AMD Radeon HD 7950 – Asus DirectCu II och XFX Black Edition

Permalänk

Hmmm.... webhallen har vart snabbar att sätta Sweclockers stämpel Toppklass på ASUS Radeon HD7950 3GB DCII TOP OC. Jag tolkade som XFX fick den i denna resencionen. ?!?

http://www.webhallen.com/hardvara/148430-asus_radeon_hd7950_3...

Kanske har fel dock.

Visa signatur

AMD Phenom II 1090T x6, Asus CrossHair IV Formula, XfX Radeon 5870 1 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av B€£GARI0N™:

Hmmm.... webhallen har vart snabbar att sätta Sweclockers stämpel Toppklass på ASUS Radeon HD7950 3GB DCII TOP OC. Jag tolkade som XFX fick den i denna resencionen. ?!?

http://www.webhallen.com/hardvara/148430-asus_radeon_hd7950_3...

Kanske har fel dock.

"Marknadsledande kylare och god överklockningsmarginal gör Asus Radeon HD 7950 DirectCu II TOP till en testvinnare."

Permalänk

Ahh... Ska kanske läsa också inte bara titta på bilderna.

Får man hoppas att prisbilden kan bli lite bättre på dem efter kinensiska nyåret är överstökat. Det kanske har en viss påverkan.

Visa signatur

AMD Phenom II 1090T x6, Asus CrossHair IV Formula, XfX Radeon 5870 1 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Bla bla bla,,,väx upp och lägg ner personangreppen mot andra i tråden, varannat inlägg är från dig, har du problem på något sätt eller?

Du skiter i mycket ja, men vi skiter i dig också och dina meningslösa fjortisinlägg.

Personangreppen kommer ju från ditt håll han argumenterar ju bara för sin sak. Kom med något konstruktivt istället. Vilka är vi? Alla har rätt till att argumentera för sin sak för det här är ett forum. Du kan ju inte ens föra en diskussion utan att ta till personangrepp. Sjukt larvigt att klanka på att andra när man gör det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Visst gör vi det och min poäng är att han kan vara 3 saker iom denna hängivenhet gällande varumärket AMD:
1. Fanboy
2. Oerhört intresserad av att framställa företaget AMD som väldigt bra(Fanboy)
3. Arbeta för AMD(Fanboy)

Precis dessa tre punkter skulle kunna vändas mot dig själv också. Kasta inte sten i glashus...
Jag tror att man ska akta sig för ropa fanboy så fort någon faktiskt argumenterar för sin sak. Det mesta han säger är ju ganska objektivt iaf när det gäller prissättningen bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Precis dessa tre punkter skulle kunna vändas mot dig själv också. Kasta inte sten i glashus...

Icke, jag är på konsumentens sida.

Hur objektivt tycker du hans första post i tråden är?

Men kan folk sluta vara efterblivna och faktiskt läsa lite innan ni öppnar käften? Kortet är 50$ billigare än GTX 580 i staterna. Är det ett farligt pris för bättre prestanda och svalare kort med bättre överklockningspotential? Ni kan inte begära att priserna ska vara rätt några timmar efter lansering!
Och sedan följer allt bara mönstret, när radeon 7990 släpps så kommer 7970 ligga på runt halva det priset, om inte Kepler kommer innan dess och bjuder lite motstånd. 7970 och 7950 är bara dyra för att inget kan konkurrera med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Nehe? Vad gör honom till en fanboy? Jag editerade mitt inlägg som du citerade, bara så att du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Nehe? Vad gör honom till en fanboy? Jag editerade mitt inlägg som du citerade, bara så att du vet.

Jag editerade mitt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Icke, jag är på konsumentens sida.

Hur objektivt tycker du hans första post i tråden är?

Men kan folk sluta vara efterblivna och faktiskt läsa lite innan ni öppnar käften? Kortet är 50$ billigare än GTX 580 i staterna. Är det ett farligt pris för bättre prestanda och svalare kort med bättre överklockningspotential? Ni kan inte begära att priserna ska vara rätt några timmar efter lansering!
Och sedan följer allt bara mönstret, när radeon 7990 släpps så kommer 7970 ligga på runt halva det priset, om inte Kepler kommer innan dess och bjuder lite motstånd. 7970 och 7950 är bara dyra för att inget kan konkurrera med dem.

