Överklockning - Är det ett måste att ta små steg i klockandet?

Permalänk

Överklockning - Är det ett måste att ta små steg i klockandet?

Har lite funderingar inför överklocking av min Core i5 750 efter att ha skummat igenom FAQ:n. Eftersom varje processor är unik och man inte vet vad man kommer få ut av den så undrar jag om det är viktigt att man börjar från start @ 2.66 GHz eller kan jag "hoppa" in nånstans runt 3.4-3.6 GHz i klockandet och gå där ifrån?

Eller om jag frågar så här: Hur skulle ni göra om ni skulle klocka min processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Har lite funderingar inför överklocking av min Core i5 750 efter att ha skummat igenom FAQ:n. Eftersom varje processor är unik och man inte vet vad man kommer få ut av den så undrar jag om det är viktigt att man börjar från start @ 2.66 GHz eller kan jag "hoppa" in nånstans runt 3.4-3.6 GHz i klockandet och gå där ifrån?

Eller om jag frågar så här: Hur skulle ni göra om ni skulle klocka min processor?

Du kan hoppa i större steg när det gäller klocken men se bara till att du inte ger den för hög vcore när du lattjar runt Du kan ju börja med 1.3 på vcore o se hur högt du kan komma med den stabilt o sen kan du öka vcore och klocken eftersom. Håll koll på temperaturerna med t.ex coretemp också...

Permalänk
Medlem

Visst kan du ta stora steg. Men om det inte funkar så vet du inte var det tar emot.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken spänning du känner dig säker med. Jag hade hoppat upp till ~3,3 GHz, sen arbetat dig upp med 100 MHz där kanske, sen uppe vid 3,6 så ~50.
Men som sagt beror ju på hur hög spänning du vill ställa in från början.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nej det måste man inte. MEN du bör vara påläst om vlken spänning din processor klarar innan du börjar.
jag själv börjar alltid uppifrån.
se min dator i sign, jag låste först upp kärnorna och testade, efter det drog jag upp klocken till 4Ghz och höjde spänningen till 1,47v
bootade upp och körde prime95, funkade kalas.
Efter det så jobbade jag för att få ner spänningen, slutade på 1,44v stabilt

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Det finns inga riktigt absoluta sanningar, gör som du vill så länge du inte äventyrar hårdvarans hållbarhet. Jag brukar dra upp processorn i den frekvens jag vill nå, sedan öka vcore till max vad tillverkaren rekommenderar, sedan sänker man vcore sakta stegvis för att hitta lägsta stabila spänningen.

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Nej det måste man inte. MEN du bör vara påläst om vlken spänning din processor klarar innan du börjar.
jag själv börjar alltid uppifrån.
se min dator i sign, jag låste först upp kärnorna och testade, efter det drog jag upp klocken till 4Ghz och höjde spänningen till 1,47v
bootade upp och körde prime95, funkade kalas.
Efter det så jobbade jag för att få ner spänningen, slutade på 1,44v stabilt

Skrivet av Zeuxlarsson:

Det finns inga riktigt absoluta sanningar, gör som du vill så länge du inte äventyrar hårdvarans hållbarhet. Jag brukar dra upp processorn i den frekvens jag vill nå, sedan öka vcore till max vad tillverkaren rekommenderar, sedan sänker man vcore sakta stegvis för att hitta lägsta stabila spänningen.

Skrivet av Rydisen:

Beror på vilken spänning du känner dig säker med. Jag hade hoppat upp till ~3,3 GHz, sen arbetat dig upp med 100 MHz där kanske, sen uppe vid 3,6 så ~50.
Men som sagt beror ju på hur hög spänning du vill ställa in från början.

Skrivet av Frazig:

Du kan hoppa i större steg när det gäller klocken men se bara till att du inte ger den för hög vcore när du lattjar runt Du kan ju börja med 1.3 på vcore o se hur högt du kan komma med den stabilt o sen kan du öka vcore och klocken eftersom. Håll koll på temperaturerna med t.ex coretemp också...

Tack för alla svar!

När det gäller Core i5 750 så har jag sett i specifikationerna för processorn (http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Process...) att VID Voltage Range ligger på 0.6500-1.400V vilket jag gissar står för det intervall som man bör hålla sig inom när det gäller Vcore?

Kom också över ett väldigt intressant (tyckte jag) inlägg på Anandtechs forum: http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=28669262&postcount...

Det låter väl ganska självklart men temperatur och Vcore bestämmer till stor del den troliga livslängden på processorn och om man kombinerar dessa och lägger sig på gränsen till över det rekommenderade så kan man sänka processorns livslängd en hel del.

Något som är lite oklart när det gäller Core i5 750 så är det TJmax vilket inte framgår i specifikationerna för processorn på Intels sida utan där listas endast Tcase som är 72.7 grader. Enligt obekräftade källor så har jag fått intrycket av att TJmax är 99 grader för processorn vilket bland annat listas i Core Temp.

I grund och botten så undrar jag följande: Vad tycker/tror ni är rimliga gränser vad gäller just Vcore och temps. för i5 750 för att behålla en bra livslängd på processorn så att den med all sannolikhet håller i många år till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Tack för alla svar!

När det gäller Core i5 750 så har jag sett i specifikationerna för processorn (http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Process...) att VID Voltage Range ligger på 0.6500-1.400V vilket jag gissar står för det intervall som man bör hålla sig inom när det gäller Vcore?

Kom också över ett väldigt intressant (tyckte jag) inlägg på Anandtechs forum: http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=28669262&postcount...

Det låter väl ganska självklart men temperatur och Vcore bestämmer till stor del den troliga livslängden på processorn och om man kombinerar dessa och lägger sig på gränsen till över det rekommenderade så kan man sänka processorns livslängd en hel del.

Något som är lite oklart när det gäller Core i5 750 så är det TJmax vilket inte framgår i specifikationerna för processorn på Intels sida utan där listas endast Tcase som är 72.7 grader. Enligt obekräftade källor så har jag fått intrycket av att TJmax är 99 grader för processorn vilket bland annat listas i Core Temp.

I grund och botten så undrar jag följande: Vad tycker/tror ni är rimliga gränser vad gäller just Vcore och temps. för i5 750 för att behålla en bra livslängd på processorn så att den med all sannolikhet håller i många år till?

Bra googlande, information stämmer bra!

Personligen känner jag mig säker om jag håller mig under 1,35V och 90 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Imbauser123:

Tack för alla svar!

När det gäller Core i5 750 så har jag sett i specifikationerna för processorn (http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Process...) att VID Voltage Range ligger på 0.6500-1.400V vilket jag gissar står för det intervall som man bör hålla sig inom när det gäller Vcore?

Kom också över ett väldigt intressant (tyckte jag) inlägg på Anandtechs forum: http://forums.anandtech.com/showpost.php?p=28669262&postcount...

Det låter väl ganska självklart men temperatur och Vcore bestämmer till stor del den troliga livslängden på processorn och om man kombinerar dessa och lägger sig på gränsen till över det rekommenderade så kan man sänka processorns livslängd en hel del.

Något som är lite oklart när det gäller Core i5 750 så är det TJmax vilket inte framgår i specifikationerna för processorn på Intels sida utan där listas endast Tcase som är 72.7 grader. Enligt obekräftade källor så har jag fått intrycket av att TJmax är 99 grader för processorn vilket bland annat listas i Core Temp.

I grund och botten så undrar jag följande: Vad tycker/tror ni är rimliga gränser vad gäller just Vcore och temps. för i5 750 för att behålla en bra livslängd på processorn så att den med all sannolikhet håller i många år till?

Skrivet av Rydisen:

Bra googlande, information stämmer bra!

Personligen känner jag mig säker om jag håller mig under 1,35V och 90 grader.

Arkitekturen är samtida och mycket likt nehalem som jag själv har och jag är ganska säker på att max-värdena är de samma som mina vilket är 69c som arbetstemperatur men kärnan tar skada först vid 100c. Jag skulle se till att den klara av prime95 under 80c så kan du vara säker på att den aldrig under normal användning överstiger 69c. Max rekommenderad vcore ligger troligen vid 1.4-sträcket även om denna gräns är flytande beroende på din kylning. 1.5v är inga problem om du håller riktigt låga temperaturer t.e.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Arkitekturen är samtida och mycket likt nehalem som jag själv har och jag är ganska säker på att max-värdena är de samma som mina vilket är 69c som arbetstemperatur men kärnan tar skada först vid 100c. Jag skulle se till att den klara av prime95 under 80c så kan du vara säker på att den aldrig under normal användning överstiger 69c. Max rekommenderad vcore ligger troligen vid 1.4-sträcket även om denna gräns är flytande beroende på din kylning. 1.5v är inga problem om du håller riktigt låga temperaturer t.e.x.

69 som arbetstemp? Får man fråga vart du har fått reda på den?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

69 som arbetstemp? Får man fråga vart du har fått reda på den?

72,7c var det tydligen.
http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Process...

Permalänk
Medlem

Skillnad på Tcase och Tj. Tcase har inget att göra med Tj, så som jag har förstått det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

anledningen mest varför man ska ta små steg är ju för att man ska hitta exakt vart gränsen går med sina nuvarande inställningar så att man vet vad nästa steg att göra är.

Inte direkt att CPU'n sprängs vara för att du hoppa 500mhz, kan dock bli andra problem som att datorn inte startar. Om man nu ställer in vcoren högt så har man ju bara klantat sig då de bör finnas bra guidelines för alla cpuer hur mycket de bör klara av.

att gå till extremt höga nivåer på vcore är ju alltid en risk men den finns ingen anledning att dra upp den så högt om man inte bara känner för att leka runt.

Permalänk
Medlem

Hade min intel i5 750 på 4.2 GHz. Vad jag kommer ihåg så var väll det stabilt. Körde på luft kylning också. Tempraturer kommer jag inte ihåg. Men om det är väldigt intressant, så kan jag kolla vad mitt moderkort heter, vilka värden jag har i BIOS, köra några timmars prime95, kolla idle tempraturer och load tempraturer i Battlefield 3 och prime95.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD