Permalänk
Medlem

Lödningsutrustning

Löder lite då och då, men vill nu ha lite bättre grejer än en vanlig lödpenna, och vill ha en riktig tredje arm än den ghettolösning jag har nu.

Kommer löda en hel del sladd och lite PCB.

Vet inte vilken prisnivå som är bra, man ser ju lödstationer för 300kr, men undrar om de kommer hålla någon längre tid. Och om man kan använda den om man börjar löda ännu mer och gör svårare arbeten.

Men på det stora hela så letar jag efter en hållbar och funktionell station som kan hålla i många år, massa finesser och grejer är väl roligt, men kommer man verkligen ha användning för tex en display?

Pris vet jag inte riktigt, men kan sträcka mig till 1000kr för en station och tillbehör om det är riktigt bra grejer.

Permalänk
Medlem

Kjelle har lite av varje. Den för 599.- (art.nr 40-255) kanske kan passa dig?
http://www.kjell.com/Sok?query=l%C3%B6dstationer

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Köp Weller. Noname är lite sisådär.

Permalänk
Proffsmoddare

Kan rekommendera Weller WSD81. Mycket bra enhet. Pennan håller tempen bra och går från 0 till ca 380 på ett fåtal sekunder (<10 sec.)

Kostar en del men man får se det som en investering.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Skrivet av Brodholm:

Kostar en del men man får se det som en investering.

Precis. Weller lagerhåller även reservdelar hur länge som helst, så det är verkligen en investering!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Stationen från Kjell såg trevlig ut! Ska kolla in Weller WSD81 också!

Jo, jag ser det som en investering, har en del saker jag vill göra, men som inte är direkt enkelt att göra med den pennan jag har nu

Kommer säkert mer saker att göra sen när jag får smak för det på riktigt

Edit: Weller WSD81 var lite väl hårig, haha!
Får fundera på om jag går på en sub 1k station eller om det är värt att lägga så mycket på en Weller.

Permalänk
Medlem

Weller är riktigt bra, har du råd - köp...

Permalänk
Proffsmoddare

Kan även rekommendera blocket och tradera. Många som säljer stationer där. Det kommer ut lite weller stationer också. Då kan man få ner priset en del i alla fall.

Köpte min WSD för ca 600kr mindre än originalpriset. Och då var den även ny den enheten. Så om du har tid och orkar vänta lite så skulle jag leta där. De brukar försvinna ganska fort så de gäller att vara med.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Weller är riktigt bra, har du råd - köp...

Jag har råd med en Weller, men vet inte om jag kommer att löda så mycket att det blir en bra investering, bara tråkigt om jag lägger pengar på den och sen 6 månaders senare samlar den damm.

För tillfället har jag två ganska stora projekt planerade och ett antal mindre funderingar som jag leker runt med i huvudet. Efter allt det är klart så är allt ganska färdigt. Kommer säkert vara en trevlig upplevelse att löda med Wellern, men kommer jag komma på nya ideér att leka med av intresse, eller av skuld till pengarna jag lade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Jag har råd med en Weller, men vet inte om jag kommer att löda så mycket att det blir en bra investering, bara tråkigt om jag lägger pengar på den och sen 6 månaders senare samlar den damm.

För tillfället har jag två ganska stora projekt planerade och ett antal mindre funderingar som jag leker runt med i huvudet. Efter allt det är klart så är allt ganska färdigt. Kommer säkert vara en trevlig upplevelse att löda med Wellern, men kommer jag komma på nya ideér att leka med av intresse, eller av skuld till pengarna jag lade

Tycker du tänker rätt, om du inte skall löda mycket/"semi-professionellt" så välj en billigare lösning.

Du frågade i ditt inledande inlägg om display.
Displayen visar vilken temperatur som ställt in, användbart när man vet lodets smältpunkt samt vet att lödstationen man använder både mäter lödspetsens temperatur korrekt samt även klarar av att temperaturreglera med hög noggrannhet.

Om det inte är något kritiskt/dyrt du skall löda samt det är mer av "hobby-natur" så duger nog Kjell.com grejer som länkats till gott nog...

Permalänk
Medlem

Fördelen med en lödstation är att den är temperaturreglerad. Det innebär att den, på ett eller annat sätt, känner av spetsens temperatur och gör var den kan för att hålla den där. Sätter man pennan till löpunkten kyls den ner och då skickas mer ström för att hålla den på rätt temp osv. Det finns pennor/kolvar som har denna funktion åxå, utan att den har någon "basstation". Det man får om man köper tex en Weller (det finns ju många andra märken som används professionellt åxå) är, framför allt, att den har högre noggrannhet och att man inte får några problem med reservdelshållning, tex nya spetsar och sånt. Sedan får man ju sätta saker i paritet till vad man behöver. Ska man använda stationen för hobbyarbeten tycker inte jag att man behöver köpa weller/ersa/löksoppa utan kan hålla sig till kjelle/biltema osv. Det man ska fundera lite över är hur mycket effekt man behöver. Det beror lite på vad för saker man ska löda. Ska man löda mest mindre saker, som vanliga elektronikkomponenter och att kretskorten man löder på inte har enorma jordplan så klarar man sig långt med en station på 40-50W. Ska man löda lite större kontakter eller saker som ska lödas i närheten av stora jordplan på kretskort så är det inte fel att ha en station som kan elda på med 80W. Har man för låg effekt kallnar spetsen för mycket och det tar lång tid att värma upp delarna som ska lödas vilket gör att man får värma längre och då värms inte bara själva benen/lödhylsorna på komponenterna/kontakterna upp utan även komponenterna osv, vilket gör att de kan skadas av för hög temp, plasten i kontakterna kan smälta osv.

Edit:
Det kan ju vara bra att titta på vad det finns för olika spetsar som tillbehör åxå. Löda kontakter osv kräver en bredare spets med större anläggningsyta och att löda små ytade komponenter kräver en liten smal spets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Wall of text

Tänkte skaffa en station av just den anledningen att den kan reglera temperaturen.
Kommer troligen inte göra några tyngre arbeten som kräver 80W, och om jag gör det så är det förhoppningsvis såpass sällan att jag lika gärna kan köra med en 40W.

Kollade på Kjell, och jag kan lika gärna köpa till spetsar då de inte var särskilt dyra.

Permalänk
Medlem

En Weller är alltid bra men jag blev snål och frun köpte en http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg... åt mig, den har funkat bra i många år nu.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av foppson:

En Weller är alltid bra men jag blev snål och frun köpte en http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg... åt mig, den har funkat bra i många år nu.

Jag har den billigare varianten som fanns för länge sen på Biltema, den ser lika dan ut och har samma funktionalitet förutom att den inte har display och vridpot utan en drag/slide-pot med en lysdiod för att ställa in temperaturen. Även för mig funkar den alldeles utmärkt och jag lödde alla komponenter (ytmonterade) på min RGB-ljusstake som jag har i signaturen.

På jobbet använder jag Weller och Pace som väl båda är lyxmärken och funkar jättebra men jag vet inte om jag tycker det är värt att lägga så mycket pengar privat när min Biltema-station funkar så pass bra fortfarande, jag har haft den i runt 10 år. Som sagt är Wellern jäkligt snabb på att bli varm men jag brukar inte ha så bråttom när jag löder hemma

För att hålla i saker när jag löder använder jag en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/matsl...
Den funkar hyfsat men står inte så stadigt, skulle behöva någon form av gummifötter för att inte glida omkring. Klorna är även lite väl vassa så en av dem har jag satt eltejp runt så kablar och andra ömtåliga komponenter inte skadas. Förstoringsglaset är heller inte så användbart så har nån tips på en bättre grej tar jag gärna emot det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av hunden:

Jag har den billigare varianten som fanns för länge sen på Biltema, den ser lika dan ut och har samma funktionalitet förutom att den inte har display och vridpot utan en drag/slide-pot med en lysdiod för att ställa in temperaturen. Även för mig funkar den alldeles utmärkt och jag lödde alla komponenter (ytmonterade) på min RGB-ljusstake som jag har i signaturen.