Han klagar på att folk som säger att kortet är dyrt! Läs första sidorna, folk verkar ju tycka att kortet ska kosta 3000:- när det presterar bättre GTX580. Han lovordar ju inte kortet direkt. Eller hur? Det han säger är ju sant om lanseringen bla.

EDIT: Sen Är det inget vidare trevligt inlägg, kalla folk för efterblivna bla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Han klagar på att folk som säger att kortet är dyrt! Läs första sidorna, folk verkar ju tycka att kortet ska kosta 3000:- när det presterar bättre GTX580. Han lovordar ju inte kortet direkt. Eller hur? Det han säger är ju sant om lanseringen bla.

Nej precis han lovordar inte kortet utan företaget AMD och det är det som ör min poäng. Alla hans argument i tråden handlar om att AMD har prissatt kortet 50 dollar lägre än GTX 580. Det hjälper inte oss konsumenter. Jag har inte sagt att kortet är dyrt osv, priset är helt logiskt. Vill man ha det bästa(just nu 7970/7950) får man betala för det, i synnerhet när det inte finns konkurrens. Så har det alltid varit.

Permalänk
Medlem

TOPPKLASS för Asus? Härligt ^^

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

not impressed har 2 st xfx 5870

Visa signatur

CPU| Ryzen 9 5900x MoBo| ASUS ROG STRIX B550-F Ram| Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen GPU| 2080Ti Strix OC Storage| 2x M.2 ssd samsung 960 1x 500gb 1x 250gb 1x500gb samsung 750 evo 1x6tb hdd baracuda Cooler| Kraken x62 PSU| Corsair RM750X 750W v2
Display|Asus ROG Swift PG278QR ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Synd att den inte har den snygga "plattan" som storebror har...

Någon av dom blir det i alla fall så see you Nvidia för vem orkar vänta...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Pris/Prestanda

Blir ju bättre ju lägre man kommer i pris men intressant för att jämföra mellan generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Synd att den inte har den snygga "plattan" som storebror har...

Antagligen för att spara in en liten dutt pengar på priset. Kan inte tänka mig att den gör någon större skillnad för kylning. Men håller med, skulle gärna ha den ur skönhetsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

1. Du ställer dig bakom AMD som varumärke mer än vad du verkar vara, som konsument, intresserad av ett högpresterande grafikkort till ett bra pris.
2. Precis.
3. När är det man inte ska jämföra rabatter?

edit: Är GTX 580 billigare för dig som konsument? Senast jag tittade definierades Moores Lag "fördubblingen av beräkningskraft per fix kostnad"

1. Nej. Det handlar inte om AMD, jag vänder mig som sagt emot människor som vill ha allt till skänks, nyheten råkar handla om AMD och det är de folk så obefogat klagar på, men om nVidia släpper ett GTX 660 som är 100W strömsnålare än 6950, 5% snabbare, överklockar bättre och dessutom billigare och folk ändå kommer klagar på att priset är för högt så kommer jag argumentera mot dem också och "försvara" nVidia.
3. När man klagar på att en tillverkare sätter priset för högt gentemot en annan, gäller det slutpris som avviker från rekommenderade priser så kan man inte lasta tillverkaren för det. Om det inte gäller att klaga på en tillverkare utan att köpa ett pris så ska man självklart ignorera rekommenderade priser och istället gå på faktiska priser.

Skrivet av BiffenL:

Och jag ifrågasätter hans tjat om AMDs prissättning. Hur berör den oss konsumenter här på Sweclockers?

Läs inlägget jag citerar nedan! Jag pratar inte om köptips till konsumenter, jag rekommenderar inte något köp i denna tråden. Att jag pratar om AMDs prissättning är för att folk klagar på den. Om folk inte begriper ekonomi och kommer och klagar på ett ganska generöst pris och kräver 1000-1500:- lägre pris så anser jag att något behöver förklaras för dem. Det är det enda jag försöker göra, det är inte bundet till tillverkare och det handlar inte om köpråd.

Skrivet av Boss302:

Han förklarar för de som tycker att amd tagit ockerpriser för korten (att amd tar mindre än nvidia).
Du diskuterar prisvärdhet för slutkonsument (återförsäljarnas vinstintresse).
Ni diskuterar/argumenterar om 2 olika saker.. Eftersom ni inte ens pratar om samma sak så är det ju helt meningslöst.

