Permalänk

Esd = ståltråd?

Hej jag undrar om det har samma verkan?

Visa signatur

Min setup: Intel i5 2500k, radeon 6970, 4*4gb ram.

Permalänk
Medlem

ööö va?
ESD står för Elektrostatiska urladdningar (på engelska ESD, akronym för Electrostatic Discharge)
och jag förstår inte vad du menar med ståltråd eller vad ståltråd har med saken att göra

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Läs mellan raderna. Han undrar om ståltråd kan användas om man inte har esdarmband? Jag skulle gissa vid byte av datorkomponenter...

Permalänk

Har hört att dett räcker med att du håller i metallen på chassit med ena handen!

Visa signatur

| Seagate Barracuda 500gb | Fractal Design Tesla 650W 80+ |

Permalänk
Hedersmedlem

ESD-skydd ska innehålla ett högohmigt motstånd för kontrollerad urladdning, så en ståltråd duger inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ta i ett element innan du börjar fixa och undvik att ha på dig kläder som skapar mycket statiskt elektricitet så ska det gå bra

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

sålänge du inte kelar med katten rullar dig på heltekningsmattan o har syntetkläder på så ska det inte vara nått problem!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Ta i ett element innan du börjar fixa och undvik att ha på dig kläder som skapar mycket statiskt elektricitet så ska det gå bra

Att ta på ett element hjälper inte alls om inte datorn är jordad.

Permalänk
Medlem

Så var det dags igen... Snälla uttala er inte om sådant ni inte kan/förstår. Precis som Multiman skriver så duger inte en ståltråd. Här finns lite mer info om ESD om någon är intresserad:

http://www.armeka.se/epost/kalltochtorrt.htm

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

räcker ju med att du tar någon sekund i diskbänken så ska du vara good to go

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Helt fel om inte datorn är jordad med samma jordning som diskbänken vilket är högst osannolikt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Det hjälper bara om datorn också är ansluten till diskbänken, annars gör det ingen skillnad.

Permalänk

Smartaste om man bygger en dator är väl att skruva dit nätaggregatet och sedan koppla in strömkabeln till ett jordat uttag? Då räcker det väl med att nudda chassit så är man jordad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det hjälper bara om datorn också är ansluten till diskbänken, annars gör det ingen skillnad.

Om man kör Amiga så är det inga problem med workbench!

Skämt å sido så kan du såklart använda ståltråd eller vilken ledare som helst. Det är väl vettigt att ta med fingrarna i datorn och i ett schuko-uttag (jordade vägguttag) där jorden kommer (dom två fingrarna som sitter på sidorna). Inte där strömmen kommer alltså.

Håll handen i datorns chassi på ett område med ren metall och esd-påsen eller prylen du vill montera in samtidigt. Enkelt. Det är inget 100% säkert eller så, men du har åtminstone dragit ner risken för esd-relaterade problem radikalt. Kroppen fungerar då som motstånd, utgämnare och ledare i ett.

För den som säger "ååh sådär kan man inte göra", så kan jag informera att jag har använt den proceduren i ca 30år utan några problem alls. Tusentals datorer, maskiner och elektroniska installationer. Så jag antar att metoden är ganska ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin-mx:

Hej jag undrar om det har samma verkan?

ESD band du köper är bara onödigt! Ta i ett element någon gång då och då. Eller så har du en helt vanlig ståltråd lindat runt din handled som går till ett element eller något som är jordat.

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk

haha... har aldrig behövt esd armband bara helt onödigt xD. har lixom byggt dator sedan jag var 10 år

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

haha... har aldrig behövt esd armband bara helt onödigt xD. har lixom byggt dator sedan jag var 10 år

Har aldrig använt det när jag byggt till mig själv och har arbetat med/byggt datorer i 20 år, men att säga att det är onödigt är att överdriva.
En vacker dag så sitter du där med en komponent för 6000 som inte vill gå igång och du skyller på att den är DOA.
ESD skador syns inte alltid direkt, de kan ligga där i månader eller till och med år innan de visar sig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Lite OT men jag skulle vilja se en undersökning på hur många som lyckats med att skada komponenter vid montering med statisk elektricitet, jag har byggt 6 datorer från delar, aldrig haft något armband.
Har bara kört barfota på golvet och tagit i chassit eller nått annat av metall innan jag kört igång, aldrig sabbat något. Dessutom så har man ju bytt komponenter i färdiga datorer så där lite spontant ett flertal gånger.
Vill bara påpeka att jag inte förringar betydelsen av armband, undrar bara hur vanligt det är med skador? 1 av 100 swecl byggen, 1 av 10? Bra att veta om man bara haft dumtur så man kan vara försiktigare till nästa bygge!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Om din komponent går sönder för att du inte har använd antistatiskt armband så får du det utbytt.

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk

exakt orisons. men visst som ni säger så esd armband finns av en anledning. har aldrig vart med om att nått har skadats what so ever. och jag brukar ta i element eller diskbänk innan

Visa signatur

Permalänk

Varför alltid denna diskussion? Risken med ESD finns där och den är verklig, ingen myt. Oftast går det bra, men det kan också gå illa.
Och alltid dessa frågor om undersökningar om hur många som faktiskt fått sina komponenter skadade..
Nej, det är förmodligen inte många. Vi skulle lika gärna kunna göra en undersökning på hur många som inte använder bilbälte skadade sig vid en krock, förmodligen inte många, men risken för att skadas svårt ökar markant när krocken väl inträffar.

Sedan så vet nog 99% av de som fått ESDskador på sina komponenter inte om att det är just ESD som fått deras komponenter att bete sig märkligt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Det smartaste måste ju vara att inte uttala sig alls om man inte vet.
Spänning är ett relativt begrepp.

Ståltråd låter dock som bättre än inget, om den används rätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Att ta på ett element hjälper inte alls om inte datorn är jordad.

Att ta i ett element laddar ur dig, den statiska energin försvinner då element är jordade... Det är ju statisk elektricitet som pajar delarna så JO, det hjälper. för det andra så är det klart att datan inte är jordad, man drar ut elen innan man börjar mecka.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Har byggt alla datorer innan, säkert 10 st + massa pill då o då, utan ESD armband.. Men köpte mig ett för att jag skulle bygga åt en kompis.. Då vill man ju självklart vara mer försiktig!

Nu när jag endå köpt ett så tar jag alltid på mig det om jag så även bara ska ta ut grafikkortet eller ett ramminne!

Så köp dig en sån! Billig försäkring

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Blir lika skrämd av hur lite alvar folk tar på ESD.
Folk för 30 år sen var mer insatta i det än vad folk är idag 0.0!
ESD är farligt och IC är känsliga.
Dom fixar inte många volt för att bli skadade och om du tar i ett element och "jordar" dig så kan differancen mellan dig och din dator fortfarande vara några tusen volt, om du sen lyfter din arm kan du vara uppe i ett par tusen volt till ytterligare.
Det viktiga är inte att du inte har någon laddning utan att du och datorn har samma laddning.

Sen som folk säger så visar sälan en skada sig på en gång utan kan efter ett år eller kanske två bara börja uppföra sig konstigt.

Sen om det nu inte var någon fara med ESD förklara då gärna varför moderkort grafikkort och till och med hårddiskar kommer i ESDpåsar. Enligt det ni säger så borde ju kartongen vara fullt tillräklig så länge du tar i ett element innan du packar ner och packar upp kortet eller vad det nu kan vara.

När skärpning SweC ge inte råd till folk som undrar om ni inte vet dom verkliga farorna och är insatta i vad ESD egentligen är och hur skadorna visar sig.

Tänker inte ge mig in i en diskution då detta är som att diskutera apple eller vad annat som helst på ett appleforum.
Kommer bara vara åskådare i denna tråden från nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

jo men klart man vet riskerna. men jag jobbar alltid med elen ur dragen. vilka nötter bygger datorer med elsladen i ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ESD är klart farligt men det är otroligt att det ska hända.. För att kunna ladda ur ESD i komponenten måste ju komponenten ha någon koppling till jord? vilket inte är troligt om du håller komponenten i luften för att koppla in den i moderkortet t.ex..

Har aldrig använt ESD-armband och ingen dator jag haft har någonsin gått sönder.. eller ja en hårddiskkrasch har jag haft sedan min P1 120MHz + En laptop som överhettade sönder.. men den byggde jag ju inte själv så

Men jag har inte heller gnuggat mig mot komponenterna utan tagit det försiktigt och aldrig tagit på kontaktytor och varit försiktig i allmänhet.

Vad är det för motstånd folk pratar om i ESD-armband? Har då ett band och finns då ingen resistor i det.. är bara en koppling till handleden så där borde ståltråd göra exakt samma sak.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

Nu är det inte så att alla ESD-skador märks direkt. Ibland blir det skador på komponenter och ledarbanor som märks först efter flera år.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Whaea:

Om din komponent går sönder för att du inte har använd antistatiskt armband så får du det utbytt.

Skojar du?
Men hur kan man märka ifall man använt armband eller inte?

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Lite OT men jag skulle vilja se en undersökning på hur många som lyckats med att skada komponenter vid montering med statisk elektricitet, jag har byggt 6 datorer från delar, aldrig haft något armband.
Har bara kört barfota på golvet och tagit i chassit eller nått annat av metall innan jag kört igång, aldrig sabbat något. Dessutom så har man ju bytt komponenter i färdiga datorer så där lite spontant ett flertal gånger.
Vill bara påpeka att jag inte förringar betydelsen av armband, undrar bara hur vanligt det är med skador? 1 av 100 swecl byggen, 1 av 10? Bra att veta om man bara haft dumtur så man kan vara försiktigare till nästa bygge!

Det är otroligt svårt att föra statistik på ESD skador. Du kan omöjligt veta om du har skadat någon av dina 6 datorer eller inte. Det beror på att komponenter väldigt sällan går sönder direkt till följd av statisk elektricitet. Istället kan komponenten som skadats gå sönder vid ett helt annat tillfälle flera år senare av någonting som den skulle ha klarat av om du hade gjort rätt vid monteringen. Sen kan man ju överväga om det spelar så stor roll på en dator vars komponenter du ändå kommer ha bytt ut inom max 3-4 år, men med tanke på hur lätt och billigt det är att göra rätt så tycker jag att man bör ESD skydda sig vid montering iaf. Det finns anledningar till varför tillverkarna av dessa komponenter som du stoppar i din dator har ESD-golv, -bänkar, -skor, -rockar, -armband etc. De skulle aldrig lägga ut massa pengar på sånt om det inte hade effekt.