserna på sikt. I slutändan leder det kanske tom till en sänkt kontantinsats i absoluta tal sett för samma lägenhet.
De enda som tjänar rejält på mindre kontantinsatser och låga räntor är bankerna som då kan prångla ut fler och större lån och göra folket mer och mer beroende av dem.

Det faktum att folk med mer pengar självklart har råd med mer går inte att ändra på oavsett. Det har inget med kontantinsatsen att göra.
Det går visserligen att överbelåna sig och "tränga sig före" folk som egentligen har bättre ekonomiska förutsättningar, men det är givetvis ingen lösning.
Det enda som händer när "alla" försöker övertrumfa varande och bjuda över varandra med icke-existerande pengar är att bankerna gnuggar händerna och bobubblan blåses upp allt mer.

Jag tog upp lite utav det som jag tycker är ett problem med högre kontantinsats i ett tidigare svar, titta gärna på det.

Jag håller med om att bankerna har tjänat jättemycket pengar den senaste tiden när både räntan och kontantinsatsen var låg (och att det är ett problem). Problemet då var ju framförallt att de som inte hade råd lånade även till kontantinsatsen, oftast hos samma bank (vilket var oansvarigt av banken!). När kontantinsatsen är så låg så måste man vara förnuftig och spara ihop pengarna. Det går, men bara om man har chansen att bo i en hyreslägenhet där hyran inte är vansinnigt hög. Man ska heller inte som t.ex. utbildad och anställd lärare bli tvungen att dela på en lägenhet med en annan småbarnsfamilj för att kunna bo i det område där man "vill" (oftast så handlar det om närhet till framförallt jobb men även till familj, vänner e.tc.).

Att ha fast anställning och stabil inkomst verkar betyda helt olika saker för dig och mig. För mig innebär det att man har en anställning och en lön, oavsett om man har en lång utbildning bakom sig eller inte.
Men för att ta exempel på hur fel det kan gå: En lärare som har studerat 5 år på universitet och som sedan har en fast anställning på en skola tjänar statistiskt sett mycket mindre än ekonomer och de med en IT-utbildning (trots samma studielängd). Menar du allvarligt att de inte har rätt att bo centralt, nära den skola där de undervisar eftersom där ska de rika bo?

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Studenter i Göteborg behöver lägga över 50 % av sin inkomst där mycket av det är lånat. 4500 kr för en etta med kokvrå på 20 kvadrat och minst sagt låg standard är ingen bra deal. Sen tillkommer lite avgifter på det så räkna med 5000 kr i månaden för boende i en studentlägenhet. CSN med lån är 8920 kr. Sen får du inte glömma att större delen av studenters "lön" är lån. Är det rimligt att låna till en hyresätt

Har du källa? När jag gick in på boplats.se så var den dyraste ettan 4265 kronor, men den var på 28 m^2. En artonkvadratare kostade 2709 kronor i månaden.
Själv betalar jag däremot 3600 för min 22kvadratare, men det är inte i göteborg och jag tycker det är en ganska okej prislapp. Jag sparar även varje månad 20% av min "inkomst".

Skrivet av Zotamedu:

Sen får du inte glömma att större delen av studenters "lön" är lån. Är det rimligt att låna till en hyresätt

Som du ser skrev även jag "lön". Ptja, det är snarare sin utbildning man lånar till än bostad. Annars kan du ju lika gärna skriva är det okej att låna till "vad som helst som studenten köper för att "klara" sin utbildning". Är det okej att låna till "sprit"? Nej, men det är det studenterna gör.

Skrivet av Zotamedu:

Är fortfarande inte helt övertygad om att företagen skulle bygga hyresrätter även om marknaden släpptes helt fri

Ja, eftersom efterfrågan är ganska inelastisk. Men om det skedde under en längre period, nej, priserna skulle inte skena.

Skrivet av Zotamedu:

fri eftersom dagens ekonomer prioriterar snabba vinster över allt annat.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

På de kommunala bostadsbolagen så är det inte lika stor del hur mycket pengar man har på banken som styr eftersom vi har hyresreglering (vilket jag tycker är bra) utan de har oftast kösystem (vilket jag också tycker är bra) där de som står länge i kö kan få de mer attraktiva lägenheterna (vilket jag också tycker är bra).

Varför tycker du detta är bra? Varför är det kötid som ska avgöra var man ska bo? Är det värt nackdelarna som du beskriver här under?

Skrivet av Cogo:

Problemet är att det finns för få bostäder vilket bland annat leder till (här följer punkter jag inte tycker är bra):
Man måste stå i kö i 6 år för att få en lägenhet överhuvudtaget. Det gör det svårt att byta stad och för unga att flytta hemifrån.

Japp här håller jag med dig

Skrivet av Cogo:

Svarthandeln ökar, odjur hyr ut i andrahand till hutlösa priser o.s.v.

Odjur och odjur, ganska naturligt och rationellt beteende.

Skrivet av Cogo:

Men för att ta exempel på hur fel det kan gå: En lärare som har studerat 5 år på universitet och som sedan har en fast anställning på en skola tjänar statistiskt sett mycket mindre än ekonomer och de med en IT-utbildning (trots samma studielängd). Menar du allvarligt att de inte har rätt att bo centralt, nära den skola där de undervisar eftersom där ska de rika bo?