Precis! Tack!

Skrivet av BiffenL:

Visst gör vi det och min poäng är att han kan vara 3 saker iom denna hängivenhet gällande varumärket AMD:
1. Fanboy
2. Oerhört intresserad av att framställa företaget AMD som väldigt bra(Fanboy)
3. Arbeta för AMD(Fanboy)

Återigen, handlar inte om AMD, i denna tråden är det AMD man klagar på så det är därför det råkat bli så att det är dem det diskuteras om. Men det kan lika gärna vara något annat företag.

Skrivet av BiffenL:

Icke, jag är på konsumentens sida.

Hur objektivt tycker du hans första post i tråden är?

Men kan folk sluta vara efterblivna och faktiskt läsa lite innan ni öppnar käften? Kortet är 50$ billigare än GTX 580 i staterna. Är det ett farligt pris för bättre prestanda och svalare kort med bättre överklockningspotential? Ni kan inte begära att priserna ska vara rätt några timmar efter lansering!
Och sedan följer allt bara mönstret, när radeon 7990 släpps så kommer 7970 ligga på runt halva det priset, om inte Kepler kommer innan dess och bjuder lite motstånd. 7970 och 7950 är bara dyra för att inget kan konkurrera med dem.

Handlar inte om AMD vs. nVidia. Det handlar om dumma konsumenter vs. företags logiska priser.

Skrivet av BiffenL:

Nej precis han lovordar inte kortet utan företaget AMD och det är det som ör min poäng. Alla hans argument i tråden handlar om att AMD har prissatt kortet 50 dollar lägre än GTX 580. Det hjälper inte oss konsumenter. Jag har inte sagt att kortet är dyrt osv, priset är helt logiskt. Vill man ha det bästa(just nu 7970/7950) får man betala för det, i synnerhet när det inte finns konkurrens. Så har det alltid varit.

Gäller inte företaget i fråga. Det gäller fenomenet överlag.

Skrivet av rullekorn82:

EDIT: Sen Är det inget vidare trevligt inlägg, kalla folk för efterblivna bla.

Håller med, jag kunde varit trevligare. Var väl lite irriterad av folks ignorans genom tråden.

Permalänk
Medlem

Jag gick precis tillbaka och gjorde en sökning på AMD på alla sidor tills jag kom till ditt första inlägg. De här två är de enda som säger något om det alls:

Skrivet av Ahl:

Första toppklass-utmärkelsen, DirectCu II verkar förtjäna det.

Men visst måste 79xx-serien droppa lite i pris - 6950 kostade väl ca 3k vid lansering för ca ett år sedan, och jag kunde köpa ett för 2300kr i mars. Men klart att AMD vill casha in medan de kan - som någon sa, korten kommer ju sälja ändå.

Skrivet av lacrits:

Tyvärr så är pris/prestanda helt knas på 7950 nu vid släpp. Kommer dom inte ner strax över 3000:- snart så kommer dom få svårt sälja dom här korten. Den första batchen kort som kommer till Sverige kommer väl gå åt.. men sen får dom samla damm så länge priset är oförändrat. AMD skulle kunna sälja drösvis med 7970 och 7950 om dom prisade lägre, men dom vill nog casha in nu när dom är herre på täppan.
Prestandamässigt så är det ju ett kanonkort, matchar GTX580 i standard och överklockar lätt 15-20% mer prestanda. Ström, temps och ljud är mkt bra! Så för samma pengar så väljer ingen ett GTX580 såvida dom inte värderar OpenGL eller BF3 i nuvarande drivrutinsversioner.. Detta sätter helt klart press på nvidia. Skulle inte förvåna mig om man snart kan köpa billiga GTX580 för ca. 3000:-. Sen kommer mostret Kepler, då får vi se en ny prestanda-kung.. men till vilken strömförbrukning och värme?

Tänk nu efter lite och läs dem igen. Tror du att de bryr sig om vem det är som satt priserna så högt? De klagar på priset, och bryr sig inte tillräckligt för att gå in på vem som satt priset där, så man säger AMD utan att tänka mer på saken.
Det som spelar roll är pris i butik, så var priset kommer ifrån är alltså irrelevant, och då är det ju självklart onödigt att gå in på. Det hade varit en annan sak om folk hade börjat säga att AMD är idioter eller liknande istället för att bara nämna dem i förbipasserande, men det är ju inte fallet.
Att börja med "kan ni sluta vara efterblivna" är inte heller särskilt konstruktivt...

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Jag gick precis tillbaka och gjorde en sökning på AMD på alla sidor tills jag kom till ditt första inlägg. De här två är de enda som säger något om det alls:

Tänk nu efter lite och läs dem igen. Tror du att de bryr sig om vem det är som satt priserna så högt? De klagar på priset, och bryr sig inte tillräckligt för att gå in på vem som satt priset där, så man säger AMD utan att tänka mer på saken.
Det som spelar roll är pris i butik, så var priset kommer ifrån är alltså irrelevant, och då är det ju självklart onödigt att gå in på. Det hade varit en annan sak om folk hade börjat säga att AMD är idioter eller liknande istället för att bara nämna dem i förbipasserande, men det är ju inte fallet.
Att börja med "kan ni sluta vara efterblivna" är inte heller särskilt konstruktivt...

Du vet att de inte måste säga namn eller ha en diskussion om vem som sätter priserna för att kritiken ska räknas? Säger man att det ska kosta 2000:- så menar man knappast att Inet ska ge 2000:- rabatt. Man menar att AMD ska ta ut lägre pris, det hoppas jag du förstår.

Ett axplock citat från tråden fram till mitt första inlägg:

- Om man bara utgår från pris och prestanda är denna generation helt värdelös, riktigt KASS på riktigt.

- Flopp

- ett billigt 7950 bör ligga på 3300-3500kr om de vill sälja detta kort i några stötte kvantiteter.

- visst måste 79xx-serien droppa lite i pris - 6950 kostade väl ca 3k vid lansering för ca ett år sedan

- Sjukt att de håller så höga priser, borde de inte fasa ut 6950 - 6970 och ersätta med 7xxx serien för samma (eller lägre?) pris? Jag antar att de har problem att få upp produktionen av dessa kort eftersom de håller så hutlösa priser?

- Hmm, vet inte vad man ska säga om detta. Alldeles för högt pris

- För den prismedvetne är ju fan en GTX 580 från Alina för 3500 kr ett MYCKET bättre val med tanke på att referensdesignen inte ens var bättre när det gällde BF3 1080p

- Jävlar vilket kort tänkte jag! Ungefär som ett 560ti fast med nästan dubbel prestanda Och sen såg jag priset... Ska inte x950-korten vara prisvärda?

- Jag hade hoppats att lanseringspriset i alla fall skulle ligga runt 3000kr men 4-4500 tycker jag är för mycket för efterföljaren till 6950.

- Tyvärr så är pris/prestanda helt knas på 7950 nu vid släpp. Kommer dom inte ner strax över 3000:- snart så kommer dom få svårt sälja dom här korten.

- Nu vill vi bara ha Kepler så att priserna blir lika humana som ljudnivån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet att de inte måste säga namn eller ha en diskussion om vem som sätter priserna för att kritiken ska räknas? Säger man att det ska kosta 2000:- så menar man knappast att Inet ska ge 2000:- rabatt. Man menar att AMD ska ta ut lägre pris, det hoppas jag du förstår.

Nej, vad får du det ifrån? Du kommer mycket nära att säga emot dig själv här nu. Du argumenterar genom hela tråden att det inte är AMD som gör att det blir höga priser, och sen säger du att ett klagomål på priset är likvärdigt med att klaga på AMDs pris. Ett klagomål på priset är ett klagomål på priset, oavsett vem som satt det priset. Man säger bara att priset borde vara X, och jag bryr mig inte vem som behöver justera sina priser/marginaler för att det ska hamna där.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, vad får du det ifrån? Du kommer mycket nära att säga emot dig själv här nu. Du argumenterar genom hela tråden att det inte är AMD som gör att det blir höga priser, och sen säger du att ett klagomål på priset är likvärdigt med att klaga på AMDs pris. Ett klagomål på priset är ett klagomål på priset, oavsett vem som satt det priset. Man säger bara att priset borde vara X, och jag bryr mig inte vem som behöver justera sina priser/marginaler för att det ska hamna där.

Säger inte emot mig själv någonstans. Och det är bara fånigt att säga att priskritiken inte riktas mot AMD. Men det är också oväsentligt då det jag vänder mig emot främst är att folk klagar på priser över huvudtaget, vem som tillverkat kortet är oväsentligt. Prissättningen är lagom generös oavsett vilket, bara sniket att kräva lägre pris än vad som tas ut. Självklart kan man önska att grafikkort överlag blir billigare, men det är inte riktigt realistiskt och inte riktigt vad folk gör.

Permalänk
Hjälpsam

Jag har skrivet det förut, AMD kan sälja korten till handlarna för en krona, de kommer ändå inte att sjunka i pris, allt som kommer att hända är att handeln ökar sina marginaler.
Om du ägde en firma och fick hundra kort gratis, skulle du då skänka bort dem?
Knappast, du skulle sälja dem till det pris du kan få ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag har skrivet det förut, AMD kan sälja korten till handlarna för en krona, de kommer ändå inte att sjunka i pris, allt som kommer att hända är att handeln ökar sina marginaler.
Om du ägde en firma och fick hundra kort gratis, skulle du då skänka bort dem?
Knappast, du skulle sälja dem till det pris du kan få ut.

Självklart. Och inte skulle jag skänka bort grafikkorten till under tillverkningskostnad om jag är tillverkaren heller.

Permalänk

Om man ska välja i nuläget mellan ett 580 och 7950 (som presterar 5- 10% bättren ) är det väl lönsammare att köpa ett 580 som kostar 800kr
mindre ... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderstruck:

Om man ska välja i nuläget mellan ett 580 och 7950 (som presterar 5- 10% bättren ) är det väl lönsammare att köpa ett 580 som kostar 1200kr mindre ... ?

Tja, om man nu ska utgå från tillfälliga rabatter så är 7950 mycket mer prisvärt, då billigaste 580 jag kan hitta nu ligger på 3.5k hos Alina (max 1 per kund).
Och billigaste 7950 går för 3.7k hos CDON med sweclock rabatt.

Och då får det nämnas att 7950 på CDON är med Asus directCU2 kylare. Medans billigaste 580 på Alina är Zotac med referens kylare..
Samt att 7950 går att klocka långt mycket mer än 580..

Priser går upp och ner beroende på butik och vad för tokiga erbjudanden dom kan komma på.
Men när man ska jämföra pris/prestanda mellan 2 kort så bör man utgå från själva marknads värdet som helhet.. inte tillfälliga rabatter...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

kanske ksa köpa ett 6970 till det borde räcka en bit iaf.
för dx12 kort finns väl inte bakom nåt hörn än på ett tag?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Säger inte emot mig själv någonstans. Och det är bara fånigt att säga att priskritiken inte riktas mot AMD. Men det är också oväsentligt då det jag vänder mig emot främst är att folk klagar på priser över huvudtaget, vem som tillverkat kortet är oväsentligt. Prissättningen är lagom generös oavsett vilket, bara sniket att kräva lägre pris än vad som tas ut. Självklart kan man önska att grafikkort överlag blir billigare, men det är inte riktigt realistiskt och inte riktigt vad folk gör.

Nu har du definitivt gjort en hel omvändning. Du har genom hela tråden sagt precis tvärt om, att de som argumenterar om pris i butik diskuterar något annat än du och att du vänder dig just till de som tycker att AMD satt för högt pris.

Skrivet av Ratatosk:

Jag har skrivet det förut, AMD kan sälja korten till handlarna för en krona, de kommer ändå inte att sjunka i pris, allt som kommer att hända är att handeln ökar sina marginaler.
Om du ägde en firma och fick hundra kort gratis, skulle du då skänka bort dem?
Knappast, du skulle sälja dem till det pris du kan få ut.

Nu i början under några dagar så visst, men försöker du göra det på något annat än extrem kortsiktigt sikt så släpper de in nya aktörer på marknaden. Fler och fler har bland annat redan börjat prata om Quizcore som har mycket lägre priser på båda korten.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Självklart. Och inte skulle jag skänka bort grafikkorten till under tillverkningskostnad om jag är tillverkaren heller.

Du kanske inte skulle göra det.. Men det händer, ibland säljs produkter för mindre än tillverkningskostnaden. Ibland är det bättre att få in nått än att inte få nått alls och få kasta produkter i sopkorgen.

