Permalänk

Xperia mini funderingar.

Tjena!

Tänkte köpa ny mobil och kollar runt lite och Xperia mini tilltalar mig framför allt storleken. Den verkar ha fått bra kritik bland recensioner man läst. Det jag undrar är ni som har haft den ett tag och vad ni tycker om den.

Finns det störningsmoment?
Finns det saker som andra androidmobiler gör mycket bättre?
Är den stöttålig? Skulle den tåla ett par smällar ner i backen? (Jag är klumpig).
Nått annat man skall tänka på?

Skulle vara kul att få höra ifrån nån som haft den ett tag.

Tack i förhand!

Permalänk

Min har blivit måttligt misshandlad ( tappad i backen, skärmen är repig osv ) och den fungerar fortfarande som en klocka bortsett ifrån lagget som infaller, annars är det en bra mobil, liten och behändig=)

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Xperia X10 är en jäkla tålig telefon har jag märkt och antar att Mini Pro är likadan i utförande. Ska du ha en telefon kanske jag kan rekommendera den.

Permalänk
Medlem

Det enda positiva jag kan säga är att den är stöttålig. Jag brukar aldrig få vredesutbrott men den har jag slagit hårt i bordet många gånger. Så jävla dålig att det finns inte. Undvik den helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Tjena!

Tänkte köpa ny mobil och kollar runt lite och Xperia mini tilltalar mig framför allt storleken. Den verkar ha fått bra kritik bland recensioner man läst. Det jag undrar är ni som har haft den ett tag och vad ni tycker om den.

Finns det störningsmoment?
Finns det saker som andra androidmobiler gör mycket bättre?
Är den stöttålig? Skulle den tåla ett par smällar ner i backen? (Jag är klumpig).
Nått annat man skall tänka på?

Skulle vara kul att få höra ifrån nån som haft den ett tag.

Tack i förhand!

Har en mini pro själv och det är den enda smart phonen jag haft så jag kan inte göra några större jämförelser.

Appar kan vara dåligt anpassade för skärmstorleken men de brukar alltid fungera. Den skulle nog klara av att bli tappad i golvet utan problem. Tycker själv att tangentbordet är väldigt bra och tycker att det är värt att skaffa versionen med det. Jämfört med andra budget telefoner som jag sett, som t ex htc hero eller htc wildfire, är xperia mini väldigt snabb och hänger sig inte på samma sätt när man använder telefonen.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Xperia X10 är en jäkla tålig telefon har jag märkt och antar att Mini Pro är likadan i utförande. Ska du ha en telefon kanske jag kan rekommendera den.

Nu var jag inne på den nyare xperia minin och inte x10 mini men skall kolla in den också.

Skrivet av Aleshi:

Det enda positiva jag kan säga är att den är stöttålig. Jag brukar aldrig få vredesutbrott men den har jag slagit hårt i bordet många gånger. Så jävla dålig att det finns inte. Undvik den helt enkelt.

Kan du utveckla? Vad är det som gör den så jävla dålig?

Skrivet av hyter:

Har en mini pro själv och det är den enda smart phonen jag haft så jag kan inte göra några större jämförelser.

Appar kan vara dåligt anpassade för skärmstorleken men de brukar alltid fungera. Den skulle nog klara av att bli tappad i golvet utan problem. Tycker själv att tangentbordet är väldigt bra och tycker att det är värt att skaffa versionen med det. Jämfört med andra budget telefoner som jag sett, som t ex htc hero eller htc wildfire, är xperia mini väldigt snabb och hänger sig inte på samma sätt när man använder telefonen.

Jo det är ju en nackdel med den mindre skärmstorleken men den får ju offras på grund utav storleken. Jag kommer nog inte att surfa så värst mycket på den iofs utan kommer nog använda den mer till det vanliga mms,sms, lyssna på musik etc. Pro-modellen har jag inte kollat på om jag skall vara ärlig, gör sig tangentbordet tillräckligt? Går det att skriva utan det eller är det mest en vanesak att man vill ha fysiska knappar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kaptenbeaver:

Nu var jag inne på den nyare xperia minin och inte x10 mini men skall kolla in den också.

Kan du utveckla? Vad är det som gör den så jävla dålig?

Jo det är ju en nackdel med den mindre skärmstorleken men den får ju offras på grund utav storleken. Jag kommer nog inte att surfa så värst mycket på den iofs utan kommer nog använda den mer till det vanliga mms,sms, lyssna på musik etc. Pro-modellen har jag inte kollat på om jag skall vara ärlig, gör sig tangentbordet tillräckligt? Går det att skriva utan det eller är det mest en vanesak att man vill ha fysiska knappar?

Menar inte alls att du ska titta in den för den är en ren jävla skittelefon, jag har en sådan. Den är enbart stryktålig.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Menar inte alls att du ska titta in den för den är en ren jävla skittelefon, jag har en sådan. Den är enbart stryktålig.

Så du kanske kan rekommendera den fastän det är en ren jävla skittelefon?
Skulle vara bra om du förklara vad som var kasst med den eftersom jag är nyfiken.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kaptenbeaver:

Så du kanske kan rekommendera den fastän det är en ren jävla skittelefon?
Skulle vara bra om du förklara vad som var kasst med den eftersom jag är nyfiken.

1. Jag rekommenderar Mini Pro, jäkla skillnad mellan den och X10 Mini Pro. Notera: två helt olika telefoner
2. Skulle aldrig få för mig att säga åt andra att införskaffa X10 Mini pro.
3. Otroligt seg ibland, för liten (smak), dålig touchskärm, android 2.1 är 4 saker som är dåligt med den.

Permalänk

En xperia Active är liten och behändig, VÄLDIGT tålig och modern/laggfri. Definitivt värd att kolla in.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Tjena!

Tänkte köpa ny mobil och kollar runt lite och Xperia mini tilltalar mig framför allt storleken. Den verkar ha fått bra kritik bland recensioner man läst. Det jag undrar är ni som har haft den ett tag och vad ni tycker om den.

Finns det störningsmoment?
Finns det saker som andra androidmobiler gör mycket bättre?
Är den stöttålig? Skulle den tåla ett par smällar ner i backen? (Jag är klumpig).
Nått annat man skall tänka på?

Skulle vara kul att få höra ifrån nån som haft den ett tag.

Tack i förhand!

Nej nej nej och åter nej!
Jag hade min i 8-9 månader, sen dog batteriet. Måste skicka in o byta för 1K. Batterigarantin från SonyEriccson är endast i 6 eller 7 månader.
Den är stöttålig men EXTREMT seg!
Köp ej!

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

En xperia Active är liten och behändig, VÄLDIGT tålig och modern/laggfri. Definitivt värd att kolla in.

Säger detsamma jag har pillat lite med en kompis active och jag gillar den förutom att jag själv föredrar skärmar runt 3,5-4,0". Fast det är bara några minuters erfarenhet så vet inte hur den är att ha helatiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

folk måstelära sig att vara tydliga i om de menar X10 mini Pro eller Xperia Mini Pro... X10 mini pro skall undvikas i alla lägen. Xperia Mini Pro är en lur som fått bra recensioner likaså Xperia Mini. Kom ihåg att X10 mini också är skit, inte Xperia Mini.

Ska du ha en tålig lur: Active, Defy+ eller Xcover.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Nej nej nej och åter nej!
Jag hade min i 8-9 månader, sen dog batteriet. Måste skicka in o byta för 1K. Batterigarantin från SonyEriccson är endast i 6 eller 7 månader.
Den är stöttålig men EXTREMT seg!
Köp ej!

Menar du x10mini nu eller xperia mini? Den uppdaterade xperia mini verkar inte ha funnits såpass länge.

Skrivet av sj6:

folk måstelära sig att vara tydliga i om de menar X10 mini Pro eller Xperia Mini Pro... X10 mini pro skall undvikas i alla lägen. Xperia Mini Pro är en lur som fått bra recensioner likaså Xperia Mini. Kom ihåg att X10 mini också är skit, inte Xperia Mini.

Ska du ha en tålig lur: Active, Defy+ eller Xcover.

Precis. Xperia mini är ju en uppdaterad version utav x10mini. Bättre skärm och kamera med mera. x10mini verkar ju många haft problem med så den går bort och därför undrar jag om den nya xperia minin fungerar bättre. Active verkar ju nästan ha identiska specs förutom att den verkar vara tåligare.

Skrivet av tcntad:

1. Jag rekommenderar Mini Pro, jäkla skillnad mellan den och X10 Mini Pro. Notera: två helt olika telefoner
2. Skulle aldrig få för mig att säga åt andra att införskaffa X10 Mini pro.
3. Otroligt seg ibland, för liten (smak), dålig touchskärm, android 2.1 är 4 saker som är dåligt med den.

Xperia mini skeppas med android 2.3.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kaptenbeaver:

Xperia mini skeppas med android 2.3.

Jag vet men du tror inte jag syftar på X10 Mini Pro då?
Eftersom det är den telefon jag starkt ogillar..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag vet men du tror inte jag syftar på X10 Mini Pro då?
Eftersom det är den telefon jag starkt ogillar..

Okej då vet jag. Jag är inne på den nyare xperia minin, den verkar ju helt klart vara en bättre telefon.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kaptenbeaver:

Okej då vet jag. Jag är inne på den nyare xperia minin, den verkar ju helt klart vara en bättre telefon.

Nya Xperia Mini Pro lär vara så mycket bättre än första utgåven, den och alla andra var bara stora misstag.
Själv är jag lite skeptisk mot den men det är jag.

Permalänk
Medlem

Lol @ alla som blandar ihop x10 mini och xperia mini. SE gjorde ett stort misstag när de trodde att folk skulle kunna förstå skillnaden tydligen.

Xperia mini (OBS OBS OBS OBS inte x10 mini) är en grym telefon. Köpte en till min morsa som är supernöjd, välbyggd och ruskigt snabb, bra kamera m.m. Du kan inte få så mkt bättre i den prisklassen!

Permalänk

Samma köpfunderingar själv.

Har du jämfört den med HTC Wildfire S? Dom ligger i samma prisklass.

Hittade ett test:
http://www.knowyourmobile.com/comparisons/939797/sony_ericsso...

Jag tycker HTC Wildfire S verkar lite snyggare, även om prestandan inte är lika bra.

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att det är värdelös telefoner menar Xperia X10 mini eller Xperia X10 mini pro.
Alla som säger att det är en toppenlur menar Xperia mini eller Xperia mini pro.
Det är jättestor skillnad.
Folk kommer aldrig att lära sig skillnaden, utan när man frågar om Xperia mini kommer det alltid vara folk som svarar "Jag testade X10 mini pro och den sög" etc.
Sony Ericssons lurar från 2011 är prisvärda och bra men inte bäst. Väldigt stabila, bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Tjena!

Tänkte köpa ny mobil och kollar runt lite och Xperia mini tilltalar mig framför allt storleken. Den verkar ha fått bra kritik bland recensioner man läst. Det jag undrar är ni som har haft den ett tag och vad ni tycker om den.

Finns det störningsmoment?
Finns det saker som andra androidmobiler gör mycket bättre?
Är den stöttålig? Skulle den tåla ett par smällar ner i backen? (Jag är klumpig).
Nått annat man skall tänka på?

Skulle vara kul att få höra ifrån nån som haft den ett tag.

Tack i förhand!

Min gick sönder direkt, alla mina kompisar som haft den tycker också att den är dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Min gick sönder direkt, alla mina kompisar som haft den tycker också att den är dålig

vilken modell EXAKT handlar det om då?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Persontyp Alfa:

Har du jämfört den med HTC Wildfire S? Dom ligger i samma prisklass.

Hittade ett test:
http://www.knowyourmobile.com/comparisons/939797/sony_ericsso...

Jag tycker HTC Wildfire S verkar lite snyggare, även om prestandan inte är lika bra.

Är ju rätt kul att dom har en bild på x10mini men testar den nyare xperia minin i testet. Ja det verkar som många tror att det är samma telefon minst sagt.

Verkar ju vara en jämn match mellan dom lurarna. Minin verkar ju dock ha lite hetare skärm och kamera.

Permalänk

Kommit hem...

Bara för att hålla isär telefonerna ifråga så kolla här. Aningen rörigt att inte skilja dem åt namnmässigt på ett tydligare sätt.

Har haft båda två. Den mindre med 2,6" skärm i ett halvår och den senare sedan mellandagarna. Nu anser jag personligen att en smartphone ska tas ur byxfickan och med lätthet kunna hållas i ena handen och användas med tummen. Därför är jag ingen förespråkare för pro-modellerna med fysiskt tangentbord. Och ingen förespråkare för modell större typ Iphone eller andra lika stora smartphones heller.

Skillnaden mellan den äldre som bara gick att få till Android 2,1 och den senare som har 2,3 och kommer att få 4,0 under året är enorm. Snabbare processor, mer minne och en allmänt snabbare och mer angenämare telefon. Ja jag tycker att jag kommit hem nu med denna Xperia mini. Den är perfekt enligt mitt tyckande. Jag saknar ingenting faktiskt. Bra kamera, bra videoinspelning och ett trevligt gränssnitt i telefonen.

Det låter inte som någon stor skillnad mellan 2,6" (eller har den 2,55") och 3" men skillnaden är helt klart märkbar och att formatet ändå hålls så litet ska SE ha en eloge för! Faktum är att en stor iphone visst bara har 3,5" skärm. En stor fördel om man vill ha extra batterier i fickan är att batteriet går att byta i denna vilket inte var möjligt i den äldre då det var inbyggt. Nu håller batteriet på 1200 milliampere rätt bra tycker jag jämfört med den äldre minins batteri. Vidare använder jag mest telefonen till att ständigt och jämnt kolla facebook och småsurfa på sidor. Litet blir det på en 3" skärm men har man känslan för det så zoomar man hit och dit och har en god webbupplevelse ändå. Sen finns ju de mobilanpassade webbsidorna också om man vill.

Tycker att 1690: - utan abonnemang för denna fullfjädrade smartphonen bara är så prisvärt.

Permalänk
Medlem

tappade min här om dagen från ca 140cm ner i asfalten, fick en spricka i skärmen men kan läsa och använda telefånen som vanligt. Tror det var mest att den landade olyckligt även om det säkerligen kunde gått värre. Jag är nöjd för övrigt med min sk17i. Minus är den lilla skärmytan samt att jag hella tiden mutar mig själv eller den andra samtalaren med kinden. Sen, är den ganska tjock också, men strolekmässigt så är jag nöjd ändå. har ochså haft problemet att skrämen blir svart när jag ringer tills dess att jag öppnar och stängen qwert bordet, jag tror detta komm till efter jag tappade den då jag inte noterade det förut.

Permalänk
Medlem

Har haft en X10 Mini pro sedan den släpptes och jag är faktiskt väldigt nöjd med den. Senaste mini pro är ju dessutom mycket bättre än sin föregångare så jag har svårt att tro att man skulle bli missnöjd med den. Jag har testat den en del och den är för mig helt klockren. Men det beror ju förstås på vilka krav och förväntningar man har.

Fördelarna med mini pro är helt klart det fysiska tangentbordet (avskyr laggiga och oprecisa skräm-tangentbord), storleken och användbarheten. Sen är den otroligt tålig för att vara en modern telefon. Min X10 har genomlevt många tapp och kullerbyttor och har blivit klämd och annat så mycket att jag är riktigt förvånad att den fortfarande lever. Nästan så man tror den härstammar från gamla T-serien. Batteritiden är också helt okej om man stänger av lite av allt lull som följer med. Nackdelarna är att den ÄR inte lika snabb som sina större släktingar och skärmen är mycket mindre.