Som sagt detta går att säga om allt. En ekonom och en lärare har studerat lika länge, varför ska de då inte ha lika stor lön? Varför ska ekonomen ha finare bil? Varför ska ekonomen ha finare mat? Varför ska ekonomen ha finare möbler? Varför ska ekonomen få resa mer? Varför ska ekonomen bo mer centralt?
Och också, varför är det just läraren och inte ekonomen som ska få bo centralt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Själv ser jag inga direkta nackdelar med 100% kontantinsats, men det vore lite väl drastiskt att förbjuda banker samt att det skulle innebära problem på andra håll. I slutänden är det ändå kontantinsatsen som bestämmer var du ska bo.
Pengarna från banken är ändå bara luft som du betalar ränta för. Och så givetvis kan det ge människor företräde. Nåja, för låginkomsttagare hade det iaf gett en stor fördel, hade nog gett en fördel för alla, really.

Våldshöjde? Knappast, förutom bostäder i statskärnor...

Du betalar inte hyra när du har en bostadsrätt.

Varför skulle de inte höja där det var bostadsbrist? "Här kan vi tjäna pengar" säger de och plofs så går hyran upp.
Nej, man betalar en avgift, det togs upp tidigare i tråden, per om ursäkt för fel ordval. Men min poäng gäller väl fortfarande?

Skrivet av Zotamedu:

Fast en kontantinsats är ju för bövfelen ett skydd för idioter som inte kan hantera pengar också!
Om du jobbar som sjukskötereska och tjänar så lite pengar att du inte har råd att spara ihop 500000 kr till en lägenhet. Hur ska man då betala av ett lån på 1000000 kr? Lånet ska inte bara amorteras utan det är ränta som ska betalas. På sparade pengar får man istället ränta.

Som det ser ut idag med väldigt höga bostadspriser belånar många sig över öronen och tar lån som de aldrig kommer kunna betala tillbaks. Höjs räntan och om det blir en ekonomisk kris igen är risken stor att man inte kan betala banken. Då säger banken att man måste sälja för banken vill ha sina pengar. Värdet på fastigheten har då kanske sjunkit så inte nog med att du måste sälja din bostad, du sitter fortfarande kvar med en skuld. Vad gör du då?

En normalt funtad person ger sig inte in en sådan lånekarusell utan lånar inte mer än man rimligtvis kan betala tillbaks. Tyvärr är folk i allmänhet idioter eller så tvingas man in i karusellen eftersom det är det enda realistiska sättet att skaffa bostad. Att belåna sig upp över öronen är sällan en bra idé, framförallt om man redan har låg inkomst.

Ja, jag håller med och om du ser på mitt inlägg på sida 1 så har jag t.om. skrivit det mesta som du tar upp.
För att summera:
Jag tycker att det ska byggas fler hyresrätter så att inte folk måste köpa bostadsrätter utifrån anledningen att hitta någonstans att bo, och därmed sätta sig i en enorm skuld de inte kan betala tillbaka. De sätter sig i skuld på grund av att de inte har mycket annat val om de vill ha ett drägligt boende, och jag anser inte att ett drägligt boende ska vara en inkomst/klass-fråga.
Om det fanns fler hyresrätter istället för lika många men med höjda hyror (som några föreslog) så skulle därmed inte bostadsrättsmarknaden vara så het, priserna skulle gå ner lite och "normalt funtade personer" skulle kunna spara ihop till kontantinsatsen igen under en rimlig tid (d.v.s inte 30 år). Men inte om kontantinsatskravet är för högt.
Jag tycker alltså att äga sitt boende ska inte vara en absolut klassfråga!
Jag tycker att kontantinsatskravet kan regleras ner igen i framtiden om det byggs mer bostäder (framförallt hyresrätter).

Jäklar vad ni skriver förresten! Jag hinner ju inte med att svara på allt förrän nya frågor och åsikter ventileras. Kul att folk är så intresserade!

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

Varför skulle de inte höja där det var bostadsbrist? "Här kan vi tjäna pengar" säger de och plofs så går hyran upp.

Jag kan enkelt förklara för dig vad som händer om en förändring blir officiellt i god tid innan den träder i kraft.
0. Pris för en etta 3000
1. Förväntat värde av hyror, vi kan för enkelhetensskull säga, 6000 för en etat
2. många aktörer som tidigare inte hade råd att bygga/hyra ut till det gamla priset gör lägenheter tillgängliga tills förändringen träder i kraft
3. Priset stabiliseras kring 4500 och alla som vill och har råd kan hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag kan enkelt förklara för dig vad som händer om en förändring blir officiellt i god tid innan den träder i kraft.
0. Pris för en etta 3000
1. Förväntat värde av hyror, vi kan för enkelhetensskull säga, 6000 för en etat
2. många aktörer som tidigare inte hade råd att bygga/hyra ut till det gamla priset gör lägenheter tillgängliga tills förändringen träder i kraft
3. Priset stabiliseras kring 4500 och alla som vill och har råd kan hyra.

Jag har inte råd att betala 4500kr för en etta, än mindre 6000kr (herregud vad skulle tvåorna kosta egentligen?!) om jag ska kunna spara till en bostadsrätt eller hus. Och jag har ett vanligt jobb. Allt vanligt folk skulle alltså bli tvungna att slåss om de billigaste ettorna (som jag antar det inte skulle finnas oändligt utav). Vart ska jag och de andra som inte har råd bo någonstans? Hur ska vi ha råd att spara till bostadsrätt och hus?

Skrivet av MooD:

Varför tycker du detta är bra? Varför är det kötid som ska avgöra var man ska bo? Är det värt nackdelarna som du beskriver här under?
Som sagt detta går att säga om allt. En ekonom och en lärare har studerat lika länge, varför ska de då inte ha lika stor lön? Varför ska ekonomen ha finare bil? Varför ska ekonomen ha finare mat? Varför ska ekonomen ha finare möbler? Varför ska ekonomen få resa mer? Varför ska ekonomen bo mer centralt?
Och också, varför är det just läraren och inte ekonomen som ska få bo centralt?

Måste jag som har varit otydlig, om detta ber jag om ursäkt!

Jag tycker inte att läraren ska få bo centralt men inte ekonomen. Jag tycker att de båda ska ha samma grundläggande möjlighet att göra det under lika villkor. Därför tycker jag att det system vi har idag i de kommunala bostadsbolagen (köpoäng samt hyresreglering/tak) är det bästa alternativet. Det innebär inte att det är bra jämt, men det är det bästa av alternativen enligt mig.

För att göra det riktigt bra så behövs det byggas fler bostäder för att få ner kötiderna till en rimlig tid.
Man ska kunna få bostad snabbt och sedan samla köpoäng och senare kunna flytta sig in centralare om man nu vill det.
Att ha köpoäng samt hyror med hyresreglering/tak. "- Varför är detta bra?" Jo, för att alla ska ha råd att hyra en lägenhet centralt, och framförallt: bara för att du har jättemycket pengar så betyder inte det att du kan gå före i kön. Köpoäng kan inte köpas!
Är du rik som ett troll och inte är intresserad av att stå i kö länge för en central lägenhet så finns det alternativ, t.ex.:
- Ta en nybyggd hyreslägenhet. Hyrorna ska initialt vara lite högre på dessa eftersom de är investeringar som ska betalas av. Dessa lägenheter är det lägre köpoäng till att få eftersom hyran är högre och vanligt folk har inte råd.
- Köp en bostadsrätt direkt.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

Jag har inte råd att betala 4500kr för en etta, än mindre 6000kr (herregud vad skulle tvåorna kosta egentligen?!)

Hur har du inte råd med 4500? Vad jobbar du med?

Skrivet av Cogo:

Allt vanligt folk skulle alltså bli tvungna att slåss om de billigaste ettorna (som jag antar det inte skulle finnas oändligt utav)

Jo i en marknadsekonomi finns det så alla har möjlighet att bo + lite till. Du kan exempelvis se detta att det aldrig är fullsatt där det är fungerande marknadsekonomi, förutom möjligen på de mest exklusiva ställena (som då på sätt och vis har monopol). Det kan vara en restaurang, sällan det är helt fullsatt, och om det är det så är det ledigt någonstans. Så alla har möjlighet att bo, möjligen möjligen mycket kortsiktigt att det kan bli en kort kö även här.

Nu däremot slåss alla om de billigaste ettorna, det är därför det är kö. Rätt lång sådan i många fall.

Skrivet av Cogo:

Vart ska jag och de andra som inte har råd bo någonstans?

Dela lägenhet?

Skrivet av Cogo:

Hur ska vi ha råd att spara till bostadsrätt och hus?

Är detta en rättighet?

Skrivet av Cogo:

Jag tycker inte att läraren ska få bo centralt men inte ekonomen. Jag tycker att de båda ska ha samma grundläggande möjlighet att göra det under lika villkor. Jag tycker inte att det går att ha lika villkor i hyresrätter om den ena tjänar jättemycket mer än den andra, därför tycker jag att det system vi har idag i de kommunala bostadsbolagen (köpoäng samt hyresreglering/tak) är det bästa alternativet. Det innebär inte att det är bra jämt, men det är det bästa av alternativen enligt mig.

Återigen, varför ska vi då inte ha kö till matbutiken, frisören, klädesbutik... osv?
Jag som student skulle gärna stå i kö en timma in till willys om det var halva priset. Så varför ska vi inte ha det så? Toppen för mig iaf.

Skrivet av Cogo:

För att göra det riktigt bra så behövs det byggas fler bostäder för att få ner kötiderna till en rimlig tid.

Hur ska det byggas mer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Har du källa? När jag gick in på boplats.se så var den dyraste ettan 4265 kronor, men den var på 28 m^2. En artonkvadratare kostade 2709 kronor i månaden.
Själv betalar jag däremot 3600 för min 22kvadratare, men det är inte i göteborg och jag tycker det är en ganska okej prislapp. Jag sparar även varje månad 20% av min "inkomst".

