Discussion: Bästa Grafikkortet prisklass 4-6000?

Permalänk
Medlem

Discussion: Bästa Grafikkortet prisklass 4-6000?

Ska inom en snar framtid köpa ett monster till grafikkort, Och vill då veta vilka som är bäst? Imponera och övertala mig till något då beslutsångesten har satt in.

Tips och prestanda analyser hjälper

Pics or it did'nt happen, så att säga

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk

Jag skulle säga 7970 för att det är väldigt kraftfult och drar inte så.mycket ström och jag har själv ett sådat och set känns roligt bra kan jag säga dig, Su ge väll redan läst swec recension om den annars gör det

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

7970. finns liksom inte så mycker mer att säga..

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Jag skulle säga 7970 för att det är väldigt kraftfult och drar inte så.mycket ström och jag har själv ett sådat och set känns roligt bra kan jag säga dig, Su ge väll redan läst swec recension om den annars gör det

Har en polare som säger "kör nvidia" är Gigabyte GeForce GTX 580 likvärdig?

Skrivet av haart:

7970. finns liksom inte så mycker mer att säga..

^

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har en polare som säger "kör nvidia" är Gigabyte GeForce GTX 580 likvärdig?

^

nvidia fanboy
7970 är mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Har en polare som säger "kör nvidia" är Gigabyte GeForce GTX 580 likvärdig?

^

Enligt sweclockers test så har 7970 26 till 34 procent högre prestanda beroende på vilken av de testade upplösningarna man avser. Deras testsystem drar 20W mindre med 7970 i stället för 580. Och grafikkortet var 9 grader kallare.

Dessutom, hos de två tillverkare som har grafikkort av båda modellerna (Gigabyte och MSi enligt prisjakt (begränsat till 3GB-modeller)), så är 580 dyrare i båda fallen.

Personligen tycker jag inte att man kan säga att 580 är ens i närheten av likvärdigt då.

Permalänk
Medlem

Tills Nvidia kommer med gen 3(nya modellerna) kort så är AMD korten 7970 och 7950 det bästa du kan köpa.
Sen får vi se vilka kort som är bäst och vad som är prisvärt att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Enligt sweclockers test så har 7970 26 till 34 procent högre prestanda beroende på vilken av de testade upplösningarna man avser. Deras testsystem drar 20W mindre med 7970 i stället för 580. Och grafikkortet var 9 grader kallare.

Dessutom, hos de två tillverkare som har grafikkort av båda modellerna (Gigabyte och MSi enligt prisjakt (begränsat till 3GB-modeller)), så är 580 dyrare i båda fallen.

Personligen tycker jag inte att man kan säga att 580 är ens i närheten av likvärdigt då.

Men nu när EVGA har släppt sin variant av 580 så verkar kylningen vara bättre, jag är dålig på vad som är bra och vad som är prisvärt.
https://www.inet.se/produkt/1902190/evga-geforce-gtx-580-3072...

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

7970 är det bästa prestandakortet ATM. sen vad framtiden för med sig kan vi bara spekulera om

i vilket fall som helst så tycker jag det är dumt att köpa ett GTX580 när du får mer prestanda per watt i 7970

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Men nu när EVGA har släppt sin variant av 580 så verkar kylningen vara bättre, jag är dålig på vad som är bra och vad som är prisvärt.
https://www.inet.se/produkt/1902190/evga-geforce-gtx-580-3072...

Kanske det kan komma ner till samma temperatur då, men då har du fortfarande tre fördelar kvar för 7970. Att det drar mindre ström, har bättre prestanda och kostar mindre.

7970 är mer prisvärd än 580.

(Mitt senaste grafikkort, köpt efter mycket övervägande, är ett AMD 5870. Innan dess hade jag Nvidia. Så jag anser mig inte vara fanboy, kommer Nvidia med ett kort som har mer prestanda/pris och inga stora nackdelar i övrigt så skulle jag köpa det om jag skulle köpa ett nytt grafikkort.)

Permalänk
Medlem

Har inte kört ATI/AMD på många år men vore jag ute efter ett prestandakort i dagsläget skulle det absolut bli ett 7970.
När Nvidias nya serie kommer så lär de gissningsvis ta tillbaka tronen för bäst prestanda men det lär även kosta därefter också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Ska inom en snar framtid köpa ett monster till grafikkort, Och vill då veta vilka som är bäst? Imponera och övertala mig till något då beslutsångesten har satt in.

Tips och prestanda analyser hjälper

Pics or it did'nt happen, så att säga

tycker du borde göra på ett gtx 590

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb