Utslängd från FB marketplace
För ungefär två veckor sedan dök plötsligt meddelandet när jag gick in på marketplace-länken.
"Marketplace är inte tillgängligt för dig…. ” Har då kunnat trycka på en ”granska” knapp, fått godkänt och åtkomsten tillbaka.. Har tappat räkningen hur många gånger detta hänt.. ( Vilket ofta verkar vara på natten ) Jag förstår över huvud taget inte varför deras idiotiska system gnäller på mina annonser, det står inget konstigt, beskriver varan och avslutar med rader jag avslutar alla annonser med om gårdsloppiset och jag tar swish för den som inte har cash.
Gick med i Facebook 2009 för vänner som jag fick då var där, marketplace hittade jag nån gång 2018 i samband med att jag skulle lägga ut nått i en lokal säljgrupp.. Har använt det sen dess eftersom jag inte känner till nått annat ställe där folk ser annonserna ordentligt utan att man ska behöva pröjsa svindyra pengar för att annonsera eller de krånglar till sidan som både tradera och blocket..
Har använt marketplace sen 2018 då jag på allvar började rensa bort onödiga grejer jag inte ville ta med i flytten, vilket gått utan större störningar.. Mest nått skit att de inte gillar annonser som att man vill köpa en bil, vilket från början inte framgick av deras regler.. Även så verkar de förbjudit att annonsera ut Adidas och Nike fast det är original-grejor. (Idiotiskt!) Nu i natt dök återigen meddelandet om att jag är utslängd upp, inte heller finns knappen kvar för att skicka till granskning.. Förmodar enligt vad andra skriver så kan jag inte heller komma in på flera av de säljgrupper jag är med i.. Av erfarenhet så vet jag att försöka komma i kontakt med någon mänska hos FB för att få hjälp, någon förklaring är hopplöst.. Tyvärr så är ju FB störst i sitt slag, tycker de kan göra nästan vad som helst.. I sådana här lägen hatar man Meta och deras Facebook! Vad kan man göra i detta läge? Någon som vet?
För ett par dagar sedan efter det strulat flera gånger kopierade jag texten i alla mina annonser för att slippa skriva om allt.. Har googlat efter trådar för att kunna läsa om andras erfarenheter i detta. Det går ju bli förbannad för mindre, då det inte verkar finnas något man kan göra för att få igång det igen. Har tidigare läst om folk som har blivit utkastade ur Facebook på grund av något otillåtet dom gjort och sedan efter några dagar eller någon månad så har de kommit in igen. Men det finns inga som helst uppgifter någonstans som säger i detalj vad som är ”förbjudet” eller vad det i mina annonser nu är de klagar på.. Har sista tiden flera gånger om dagen kolla FB ifall de blockat min annons, vilket några gånger hänt även dagtid.. (99% av fallen fick jag rätt) Tror att deras jädrans ”robotsystem” som är helt fucked-up, av någon anledning fått för sig att jävlas med mig.. Eller kan någon skitstövel fått för sig att systematiskt sitta och anmäla mina annonser bara för de har nått emot mig?? Alternativt om de lagt in något nytt skit i koden som är ännu mer övernitiskt än tidigare! Om det är för att jag när annonser inte längre går att uppdatera, de legat orörda nån månad och jag valt lägga in en ny nästan likadan och raderat den gamla som är problemet. Att ett större företag omöjliggör för ”kunder” att komma i kontakt med någon supportavdelning, för att få hjälp, eller en förklaring till varför man blivit utestängd är helt åt helsike!! Man måste ju för fasen kunna få reda på vad man INTE ska göra, om det nu är något man gjort utan att fatta det.
Jag har inte hittat någon lösning på det här, startade för ett par dagar sedan ett nytt konto med mitt loppis o kuriosa som kontonamn.. Har sett folk som har konton med ”namn-säljer” , antar de tidigare blivit utslängda de med. Har även gått med i flera av de säljgrupper jag var med i tidigare, men kan inte göra nått i några av de större grupperna bara för jag är ett nyregistrerat konto. Mina annonser nekas direkt av systemet.. En annan nackdel är ju att jag hade som säljare ett betyg på 4.8 i snitt, nytt konto = noll.. Vet inte om funktionen betygsätta en säljare finns kvar, för frågan dyker inte längre upp i messenger efter avslutad affär.
Ett ytterligare problem som kommer nu, är ju min messenger.. Den nya sidans annons-svar kommer ju inte hamna ”rätt” , att installera två messenger i luren går ju inte.. Så vitt jag vet går det inte heller att ha två konton inlagt i appen.. Det har varit så bekvämt att några gånger per dag öppnat mobildata, kollat messenger ifall nån vill nått.. Nu måste jag starta datorn som jag kopplar till internet via mobilen ( ingen wifi i nya hemmet, dra in fiber kostar 20lax )
Någon som har egna erfarenheter i detta, några smarta idéer om hur man löser detta?
Tacksam för bra tips!
Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p