Som du ser skrev även jag "lön". Ptja, det är snarare sin utbildning man lånar till än bostad. Annars kan du ju lika gärna skriva är det okej att låna till "vad som helst som studenten köper för att "klara" sin utbildning". Är det okej att låna till "sprit"? Nej, men det är det studenterna gör.

Ja, eftersom efterfrågan är ganska inelastisk. Men om det skedde under en längre period, nej, priserna skulle inte skena.

Källa?

De verkar inte ligga ute nu, studentlägenheter läggs ut i flock, helt plötsligt kommer det 20 på en gång. De för 4265 ligger i Chabo som även är känt som fängelset. De har sparat på allt inklusive innerväggar. Man hör det mesta som händer i hela huset. Dessutom är designen så genomtänkt att man har väldigt bra insyn i varandras lägenheter. Står inte om de obligatoriska kostnaderna för TV heller. 18 kvadrat för 2700 kr låter som en korridor med delat kök. Går att komma ner lite till om man kan tänka sig att dela både kök och badrum fast Ostkupan är inget ställe man bor på frivilligt för det är en ren katastrof. Priset på studentlägenheterna ligger klart över priset på vanliga hyresrätter och det om man bara tittar på läge och storlek. Drar man in standard i det hela blir det ännu värre. Motiveringen till de höga priserna var den något luddiga "det behövs för att få god cirkulation på lägenheterna". Ren idioti eftersom de flesta bor i en studentlägenhet för att de inte kan få något annat. Det är ju bara ett års kötid dit. Under tiden jagar man en riktig hyresrätt för det är ju trevligt att få tag på en innan man blir utsparkad på gatan efter examen. Tyvärr tappar man ofta sin kötid om man får en studentlägenhet. Chalmers studentbostäder verkar vara ett undantag.

Hur menar du nu? Problemet var ju att det är betydligt dyrare att bo i studentlägenhet än att bo i hyresrätt och att en väldigt stor del av studentens ekonomi går till hyran. Du verkade påstå att det är rimligt att alla lägger en lika stor del av sin ekonomi på boende som studenter gör. Poängen var att de där 40 % som du klarar av att bo för inte riktigt går att bo för i Göteborg som student om man vill kunna laga egen mat. Ja, många delade kök är i så fruktansvärt skick att de inte är användbara.

Då är vi alltså inne på ett nytt miljonprogram då där staten går in och säger till att massa hyresrätter ska byggas och sedan när det är färdigt släpper man på taket.

Det är tydligt att se i många branscher. Färre och färre företag vill göra långsiktiga satsningar. En lång Payback time idag är 3 månader för investeringar i industri. Går det över ett år är det nästan ingen som är intresserad. Hur har du missat detta fenomen? Det har ju tagits upp varje gång man snackat finanskris? Fredrik Lindström filosoferar lite över fenomenet här: http://www.fokus.se/2008/02/fredrik-lindstrom-langsiktig-kort...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag förstår inte riktigt var du vill komma.

Ja, det kan vara jobbigt att vara låginkomstagare. Då får man hushålla med sina resurser mer och inse att man inte kan välja och vraka som en höginkomsttagare.

Dit jag vill komma är att det handlar inte om att hushålla sina resurser. Det blir helt enkelt så att de som har mer pengar få hyreslägenheter före de som har lite pengar. Det är inte så enkelt som att är man låginkomsttagare så får man välja en billigare lägenhet, problemet är att man kan inte välja en lägenhet alls, för det finns inte lägenheter att komma över som en låginkomsttagare har råd med.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De verkar inte ligga ute nu, studentlägenheter läggs ut i flock, helt plötsligt kommer det 20 på en gång. De för 4265 ligger i Chabo som även är känt som fängelset. De har sparat på allt inklusive innerväggar. Man hör det mesta som händer i hela huset. Dessutom är designen så genomtänkt att man har väldigt bra insyn i varandras lägenheter. Står inte om de obligatoriska kostnaderna för TV heller. 18 kvadrat för 2700 kr låter som en korridor med delat kök. Går att komma ner lite till om man kan tänka sig att dela både kök och badrum fast Ostkupan är inget ställe man bor på frivilligt för det är en ren katastrof. Priset på studentlägenheterna ligger klart över priset på vanliga hyresrätter och det om man bara tittar på läge och storlek. Drar man in standard i det hela blir det ännu värre. Motiveringen till de höga priserna var den något luddiga "det behövs för att få god cirkulation på lägenheterna". Ren idioti eftersom de flesta bor i en studentlägenhet för att de inte kan få något annat. Det är ju bara ett års kötid dit. Under tiden jagar man en riktig hyresrätt för det är ju trevligt att få tag på en innan man blir utsparkad på gatan efter examen. Tyvärr tappar man ofta sin kötid om man får en studentlägenhet. Chalmers studentbostäder verkar vara ett undantag.

Hur menar du nu? Problemet var ju att det är betydligt dyrare att bo i studentlägenhet än att bo i hyresrätt och att en väldigt stor del av studentens ekonomi går till hyran. Du verkade påstå att det är rimligt att alla lägger en lika stor del av sin ekonomi på boende som studenter gör. Poängen var att de där 40 % som du klarar av att bo för inte riktigt går att bo för i Göteborg som student om man vill kunna laga egen mat. Ja, många delade kök är i så fruktansvärt skick att de inte är användbara.