På jobbet använder jag Weller och Pace som väl båda är lyxmärken och funkar jättebra men jag vet inte om jag tycker det är värt att lägga så mycket pengar privat när min Biltema-station funkar så pass bra fortfarande, jag har haft den i runt 10 år. Som sagt är Wellern jäkligt snabb på att bli varm men jag brukar inte ha så bråttom när jag löder hemma

För att hålla i saker när jag löder använder jag en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/matsl...
Den funkar hyfsat men står inte så stadigt, skulle behöva någon form av gummifötter för att inte glida omkring. Klorna är även lite väl vassa så en av dem har jag satt eltejp runt så kablar och andra ömtåliga komponenter inte skadas. Förstoringsglaset är heller inte så användbart så har nån tips på en bättre grej tar jag gärna emot det.

En bra tips är att sätta krympslang över krokodilklämmorna

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Köpte min på en lokal elektronikfirma för runt 750-900 kr. Ser exakt ut som denna:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg...
Fast det står inte biltema på den. Har funkat klockrent nu i 4-5 år utan något problem. Lätt att hitta nya spetsar osv.
Använder den rätt så mycket faktiskt så det verkar vara bra kvallité.

Bästa är kanske att kika på någon riktig elfirma och inte köpa på clas ohslon. Har du anställda som vet vad de pysslar med, samt det är enklare att få tag i reservdelar och nya spetsar osv.

Handlar det mesta på www.svebry.se. Ser väl inte ut att vara något vidare då hemsidan ser ut att vara från 1978, men de vet vad de pysslar med och köper inte något dåligt. Handlar mest i butik visserligen med beställer ändå en del från sidan.

http://svebry.noxshop.se/?category_id=416

Permalänk
Testpilot
Skrivet av zekkexavior:

En bra tips är att sätta krympslang över krokodilklämmorna

Kom att tänka på det själv igår med när jag skrev inlägget, hade precis suttit och krympslangat kablar tidigare men hade aldrig tänkt på att använda det till krokodilerna tidigare. Får hotta upp den ikväll och kanske även sätta ditt några gummifötter under

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

En bra tips är att sätta krympslang över krokodilklämmorna

Skrivet av hunden:

Kom att tänka på det själv igår med när jag skrev inlägget, hade precis suttit och krympslangat kablar tidigare men hade aldrig tänkt på att använda det till krokodilerna tidigare. Får hotta upp den ikväll och kanske även sätta ditt några gummifötter under

Tack!!! Det var ingen dum ide! Att man inte lyckas komma på sådant själv... Lösa diffekvationer går, men att sätta krympslang på en krokodil var visst för svårt =D

Permalänk
Medlem

Kör med Weller på jobbet och det är riktigt bra.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker JBC är grymt sköna och även Ersa är skön. Föredrar nog dom över Weller, mest pga tunnare penna. Tyvärr har jag endast testat dom lite sporadisk (är amatör) men funderar på denna: http://www.amazon.co.uk/Soldering-station-ERSA-RDS-80/dp/B000... (ERSA 80RDS för ca 1650kr)

Finns det nåt bra alternativ?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

En bra tips är att sätta krympslang över krokodilklämmorna

Har själv kört så i många år! Och det är ett mycket bra tips. Faktum är att jag sätter krympslang på skaftet på många av mina verktyg med, skruvmejslar o tänger blir så mycket skönare att hålla i då! Så krympslang kan man ha till mycket

Ontopic/ jag säger som många andra. Köp en Weller !! Om du ska löda mycket.

Här är en aktuell tråd på Svenska ElektronikForumet Som heter "Vilken Weller" som är intressant! (Gillar man teknik, så är Svenska ElektronikForumet en guldgruva att vara medlem på)

Och som någon annan skrev, Tradera är inte dumt alls om man inte vill slänga upp fullpris!

Och en sak till, använd lödtråd med flussmedel i separata kanaler!! (skriver det ifall inte någon visste att det blir så mycket bättre/lättare att löda då)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Testpilot

Tycker mig se samma problem i den här tråden som i den där trådskaparen var ute efter en skruvdragare, nämligen att folk tipsar om dyr proffsutrustning när personen uttryckligen "Löder lite då och då". Visst är Weller bra skit, jag använder det själv på jobbet men jag anser inte att man behöver lyxa till det onödigt mycket när det handlar om enkelt hobbynivå.

Jag skulle själv klassa mig som en rätt avancerad lödare och klarar mig som sagt utmärkt på Biltemas lödstation till mina hemmaprojekt, ser ingen anledning till att trådskaparen ska köpa en Weller för över 3000 spänn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så ovanligt dock att folk tipsar om proffsgrejer. Du får ju satans bra grejer om man köper lite dyrare märken. Samma sak med nästan vad som helst egentligen. Jag gör exakt samma sak med tangentbord då jag är lite av en mech fanboy, man har ju sett att gaming-tangentborden fuckar upp som vanligt, så då försöker man ju leda de mot lite värre grejer som de egentligen inte behöver

Men jag kommer säga att jag inte tänker lägga mer än 1000kr på en lödstation. Jag vet att jag inte kommer att löda så väldigt mycket, men jag skulle villja ha en station som är bättre än de man hittar på biltema tex...

Dock verkar det som om gränsen för bättre än biltema ligger lite över 1000kr. Men trots det så kommer min gräns fortfarande ligga på 1000kr, då jag inte ser det som rättfärdigt att lägga mer. Och när jag väl behöver en Weller eller motsvarande så kommer jag antagligen uppgradera. Och svårare än så är det inte

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits som TS... Skulle behöva något för att löda t.ex förstärkare osv med. Mestadels hålmonterade komponenter men kanske lite ytmonterade ibland också. Är det verkligen värt att lägga 1000kr så gör jag det, men helst billigare. Vill ha något som jag kan ha kvar kanske 5-10 år.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

vette fan jag köpte denna när jag var i akut behov av en, http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l... betalade då dock 150kr.
fungerat för allt jag lött, dock blir SMÅ SAKER väldigt jobbigt för den är "för kraftig"
sedan finns ju http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l...

men jag rekommenderar köp en sådan som andra har sagt att du ställer in temperatur själv, för om du vill ta bort GAMLA lödningar kan 15w va för lite att den inte smälter t.ex. fabriks lödda saker, 30w är inte lämplig för små saker som telefoner etc.

dessa billigare fungerar, och har nu fungerat 1½ år

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Tycker mig se samma problem i den här tråden som i den där trådskaparen var ute efter en skruvdragare, nämligen att folk tipsar om dyr proffsutrustning när personen uttryckligen "Löder lite då och då". Visst är Weller bra skit, jag använder det själv på jobbet men jag anser inte att man behöver lyxa till det onödigt mycket när det handlar om enkelt hobbynivå.

Jag skulle själv klassa mig som en rätt avancerad lödare och klarar mig som sagt utmärkt på Biltemas lödstation till mina hemmaprojekt, ser ingen anledning till att trådskaparen ska köpa en Weller för över 3000 spänn.

Men som flera av oss har skrivit, så tipsade vi samtidigt om tradera!

Och det blir genast mycket billigare. Jag började själv med en lödstation från Kjell & C (40-065) som jag hade i några år, och visst den gjorde vad den skulle! Sen lyckades jag (fick den nästan gratis) hitta/vinna en Weller WHS40 på Tradera! inte den bästa Weller, men det var en stor skillnad mot Kjell & C måste jag säga!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om nu TS bara har en oreglerad lödpenna så skulle en lödstation från biltema eller dylikt vara en stort steg i rätt riktning.

Det är lite som att övergå från en insexnyckel till en skruvdragare för att montera ihop Ikeamöbler 2ggr per år, då duger en billig från Rusta/clas ohlson/Biltema.

Ska man skruva takplåt för jämnan så blir det en dyrare maskin från Makita/DeWalt/Hitachi, har en DeWalt och det köpet ångrar jag inte (fast jag inte skruvar takplåt för jämnan, men hade ett ganska omfattande renoveringsarbete).

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"