Finns specifika backup hårddiskmodeller med garanterad högre driftsäkerhet?

Permalänk
Medlem

Finns specifika backup hårddiskmodeller med garanterad högre driftsäkerhet?

Jag skulle behöva backa upp all musik jag spelat in genom åren. Planen är till att börja med att kopera över allting till 2 st hårddiskar, varav en jag tänkte ha hemma hos mig och den andra hos mina föräldrar. 500gb borde räcka ett bra tag framöver. Senare tänkte jag skaffa någon extern med "timecapsule funktion" och få lite ordning på grejerna. Och sedan backa upp det jag jobbar med till dessa 2 hårddiskar någon gång om året eller så. Har ni några andra tips så är ni välkomna med era förslag. Men vilka hårddiskmodeller ska jag välja? Är det smartas att välja två av olika modeller/tillverkare?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Håller som vanligt med jookeer. Jag skulle nog hellre köpt två stycken vanliga konsumentdiskar och kört separata backuper på dem, än att köpa en "24/7"-hårddisk som är mer riktad åt företag. MTBF brukar ändå ligga typ på 1.2 miljoner timmar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ja de diskar jag köpt som varit "24/7" Seagate ES.2 har alla 5 gått sönder inom en 2 års period medan mina andra diskar snurrat på i samma server. Kör nu på 8st Samsung F4EG 2TB.

Permalänk
Medlem

Diskar går sönder. Jag har också haft ES.2 som gått sönder (även fast dessa knappast kan kallas enterprise). Faktiskt mer trasigt än billiga gröna. Visst kan du köpa riktiga enterprise-diskar (då är det normalt FC som gäller) men för priset av en disk (+kontroller) kan du köpa flera "slask-diskar" av konsumentnivå och få redundans på det sättet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Köper man stora volymer av diskar, så kan det vara en tanken med att köpa från två olika leverantörer även om du köper samma av samma tillverkare och modell. Saker och ting produceras i batcher och det finns alltid en risk att om något är knas så är alla diskar i samma batch lika knas. Köper du två tre diskar är det nog inget att bry sej om.
Lätt att kontrollera, det står alltid tillverkningsdatum på diskar, kolla att de är från olika månader

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.