Ja varför skulle enbart studenter klara av det?
Själv skulle jag kunna lägga maximalt 5600 kronor per månad på mitt boende. Om jag nu inte drar ned andra poster förutom mitt sparande.

Skrivet av Zotamedu:

Då är vi alltså inne på ett nytt miljonprogram då där staten går in och säger till att massa hyresrätter ska byggas och sedan när det är färdigt släpper man på taket.

Varför kan inte marknaden göra detta på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

För att göra det riktigt bra så behövs det byggas fler bostäder för att få ner kötiderna till en rimlig tid.

Skrivet av MooD:

Hur ska det byggas mer?

Genom att politikerna avsätter mer skatterpengar just för att lösa problemet med enorma kötider på hyreslägenheter. I dag är det i normala fall 3 månaders uppsägningstid på hyreslägenheter. Längre kötid än så borde det inte vara. Det får dras ner på mycket annat onödigt som skatten läggs på och satsa på att bygga mer hyreslägenheter. T.ex. finns det en kommun i Sverige där de nyligen varit mycket snack om ett arenabygge. Politikerna är för detta bygge, men majoriteten av befolkning tycker det är stort slöseri på pengar och att det bör användas till mycket annat som är viktigare. T.ex. snöröjning, hyreslägenheter osv.

Hur man kan motivera ett arenabygge (som är sjukt dyrt) framför bygge av hyreslägenheter när det är 5års väntetid på de som finns övergår mitt förstånd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Ja varför skulle enbart studenter klara av det?

Varför kan inte marknaden göra detta på egen hand?

Så alla ska leva på nudlar för att ha råd att bo någonstans överhuvudtaget?

Vad har marknaden för motiv att bygga nya lägenheter idag mot ett löfte om framtida avreglering som ligger kanske två mandatperioder bort? Vi hade väl redan konstaterat att ett redan stort problem skulle bli sju resor värre om man tog bort taket först eftersom då skulle alla hyror skjuta i höjden direkt medan det tar många år att bygga lägenheter som motsvarar efterfrågan.

Önskade att priserna på bostadsrätter var som i Kalmar för då kunde jag köpa mig förbi kön och flytta ut från föräldrarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så alla ska leva på nudlar för att ha råd att bo någonstans överhuvudtaget?

Själv har jag en matbudget på 2000 kronor och det blir annat än nudlar. Nudlar är för övrigt fördjävligt dyrt.

Skrivet av Zotamedu:

Vad har marknaden för motiv att bygga nya lägenheter idag mot ett löfte om framtida avreglering som ligger kanske två mandatperioder bort? Vi hade väl redan konstaterat att ett redan stort problem skulle bli sju resor värre om man tog bort taket först eftersom då skulle alla hyror skjuta i höjden direkt medan det tar många år att bygga lägenheter som motsvarar efterfrågan.

Önskade att priserna på bostadsrätter var som i Kalmar för då kunde jag köpa mig förbi kön och flytta ut från föräldrarna.

Ptja jag antar att ditt alternativ är bättre än inget. Även om jag tror att själva lägenheterna hade blivit bättre om de fick byggas i privat intresse. Men som sagt, ditt förslag är inte helt åt skogen och jag hade röstat på det i ett val utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Genom att politikerna avsätter mer skatterpengar just för att lösa problemet med enorma kötider på hyreslägenheter. I dag är det i normala fall 3 månaders uppsägningstid på hyreslägenheter. Längre kötid än så borde det inte vara. Det får dras ner på mycket annat onödigt som skatten läggs på och satsa på att bygga mer hyreslägenheter. T.ex. finns det en kommun i Sverige där de nyligen varit mycket snack om ett arenabygge. Politikerna är för detta bygge, men majoriteten av befolkning tycker det är stort slöseri på pengar och att det bör användas till mycket annat som är viktigare. T.ex. snöröjning, hyreslägenheter osv.

Hur man kan motivera ett arenabygge (som är sjukt dyrt) framför bygge av hyreslägenheter när det är 5års väntetid på de som finns övergår mitt förstånd.

Ptja det hade fungerat men det är inte det bästa alternativet. Om lågt pris är viktigast förespråkar jag hellre vouchers, som vi har i skolan med skolpengen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Själv har jag en matbudget på 2000 kronor och det blir annat än nudlar. Nudlar är för övrigt fördjävligt dyrt.

Ptja jag antar att ditt alternativ är bättre än inget. Även om jag tror att själva lägenheterna hade blivit bättre om de fick byggas i privat intresse. Men som sagt, ditt förslag är inte helt åt skogen och jag hade röstat på det i ett val utan tvekan.

Vad köper du för nudlar? De kostar ju 5 kr per portion vilket är svårt, men inte omöjligt, att komma under med riktig mat. Jag brukar göra matlådor för mellan 10 och 20 kr per portion.

Ja hade det varit helt privat hade de varit bättre, dyrare och bostadsrätter varpå vi inte har löst några problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad köper du för nudlar? De kostar ju 5 kr per portion vilket är svårt, men inte omöjligt, att komma under med riktig mat. Jag brukar göra matlådor för mellan 10 och 20 kr per portion.

Kilopriset brukar vara runt 60-80 kronor.
Pasta kostar 7-8 kronor/kilo. Köttfärs 30-50 kronor.

Skrivet av Zotamedu:

Ja hade det varit helt privat hade de varit bättre, dyrare och bostadsrätter varpå vi inte har löst några problem.

Även dig rekommenderar jag att se den länkade videosnutten om basic microekonomi.

Permalänk

Jag funderar lite påsamma sak. eller att kanske renutav köpa mig en mindre fastighet med 3-6 lgh och bo i en och hyra ut resterande. lite pengar har man men antar att det är 10 mille man får pröjsa för att ens hitta något fallfärdigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag tycker det vore bra om billiga lägenheter erbjuds.Då skulle även de som inte har så mycket pengar få en chans att bo.
.

Fin tanke, men mer än lovligt naivt får jag säga. Men du sätter fingret på en viktig missuppfattning - nämligen att det inte råder brist på bostäder, utan brist på billiga bostäder. Skälet till att man inte bara kan bygga bort bostadsbristen är de höga priserna på bostadsproduktion. Detta i kombination med en reglerad hyresmarknad gör bostadsbyggande oattraktivt ur ekonomiskt perspektiv. Oavsett vad man tycker om det lever vi i en marknadsekonomi. Stockholm växer allt mer, området "innanför tullarna" gör det inte. Därav följer att man måste tillhöra en allt mer ekonomiskt priviligerad grupp för att bo där. Bostäder är som all annan konsumtion, vissa har råd, andra inte. Att bygga bostäder kostar, och någon måste betala.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Fin tanke, men mer än lovligt naivt får jag säga. Men du sätter fingret på en viktig missuppfattning - nämligen att det inte råder brist på bostäder, utan brist på billiga bostäder. Skälet till att man inte bara kan bygga bort bostadsbristen är de höga priserna på bostadsproduktion. Detta i kombination med en reglerad hyresmarknad gör bostadsbyggande oattraktivt ur ekonomiskt perspektiv. Oavsett vad man tycker om det lever vi i en marknadsekonomi. Stockholm växer allt mer, området "innanför tullarna" gör det inte. Därav följer att man måste tillhöra en allt mer ekonomiskt priviligerad grupp för att bo där. Bostäder är som all annan konsumtion, vissa har råd, andra inte. Att bygga bostäder kostar, och någon måste betala.

Ja men nu tänker jag i första hand på kommunalt boende. Att privata hyresvärdar inte vill bygga nytt har jag full förståelse för. Kommunen dock borde använda sina skattepengar till nytt byggande då de ska tillgodose invånarnas behov.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

RIktigt intressant tråd det här. Passar på att flytta över den till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt eftersom den har glidit iväg åt det hållet.

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja men nu tänker jag i första hand på kommunalt boende. Att privata hyresvärdar inte vill bygga nytt har jag full förståelse för. Kommunen dock borde använda sina skattepengar till nytt byggande då de ska tillgodose invånarnas behov.

Sure, kommunen bygger nytt men vem ska betala för nybygget? Inte är det du som bor där med din subventionerade hyra. Eller ska alla få sina bostäder subventionerade av staten? Ser du problematiken med hyresreglering?

Permalänk
Hedersmedlem

Och så var det en liten fortsättning också...
Vad jag kan se så bygger hela resonemanget i den här tråden på situationen i storstäderna. Är det verkligen så att "alla" måste bo i en storstad eller i dess omedelbara närhet. Jobben må vara en anledning, men av egen erfarenhet så kan jag lugnt påstå att det är svårt att locka kompetent arbetskraft till en mindre ort vilket i sig är ett problem. Det finns gott om företag runtom i landet som skulle kunna utvecklas en hel del bara de fick tag i rätt folk och någon som vågar satsa, det är egentligen ingen skillnad om de ligger mitt inne i smeten i stockholm eller på en myr i norra norrland.

Bor själv "mitt ute i skogen" och jobbar på samma ort. Tittar man på bostadspriserna här så får man ett helt villakvarter för samma pris som en pytteliten bostadsrätt i centrala Stockholm eller Göteborg. Ändå är detta bara en timma från Linköping/Norrköping och med kort avstånd till östersjökusten. Vad är det som hindrar andra från att söka sig till liknande platser? Rent ekonomiskt sett så är det en bra affär för mig hittills, förutsatt att inget oförutsett händer så borde jag kunna spara ihop till ett hus som jag betalar kontant inom ett par år. När det väl är köpt så blir boendekostnaden väldigt hanterbar (el, vatten, reparationer, etc) och jag kan ändå fortsätta fylla på sparkontot eller hitta på något roligare med pengarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En väldigt vanlig missuppfattning i diskussioner som denna är att Kommunen eller annat "statligt" företag har hur mycket pengar som helst att bygga fastigheter för. Vilket självklart inte är sant, men det som många inte förstår är att de inte har en krona alls till det, och att de precis som alla andra lånar pengarna för att göra det. Vilket gör att det måste vara ekonomiskt lönsamt för dem att bygga fastigheten, för att man ens ska börja planera det första spadtagen.