Fast resonerar man som jag att det jag vill ha är en telefon med gott om möjligheter och inte en media-leksak med telefon-möjligheter så tycker jag Mini pro är ett klockrent köp.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en X10 Mini Pro och den är seg som sirap. Dock är den nya Xperia Mini Pro mycket bättre då den har samma hårdvara, CPU och grafikdel som Arc, Ray, Neo etc. Sony Ericssons Xperia modeller från 2011 är ofantligt mycket bättre än föregående.

Observera också att de blivit mycket bättre mot sina kunder som vill lägga in egna Romar och annat skit. Släppt alfa och beta tester så privatpersoner kan leka med SE:s gränssnitt. (Vet inte exakt vad det heter) så SE är det enda företag så här långt som lärt sig av sina misstag. LG t.ex. har det inte och 2x får ICS så sent som April. SKulle inte bli förvånad om den kommer senare.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

X10 mini Pro är utöver de saker som nämnts inte hållbar längre än ett år typ.. 1,5 kanske, för efter det så dör vibrationsfunktionen (vääääldigt vanligt) och sen börjar mic och mottagare strula. Det gjorde min kontaktade support och de sa "jaha? synd. Det är jättevanligt" typ.

Men precis som tidigare sagt är mini pro en annan telefon, så den kanske är bättre? Jag kan annars rekommendera min Samsung Galaxy Gio, än så länge inget alls att anmärka på.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Åhfan, då borde min telefon börja dö snart.

Xperia Mini Pro sägs vara en mycket bättre telefon än X10an och det kan nog stämma.

Permalänk

Tack för all input. Nu har jag haft min Xperia mini i ungefär en vecka och tänkte ge lite personlig info om vad jag tycker om den.

För det första när jag plockade upp den så reagera jag på att den var väldigt lätt, jag tycker därför att den inte känns så gedigen utan man får lite plastkänsla när man håller i den. Baksidan täcks utav ett material som är rikiigt nice och ger ett bra grepp när man håller den med en hand. Mobilen funkar att hålla med en hand om man vill och man kan navigera sig runt med en hand men det går så mycket bättre med båda. De fysiska knapparna fungerar som de ska och jag ser inga bekymmer där.

När vi kommer till mjukvaran så måste jag säga att denna mobil är riktigt snabb och det mesta startar snabbt och det flyter på riktigt bra. Displayen har bra färger och kontrast och ger ett riktigt bra intryck. Att surfa på denna mobil fungerar bra men fungerar bättre på större skärm vilket vi alla vet men det är på gott och ont det där. Jag köpte den ju på grund utav storleken så det kan vara värt att tänka på om man vill surfa mycket, notera att jag pratar om skärmstorleken och inte mjukvaran för att surfa går snabbt. Denna mobil stödjer ju flash om man har behov utav detta också. Denna mobil har ju deras corner-ui som gör att du kan placera 4 appar i varje hörn och sedan komma åt dom med tummen om du har mobilen i en hand, en fiffig grej som funkar väldigt bra.

Nackdelarna nu då. Sony Ericsson har skickat med väldigt mycket mumbo jumbo program som inte verkar gå att att avinstallera. En annan funktion som jag sett andra android lurar har är att vid startskärmen så kan man lätt komma åt funktioner som att sätta på och stänga av wlan, gps med mera om man drar ner fliken högst upp men kanske bara jag som inte hittat hur man ändrar det men jag la dom på en enskild sida så jag kom åt dom på det viset istället. Till sist skall man nog ta deras batteri info med en nypa salt. Använder man mycket funktioner som wlan, gps och så så slukar det ganska bra med batteri men så är det ju med de flesta mobiler idag men för mig som hade en gammal gsm telefon så kan det vara värt att tänka på att man får ladda lite oftare men att ladda går ju såpass fort idag så jag ser inga bekymmer med det.

Om det är nått nån mer vill veta så är det ju bara o fråga.

Tack för era inputs boys & girls!