Permalänk
Medlem

Tangentbord och fel

Hallå, vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men jag kör på iallafall.

Jag köpte mig ett underbart Steelseries 6gv2 i december förra året och njöt som tusan i några veckor, sen märkte jag att några tangenter började bli sega.

Jag skickade in tangentbordet för att få det bytt, men det visar sig att företaget inte längre säljer dem.

Så nu har jag inget tangentbord men 399kr tillgodo. För 399 får jag inget steelseries 6gv2 på någon annan firma.

Kan man kräva att de köper in ett tangentbord från en annan firma för att sen ge till mig, eller är det att bita i det sura äpplet och köpa ett annat tangentbord från samma firma för en högre prislapp?

Någon som har varit i en liknande situation? Hur gick det för er?
p.s jag kör på samma linje som SR, jag nämner inte företagsnamn.

EDIT: ser nu att den är i fel kategori >.< Om någon snäll admin kunde flytta den vore det gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auo:

Hallå, vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men jag kör på iallafall.

Jag köpte mig ett underbart Steelseries 6gv2 i december förra året och njöt som tusan i några veckor, sen märkte jag att några tangenter började bli sega.

Jag skickade in tangentbordet för att få det bytt, men det visar sig att företaget inte längre säljer dem.

Så nu har jag inget tangentbord men 399kr tillgodo. För 399 får jag inget steelseries 6gv2 på någon annan firma.

Kan man kräva att de köper in ett tangentbord från en annan firma för att sen ge till mig, eller är det att bita i det sura äpplet och köpa ett annat tangentbord från samma firma för en högre prislapp?

Någon som har varit i en liknande situation? Hur gick det för er?
p.s jag kör på samma linje som SR, jag nämner inte företagsnamn.

Grundprincipen i Konsumentköplagen är att du ska få en likvärdig produkt och/eller hållas skadelös.

Så om de har något annat mekaniskt tangentbord, om det nu specifikt är det som gjorde att du valde att köpa just det, i sitt sortiment bör du kunna hävda att det är ett sådant du ska få istället även om det skulle kosta betydligt mer. Likvärdig produkt betyder likvärdig funktion inte likvärdigt pris.

Alternativet är att kräva skadestånd, alltså mellanskillnaden mot vad ett nytt 6v2 kostar i en annan butik och eventuella merkostnader, typ frakt/bussbiljett, för att köpa den där. Återigen för att du som konsument inte ska behöva ta ekonomisk skada för att produkten gått sönder.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Auo:

Hallå, vet inte om det här är rätt tråd att skriva i men jag kör på iallafall.

Jag köpte mig ett underbart Steelseries 6gv2 i december förra året och njöt som tusan i några veckor, sen märkte jag att några tangenter började bli sega.

Jag skickade in tangentbordet för att få det bytt, men det visar sig att företaget inte längre säljer dem.

Så nu har jag inget tangentbord men 399kr tillgodo. För 399 får jag inget steelseries 6gv2 på någon annan firma.

Kan man kräva att de köper in ett tangentbord från en annan firma för att sen ge till mig, eller är det att bita i det sura äpplet och köpa ett annat tangentbord från samma firma för en högre prislapp?

Någon som har varit i en liknande situation? Hur gick det för er?
p.s jag kör på samma linje som SR, jag nämner inte företagsnamn.

EDIT: ser nu att den är i fel kategori >.< Om någon snäll admin kunde flytta den vore det gött!

Låter ju kull med tanke på att jag köppte ett likadant i måndags

Går inte sånt på garrantin då?
Eller är det de 399 du har till godo?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Låter ju kull med tanke på att jag köppte ett likadant i måndags

Går inte sånt på garrantin då?
Eller är det de 399 du har till godo?

Borde ha kollat upp det extremt många som upplever slöa och trasiga tangenter efter en stunds användande.

Permalänk
Medlem

Tackar för de snabba svaren!

@Rattnalle ska försöka mig på att få en senare modell av 6gv2, den röda!

@TasTheDevil Det går nog på garantin, de 399kr jag har till godo är vad tangentbordet kostade vid inköpstillfället.

De har verifierat felet. Så de har godkänt att det var fel på produkten.

Permalänk
Skrivet av Auo:

Tackar för de snabba svaren!

@Rattnalle ska försöka mig på att få en senare modell av 6gv2, den röda!

@TasTheDevil Det går nog på garantin, de 399kr jag har till godo är vad tangentbordet kostade vid inköpstillfället.

De har verifierat felet. Så de har godkänt att det var fel på produkten.

Hoppas att det inte händer för mig bara och hoppas det löser sig för dig

Liten fråga bara, det var Cherry black du hadde på tangentbordet som gick sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

Hoppas att det inte händer för mig bara och hoppas det löser sig för dig

Liten fråga bara, det var Cherry black du hadde på tangentbordet som gick sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det tror jag. Det är väl Svarta brytare i alla 6gv2, förutom deras red modell som har röda brytare.

Permalänk
Skrivet av Auo:

Ja det tror jag. Det är väl Svarta brytare i alla 6gv2, förutom deras red modell som har röda brytare.

Jo det var det jag misstänkte.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB