Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kompisens BF3 krashar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kompisens BF3 krashar hela tiden.

Tjena!

Jag ber om ursäkt för ännu en sådan här tråd, men jag skapar den inte för att gnälla utan vill försöka hjälpa min stackars kompis som inte kan spela utan att det krånglar för honom. Han köpte en helt ny dator just för att kunna spela BF3 också så det hade ju varit kul att spela med honom utan att han försvinner ur spelet hela tiden. Han har kontaktat EA support massor av gånger och ingenting dom rekommenderat verkar funka så tänkte kolla om någon har haft liknande problem och hittat en lösning.

Hans specs:
Intel i7 2600K
GTX 580
Minns inte om han har 4GB eller 8GB RAM men tror det är 8GB.

Med andra ord har han absolut tillräckligt bra dator för att kunna spela på väldigt höga grafikinställningar osv, men han kör på High för att det ska flyta så bra som möjligt. Jag kör på specs som står i min sign och det laggar inte, krashar inte eller krånglar på något sätt för mig på inställningar High.

Tacksam för all hjälp som finns att få!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

PEBKAC antagligen, säg åt honom att köra på stock och kontrollera att allt är som det ska. Om ett fel kan lokaliseras hos en defekt komponent skall den skickas in på RMA. Se även till att portarna är öppna om felet är relaterat till nätverksanslutningsfel, detta görs genom att ta bort upnp under tjänster samt genom att ta bort funktionen på routern också.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Be han testa spela utan det inbyggda ljudkortet aktiverat. Min kompis hade det problemet att spelet totalkrashade så fort han försökte använda det inbyggda ljudkortet. Han stängde av det i BIOS och helt plötsligt kunde han spela utan problem.

EDIT: kan du specifisera exakt vad som händer vid krashen? Hänger sig spelet, blir det bluescreen eller vad händer? Nu när jag läste om frågan vet man ju inte om spelet krashar eller om anslutningen försvinner.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Bios flash.

Permalänk
Medlem

inbyggda ljudkortet som orsakar 90%

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Be han testa spela utan det inbyggda ljudkortet aktiverat. Min kompis hade det problemet att spelet totalkrashade så fort han försökte använda det inbyggda ljudkortet. Han stängde av det i BIOS och helt plötsligt kunde han spela utan problem.

EDIT: kan du specifisera exakt vad som händer vid krashen? Hänger sig spelet, blir det bluescreen eller vad händer? Nu när jag läste om frågan vet man ju inte om spelet krashar eller om anslutningen försvinner.

Han blir aldrig disconnected utan det är att spelet lägger ner. Först blir skärmen svart, eller ibland fryser helt, följt av att spelet lägger ner. Inget meddelande eller någonting. Det händer bara i BF3 och inte i något annat spel. Skulle ju kunna vara ljudkortet som du säger. Ska tipsa honom om det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

e har ungefär samma problem mitt har fått svart skärm datorn har låtit utav helvette o gått till skirvbordet intelöst det än

Permalänk
Medlem

Haha. Trodde att du skrivit fel först. kompisens istället för kompenserad. Dvs att du ville bli kompenserad för att ditt BF3 kraschar.

ONT: Kan vara det inbyggda ljudkortet som någon tidigare nämt. Har även en fråga: Är det äkta Windows på datorn? För det kan ställa till det.

Permalänk
Medlem

Fyll gärna på med tips. Mitt krashar också ibland (poff och ut till skrivbordet).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jaha ljudkortet.. detta måste jag pröva hos min polare med. På tal om ljudkort så kanske det finns nåt rekommenderat som ska funka bra med BF3? Sedan undrar jag om ni som har problem med just BF3 och har det med tex bad company 2 och köra benchmark i Unigen Heaven under dx11 då.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aightled:

ONT: Kan vara det inbyggda ljudkortet som någon tidigare nämt. Har även en fråga: Är det äkta Windows på datorn? För det kan ställa till det.

Hans Windows är äkta. Det följde med när han köpte datorn.

Jag minns att jag läste någonting om att spelet är optimerat för 6950/570 och inte funkar riktigt lika bra med andra. Inte att grafiken i sig inte funkar lika bra utan att spelet inte är riktigt lika kompatibelt med andra än dessa två. Har tyvärr ingen källa på det till hands, men är det någon som vet något om detta? Och om det isåfall finns ett sätt att göra så att han kan spela spelet utan att behöva nedgradera sitt grafikkort? Har inte fått tag på honom för att tipsa angående ljudkortet, men om det inte skulle lösa problemet är det kanske någonting angående grafikkortet som man kan kruxa till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Har det löst sig? För jag har nämnligen samma problem med mitt GSX 580 kort.. Bilden fryser sen blir det svart och sen är det bara till att stänga av spelet som inte svarar.... Sigh..