Låt oss säga att det helt plötsligt finns 10000 (tio tusen) grafikkort XYZ ute i butiker som samlar damm. Dom kostar 1000:- st i tillverkningskostnad (tänk Asus). Men ingen köper! Tillverkaren (kanske MSI) har 10 000 000:- ute. Nu riskerar tillverkaren att förlora dom pengarna om dom inte gör något och tillsammans med återförsäljare sätter ett nytt pris som skapar en efterfrågan på produkten. Så man sänker priset tillräckligt mycket för att åtminstone kunna få hem 50 eller 60% av pengarna.. Det är faen så mycket bättre än att dom går helt förlorade..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Fick mitt Gigabyte windforce idag. Bios mode 2, stock volt, 1000/1500 efter en kort stunds lekande.

Max temp BF3/kombuster 58C med 41% fanspeed. Kortet börjar att låta runt 50%. Ligger runt 35-40% med ca 53C för det mesta i BF3 (high 1920x1080 4MSSA)

ASIC = 77,5%

Nästa steg är att ladda 7970 Bios och unlocka volten. Kanske runt 1200/1600 om man har tur =).

Edit: Fixar ett galleri imorgon med mera tester samt bilder.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du kanske inte skulle göra det.. Men det händer, ibland säljs produkter för mindre än tillverkningskostnaden. Ibland är det bättre att få in nått än att inte få nått alls och få kasta produkter i sopkorgen.

Låt oss säga att det helt plötsligt finns 10000 (tio tusen) grafikkort XYZ ute i butiker som samlar damm. Dom kostar 1000:- st i tillverkningskostnad (tänk Asus). Men ingen köper! Tillverkaren (kanske MSI) har 10 000 000:- ute. Nu riskerar tillverkaren att förlora dom pengarna om dom inte gör något och tillsammans med återförsäljare sätter ett nytt pris som skapar en efterfrågan på produkten. Så man sänker priset tillräckligt mycket för att åtminstone kunna få hem 50 eller 60% av pengarna.. Det är faen så mycket bättre än att dom går helt förlorade..

Visst
Men nu diskuteras väl ett flång nytt riktigt bra kort. Som säljs över rekommenderat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nu har du definitivt gjort en hel omvändning. Du har genom hela tråden sagt precis tvärt om, att de som argumenterar om pris i butik diskuterar något annat än du och att du vänder dig just till de som tycker att AMD satt för högt pris.

Suck, läsförståelse? Ja diskussionen i denna tråden gäller AMDs grafikkort och att folk tycker att det ska kosta 2500-3000:-, även fast det är fullt konkurrenskraftigt på sitt nuvarande pris. Det är onekligen AMD som valt att inte lägga priset på 2500:-, men sedan har butiker kryddat priset med någon hundring extra också. Så om man väljer att kritisera de som satt priset över 2500:- så är det självklart AMD som kritiseras främst. Men det är inte bara AMD detta gäller, jag skulle störa mig lika mycket på bortskämda konsumenter om det var ett annat företags produkter som kritiserades på lika dåliga grunder.

Skrivet av lacrits:

Du kanske inte skulle göra det.. Men det händer, ibland säljs produkter för mindre än tillverkningskostnaden. Ibland är det bättre att få in nått än att inte få nått alls och få kasta produkter i sopkorgen.

Låt oss säga att det helt plötsligt finns 10000 (tio tusen) grafikkort XYZ ute i butiker som samlar damm. Dom kostar 1000:- st i tillverkningskostnad (tänk Asus). Men ingen köper! Tillverkaren (kanske MSI) har 10 000 000:- ute. Nu riskerar tillverkaren att förlora dom pengarna om dom inte gör något och tillsammans med återförsäljare sätter ett nytt pris som skapar en efterfrågan på produkten. Så man sänker priset tillräckligt mycket för att åtminstone kunna få hem 50 eller 60% av pengarna.. Det är faen så mycket bättre än att dom går helt förlorade..

Självklart gör man det, med t.ex RAM i skrivande stund. Men det är en löjlig liknelse för nu har vi ett grafikkort som säljer slut på kort tid. Finns ingen anledning att sänka priset ännu lägre när man redan erbjuder bättre pris/prestanda än konkurrenten. Bara dumt och sniket av konsumenter att begära lägre pris då.