Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK - Några frågor

Permalänk
Medlem

Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK - Några frågor

Eizo Foris FS2331-BK (den med VA-panel) verkar vara en mycket fin skärm att ha vid sidan av min Samsung 120hz:are som jag använder för snabba och ljusa spel. Att döma av alla recensioner jag läst ska den ha otrolig svärta och kontrast, men med lite ghosting på minussidan.

Min första fråga (har inte kunnat hitta något om detta på nätet tyvärr) är kring beteckningen "BK". Betyder BK efter skärmens namn att den är black, eller är det någon slags beteckning för budgetversion/nyutgåva? Tycker skärmen är så sjukt billig i jämförelse med hur bra den verkar vara enligt recensioner.

Min andra fråga, till er som suttit vid Foris FS2331-BK: Skulle den funka att spela äldre spel som Deus Ex, Half-life (1), Doom osv. på? Eller kommer det ghosta för mycket?

Tack på förhand

Ericone

Permalänk
Medlem

BK står för "black" som du ju gissat redan
BK = black, GY = grey.
Dom hade även vita skärmar förrut (toksnyggt !).

Och självklart kan du spela på den.
Jag kanske skulle skippat quakeworld och CS, men annars så skall det gå bra
Eizo är ju oftast väldigt blygsamma när dom anger responstider m.m

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja få in mer information från personer som äger skärmen i fråga.

Ovanstående nämner att han/hon kanske skulle skippat Quake samt CS, men hur funkar då skärmen vid MMO spelandet? Battlefield 3 kanske hamnar i samma kategori som CS, dock anser jag BF3 som aningen långsammare. Ghostar det också för mycket för BF3?

Anledning till att jag ställer dessa frågor är pga att jag mest surfar, kollar på serier, filmer samt spelar ovan nämnda spel och pillar smått med Photoshop.

Svärta samt bra färger är det jag värdesätter högst, dock så vill man inte sitta med en "spök" maskin som det inte går att lira snabbare spel på.

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

2331 har ju en cPVA panel med 7ms angiven responstid.
Min förra skärm (en Eizo S2410W) var en S-PVA med 8ms.
Jag spelade väldigt mycket med den och visst det är inte perfekt för FPS, men inte heller omöjligt.
För MMO (spelade WoW väldigt mycket) så var den helt makalöst bra.
Sitter nu på en Dell u3011 och min gamla Eizo har helt klart bättre bild, men såklart lite sämre responstid.
Om svärta och färger är högst på listan så skulle jag förbehållslöst reka en PVA variant, finns helt enkelt inget bättre på det.

Nu blir det ju lite fel att jämföra en äldre high-end skärm med en nyare och mycket billigare skärm, men paneltypen är inte helt olika.
Dom har ju samma för och nackdelar.

Permalänk
Skrivet av Mr Mack:

Jag skulle också vilja få in mer information från personer som äger skärmen i fråga.

Ovanstående nämner att han/hon kanske skulle skippat Quake samt CS, men hur funkar då skärmen vid MMO spelandet? Battlefield 3 kanske hamnar i samma kategori som CS, dock anser jag BF3 som aningen långsammare. Ghostar det också för mycket för BF3?

Anledning till att jag ställer dessa frågor är pga att jag mest surfar, kollar på serier, filmer samt spelar ovan nämnda spel och pillar smått med Photoshop.

Svärta samt bra färger är det jag värdesätter högst, dock så vill man inte sitta med en "spök" maskin som det inte går att lira snabbare spel på.

Tacksam för svar

Hej,

Jag har haft skärmen sedan jul och har ingenting negativt att säga om den.
Använder den till spelande som DOTA (WC3), LOL osv och CS , L4D. Har inte märkt av någon ghosting eller liknande sedan andra dagen då jag kollade på några filmer och tyckte att det hängde efter lite. Pillade och pillade med inställningar men ingenting hände så jag satte allt till standard och ändrade lite på färger och ljus enligt recension på "flatpanelreview". Sedan har det fungerat perfekt, jag gissar på att skärmen behövde "värmas" upp lite grann innan den fungerade som den ska.

Svärtan är oerhört bra. Har en 2 år gammal BenQ TN panel bredvid och det är som natt och dag. Från gulvit "svärta till riktigt svart.

Kan bara rekommendera den, det är den bästa skärmen jag har suttit vid om man bortser från CAD-skärmen jag testade vid ett tillfälle ( 50 k).

Om du själv märker att det ghostar så sa du att du hade en 120 hz som borde fungera som substitut vid de tillfällerna. Men för ditt allmänna dagliga användning kommer F2331 vara perfekt!

/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt lite med min nya FS2331 i några timmar.