Och om någon är sugen på att räkna lite på skiten så brukar man säga att 20kkr/kvm boyta är en hyfsad siffra att räkna på, det är exkl. markkostnaden, men den varierar ju väldigt på vart man bor. (dvs. att man slår ut kostnader för hela huset på den totala boytan, så källare och liknande ingår i siffran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatom:

Fin tanke, men mer än lovligt naivt får jag säga. Men du sätter fingret på en viktig missuppfattning - nämligen att det inte råder brist på bostäder, utan brist på billiga bostäder. Skälet till att man inte bara kan bygga bort bostadsbristen är de höga priserna på bostadsproduktion. Detta i kombination med en reglerad hyresmarknad gör bostadsbyggande oattraktivt ur ekonomiskt perspektiv. Oavsett vad man tycker om det lever vi i en marknadsekonomi. Stockholm växer allt mer, området "innanför tullarna" gör det inte. Därav följer att man måste tillhöra en allt mer ekonomiskt priviligerad grupp för att bo där. Bostäder är som all annan konsumtion, vissa har råd, andra inte. Att bygga bostäder kostar, och någon måste betala.

Det är inte alls brist på billiga bostäder, men många väljer att inte bo i de allra billigaste. Dock måste jag poängtera att på grund av hyresregleringen är det i princip bara billiga lägenheter i hela sverige.

Detta är Sverige förresten:

Skrivet av OSkar000:

Tittar man på bostadspriserna här så får man ett helt villakvarter för samma pris som en pytteliten bostadsrätt i centrala Stockholm eller Göteborg.[...]Rent ekonomiskt sett så är det en bra affär för mig hittills

Har du tur arbetar din lägenhet bättre än du själv i stockholm. Är ju inte fyskam att din lägenhet drar in ~1-300 000 per år

Sedan tror jag det finns andra fördelar än jobb. Nöjes och fritidsutbudet är ju brutalt mycket större i en storstad. Sedan kanske det handlar om komplex också om man vill leka freud.

Skrivet av Blk:

Och om någon är sugen på att räkna lite på skiten så brukar man säga att 20kkr/kvm boyta är en hyfsad siffra att räkna på, det är exkl. markkostnaden, men den varierar ju väldigt på vart man bor. (dvs. att man slår ut kostnader för hela huset på den totala boytan, så källare och liknande ingår i siffran)

Är du insatt? Vet du vad skillnaden i kostnaden för boytan för ett 2-våningshus och ett 50-våningshus?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Har du tur arbetar din lägenhet bättre än du själv i stockholm. Är ju inte fyskam att din lägenhet drar in ~1-300 000 per år

Sedan tror jag det finns andra fördelar än jobb. Nöjes och fritidsutbudet är ju brutalt mycket större i en storstad. Sedan kanske det handlar om komplex också om man vill leka freud.

Vad det gäller nöjesutbud så är det för min del sämre i Stockholm eller andra storstäder. Ge mig orörd natur, lugn och stillhet så räcker det gott för mig. Eller lite gammal skrot att skruva på.
Att packa ihop mig i en trång lågenhet gör jag inte igen, oavsett var den ligger. Nästa steg på bostadsskalan för mig är hus eller en mindre gård. Just nu är det en hyresrätt i ett radhus.

Kan förresten tillägga att det finns gott om tomma lägenheter här, ett helt område som ska rivas just för att ingen vill bo här. Även när dessa är borta så lär det knappast existera någon bostadskö utan det finns hela tiden något ledigt. Omårdet jag bor i verkar dock ganska fullbelagt, kan finnas någon tvåa ledig och nån enstaka eller möjligen två små ettor. Hyran lär vara i det närmaste gratis dessutom.

Även detta är Sverige...

Jobb finns det en hel del mindre än en timma bort och även på närmare håll. Med stockholmsmått mätt så är det hyggligt nära till jobbet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vad det gäller nöjesutbud så är det för min del sämre i Stockholm eller andra storstäder. Ge mig orörd natur, lugn och stillhet så räcker det gott för mig. Eller lite gammal skrot att skruva på.
Att packa ihop mig i en trång lågenhet gör jag inte igen, oavsett var den ligger. Nästa steg på bostadsskalan för mig är hus eller en mindre gård. Just nu är det en hyresrätt i ett radhus.

Kan förresten tillägga att det finns gott om tomma lägenheter här, ett helt område som ska rivas just för att ingen vill bo här. Även när dessa är borta så lär det knappast existera någon bostadskö utan det finns hela tiden något ledigt. Omårdet jag bor i verkar dock ganska fullbelagt, kan finnas någon tvåa ledig och nån enstaka eller möjligen två små ettor. Hyran lär vara i det närmaste gratis dessutom.

Även detta är Sverige...
http://www.oskar000.se/foto/galleri/110821/_dsc6454_sm.jpg

Jobb finns det en hel del mindre än en timma bort och även på närmare håll. Med stockholmsmått mätt så är det hyggligt nära till jobbet.

Ja jo folk har ju olika prefernser men det är ändå ett faktum att urbanisering pågått under en väldigt lång tid och lär fortsätta. Folk vill i allmänhet inte bo i småstäder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Ja jo folk har ju olika prefernser men det är ändå ett faktum att urbanisering pågått under en väldigt lång tid och lär fortsätta. Folk vill i allmänhet inte bo i småstäder.

Egentligen borde lösningen på bostadsbristen vara jätteenkel, gör småstäderna attraktivare. Nu menar jag inte att man ska skicka iväg alla till ytter mongoliet eller nån utkrok i norrland, men det borde finnas gott om småstäder som skulle kunna attrahera fler boende.

Växer sig städer för stora så blir ändå avstånden/transporttiderna såpass långa att en mindre ort några mil bort har kortare transporttid till ett område i utkanten av storstaden som man har från andra sidan av den. Är det bara "det går ju inte att bo där" som ställer till det eller vad är egentligen grundorsaken?

Frågade en gång en kollega varför han inte flyttade närmare jobbet.
"men där går ju inte att bo, finns ju inget att göra" fick jag som svar. Förstod dock aldrig varför eftersom frititsnöjena var att sitta och sova framför tvn...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Egentligen borde lösningen på bostadsbristen vara jätteenkel, gör småstäderna attraktivare. Nu menar jag inte att man ska skicka iväg alla till ytter mongoliet eller nån utkrok i norrland, men det borde finnas gott om småstäder som skulle kunna attrahera fler boende.

Växer sig städer för stora så blir ändå avstånden/transporttiderna såpass långa att en mindre ort några mil bort har kortare transporttid till ett område i utkanten av storstaden som man har från andra sidan av den. Är det bara "det går ju inte att bo där" som ställer till det eller vad är egentligen grundorsaken?

Frågade en gång en kollega varför han inte flyttade närmare jobbet.
"men där går ju inte att bo, finns ju inget att göra" fick jag som svar. Förstod dock aldrig varför eftersom frititsnöjena var att sitta och sova framför tvn...

Hur gör man småstäder attraktivare? Och ska verkligen staten lägga resurser på ett sådant projekt?

Möjligt att många stannar hemma stor del av tiden men de kanske vill ha möjligheten att kunna göra något. Eller så kanske de ser det som ett mål i livet att bo i en fin stad. Vad vet jag. Iallafall är det onekligen så att folket vill bo i storstäder, men då ska vi ändra deras uppfattning så de ska bo i småstäder?

Vad är det för nackdel med att låta människor få bo där de vill och har råd med?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Hur gör man småstäder attraktivare? Och ska verkligen staten lägga resurser på ett sådant projekt?

Det finns många saker att ta hänsyn till men i slutändan så borde livskvalitet vara ganska tungt vägande argument. Olika personer och familjer har förstås olika behov, troligen värderar en ensamstående yngre människa nöjesliv (krogar, bio, klubbar etc) bra mycket högre än en barnfamilj som däremot vill ha en vettig uppväxtmiljö för sina barn. Har man utrymmeskrävande hobby eller dyr hobby så lär billigt och rymligt boende vara prioriterat.

Staten har redan försök genom att flytta ut diverse myndigheter med mer eller mindre lyckat resultat. Införa trängselskatt på mycket tätbefolkade områden känns inte särskilt genomtänkt.
Däremot så tycker jag inte att man ska se det som en rättighet att kunna välja att bosätta sig precis vart man vill. Det har varit på tok för lätt att låna absurda summor pengar med ganska tveksam säkerhet så att plocka bort lite skatteavdrag man kan göra på räntor vore klokt. Likaså borde det vara större krav på återbetalning av lån och att en mindre andel av bostadens värde får vara belånad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns många saker att ta hänsyn till men i slutändan så borde livskvalitet vara ganska tungt vägande argument. Olika personer och familjer har förstås olika behov, troligen värderar en ensamstående yngre människa nöjesliv (krogar, bio, klubbar etc) bra mycket högre än en barnfamilj som däremot vill ha en vettig uppväxtmiljö för sina barn. Har man utrymmeskrävande hobby eller dyr hobby så lär billigt och rymligt boende vara prioriterat.

Jag ser tyvärr inte problemet alls här. De som efterfrågar det flyttar säkert också dit?! Om en barnfamilj anser att det väger tungt att bo i en liten stad, tror du inte att de också gör det?

Skrivet av OSkar000:

Staten har redan försök genom att flytta ut diverse myndigheter med mer eller mindre lyckat resultat. Införa trängselskatt på mycket tätbefolkade områden känns inte särskilt genomtänkt.
Däremot så tycker jag inte att man ska se det som en rättighet att kunna välja att bosätta sig precis vart man vill. Det har varit på tok för lätt att låna absurda summor pengar med ganska tveksam säkerhet så att plocka bort lite skatteavdrag man kan göra på räntor vore klokt. Likaså borde det vara större krav på återbetalning av lån och att en mindre andel av bostadens värde får vara belånad.

Nej men om man har vill och har råd att på ett visst ställe tycker jag att man ska ha rätt att bo där, inte att staten aktivt påverkar människor att göra andra val.