The verdict än så länge :

+ Svärtan. Blev helt tagen första gången jag slog på skärmen och hade mina andra två brevid. Plötsligt framstod svärtan på de andra skärmarna som "mörkblå" medan Foris var svart som ett sotararsle. Jag testade Skyrim (grottpartier) Deus Ex (Hell´s kitchen) samt Doom 3 för att bedöma svärtan. Jag tycker Foris briljerade i alla testerna. Plötsligt verkade det som mina andra skärmar hade ett grått filter över sig i mörka partier.

+Färgåtergivningen. För mig som är van vid TN-panel och inte har IPS att jämföra med framstod färgåtergivningen som väldigt rik och "stabil" (med andra ord, inga skiftningar beroende på betraktningsvinkel etc.) Att spela HoN och LoL var en fröjd för ögat

- Märkbar ghosting i snabba, "kontrastfyllda spel" (där röd är väldigt rött och står mot en svart bakgrund) spel av typen Doom 1 & 2, Half-life etc.

- 60hz. För mig är detta inget problem dock, för jag har en 120hz brevid som används till "twitch" spel.

Slutord: Forisen kommer stå brevid min "main"skärm och användas till mörka, dystopiska spel samt rollspel och förmodligen strategi/DOTA-kloner. Endast vid väldigt snabba FPS kommer jag behöva gå till min 120hz:are.

Förresten: Ingen backlight bleeding, inga döda pixlar. Eizo, tummen upp!

Några timmar senare (edit): Jag har testat i princip alla spel jag har installerade på datorn (och det är en del, både gamla och nya ) och märkt att ghosting egentligen bara förekommer i Doom 1 & 2, då man strafear med något starkt blått lysande föremål framför sig. Då kan man urskilja en del ghosting, men inget som stör. Skärmen känns väldigt responsiv, jag har ärligt talat svårt att känna skillnad denna och min Samsung-TN på den punkten. Kontrast, svärta och färger är på en helt annan nivå. Det enda denna skärm lämnar att önska är förstås 120hz, men det finns inte på dessa paneler idag, så det är inget minus i sig.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, blir att beställa en kommande löning. Dock, en sista fråga; Jag som är känslig för 60hz (huvudvärk, ögonen svider, osv), hur anser ni att detta påverkar er?

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för era svar, blir att beställa en kommande löning. Dock, en sista fråga; Jag som är känslig för 60hz (huvudvärk, ögonen svider, osv), hur anser ni att detta påverkar er?

Tack på förhand

För mig blev det till en början en omställning när jag drog igång denna skärm efter att ha suttit i månader på en 120 hz:are. Efter några timmars spelande (även first person shooters) hade jag ställt om mig och det enda jag då saknade med 120:hzaren var att jag där upplevde det som lite enklare att sikta i gamla hög-fps shooters som CS.

Nu kan detta vara väldigt subjektivt så klart, men jag tycker än så länge att min Foris är behagligare för ögonen än min Samsung 120:hz, vilket jag tror beror på att jag tycker ljusstyrkan är mer "sansad" på Foris. Min Samsung får jag skruva ner till 0% brightness, och ändå är det något som är obehagligt för mina ögon. Kan ha med TN-panel att göra, men jag är inte säker.

Permalänk
Medlem

Att Foris ska kännas som behagligare pga en mer sansad ljus produktion kan nog stämma (från de videos som cirkulerar på nätet). Tycker att man kan nästan jämföra ljuset i relation till CRT skärmar och det, enligt mig, är detta enbart positivt.

Tack för "bekräftelsen"

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

Lite bilder från aktuella Eizo Foris FS2331 ägare hade inte suttit fel

Gärna i jämförelse med and LCD/CRT skärmar.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Skrivet av Mr Mack:

Lite bilder från aktuella Eizo Foris FS2331 ägare hade inte suttit fel

Gärna i jämförelse med and LCD/CRT skärmar.

Tack på förhand

Ska försöka ta några bilder ikväll och lägga upp.

Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mack:

Lite bilder från aktuella Eizo Foris FS2331 ägare hade inte suttit fel

Gärna i jämförelse med and LCD/CRT skärmar.

Tack på förhand

Ska finnas nån bild i mitt senaste galleri på skärmen.
Annars är det en underbar skärm, ghostingen är minimal tycker jag.. inget jag stör mig på i tex BF3, alla spel idag har ju endå någon typ av blur-effekt så det märks knappt..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

ericone vad hände med din begagnade CRT?

Har du kvar den kan du väl göra en side-by-side comparison

Hur är "ytan" på skärmen jämfört med en CRT? Antingen brukar ju plattskärmar vara väldigt blanka eller så är det en väldigt överdriven antiglare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

ericone vad hände med din begagnade CRT?

Har du kvar den kan du väl göra en side-by-side comparison

Hur är "ytan" på skärmen jämfört med en CRT? Antingen brukar ju plattskärmar vara väldigt blanka eller så är det en väldigt överdriven antiglare...

Absolut. Jag har kvar min beggade CRT, men den står dessvärre i förrrådet nu Testkörde den en hel del förut, och jag tyckte den ghostade lite i spel som Deus Ex, samtidigt som svärtan inte var helt klockren (ljusår ifrån min Eizo foris där det ibland är svårt att urskilja svarta kanter i bilden från skärmens ram).

I recensioner för foris-skärmen har recensenterna påpekat att svärtan ligger på en rekordlåg nivå, som enbart kan jämföras med dyra plasmaskärmar. Minns inte exakta siffran, men den var vansinnigt imponerande. Nu är det så klart en VA-panel vi talar om, så den har en del andra nackdelar som overdrive trailing och ghosting, men det syns egentligen bara i äldre spel där färgerna är väldigt "absoluta" (t.ex. om man tittar på en skrikblå healthpotion i Doom och går åt sidorna samtidigt mot en svart bakgrund).

Kanske skulle min CRT kunna bli riktigt fin om någon som är kunnig på kalibrering och inställningar pillar med den, jag är trots allt en grabb som inte använt CRT sedan 90-talet, så min expertis vad gäller skillnader mot LCD och hur inställningarna ska vara är begränsad

Kan tillägga att jag är villig att skänka bort CRT:n till behövande (som orkar ta sig till Barkarby station där jag bor). Det är bara att slänga iväg ett PM om någon vill ta över den Den var lite större än väntat och jag hade knappt någon arbetsyta kvar när den ställts ned.

Just, angående ytan:

Min andra skärm, Samsung S23A750D är glossy vilket kan vara störande på dagtid. Eizo foris har, vad jag vet, ingen störande anti-glare och även där har recensenterna gett ytan bra betyg. I mina ögon är ytan behagligare än någon skärm jag suttit vid förut, men jag har å andra sidan inte kört på några high-end IPS eller VA. Denna skärm gick trots allt för 2000 kr, men än så länge är jag mycket nöjd (även om 120hz skulle vara trevligt).

Permalänk

Jag håller själv på att leta efter en bra skärm till min nybyggda dator och jag har också spanat in den här skärmen ett tag nu. Det som jag är lite skeptisk mot är att man inte kan vrida/vinkla skärmen över huvudtaget samt att man gör inställningar via en fjärrkontroll(aouch om man råkar tappa bort den). Så ni som äger skärmen hur tycker ni att detta fungerar innebär det något problem överhuvudtaget eller oroar jag mig i onödan?

Själv lirar jag mest MMORPG som WoW och SWTOR men även en del HoN, BLC osv. Så en va- eller ips panel är ju att föredra framför TN 120hz i alla fall. Är det någon som har koll på hur denna skärm står sig mot ips-skärmarna i samma prisklass?

PS: Komplett rear den just nu http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598

Permalänk
Medlem

Vikingen>

Jag håller med, fattar verkligen inte poängen med fjärrkontrollen Tänk om man råkar tappa den i golvet alternativt spilla ett glas cola över den. Då sitter man verkligen i skiten och kan inte ändra inställningar mer på skärmen >_<.

Jag har min fjärris liggandes vid skärmen hela tiden, så att tappa bort den är nog ingen risk Inte värre än att man har en fjärris till TVn i det avseendet, förutom att TVn låter en ändra inställningar för hand om det verkligen skulle krisa sig med fjärrisen. I det här fallet måste man ju nästan köpa en ny skärm om man råkar tappa fjärrisen, och tänk om det händer om några år när denna modell inte säljs längre? Ett stort minus enligt mig.

I övrigt är jag väldigt nöjd med skärmen. Jag föredrar denna framför IPS pga. av den sanslösa svärtan. IPS har ofta "IPS-glow" som sabbar de mörkare partierna, och jag att en del postare på detta forum nämnt att svärtan på IPS är jämförbar med TN-paneler. Det är en deal-breaker för mig och jag tycker inte det är värt att få -lite- bättre färger med IPS jämfört med VA på bekostnad av svärta. I vissa avseenden är det till och med sämre att ha "perfekt" färgåtergivning då det kan bli lite dassigt och tråkigt för gaming (har ej personlig erfarenhet av detta, men en del recensenter har nämnt det, t.ex. att wide-gamut kan vara dåligt för vissa spel som inte är designade för den färgåtergivningen).

VA-panel är i alla fall ljusår från TN, och det är huvudsaken. Färgåtergivningen blir inte lika exakt som en IPS, men svärta är grymt bra att ha för serier, filmtittande och spel. Lite ghosting/overdrive trailing märks av på min Foris, men det är i spel som Doom 1 & 2. I WoW t.ex. märker jag ingen ghosting alls.

Permalänk

Ericone, tack för ditt utförliga svar Jag tar och klickar slutför köp på komplett nu med desamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2331 har ju en cPVA panel med 7ms angiven responstid.
Min förra skärm (en Eizo S2410W) var en S-PVA med 8ms.
Jag spelade väldigt mycket med den och visst det är inte perfekt för FPS, men inte heller omöjligt.
För MMO (spelade WoW väldigt mycket) så var den helt makalöst bra.
Sitter nu på en Dell u3011 och min gamla Eizo har helt klart bättre bild, men såklart lite sämre responstid.
Om svärta och färger är högst på listan så skulle jag förbehållslöst reka en PVA variant, finns helt enkelt inget bättre på det.

Nu blir det ju lite fel att jämföra en äldre high-end skärm med en nyare och mycket billigare skärm, men paneltypen är inte helt olika.
Dom har ju samma för och nackdelar.

Vart har din 2410 tagit vägen nu? Såld? Jag har två, vill ha tre.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har en foris och jag kanb säga såhär;
Benq'n känns som om den " flimmrar " lite hela tiden jämfört med Forisen.
Svärta, jaaa... Benq'n är klart underlägsen. När båda ska vara helsvarta så är Forisen anigen ljusare än bäcksvart medans Benq'n är grå.
Bilden på Forisen är rent allmänt "mjukare" i bilden.
Men !!! Forisen visar vit som lite grå i jämförelse.

Kan inte annat än rekommendera Benq'n på den är väldigt behaglig att tillbringa tid framför ( får stänga av den andra då och då ).
( sen ska jag väl tillägga att jag inhandlade Benq'n för 468 riksdaler ny... )

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Ni som upplever ghosting, har ni testat att köra i game mode inställningen? Kände att näst intill all ghosting försvann i det läget på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni som upplever ghosting, har ni testat att köra i game mode inställningen? Kände att näst intill all ghosting försvann i det läget på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda jag hittar är om jag trycker på "mode" på fjärrisen och kommer då in på "game", dock blir bilden helknasig :/ vet inte vad det är för inställning inom den preseten som minskar ghostingen.

Permalänk
Skrivet av LuCkY21:

Jag har en foris och jag kanb säga såhär;
Benq'n känns som om den " flimmrar " lite hela tiden jämfört med Forisen.
Svärta, jaaa... Benq'n är klart underlägsen. När båda ska vara helsvarta så är Forisen anigen ljusare än bäcksvart medans Benq'n är grå.
Bilden på Forisen är rent allmänt "mjukare" i bilden.
Men !!! Forisen visar vit som lite grå i jämförelse.

Kan inte annat än rekommendera Benq'n på den är väldigt behaglig att tillbringa tid framför ( får stänga av den andra då och då ).
( sen ska jag väl tillägga att jag inhandlade Benq'n för 468 riksdaler ny... )

Vilken BenQ modell syftar du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Kan inte annat än rekommendera Benq'n på den är väldigt behaglig att tillbringa tid framför ( får stänga av den andra då och då ).
( sen ska jag väl tillägga att jag inhandlade Benq'n för 468 riksdaler ny... )

Menar du Forisen här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Det enda jag hittar är om jag trycker på "mode" på fjärrisen och kommer då in på "game", dock blir bilden helknasig :/ vet inte vad det är för inställning inom den preseten som minskar ghostingen.

Ja, jag gick in i game mode och fixxade alla inställningar så det var goa. Verkar som det finns nån option som bara är annorlunda i game mode för jag har kört på de andra och där upplever jag ghosting mycket mer

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar för övrigt? jag kör

Color Mode Game
Brightness 20
Black Level 50
Contrast 50
Saturation 10
Hue 0
Temperature 6500k

Advanced:
ContrastEnhancer Enable
Power Resolution Off
Gamma 2.6
Overdrive Enhanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Menar du Forisen här?

Såklart !

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keh:

Vad kör ni för inställningar för övrigt?

Color Mode Game
Brightness 20-100
Black Level 47
Contrast 50
Saturation 8
Hue 0
Temperature 7000k

Advanced:
ContrastEnhancer Disable
Power Resolution Off
Gamma 2.6
Overdrive Enhanced

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Hittade inga bilder bland gallerierna här på SweC, hade suttit gött om någon utav er kunde lägga upp lite fina bilder tagna från olika scenarion.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Skrivet av Mr Mack:

Hittade inga bilder bland gallerierna här på SweC, hade suttit gött om någon utav er kunde lägga upp lite fina bilder tagna från olika scenarion.

Har beställt min på komplett nu så jag kan se om jag kan fixa lite bilder på den när den kommit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Har beställt min på komplett nu så jag kan se om jag kan fixa lite bilder på den när den kommit

Tackar o bockar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av